Corsair LPX, bra med Ryzen eller inte?

Permalänk
Medlem

Corsair LPX, bra med Ryzen eller inte?

Corsair LPX rekommenderas hej vilt här för Ryzen, ofta är det väl Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance LPX men det finns väl lite olika varianter.

Mitt intryck, både efter egna erfarenheter men även efter andras erfarenheter (läst i google och på div forum) är att dessa ibland trilskas när man försöker köra dem i högre hastigheter?

Jag är dock osäker på om detta enbart gäller i kombination vissa moderkort eller om det är ett generellt problem. Sannolikt har det mycket att göra med moderkort vilket gör det hela något rörigare?

Kör man dem i 2133MHz eller vad nu moderkortet sätter dem till default är det inga problem vad jag vet, men sedan?

Vad har ni andra för erfarenheter?

Permalänk
Medlem

@makatech: Det beror väl på vilket moderkort man använder, vissa tror jag fungerar. Man kan kolla på kompatibilitetslistan som brukar finnas på moderkortsmodellen.

Permalänk
Medlem

@dannesthlm: Kmr än idag inte högre än 2800mhz med mina. Inte ens det är fullt stabilt. För helt plötsligt vill inte datorn posta vissa dagar när den varit avstängd. Väldigt skumt.

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony32:

@dannesthlm: Kmr än idag inte högre än 2800mhz med mina. Inte ens det är fullt stabilt. För helt plötsligt vill inte datorn posta vissa dagar när den varit avstängd. Väldigt skumt.

Nej, det beror enligt information på nätet troligen på att man behöver kunna sätta en högre bootspänning på ram-minnena. Samma problem, fast beror som sagt på kombinationen med vilket moderkort man har. Annars ställs spänningen på RAM tydligen till starndardspänningen tills dess att UEFI körts igenom.

Vissa dyrare moderkort har (tydligen) möjlighet att justera denna spänning i UEFI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony32:

Jag provar 2800 nu också, haft exakt samma erfarenheter som dig när jag körde 2933, om det blir samma grej nu med 2800 blir jag irriterad.

Permalänk
Medlem

Verkar inte finnas några kvar med Samsungs chip så tills tillverkarna släpper någon bättre BIOS-uppdatering så lär man vara fast runt 2800MHz.

Jag bytte själv ut mina LPX mot G.Skill Ripjaws V då jag tröttnade på att testa.

Finns en ganska omfattande tråd om just minnen till Ryzen: #16949204

Sen lär det finnas något liknande hos tillverkaren av ditt moderkort, vet att MSIs forum är fyllt med just detta ämne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Nej, det beror enligt information på nätet troligen på att man behöver kunna sätta en högre bootspänning på ram-minnena. Samma problem, fast beror som sagt på kombinationen med vilket moderkort man har. Annars ställs spänningen på RAM tydligen till starndardspänningen tills dess att UEFI körts igenom.

Vissa dyrare moderkort har (tydligen) möjlighet att justera denna spänning i UEFI.

Intressant, jag fick precis detta tips på ett annat forum) dock ej hunnit prova ännu):

"try to increase your SoC voltage to 1~1.05v and insert every single of DRAM timing detected after you reach 2933

*turn on* -> UEFI -> increase to 2933 -> save and reboot -> UEFI -> insert timings manually -> save and reboot"

Permalänk
Medlem

Det finns Corsair LPX med samsung b-die, kittet jag använder är ett exempel, funkar prima i både 3200 c14 och 3466 c16/15, just lågprofil kit med b-die är nästan bara corsair som har, kör man stor luftkyklare som jag då vill man gärna ha lp minnen. Det finns lite listor över vilka kit som kör vilka moduler och dom är inte svåra att hitta.

