Ny Gamer dator för cirka 40k med skärm

Permalänk
Medlem

Kollat kompatibilitet utrymmesmässigt?
Kanske en NH-D15S är bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

@tellus82: då är det bättre att köpa en 7700k då man inte ska klocka, verkligen genomtänkt där.

Mer genomtänkt än en i5 och k modell för icke klockning och maximal spelprestanda...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

@tellus82: då är det bättre att köpa en 7700k då man inte ska klocka, verkligen genomtänkt där.

Vilken intel-processor är bättre att köpa då?

Permalänk
Medlem

Inte läst andra, ser bra ut men några saker att tänka på:
-Inet monterar inte ram över 2400MHz på Kaby Lake. De monterar heller inte kylare över 750g.
-Alldeles för dyr HDD. Kan spara ett par tusen där.

Annars fin lista tycker jag Typ identisk med min dator förutom 1080 istället för 1080Ti som inte fanns när jag köpte (men kostade samma..) Mycket fin skärm också

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gabbis85:

*dock så säger dix_xib att han testat ett msi 1080ti och ljudnivåg är behagligare på ett asus 1080ti vem ska man gå efter då?

*aha ber om ursäkt skall inte hända igen

*beslutsånges när Aser sa det där ovan,men eftersom du testat så kan det nog bli ett asus 1080ti eftersom det är behagligare ljud, prestandan verkar skilja max 1-2 fps om jag förstått det rätt.

*k modellen för den har högre klock som standard och om man vill så kan man senare överklocka om så önskas

*Moderkortet för jag inte har någon information om H-modellen om den får bra betyg av sweclockers eller ej, vill även ha ljud-finesserna som kortet har, och vr tillägget, och lite bättre för oc tror jag?

*kylaren vill jag ha för att jag vill ha en ok temperatur med i7 7700k som har problem med just värmen som det ser ut,även om man skulle vilja överklocka i framtiden

Jag kanske är överdrivet ljudkänslig men Strix-kortet var strax bakom Palits Jetstream-serie när det kommer till ljud i load. Hade egentligen viljat ha ett Palit men ville åt Asus Aura-funktionerna.

https://www.inet.se/produkt/5405846/palit-geforce-gtx-1080-ti...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aser:

Jag har dock inte testat korten och de tester jag läst körde kanske inte just det ASUS-kortet, men har för mig det var ett STRIX i varje fall även om det gällde 1060. Hur som lär det vara marginella skillnader och ska du inte överklocka så ta det som ger lite bättre prestanda eller ifall något blir lite billigare (t.ex. black friday).

får nog i så fall bli ett msi kort

Skrivet av Imaculent:

Kollat kompatibilitet utrymmesmässigt?
Kanske en NH-D15S är bättre?

Noctua NH-D15 kylaren borde vel få plats i Fractal Design Define R5 Svart?

Skrivet av xcluzive:

Inte läst andra, ser bra ut men några saker att tänka på:
-Inet monterar inte ram över 2400MHz på Kaby Lake. De monterar heller inte kylare över 750g.
-Alldeles för dyr HDD. Kan spara ett par tusen där.

Annars fin lista tycker jag Typ identisk med min dator förutom 1080 istället för 1080Ti som inte fanns när jag köpte (men kostade samma..) Mycket fin skärm också

*bra du noterade det,får bli att ändra till 2400mhz minnen, är dessa att rekommendera?:
https://www.inet.se/produkt/6110134/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-2...
eller finns det bättre minnen?

*att de inte monterar kylare över 750g vet jag om, kommer montera den själv, garantin skulle fortfarande gälla sa de när jag ringde, dock vet jag inte om den gör det om jag monterar minnerna så de kanske måste få montera dem? egentligen borde det vara samma sak som med kylaren.

*vilken hdd är att rekommendera? vill ha en på 10TB som har lång livstid och som är så tyst som möjligt

Skrivet av anon193054:

Jag kanske är överdrivet ljudkänslig men Strix-kortet var strax bakom Palits Jetstream-serie när det kommer till ljud i load. Hade egentligen viljat ha ett Palit men ville åt Asus Aura-funktionerna.

https://www.inet.se/produkt/5405846/palit-geforce-gtx-1080-ti...

