Köpte USB minne från Kina, vill inte kännas igen av Windows

Permalänk
Medlem

Köpte USB minne från Kina, vill inte kännas igen av Windows

Som rubriken säger, hittade billiga 2TB USB minnen från Wish och tänkte att jag kunde testa så köpte 2st. Fick hem dom i förrgår och dom var formaterade till exFat. Jag formaterade då om dom till NTFS med hjälp av Minitool Partition Wizard och efter detta så känner Windows inte lägre av dom. Jag kan se att det är anslutet en disk i Windows men det går inte att öppna den och även Minitool Partition säger att det är "bad disk" eller "corrupt disk".

Har försökt att reparera men det verkar inte funka, i alla fall inte med ovan nämnda programvara.

Finns det nåt annat jag kan testa eller är det bara att skrota dom?

Permalänk
Medlem

Har du öppnat dom och kollat att det inte bara är småsten i den?

2 TB usbminne från kina ger ju många varningsklockor

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caper:

Som rubriken säger, hittade billiga 2TB USB minnen från Wish och tänkte att jag kunde testa så köpte 2st. Fick hem dom i förrgår och dom var formaterade till exFat. Jag formaterade då om dom till NTFS med hjälp av Minitool Partition Wizard och efter detta så känner Windows inte lägre av dom. Jag kan se att det är anslutet en disk i Windows men det går inte att öppna den och även Minitool Partition säger att det är "bad disk" eller "corrupt disk".

Har försökt att reparera men det verkar inte funka, i alla fall inte med ovan nämnda programvara.

Finns det nåt annat jag kan testa eller är det bara att skrota dom?

Det är garanterat fake minnen, har du tur sitter det ett 128mb minne i den.

Permalänk
Medlem

Och du betalade vad, 9:-?
Bara att hiva I papperskorgen tyvärr.
Enligt prisjakt finns det faktiskt ett minne på 1024GB, kostar 10k dock...

Så att Kineserna skulle lyckats göra ett på 2TB för ett par tior begriper nog bade du och jag att det inte är möjligt

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Avstängd

Betalat med Paypal? Be om återbetalning.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Har du öppnat dom och kollat att det inte bara är småsten i den?

2 TB usbminne från kina ger ju många varningsklockor

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror inte det går att öppna men det ser inte skadat ut på nåt vis.

Abssolut, håller med dig om att det ringer varningsklockor men ville som sagt mest bara prova för skojs skull. Kostade mig i princip ingenting.

Permalänk
Skrivet av Caper:

Jag tror inte det går att öppna men det ser inte skadat ut på nåt vis.

Abssolut, håller med dig om att det ringer varningsklockor men ville som sagt mest bara prova för skojs skull. Kostade mig i princip ingenting.

bryt upp det med en kniv.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Och du betalade vad, 9:-?
Bara att hiva I papperskorgen tyvärr.
Enligt prisjakt finns det faktiskt ett minne på 1024GB, kostar 10k dock...

Så att Kineserna skulle lyckats göra ett på 2TB för ett par tior begriper nog bade du och jag att det inte är möjligt

Windows visade dock att utrymmet var nånstans runt 1.9TB, hur detta är möjligt låter jag vara osagt men det känns fake.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Betalat med Paypal? Be om återbetalning.

Har bett om återbetalning och kommer också att få det. Men det är en struntsumma i sammanhanget.
Ville mest prova om det verkligen kan funka. Det roliga är att om man läser omdömen på minnet och andra liknande så verkar det faktiskt funka för många, hmm..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caper:

Windows visade dock att utrymmet var nånstans runt 1.9TB, hur detta är möjligt låter jag vara osagt men det känns fake.

Inte särskilt svårt att lösa i firmware. Säkert det som gick åt skogen när du formaterade om. Den kod som berättar att det 128MB minne som sitter i är på 2TB försvann och då förstår inte Windows hur stor den är.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av MindBlaster_303:

Ja, påminner om den men inte samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caper:

Har bett om återbetalning och kommer också att få det. Men det är en struntsumma i sammanhanget.
Ville mest prova om det verkligen kan funka. Det roliga är att om man läser omdömen på minnet och andra liknande så verkar det faktiskt funka för många, hmm..

Tvivelaktig kvalité på dem minnena.
Du kan ju prova med någon Linuxdist, program som Gparted eller gnome-disk-utility brukar ju vara ganska duktiga på att identifiera skumma minnen eller partitioner.
Alt. kan du formatera minnet till något annat filsystem och sedan kanske Windows kan känna igen enheterna.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caper:

Windows visade dock att utrymmet var nånstans runt 1.9TB, hur detta är möjligt låter jag vara osagt men det känns fake.

De manipulerar väl firmwaren på minnet så datorn tror att det finns *valfri storlek* på minnet när den fysiska egentligen är 128Mb eller så. Kör du exempelvis gparted så kanske du kan få ordning på det igen så har du I bästa fall ett minne med en uråldrig minneskapacitet

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caper:

Har bett om återbetalning och kommer också att få det. Men det är en struntsumma i sammanhanget.
Ville mest prova om det verkligen kan funka. Det roliga är att om man läser omdömen på minnet och andra liknande så verkar det faktiskt funka för många, hmm..

Prova "DISKPART" borde funka.

http://www.disk-partition.com/windows-10/diskpart-windows-10-...