SoC volt för 3200MHz bör vara runt 1.1V, sen kan man köra procODT på mellan 40 & 60, 40 om man har guld cpu, 48 för mer snittet och 60 om man vill köra över 3200 eller använder dual rank/ 4st stickor, sen fins det lite andra saker man kan prova också så som drive strength men också timings samt ddr volt & ddr ref volt.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Det finns Corsair LPX med samsung b-die, kittet jag använder är ett exempel, funkar prima i både 3200 c14 och 3466 c16/15, just lågprofil kit med b-die är nästan bara corsair som har, kör man stor luftkyklare som jag då vill man gärna ha lp minnen. Det finns lite listor över vilka kit som kör vilka moduler och dom är inte svåra att hitta.

Dessa är dock nästan omöjliga att få tag på, Webhallen gick igenom en hel hög, vissa av dem satt jag med och rotade igenom, alla efter Juni var SK Hynix, även andra hastigheter än 3200MHz.

Om det inte finns någon nyare version så är begagnat som gäller.

Får flashbacks om BH5-minnen som alla jagade för sina Barton 2500+

Permalänk
Medlem

Vi får se hur jag gör, tror min smärtgräns ligger här vid 2800Mhz, går den inte helt stabilt nu så blir det ett byte. Snabbare än så behöver jag personligen inte även om det är kul att hålla på och testa.

Ska väl också prova de här inställningarna en gång som jag fix tips om innan jag ger upp 2933.

@tellus82: Ok, ja, det är tydligen samsung b-die som är grejen, dumt av mig att svartmåla hela Corsair LPX serien, tack för det förtydligandet.

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag har Asus B350M-A och jag använder 2x16gb Corsair LPX (CMK32GX4M2A2400C14) @3000mhz med 14-16-16-31 med senaste bios: 0806.

Visa signatur

R9 7900 | B650 Tomahawk | 2x16gb 6000mhz cl36 | B580 | Kingston NV3 1TB | 35" Curved 3440x1440 120Hz | EK-Nucleus AIO 360 Dark

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Corsair LPX rekommenderas hej vilt här för Ryzen, ofta är det väl Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance LPX men det finns väl lite olika varianter.

Mitt intryck, både efter egna erfarenheter men även efter andras erfarenheter (läst i google och på div forum) är att dessa ibland trilskas när man försöker köra dem i högre hastigheter?

Jag är dock osäker på om detta enbart gäller i kombination vissa moderkort eller om det är ett generellt problem. Sannolikt har det mycket att göra med moderkort vilket gör det hela något rörigare?

Kör man dem i 2133MHz eller vad nu moderkortet sätter dem till default är det inga problem vad jag vet, men sedan?

Kör ett par CL15 2x8GB (CMK16GX4M2B3000C15) med min Ryzen 5 1500X på ett AB350M-Gaming 3 moderkort i 2933MHz. Fungerar fint.

Samsung E-die på dessa jag har.

Permalänk
Medlem

Intressant att tråden flyttades?

Orsaken till att jag skapade tråden i forumet för "Köpråd" var beroende på alla köprekommendationer just för detta minne. I var och varannan jäkla tråd rekommenderas ju Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance LPX. Vore det inte bra att utbilda köparna lite så att de vet att de riskerar köpa ett minne som ej håller måttet för Ryzen?

Jag blev varje fall lite missnöjd över mina Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance LPX. Om de inte ens är 100% stabila i min maskin nu med 2800Mhz så kommer de åka ut. Det ser dock lovande ut och fick ju också lite inställingar att prova om det nu behövs.

Ungefär som att Ryzen 5 1600 rekommenderas i var och varannan jäkla tråd, i synnerhet för gamers, jag blir lite trött på det också. Inte för att den är dålig alls men när en del säljer in den som köpvärd om man överklockar blir jag lite trött. Man köper väl inte en cpu som måste överklockas för att man ska bli nöjd, speciellt inte om man inte vet vem som ska ha den? Alla är inte tillräckligt roade av eller insatta i att börja överklocka. Många spel tjänar mycket på högre klockfrekvens i single och dual core och varför man då inte rekommenderar en X modell istället är en fullständig gåta för mig. Det finns ju en orsak till att Intel fortfarande brädar Ryzen i många speltester, klockfrekvensen.

