Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

@DasIch: jag låg på 1.375 eller 1.4, inte säker.
Har för mig att han sa något om att aluminiumet var snabbare på att "släppa ifrån sig" värmen än vad koppar var, men som sagt har jag inte undersökt det närmre

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, då skulle jag tro att - mellan tumme och pekfinger - att Kelvin och Celsius är likvärdiga. Det är förstås bara en uppskattning med mitt goda minne av Kelvin som referens.

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av DasIch:

Jag har inte ens tänkt på det tidigare. Går det att göra så? Systemet ska ju gå att bygga ut, men går just pumpen att ersätta? Det skulle isåfall kunna innebära ett enkelt sätt att ersätta en trasig pump, eller rentav kunna få bättre kylning (beroende på hur mycket pumpen nu påverkar - jag har ingen aning).

Du kan också ta isär och enbart byta ut pumpen i blocket.

Pumpmodellen är en DC-LT.

http://www.aquatuning.se/vattenkylning/pumpar/alphacool-dc-lt...

Permalänk

@DasIch: Ja det går, men mina referenser är lite dåliga då jag byggt vattenkylning på tidigt 90-tal av bil radiatorer och akvariepump.
Allt går att lösa om man är lite händig

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

www.swecloker.com klick bait och betalda annosner. Om du vill veta något om överklockning dröm vidare till 90-talet

Permalänk
Medlem

Mycket intressant! Om jag vetat detta när pumpen gick sönder hade jag lätt gjort det själv.
Anledningen att jag inte kör en custom loop är för att jag inte orkar med meckandet och att det kostar lite för mycket. Om det är enkelt att plocka isär skiten och byta en tradig del är det dock inget större problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av DasIch:

Mycket intressant! Om jag vetat detta när pumpen gick sönder hade jag lätt gjort det själv.
Anledningen att jag inte kör en custom loop är för att jag inte orkar med meckandet och att det kostar lite för mycket. Om det är enkelt att plocka isär skiten och byta en tradig del är det dock inget större problem.

Fullt förståeligt!

Om det vore så att du vill byta ut pumpen så sitter det en DC-LT 2600 original enligt specifikationerna, med största sannolikhet den första generationen av 2600 och säkerligen därför den inte fungerar idag.

DC-LT 2600 fick nya lager och förstärkt strömkabel i den senare generationen, den som finns att köpa löst idag.

Vill du ha mer kräm än original finns den starkare DC-LT 3600 (100 liter/h mot 72 liter/h), med fördelen att den också går att ställa lägre (5V mot 7V).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

@DasIch: Ja det går, men mina referenser är lite dåliga då jag byggt vattenkylning på tidigt 90-tal av bil radiatorer och akvariepump.
Allt går att lösa om man är lite händig

Haha, ja... visst var det Enermax och bilradiatorer som var populära på den tiden? Jag vill minnas att jag byggde något sånt på en Athlon-processor. Jövligt mycket jobb till väldigt liten vinst, vill jag minnas.
En polare körde något liknande fast han hade ett egendesignat vattenblock helt i koppar. Såg sjukt porrigt ut. Sen var det någon på ett LAN som drog igång hans burk, utan att tänka på vattenpumpen. När polaren kom dit och slog på pumpen var det så varm att slangarna sprack och exploderade ett stort moln av vatten.
Datorn överlevde dock, trots vatten och smält tenn på moderkortet.

Jag är för gammal för sånt där idag. Visst vore det kul med något mer ambitiöst bygge men det kostar för dyrt och tar för mycket tid.

På så vis är AIO-lösningarna lysande. Det är väl bara att det inte finns något som är riktigt jäkla skitbra än. Smidigheten är dock värd mycket. Lättare att montera än en stor luftkylare liksom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Fullt förståeligt!

Om det vore så att du vill byta ut pumpen så sitter det en DC-LT 2600 original enligt specifikationerna, med största sannolikhet den första generationen av 2600 och säkerligen därför den inte fungerar idag.

DC-LT 2600 fick nya lager och förstärkt strömkabel i den senare generationen, den som finns att köpa löst idag.

Vill du ha mer kräm än original finns den starkare DC-LT 3600 (100 liter/h mot 72 liter/h), med fördelen att den också går att ställa lägre (5V mot 7V).