*just palit 1080ti har vel inte testkörts och fått något betyg av sweclockers vad jag kan hitta så blir nog inget palit, får nog bli nåt av dom som har fått topklass i betyg, msi troligtvis

Permalänk
Hedersmedlem

Ta det som är billigast du. Tror techpowerup gav Strix fördel medan någon annan gav MSI. Se om du kan hitta båda i test eller gör som jag skrev innan. Tror Asus brukar vara lättare att få bra pris på

Permalänk
Medlem

Vore det inte bättre att lägga om prylarna så att du får 2x 1080ti istället. 40 loppor förfan. Sen finns windows 10 att köpa för under 200:-

Helt ärligt skulle jag må dåligt om jag köpte en dator för 40 papp och inte fick mer prestanda än det där. Finns bra kylare för 300:- du överdriver inte lite med dina hårddiskar. En SSD på 250gb räcker, man sitter väl inte på 5mbit internet längre, börjar disken bli full med spel vet man att man har förmånga ändå, man spelar väl inte 10 spel åt gången?

Mekaniskt tangentbord finns nu på elgiganten för 500... Sen visst, fet skärm.. Men 8 jävla papp för en 27", rubbat att göra en sån deal imo.

Du kan lätt banta ner och få ett extra 1080ti istället, då kan vi snacka framtidssäker och äckligt bra prestanda för kommande titlar.

Visa signatur

MSI Z87-S02 INET EDITION - i5 4670K 3.4 GHz - Corsair 16GB CL10 1600MHz VENGEANCE LP - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - SilverStone Argon AR01.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabbis85:

Tjenare!

Här är datorn jag kommit fram till:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10666956/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/10666956/

*Ska du överklocka? Nej
*Ska du streama? Nej
*Spela prio? JA
*Lagring prio? JA

Funderingar:
*Kan man lämna tillbaka skärmen om det är döda pixlar eller för mycket glow?
*Funderar på om hårddisken låter mer än vanliga 3.5 tumsenheter?
*Ramminnerna ska jag använda 3000mhz eller ska jag ha högre eller mindre?
*Behöver jag någon extra fläkt till chassit?
*Finns det tystare komponenter som presterar bättre?
*Coffee lake kommer snart men känner att jag vill ha datorn nu och inte om några månader för att vänta på både cpu+moderkort, i7700k har högre clock och bättre fps i spel än Coffee lake om jag om jag förstått det rätt?
Ryzen funderar jag på även men tveksam om nån av modellerna är bättre till spel?

Så vad tycker ni något jag bör ändra?
Alla kommentarer är välkomna

Varför en 850 när moderkortet stöder m.2
Varför bara en spin på 10TB (om den går sönder så...)
Varför ett Ti när du kan lägga pengarna på annat och ändå få bra prestanda i spel

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabbis85:

Noctua NH-D15 kylaren borde vel få plats i Fractal Design Define R5 Svart?

Det gör den, men beroende på vilket håll du vill vända fläktarna mot måste du eventuellt resa den ena fläkten så att de får plats över RAM minnena, och då handlar det om inte så många millimeter och beror helt på hur stora dina stickor är. Define R5 har maxhöjd på 180mm för cpu kylare och NH-D15 är 165mm, med 32mm till godo under fläkten för RAM minne i standard installation. Ditt RAM får alltså inte vara större än runt 45 millimeter för annars kommer fläkten att slå i sidoplåten. Kyler förmodligen sämre också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

@tellus82: då är det bättre att köpa en 7700k då man inte ska klocka, verkligen genomtänkt där.

Det må så vara att 7700K är en K-modell och därmed "överklockningsbar", men den har också klart högst klockfrekvens som standard (bas 4.2 GHz, turbo 4.5 GHz). Den är därför inte alls ett tokigt val även just i fallet att man inte tänker överklocka men vill ha det vassaste.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av imdaniel:

Vore det inte bättre att lägga om prylarna så att du får 2x 1080ti istället. 40 loppor förfan. Sen finns windows 10 att köpa för under 200:-

Helt ärligt skulle jag må dåligt om jag köpte en dator för 40 papp och inte fick mer prestanda än det där. Finns bra kylare för 300:- du överdriver inte lite med dina hårddiskar. En SSD på 250gb räcker, man sitter väl inte på 5mbit internet längre, börjar disken bli full med spel vet man att man har förmånga ändå, man spelar väl inte 10 spel åt gången?

Mekaniskt tangentbord finns nu på elgiganten för 500... Sen visst, fet skärm.. Men 8 jävla papp för en 27", rubbat att göra en sån deal imo.

Du kan lätt banta ner och få ett extra 1080ti istället, då kan vi snacka framtidssäker och äckligt bra prestanda för kommande titlar.

*det som är är att många folk tidigare har fått gång på gång många fel med fler än 1 grafikkort, så därför tänkte jag att jag kör med ett rejält kort, visst när det väl fungerar med fler än 1 kort så får man ju fin prestanda, men vet inte om man törst ha fler än 1 kort, samt att man vill ju ha råd med andra fina delar

*orginal windows 10 för 200kr? var finns det?