Angående Corsair LPX: Uppenbarligen är det som så att just de utrustade med Samsung B-die är bra. Vilka som nu har turen att kommit över dessa.

En ganska störande situation med Ryzen och minnen kan jag tycka. Många är ju glada för att Ryzen är ganska billiga men ska man ha ett minne som duger då förlorar man snabbt in den tjänade kronan på processorn? Man får väl lägga till någon tusing för tex G.Skill Flare X

Lite osäker på vilka minnen man verkligen vet duger ute i butikerna förutom G.Skill Flare X, hur vet man annars om de är utrustade med Samsung B-die eller inte?

Alternativet så klart att man inte bryr sig och nöjer sig med att köra allt stock. Jag kör 1600X cpu stock men tyckte att 2133 var lite lågt för minnena trots allt med tanke på att de var specade upp till 3000.

Permalänk
Medlem

Jag har inte samsung på mina och de kommer inte överens med datorn (strix b350)...

Permalänk
Inaktiv

Kör med CMK16GX4M2B3000C15 (Hynix) på mitt PRIME X370-PRO i 2933MHz utan problem. Var bara att ställa in D.O.C.P och så var det klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Kör med CMK16GX4M2B3000C15 (Hynix) på mitt PRIME X370-PRO i 2933MHz utan problem. Var bara att ställa in D.O.C.P och så var det klart.

Grattis Gick bra för mig också först i går, körde diverse tester också, stress fpu och det ena och det andra men fick sedan två beep i samband med att jag gjorde reboot vilket gjorde mig misstänksam. I morse gick den inte igång vid cold boot (avstängd ca 8 timmar först) utan gjorde då en automatisk reset till 2133.

Nu provar jag 2800.

@Tony32 i den här tråden verkar ha helt identiskt beteende som mig fast ännu värre, hans strular också i 2800 (återstår att se för mig).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av makatech:

Grattis Gick bra för mig också först i går, körde diverse tester också, stress fpu och det ena och det andra men fick sedan två beep i samband med reboot vilket gjorde mig misstänksam. I morse gick den inte igång vid cold boot utan gjorde då en automatisk reset till 2133.

Nu provar jag 2800.

Vad har du för moderkort? B350 korten verkar generellt sett klocka lite sämre vad gäller minnen. Har inga bevis, utan det är bara baserat på reviews och forumposter jag läst. Innan AGESA 1.0.0.6 som kom i Juni så var 2933 inte cold boot stabilt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

SoC volt för 3200MHz bör vara runt 1.1V, sen kan man köra procODT på mellan 40 & 60, 40 om man har guld cpu, 48 för mer snittet och 60 om man vill köra över 3200 eller använder dual rank/ 4st stickor, sen fins det lite andra saker man kan prova också så som drive strength men också timings samt ddr volt & ddr ref volt.

Du har detta minne?
https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/246532-corsa...

Men hur vet man om detta också har samsung b-die eller inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Vad har du för moderkort? B350 korten verkar generellt sett klocka lite sämre vad gäller minnen. Har inga bevis, utan det är bara baserat på reviews och forumposter jag läst. Innan AGESA 1.0.0.6 som kom i Juni så var 2933 inte cold boot stabilt.

ASUS Prime X370-PRO som du med senaste bios.

Har egentligen inga överklocksambitioner, prioriterar stabilitet, hade en tanke när jag valde 1600X istället för 1600. Rör ej CPU klockan längre även om jag provat, men att köra minnen specade för 3000 i 2133 tycker jag känns för mesigt.