Mycket intressant information! Jag har redan lagt en beställning på en Kelvin S36 hos Inet, i förhoppning om att jag hinner få den imorgon (tråden bör dock inte anses död för det, dyker det upp ny info kan jag alltid returnera/byta).
Med lite tur borde det betyda att jag kommer få en Kelvin med förbättrad pump. I annat fall finns en nyare modell, om jag råkar ut för samma problem igen.
Det känns ju faktiskt rätt bra. Om jag inte blir nöjd finns det i varje lösningar. Bättre pump och/eller bättre fläktar (även om jag tycker både radiator och fläktar bra). Det ger ju faktiskt valmöjligheter jag inte tänkt på (sen vore det ju ironiskt om jag bytte ut allt utom radiatorn, men det tror jag inte kommer hända).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Klart bättre lösning, borde framgå bättre att det finns en sådan pump i kan man tycka

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

www.swecloker.com klick bait och betalda annosner. Om du vill veta något om överklockning dröm vidare till 90-talet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av marcusOCZ:

https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/240814-arcti...

Ett väldigt prisvärt alternativ. Får överlag väldigt bra betyg.

Tror TS behöver en 360 radiator, annars är det inte så stor skillnad mellan en 240/280Rad mot NH-D15

Jag skulle tro att en Be Quiet 360 radiator i koppar skulle sitta fint.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Tror TS behöver en 360 radiator, annars är det inte så stor skillnad mellan en 240/280Rad mot NH-D15

Jag skulle tro att en Be Quiet 360 radiator i koppar skulle sitta fint.

Jag tror du har helt rätt i att jag behöver en större radiator. Av det jag läst mig till så funkar mindre radiatorer skitbra upp till en viss gräns. Inom den gränsen är dessutom de flesta hyfsat lika. Det skiljer lite i kvalitet mellan fläktar och pumpar, även om de flesta kör ungefär samma, men utöver det blir det inte lika enkelt.
Tyvärr är det få tester som verkligen visar på detta. Kanske för att de flesta inte behöver bry sig, egentligen. Men, jag har liksom kollat på alla tester och rekommendationer som säger att Noctua NH-D15 är maddafakking kung (och det är en skitbra kylare, missförstå mig rätt här). När vi börjar flytta större mängder värme blir dock skillnaderna större också.
Som jag nämnde tidigare har jag kanske 500W värme jag måste flytta på. Fläktarna måste jobba arslet av sig som det är nu och då ligger jag långt över temperaturerna du ser i olika tester, för både GPU och CPU (innan jag bytte grafikkort var det på en helt okej nivå, men nu har jag plötsligt mycket mer värme att bli av med).

Häri ligger själva problemet. Jag tror inte att jag har dåligt luftflöde i chassit. Det kanske kan förbättras en aning men på det stora hela är det mycket luft som flyttas. När jag tills nyligen hade ett grafikkort som släppte ifrån sig mycket mer hanterbara mängder varmluft så var det inga problem. Nu har jag istället asmycket varmluft från både CPU och GPU, och trots att ett helt okej luftflöde (i mitt tycke i varje fall) blir det bara för mycket. Jag är en bra bit över kapaciteten för systemet. I varje fall en bra bit över vad som är bekvämt (jag kan ju alltid köra på med skrikande fläktar och vara nöjd med att temperaturen inte når några farliga nivåer, men jag vill ju att datorn ska hålla käft och kyla bra).

Om det bara handlat om tidigare system, innan jag bytte grafikkort, hade jag varit helt okej med Noctua-kylaren. Den är faktiskt riktigt bra. Det är bara att kapaciteten blivit mättad och då faller allt isär när jag belastar systemet ordentligt (annars hade jag varit skitnöjd - enkel vardagsanvädning är det så tyst att jag knappt kan höra om datorn är igång).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

Klart bättre lösning, borde framgå bättre att det finns en sådan pump i kan man tycka

Ja, det borde verkligen framgå bättre. Jag förstod det först efter att ha läst kommentarerna till ett test, där Alphacool faktiskt rekommenderade Fractal Designs som ett alternativ. De ska för all del ha heder för att våga säga att; "hey, det här företaget använder vår teknik och vi ställer oss därför bakom dem". Det ger stora pluspoäng i min bok. Samtidigt hade jag såklart velat veta mer om designen och komponenterna.