*om ssdn på 1TB så tycker jag det är rätt lagom, funderade ett tag på 2 TB så

*Mekaniskt tangentbordet jag valt har en del finesser jag vill ha så har lite svårt att ta något annat, var det eller Corsair Gaming K95 RGB Cherry MX Brown för 2000kr

*skärmen för 8k har nästan allt jag söker enda skulle ha varit 1ms istället för 4ms så fick bli den

Skrivet av Uslingen:

Varför en 850 när moderkortet stöder m.2
Varför bara en spin på 10TB (om den går sönder så...)
Varför ett Ti när du kan lägga pengarna på annat och ändå få bra prestanda i spel

*m.2 är bara 1-2 sekund snabbare i loading i spel så tycker inte det är värt det, sen en saftig prislapp
*Varför bara en spin på 10TB, du menar alltså att jag ska ha fler hårddiskar? i raid istället?, i så fall det vill jag inte eftersom jag vill hålla ljudnivån nere, tar hellre risken
*varför ett ti? menar du att jag ska ha 2 st 1080 i stället? ,med fler grafikkort så uppstår oftast fler problem än bara 1 kort

Permalänk
Medlem

@Gabbis85: finns på cdkeyhouse tex, en bra och legit sida jag köper mycket mjukvara ifrån.

Visa signatur

MSI Z87-S02 INET EDITION - i5 4670K 3.4 GHz - Corsair 16GB CL10 1600MHz VENGEANCE LP - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - SilverStone Argon AR01.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

I mitt tycke är 7700K på alla sätt och vis än bättre processor än en 7600, med undantag av priset.

Permalänk
Medlem

@Gabbis85:

Oj, så onödigt dyr.

Du får en lika bra, eller kanske t.om bättre dator för drygt 20TKR + skärm.

Sitter på mobilen nu men kan återkomma med en korg.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

@Gabbis85:
Nä jag menade:
du kan använda en 960 på 500MB för W10 m.m.
om du bara har en spin med allt möjligt på så tappar du också allting om den går sönder
för mej är ett Ti overkill då jag inte bryr mej att hamna högst på listan så jag hade nöjt mej med ett -Ti och lagt pengarna på annat i burken

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Medlem

så här ser kundvagnen ut just nu:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10672189/

dock så funderar man på:

*coffee lake?
*cpu kylaren om den är bra nog till i7 7700k? gent emot den förra kylaren Noctua NH-D15, tänkte det vore bra att låta inet montera kylaren
*finns det bättre ramminnen som inet kan montera av de som är på 2400mhz?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gabbis85:

så här ser kundvagnen ut just nu:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10672189/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/10672189/

dock så funderar man på:

*coffee lake?
*cpu kylaren om den är bra nog till i7 7700k? gent emot den förra kylaren Noctua NH-D15, tänkte det vore bra att låta inet montera kylaren
*finns det bättre ramminnen som inet kan montera av de som är på 2400mhz?

Jag har en pure rock och den fungerar helt OK om man inte överklockar nämnvärt

Permalänk

@Gabbis85: Sitter själv på en NH-D15 och den är värd varenda jävla krona kan jag säga! Sen vill du gå All In på en dator så gör det bara, kommer alltid finnas folk som klagar etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

@Gabbis85:

Oj, så onödigt dyr.

Du får en lika bra, eller kanske t.om bättre dator för drygt 20TKR + skärm.

Sitter på mobilen nu men kan återkomma med en korg.

vet att man kan offra hårddiskutrymme och ta en annan skärm men vad gör man om man vill ha dom?
om man skulle banta ner dom så kan man ju sätta i ett till 1080ti men då blir problemen som jag tidigare nämnt tyvärr, många får oftast problem med fler än ett kort, visst när det väl fungerar med fler kort så är det ju bra
men du får gärna komma fram till någon ny kundvagn

Skrivet av Uslingen:

@Gabbis85:
Nä jag menade:
du kan använda en 960 på 500MB för W10 m.m.
om du bara har en spin med allt möjligt på så tappar du också allting om den går sönder
för mej är ett Ti overkill då jag inte bryr mej att hamna högst på listan så jag hade nöjt mej med ett -Ti och lagt pengarna på annat i burken

har förr funderat på m.2 enhet men eftersom det inte gör något i spel mer än 1-2 sekunder som man tjänar i loadingscreens så känns det inte värt, samt priset

Permalänk
Medlem
Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10672355/

2GB mindre hårddisklagring, men dubbelt så mycket RAM (och bättre RAM). Varför man skulle behöva så mycket lagring förstår jag dock inte. Går att få ned kostnaderna ytterligare genom att välja lite billigare kylning, moderkort, nätaggregat och givetvis mindre lagring. Lägg till Windows om du vill att Inet fixar allting, annars går det att köpa från Kinguin exempelvis för 200kr.

PS. Valde Dark Rock 3 istället för NH-D15. Något varmare, men också något tystare - men betydligt snyggare! Glassida ska man ju ha på sitt chassi när man lägger ned så mycket pengar, show the goods!

Tänk på att hårddiskar kan låta en del, särskilt om de är 7200RPM (som den du hade valt).

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

*jo har sett dom länkarna och även annan info men funderar ändå på hur man ska göra om man ska nöja sig med i7 7700k

Skrivet av Samlooh:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10672355/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/10672355/

2GB mindre hårddisklagring, men dubbelt så mycket RAM (och bättre RAM). Varför man skulle behöva så mycket lagring förstår jag dock inte. Går att få ned kostnaderna ytterligare genom att välja lite billigare kylning, moderkort, nätaggregat och givetvis mindre lagring. Lägg till Windows om du vill att Inet fixar allting, annars går det att köpa från Kinguin exempelvis för 200kr.

PS. Valde Dark Rock 3 istället för NH-D15. Något varmare, men också något tystare - men betydligt snyggare! Glassida ska man ju ha på sitt chassi när man lägger ned så mycket pengar, show the goods!

Tänk på att hårddiskar kan låta en del, särskilt om de är 7200RPM (som den du hade valt).

*behöver åtminstone 10TB som jag känner just nu, 2TB är sjukt trångt för mig som jag har just nu i min burk

*ramminnerna kan inet bara montera sådanna som har 2400mhz endast

*cpu kylaren är ju billig som jag redan valt, och moderkort har en del finesser som jag tidigare sagt, nätagget tänkte jag köra med eftersom den fått så pass bra betyg och många som väljer just den

*windows 10 för 200 låter bra men dock så vill jag att de kör allt som de ska inet så det får nog bli det den jag valt, visst är inget problem för mig att installera windows med drivrutiner och program men vill att den ska vara i fungerbart skick direkt när man får den utan att behöva

*kylaren är för tung för att inet ska montera den så kan nog bli den jag valt så länge det inte finns någon som är bättre? det jag letar efter är en som kyler bra och är tyst och under 750g, vattenkylning vill jag inte ha dock

*ett chassi med glas vill jag inte ha, bryr mig inte om att visa delarna alls, och vill inte bli störd av ljus, sen går man miste om en ljuddämnings matta om man kör med glas på den sidan, förr när man var yngre var man mer villig att visa sina delar

*moderkortet det du valt ASUS ROG STRIX Z270H GAMING funderar jag på hur det står sig gent emot den jag valt MSI Z270 GAMING PRO CARBON, speciellt ljudet, ser att jag går miste om vr portarna, sen överlag så vet jag inte vilket som är bäst?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gabbis85:

*ett chassi med glas vill jag inte ha, bryr mig inte om att visa delarna alls, och vill inte bli störd av ljus, sen går man miste om en ljuddämnings matta om man kör med glas på den sidan, förr när man var yngre var man mer villig att visa sina delar

Om du nu bryr dig om ljudnivån, välj inte MSI-kortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Om du nu bryr dig om ljudnivån, välj inte MSI-kortet

ska jag köra med samma kort som du har Asus GeForce GTX 1080 Ti Strix? i så fall är det tystare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabbis85:

ska jag köra med samma kort som du har Asus GeForce GTX 1080 Ti Strix? i så fall är det tystare?

Inte enligt sweclockers test av korten, där är båda identiska. Båda är dessutom semi-passiva och således knäpptysta vid idle. Köp det som är billigast är mitt tips.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: Gigabyte RTX 2070 Super | Ssd: Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitors: Dell Alienware AW2723DF, Acer Predator XB271HU

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gabbis85:

ska jag köra med samma kort som du har Asus GeForce GTX 1080 Ti Strix? i så fall är det tystare?

What @Mellis säger
Du sparar några hundralappar och märker enligt tester ingen skillnad. Jag inbillar mig att fläktarna skapade ett annorlunda ljud och att var det jag hängde upp mig på. Inte nödvändigtvis att det lät högre, men mer störande. Jag var djupt besviken från att ha haft ett Palit 1080 och gått till ett MSI 1080ti. Med Strix-kortet är jag numera nöjd igen