Min tuffade på bra med 2933 trodde jag, säkert i fyra - fem timmar i går inklusive tuff Stress FPU test (finns det någon värre test för datorn?). Men började misstänka något skumt i samband med att jag gjorde en reboot med felpip och sedan i morse efter en riktig kallstart så fick jag felpip plus att den gjorde automatisk reset till 2133.

Kör 2800 nu vilket fungerar bra hittills men fått ett tips på ett annat forum som jag inte provat ännu:

"try to increase your SoC voltage to 1~1.05v and insert every single of DRAM timing detected after you reach 2933

*turn on* -> UEFI -> increase to 2933 -> save and reboot -> UEFI -> insert timings manually -> save and reboot"

Svaret från @dannesthlm i denna tråd ovan är också mycket intressant om bootspänning på ram-minnena.

Det är mycket möjligt att jag kommer kunna få en stabilt system med 2933 om jag pillar lite på SoC samt lägger in timings manuellt.

Mycket hängre dock på om datorn är 100% nu med 2800 eller ej, är den det så tror jag inte att jag orkar pilla mer. 2800Mhz duger säkert bra för mig och då nyttjar jag ju ändå minnenas kapacitet hyfsat.

Permalänk
Hedersmedlem

En till datapunkt:

Jag har:

- Ryzen 5 1600
- ASUS PRIME B350M-A
- Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance LPX

Funkar helt utan problem för mig med laddad D.O.C.P.-profil till 2933 MHz. Eller, jag *tror* det är helt problemfritt.

Jag har tidigare haft problem med att datorn i vissa sällsynta fall inte POST:at ordentligt och istället skrivit "Overclocking failed". Jag har då bara gått in i BIOS, inte ändrat någonting och bootat om. Så funkade det helt OK utan att jag behövde ställa ner några av mina OC-inställningar? Min dator är stabil i RealBench stresstest iaf... och då har jag en CPU-överklock till 3800 MHz utöver D.O.C.P.-profil.

Jag har inte sett det här fenomenet sedan jag gjorde min senaste BIOS-uppdatering, men jag vet inte om det säger något... det hände inte så ofta.

Vet inte vilken die det är på minnet heller, det får jag kolla när jag kommer hem (ska redigera inlägget då också). Klart intressant tråd att följa, jag har ju tidigare vart av åsikten att det här minneskittet är problemfritt med iaf den specifika konfiguration jag kör. Det har jag också skrivit i den här köprådstråden: #16997249

Vad vet jag, jag kanske också råkar ut för det här "boot voltage"-problemet?

Edit: Har kommit hem och konstaterat att det är Hynix som tillverkat minnet, och att modulen heter exakt Corsair CMK16GX4M2B3000C15.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

En till datapunkt:

Jag har:

- Ryzen 5 1600
- ASUS PRIME B350M-A
- Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance LPX

Funkar helt utan problem för mig med laddad D.O.C.P.-profil till 2933 MHz. Eller, jag *tror* det är helt problemfritt.

Jag har tidigare haft problem med att datorn i vissa sällsynta fall inte POST:at ordentligt och istället skrivit "Overclocking failed". Jag har då bara gått in i BIOS, inte ändrat någonting och bootat om. Så funkade det helt OK utan att jag behövde ställa ner några av mina OC-inställningar? Min dator är stabil i RealBench stresstest iaf... och då har jag en CPU-överklock till 3800 MHz utöver D.O.C.P.-profil.

Jag har inte sett det här fenomenet sedan jag gjorde min senaste BIOS-uppdatering, men jag vet inte om det säger något... det hände inte så ofta.

Vet inte vilken die det är på minnet heller, det får jag kolla när jag kommer hem (ska redigera inlägget då också). Klart intressant tråd att följa, jag har ju tidigare vart av åsikten att det här minneskittet är problemfritt med iaf den specifika konfiguration jag kör. Det har jag också skrivit i den här köprådstråden: #16997249

Vad vet jag, jag kanske också råkar ut för det här "boot voltage"-problemet?