Nu ska jag dock inte klaga. Det var faktiskt skitbra nyheter du kom med. Jag är mycket mer benägen att ta en ny risk med Fractal Design efter jag lärde mig att pumpen kan bytas ut. Skulle den ge upp igen kan jag beställa en ny, och kanske bättre, istället för att reklamera produkten (och köra på luftkylare för att jag inte kan hitta bättre alternativ).

När pumpen gick sönder för mig var det inget jag tänkte på ens tänkte, utan jag ville bara ha nåt för att få igång datorn igen. Noctuan har dessutom funkat skitbra. En aning lägre klock än med vatten, men det är he okej. Otroligt tyst och det har funkat bra, så jag kan inte klaga där. Det är bara att nu har jag 100-150W mer att hantera och det blir för mycket. Med vattenkylning kan jag dessutom få bra värmeavledning från processorn samtidigt som det bidrar till bättre luftflöde i chassit (även om luften är varmare än rumstempererad).

Permalänk
Medlem

Egentligen så är det ingen större skillnad mellan de flesta AIO vattenkylare då de flesta företag köper från en och samma tredje tillverkare kallad Asetek, bland annat NZXT, Corsair och EVGA. Cooler Master kör en egen design dock (kanske Fractal, vet ej), kan inte komma på någon mer just nu. Dock så verkar det som att Fractals AIOs generellt underpresterar jämfört med konkurrenterna, dvs trots sin långa längd på 360 mm så kyler den knappast bättre än Asetek 280.

PS: Du klagade på temperaturerna, eftersom man kan flytta radiatorn till framsidan av chassit (beroende på chassit såklart) så kan man sänka temperaturerna väldigt mycket då man drar in kall luft genom radiatorn. Tror jag såg en video av Bitwit där han nämnde att han lyckades sänka temperaturen med 10 grader då han flyttade den från toppen av chassit till fronten. Nackdelen med detta är ju dock att GPU temperaturerna kan höjas en aning. Detta är ju inte något man kan göra med en luftkylare så det är möjligt att endast denna förflyttning kan hjälpa mycket.

PSs: Det finns en NHD15S som är samma som NHD15, dock assymetrisk och med endast en fläkt för att öka kompabiliteten med grafikkort och ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Haha, ja... visst var det Enermax och bilradiatorer som var populära på den tiden?

Eheim, tror jag mer på. Modifierade, bättre oljekylare är vad vi har i datorerna i dag. Modifierade så till vida att de inte behöver vara riktigt lika tåliga som i bilar, och så har de fått standardiserade storlekar i stället som för till bilar, där man trollar fram något som passar. Rätt många valde att köra radiatorer från värmepaketet i bilar, på gott och ont. De jävlarna är inte singel, eller dual pass, utan typ 10-20, ibland mer, resor fram och tillbaka genom kylaren, allt i ett tunt rör, med snäva böjar. Det ger sämre flöde, men var lättare att få tag på.

Man använde pumpar med rätt mycket högre flöde än vad man gör i dag, och rätt många vattenblock var betydligt mer restriktiva, men gav bättre kylning på en väldigt liten yta I dag är ytan som behöver kylas större, och de gamla vattenblocken duger inte till det. Dagens mindre restriktiva design är betydligt bättre lämpad för den större ytan, och ställer mindre krav på pumpen. Visst får man fortfarande bättre kylning med högre volym vatten igenom vattenblocket i någon utsträckning, men det är inte alls lika viktigt som förr. Så, vinns för alla, utom möjligen akvariepumpstillverkarna, som inte får sälja sina pumpar till oss längre.

Skrivet av DasIch:

Om det bara handlat om tidigare system, innan jag bytte grafikkort, hade jag varit helt okej med Noctua-kylaren. Den är faktiskt riktigt bra. Det är bara att kapaciteten blivit mättad och då faller allt isär när jag belastar systemet ordentligt (annars hade jag varit skitnöjd - enkel vardagsanvädning är det så tyst att jag knappt kan höra om datorn är igång).

Hittintills har du bara pratat om att vattenkyla CPU'n, men om det är grafikkortet som är problemet borde du kanske vattenkyla det i stället? Mest för att NH-D15 är svårslaget för CPU kylning, medan kylarna på grafikkort sällan är fullt så mycket overkill, så det ger dig ett bättre resultat totalt sett.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag tror du har helt rätt i att jag behöver en större radiator. Av det jag läst mig till så funkar mindre radiatorer skitbra upp till en viss gräns. Inom den gränsen är dessutom de flesta hyfsat lika. Det skiljer lite i kvalitet mellan fläktar och pumpar, även om de flesta kör ungefär samma, men utöver det blir det inte lika enkelt.
Tyvärr är det få tester som verkligen visar på detta. Kanske för att de flesta inte behöver bry sig, egentligen. Men, jag har liksom kollat på alla tester och rekommendationer som säger att Noctua NH-D15 är maddafakking kung (och det är en skitbra kylare, missförstå mig rätt här). När vi börjar flytta större mängder värme blir dock skillnaderna större också.
Som jag nämnde tidigare har jag kanske 500W värme jag måste flytta på. Fläktarna måste jobba arslet av sig som det är nu och då ligger jag långt över temperaturerna du ser i olika tester, för både GPU och CPU (innan jag bytte grafikkort var det på en helt okej nivå, men nu har jag plötsligt mycket mer värme att bli av med).

Häri ligger själva problemet. Jag tror inte att jag har dåligt luftflöde i chassit. Det kanske kan förbättras en aning men på det stora hela är det mycket luft som flyttas. När jag tills nyligen hade ett grafikkort som släppte ifrån sig mycket mer hanterbara mängder varmluft så var det inga problem. Nu har jag istället asmycket varmluft från både CPU och GPU, och trots att ett helt okej luftflöde (i mitt tycke i varje fall) blir det bara för mycket. Jag är en bra bit över kapaciteten för systemet. I varje fall en bra bit över vad som är bekvämt (jag kan ju alltid köra på med skrikande fläktar och vara nöjd med att temperaturen inte når några farliga nivåer, men jag vill ju att datorn ska hålla käft och kyla bra).

Om det bara handlat om tidigare system, innan jag bytte grafikkort, hade jag varit helt okej med Noctua-kylaren. Den är faktiskt riktigt bra. Det är bara att kapaciteten blivit mättad och då faller allt isär när jag belastar systemet ordentligt (annars hade jag varit skitnöjd - enkel vardagsanvädning är det så tyst att jag knappt kan höra om datorn är igång).

500w med värme? Hur kommer du fram till det talet från en cpu?
Finns ingen AIO i butiken idag som kan kyla så mycket. Med din load på din cpu tippar jag en Kraken X62 (de flesta säger att det är den bästa AIO på marknaden idag) skulle bli 4-5 grader bättre än det du har idag vid ca samma ljudnivå.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

@DasIch: Jag har ingen längre erfarenhet av min S24 (2 dagar ), men körde ett 44 min långt aida64 stress-test på min R7 1700 klockad till 3.9 GHz, och den låg runt 66 grader på standard-kurvan.
har för mig att det finns någon youtuber som faktiskt sa att det skulle vara bättre med koppar+alu än bara det ena, men har inte räknat något på det själv.

Hmmm, man ska inte blanda Cu med Al - det orsakar en galvanisk reaktion, dvs "rostar/fräter" sönder delarna. De flesta AIO använder sig av enbart aluminium eller någon metall med ett keramiskt material i pumpen. Du kan med gott mod använda koppar och mässing (Cu+Zn) men inte blanda in aluminium i AIO eller custom loopen.

Visa signatur

EVGA X99 Micro 2 | 5820K | 32GB Corsair Dominator Platinum 2667MHz DDR4
EVGA GTX 980 Ti FTW ACX 2.0+
EVGA Supernova G2 850 W | NZXT H400i | NZXT Kraken X62

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

500w med värme? Hur kommer du fram till det talet från en cpu?
Finns ingen AIO i butiken idag som kan kyla så mycket. Med din load på din cpu tippar jag en Kraken X62 (de flesta säger att det är den bästa AIO på marknaden idag) skulle bli 4-5 grader bättre än det du har idag vid ca samma ljudnivå.

Nej, jag menar 500w för CPU plus GPU. Det är helt enkelt mycket värme som sprider sig ut i chassit.
Det är lite därför den här tråden existerar. När jag bara hade ett 970 GTX var det inga större problem. Ibland gick grafikkortets fläktar på lite höga varv, men det var lugnt. Nu är det snarare frågan om full patte och temperaturen är ändå inte särskilt fin.

Jag vet att de flesta recensioner talar om ganska små skillnader i sammanhanget. Det stämmer såklart utifrån förutsättningarna de testat i. Vad jag också vet är att när jag körde Kelvin S36, innan pumpen kastade in handduken, så hade jag skitbra temperaturer. Detta var framförallt vid hög belastning. Vid lägre belastning var skillnaden mycket mindre. Samma stresstest som nu ger 85c+ kunde tidigare ligga strax under 80c och börja krypa över det efter en längre tid, och detta med en högre spänning på processorn.

Enligt min erfarenhet handlar det om att klenare kylare efter en viss nivå kastar in handduken. Blir det för mycket börjar temperaturen skena iväg. Innan den nivån kan de funka skitbra. Och det är just vad Noctua-kylaren gjort för mig. Den är otroligt tyst och har hittills hållit temperaturen inom en rimlig nivå. Jag har visserligen klockat ned processorn en aning men inte så mycket att det stört mig, med ett väldigt tyst system som bonus (vid vardagsanvändning går det knappt att höra att datorn är igång).

Nu vill jag dock dels frigöra översta PCI-E platsen samt avleda värmen. Jag räknar med att en större del av värmen kommer gå genom radiatorn och att fläktarna till den i sin tur kommer kyla vattnet samt cirkulera luften i chassit bättre. Här ska man även tänka på att i dagsläget har jag en gigantisk jäkla kylfläns som stör luftflödet i chassit.

Det återstår såklart att se om kylningen blir lika bra som den var tidigare, när jag körde på Kelvin S36. Då var det med mitt 970 GTX och det nya 1080 Ti utvecklar onekligen mycket mer värme. I vilket fall så funkar inte lösningen jag har idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Eheim, tror jag mer på. Modifierade, bättre oljekylare är vad vi har i datorerna i dag. Modifierade så till vida att de inte behöver vara riktigt lika tåliga som i bilar, och så har de fått standardiserade storlekar i stället som för till bilar, där man trollar fram något som passar. Rätt många valde att köra radiatorer från värmepaketet i bilar, på gott och ont. De jävlarna är inte singel, eller dual pass, utan typ 10-20, ibland mer, resor fram och tillbaka genom kylaren, allt i ett tunt rör, med snäva böjar. Det ger sämre flöde, men var lättare att få tag på.

Man använde pumpar med rätt mycket högre flöde än vad man gör i dag, och rätt många vattenblock var betydligt mer restriktiva, men gav bättre kylning på en väldigt liten yta I dag är ytan som behöver kylas större, och de gamla vattenblocken duger inte till det. Dagens mindre restriktiva design är betydligt bättre lämpad för den större ytan, och ställer mindre krav på pumpen. Visst får man fortfarande bättre kylning med högre volym vatten igenom vattenblocket i någon utsträckning, men det är inte alls lika viktigt som förr. Så, vinns för alla, utom möjligen akvariepumpstillverkarna, som inte får sälja sina pumpar till oss längre.

Justja, Eheim var det! Vill minnas att det ett jäkla drag i de pumparna (stora var de också!).

Intressant hur det har förändrats. Jag har ju inte följt den utvecklingen särskilt väl, men nog har det hänt saker ändå.

Citat:

Hittintills har du bara pratat om att vattenkyla CPU'n, men om det är grafikkortet som är problemet borde du kanske vattenkyla det i stället? Mest för att NH-D15 är svårslaget för CPU kylning, medan kylarna på grafikkort sällan är fullt så mycket overkill, så det ger dig ett bättre resultat totalt sett.

Jag tror inte grafikkortet i sig är ett problem. Inte processorn heller, för den delen. Problemet är nog snarare att kombinationen genererar ohemult mycket värme. Såhär tänker jag:

Processorn med Noctua-kylaren är lite på gränsen för att det ska funka bra. Överklockat då, förstås. När jag bytte till Noctua-kylaren drog jag ner klockfrekvensen och spänningen på processorn en aning, för att kunna hålla en mer behaglig temperatur. Ingen jättestor skillnad. Lite lägre frekvens och högre värme men det har funkat bra. 100Mhz hit eller dit gör inte så stor skillnad och jag har haft god marginal med temperaturen.

Nu har jag dock mycket mer varmluft i chassit. Processorn bidrar med sin beskärda del och grafikkortet dumpar såklart ändå mer värme.

Att kyla grafikkortet med vatten är ingen dum idé men då har jag också problemet med att det är ett stort jävla monster till kylfläns. Även om det kanske inte gör så stor skillnad vill jag kunna köra grafikkortet i PCI-E 16x. Med ett slöare kort hade jag inte brytt mig men när jag ändå kör typ det värsta som finns på marknaden får jag lite OCD...

Hursomhelst... tanken är då att få bort värmen som processorn ändå släpper ut i chassit. En hel del blåser såklart ut genom baksidan men det lär inte vara 100% effektivitet. Sprid sen ut den värmen genom en radiator. Fläktarna och den tillkommande ljudnivån som jag redan har kan då jobba med att både kyla radiatorn och bidra till cirkulationen i chassit. Denna cirkulation bör i sin tur hjälpas av att det inte är en stor metallklump i vägen för luften.

Samtidigt har jag en stor fläkt (240mm) i fronten som drar in kalluft och jag har en extra Noctua-fläkt jag kan sätta baktill för att få ut mer varmluft.

Så, bättre cirkulation, mindre varmluft i chassit och värmen från processorn blir ett mycket mindre problem.

Det är i varje fall tanken. Jag går ju dock mycket på tidigare erfarenheter av vattenkylning och det finns givetvis en risk att det inte kommer bli lika bra som jag förväntar mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Justja, Eheim var det! Vill minnas att det ett jäkla drag i de pumparna (stora var de också!).

Eheim 1046 har tagits fram i en 12v version, och ger 300l/h. Det är den minsta av de där pumparna om jag inte minns fel. Jag använde pumpar som gav närmare 1000l/h, men de drog ju för fan lika mycket ström som CPU'n...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surpuppa:

Egentligen så är det ingen större skillnad mellan de flesta AIO vattenkylare då de flesta företag köper från en och samma tredje tillverkare kallad Asetek, bland annat NZXT, Corsair och EVGA. Cooler Master kör en egen design dock (kanske Fractal, vet ej), kan inte komma på någon mer just nu. Dock så verkar det som att Fractals AIOs generellt underpresterar jämfört med konkurrenterna, dvs trots sin långa längd på 360 mm så kyler den knappast bättre än Asetek 280.

PS: Du klagade på temperaturerna, eftersom man kan flytta radiatorn till framsidan av chassit (beroende på chassit såklart) så kan man sänka temperaturerna väldigt mycket då man drar in kall luft genom radiatorn. Tror jag såg en video av Bitwit där han nämnde att han lyckades sänka temperaturen med 10 grader då han flyttade den från toppen av chassit till fronten. Nackdelen med detta är ju dock att GPU temperaturerna kan höjas en aning. Detta är ju inte något man kan göra med en luftkylare så det är möjligt att endast denna förflyttning kan hjälpa mycket.

PSs: Det finns en NHD15S som är samma som NHD15, dock assymetrisk och med endast en fläkt för att öka kompabiliteten med grafikkort och ram.

Ja, det är ofta samma-lika eftersom Asetek har sitt patent. Fractal Designs Kelvin använder dock pump från Alphacool med den nyare, Celsius, kör på Asetek. Där har vi även skillnaden att det är koppar- mot alu-radiator.

Mitt chassi (Phanteks Entho Luxe) är öppen upptill just för att ge plats åt stora radiatorer och kunna dra in luft den vägen. Det är mycket bättre luftflöde från toppen än vad det är från fronten.

Hur Fractal Designs presterar beror mycket på hur testet utförts. Det gäller förstås alla kylare och det här gör att det att är svårt att jämföra. Vid lite mindre värmeutveckling klarar även mindre radiatorer att prestera bra och de kan rentav vara bättre än de större. Därefter går det stadigt utför i takt med att värmeutvecklingen ökar. Detta framgår inte så bra i alla test.

Här är ett bra exempel på hur det faktiskt kan se ut när värmeutvecklingen stiger till riktigt höga nivåer:
https://www.overclock3d.net/reviews/cases_cooling/fractal_des...

Kelvin presterar bra rakt igenom men det är inte förrän i sista testet som skillnaderna blir stora. Från att ha legat jämnt med X100i på 1.35V är det dryga 5c skillnad på 1.45V.

Jämför med lillebror S24, som iof överlag presterar sämre än jag trodde:
https://www.overclock3d.net/reviews/cases_cooling/fractal_des...

Från 4,5c skillnad mellan S36 och S24 på 1.35V blir det 12c skillnad på 1.45V. Notera sedan att ingen luftkylare får vara med och leka på 1.45V, medan Noctuan presterade bättre än S24 i föregående test. Testet avbryts om temperaturen går över 82c så vi vet inte hur varm Noctuan blir (jag skulle gissa att den skulle närmat sig 90c), men det är minst 20c skillnad mot S36. Vi går alltså från en nivå där Noctuan presterar bra (och förmodligen är ganska optimal hänsyn taget till ljudnivå) till att den inte ens är med i matchen längre. Lillebror S24 halkar även ner till en bottenplacering.

Jag tycker dessa tester illustrerar min situation väldigt väl. Var in till Inet igår och beskrev min situation för en snubbe där. Han tyckte det lät som det var något fel med min kylning, typ att kylaren har dålig kontakt. Jag förstår hur han tänkte eftersom jag också läst recensioner och använt liknande kylare tidigare. Jag har t.om. monterat om min Noctua bara för att säkerställa att det är korrekt gjort - det blev ingen skillnad.
Processorn har alltid varit betydligt varmare med Noctuan än den var med vattenkylningen. Alltså, riktigt stor skillnad. Nu tvingas den stackars kylaren dessutom jobba i en varmare miljö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Om något så verkar du ha flyt med processorn. Med den spänningen når jag som bäst 4.4Ghz, med viss tvekan (kör just nu en 43x101 multipel på 2.7-isch volt).

Vad har du för temperaturen på den där kombon?

Skickades från m.sweclockers.com

Yepp, har haft stor tur med CPU:n. Den klarar utan problem 4.7 GHz med 1.3 V men då blir det för varmt för mina långsamt snurrande Nanoxia fläktar på radiatorn.

Med 4.5 Ghz som jag kör 24/7 så kan jag komma upp i runt 85 grader på någon kärna när jag stresstestar. Kan inte komma ihåg att jag någonsin haft en blåskärm på denna datorn så stabilitet är inget problem.

Ett kort test med Intel® Extreme Tuning Utility

Du kör väl inte med 2.7 V?

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Medlem

Funderar starkt på en h115i själv, den presterar rätt nära en kraken x62 och tillhör väl även samma generation asetek pump/block fast till ett mycket bättre pris, visst inte lika flashigt yttre med rgb bling men prestandan verkar finnas där.
Funderat på custom loop men det blir så jävla mycket mer pengar direkt, en h115i ligger på 1190kr och snål custom loop hamnar på runt 2,5-3tkr som lägst.
Synd att fractal inte har en 280 rad i sortimentet, hade vart roligt att jämföra h115i & en fractal vid hög belastning (2-300w)

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Kan inte komma ihåg att jag någonsin haft en blåskärm på denna datorn så stabilitet är inget problem.

Tänkte bara påpeka något, som inte är skitrelevant här eftersom du skriver att du har stresstestat.
Men moderna OS är sjukt bra på att dölja stabilitetsproblem. Något som hade orsakat en blåskärm "förr" gör bara datorn långsammare i dag. Jag får händerna på folks system åtminstone en gång var månad, där deras problembeskrivning är att "allt funkar men den har blivit långsam" och det visar sig att CPU''n inte längre räknar rätt, eller att ett minne spökar runt med sporadiska fel.
Ibland går det att lösa deras problem med högre spänning, eller lägre klockfrekvens, men oftast är de OEM burkar, som är långt utanför garantitiden... Svårt att göra mer än rekommendera nya delar, eller kompletta system då.

Så just frånvaron av blåskärmar är inte ett bra sätt att mäta stabilitet på.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

@tellus82: Jag är sjukt nöjd med min H115i. Värt att notera är dock att medföljande fläktar är totalt värdelösa, jag fick köpa till ett par Corsair ML140 Pro fläktar.

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Medlem

@isbjoern: Bra att veta, har en del 140 pwm fläktar som jag är rätt nöjd med så kanske får köra dessa om man skaffar en h115.
Kraken x62 är väl trevlig men en massiv nackdel som jag ser det är att den har en dubbelledad axel vid pumphuvudet på slangarna, känns som en väldigt onödig grej då man bara adderat en felkälla vid varje vinkel egentligen. Slangar som bara går rakt ur pumpen känns som en bättre lösning.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem

Bästa är nog kommande EKWB MLC som kommer i november, det är efterföljaren till EKWB Predator series.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Tänkte bara påpeka något, som inte är skitrelevant här eftersom du skriver att du har stresstestat.
Men moderna OS är sjukt bra på att dölja stabilitetsproblem. Något som hade orsakat en blåskärm "förr" gör bara datorn långsammare i dag. Jag får händerna på folks system åtminstone en gång var månad, där deras problembeskrivning är att "allt funkar men den har blivit långsam" och det visar sig att CPU''n inte längre räknar rätt, eller att ett minne spökar runt med sporadiska fel.
Ibland går det att lösa deras problem med högre spänning, eller lägre klockfrekvens, men oftast är de OEM burkar, som är långt utanför garantitiden... Svårt att göra mer än rekommendera nya delar, eller kompletta system då.

Så just frånvaron av blåskärmar är inte ett bra sätt att mäta stabilitet på.

Blåskärmar kanske inte är det bästa sättet att mäta stabilitet men spel brukar vara ohyggligt tydliga i sin aversion mot för hög överklockning. Alla spel jag kört har funkat hur bra som helst (många, många spel har det blivit...).

Jag vet inte om jag köper din teori om att datorn blir långsammare istället för att blåskärma men jag har inte heller något vetenskapligt att luta mig emot i den frågan.

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Så just frånvaron av blåskärmar är inte ett bra sätt att mäta stabilitet på.

Vad är ett bra sätt då? Jag känner inte till något annat än stresstest där uppenbara fel och konstigheter är en tydlig indikation på instabilitet. Hur gör du?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej

Har ett H100i V2, och kan verkligen inte klaga på något. Tyst som fan, snygg, presterar bra, kyler BRA!. Lyckats få upp min 6800k till 4.5ghz på 1.380V och ingen krasch eller dylikt.

Dessutom är Corsairs AIO väldigt enkla att hantera via Corsair Link. Kan DOCK uppfatta att radiatorn blir en aning varm efter ca en timmes BF1 spelande men temp ligger fortfarande ganska bra till vid 100% load. Ca 65-70C vid full load, kan som högst komma upp i 76C, 77C men aldrig mer än så. Och då är det vid stresstest program.

Visa signatur

CPU: i9 9900k 5.1Ghz 1.325V LLC 6
GPU: Asus 1080 Ti Strix OC 2063Mhz
RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB 3200Mhz
Screen: Asus PG278Q | SC: SoundBlasterZ | 500GB | PSU: Corsair HX1200i | Case: Corsair 570X | Samsung 970 EVO | Motherboard: Asus Z390-F | Cooler: Corsair H150i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Yepp, har haft stor tur med CPU:n. Den klarar utan problem 4.7 GHz med 1.3 V men då blir det för varmt för mina långsamt snurrande Nanoxia fläktar på radiatorn.

Med 4.5 Ghz som jag kör 24/7 så kan jag komma upp i runt 85 grader på någon kärna när jag stresstestar. Kan inte komma ihåg att jag någonsin haft en blåskärm på denna datorn så stabilitet är inget problem.

Ett kort test med Intel® Extreme Tuning Utility

Du kör väl inte med 2.7 V?

Hur högt varvar fläktarna på dessa temperaturer och hur mycket låter de?

Jag menar förstås att jag kör i 1.27V. Det där med att skriva fel på spänningen verkar vara min grej. Lyckades göra det i BIOS en gång och det var bara ren tur att processorn höll...

Ps. 4,7Ghz på 1.3V är riktigt jäkla bra. Där har du verkligen fått ett gyllene ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Hur högt varvar fläktarna på dessa temperaturer och hur mycket låter de?

Jag menar förstås att jag kör i 1.27V. Det där med att skriva fel på spänningen verkar vara min grej. Lyckades göra det i BIOS en gång och det var bara ren tur att processorn höll...

Ps. 4,7Ghz på 1.3V är riktigt jäkla bra. Där har du verkligen fått ett gyllene ex.

I normalläget snurrar fläktarna mellan 600 och 700 rpm vilket gör dem helt ohörbara. Maxar jag dem så ligger de på mellan 1000 och 1500 rpm. Mina fäktar är kopplade via Phanteks fläkthubb och styrs från moderkortet med hjälp av Asus AI Suite 3 vilket faktiskt fungerar superbra (trots mycket gnäll på nätet). Alltså det du ser på bilderna nedan är totalt 8st fläktar inkopplade på hubben.

Normalläge

Maxat läge

PS! Pumpen går i full spruta hela tiden enligt rekommendationer från Corsair, runt 1700 rpm.

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.