Jag är nog bara på dåligt humör idag. Men jag vill verkligen inte bli fast i överklockningsträsket, åtminstone om jag inte vet att jag har en eller flera stabila konfigurationer att falla tillbaka på förutom stock. Det är kanske så jäkligt att det kan variera helt enkelt. Förutom att man inte vet om det är Samsung B-die eller inte (eller vad nu det heter) så kanske kvalitén på minnena kan variera. Förutom att man kan ha missat någon annan bios konfiguration eller miss när man skruvade ihop datorn. Lite tjurig i dag helt enkelt, jag behöver en öl, två eller tre.

All heder till Inet, jag har varit i kontakt med dem, väldigt proffsig service, eventuellt skulle jag kunna byta upp mig trots att det gått längre än 14 dagar. Men jag avvaktar som sagt om jag får min stabil i 2800MHz, får några dagar på sig eller åtminstone 24h.

Ja, boot voltage scenariot är intressant, jag vill reda ut det (jobbigt att vara analytiskt lagd).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av makatech:

Jag är nog bara på dåligt humör idag. Men jag vill verkligen inte bli fast i överklockningsträsket, åtminstone om jag inte vet att jag har en eller flera stabila konfigurationer att falla tillbaka på förutom stock. Det är kanske så jäkligt att det kan variera helt enkelt. Förutom att man inte vet om det är Samsung B-die eller inte (eller vad nu det heter) så kanske kvalitén på minnena kan variera. Förutom att man kan ha missat någon annan bios konfiguration eller miss när man skruvade ihop datorn. Lite tjurig i dag helt enkelt, jag behöver en öl, två eller tre.

All heder till Inet, jag har varit i kontakt med dem, väldigt proffsig service, eventuellt skulle jag kunna byta upp mig trots att det gått längre än 14 dagar. Men jag avvaktar som sagt om jag får min stabil i 2800MHz, får några dagar på sig eller åtminstone 24h.

Ja, boot voltage scenariot är intressant, jag vill reda ut det (jobbigt att vara analytiskt lagd).

Vad har du för moderkort? Du har inte skrivit ut det i tråden. Det kan ju också variera beroende på moderkort också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Jag fick upp mina i 2800Mhz men inte högre. Gav upp idag och köpte ett par G.Skill Ripjaws V Black DDR4 PC28800/3600MHz CL16 2x8GB (F4-3600C16D-16GVK) som jag kan köra i 3333Mhz med CR1, går säkert att få upp dem högre med CR2 men gillar inte latenden det medför

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@pv2b:
ASUS Prime X370-PRO

Permalänk

Mina CMK16GX4M2B3000C15 verkar fungera stabilt i 2800mhz men i 2993 så är det problem med kallstart som för många andra här..

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk
Medlem

@liquisole: Exakt som för mig

Medveten om att om jag nu lyckas byta minnena och lägger till ca 1000kr så kommer jag sannolikt lösa detta problem med någon G.Skill variant.

Är det värt det? Nja, sannolikt inte, åtminstone inte om jag åtminstone får de stabila i 2800 MHz (det verkar så).

Permalänk
Medlem

Jag köpte 2400MHz LPX minnen. Kör MSI moderkort. Med en sticka kunde jag nå 3066MHz med alla fyra 2666Mhz med sjyssta timings. Så man får väl vara nöjd.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Hade återkommande problem med Corsair minnen tillsammans med X370 Taichi och R 1700. Efter en BIOS uppdatering fungerade de i några dagar men så blev det problem vid kallstart igen utan förvarning. Till slut ledsnade jag och köpte G.Skill Flare X 3200MHz. De har varit stabila.

Permalänk

@makatech:

Inte värt det då man inte ändå lär märka av skillnaden på det lilla som saknas. Kan ju hoppas på att någon senare BIOS uppdatering skulle fixa det istället

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz