Dator startar ej, moderkort och grafikkort lyser grönt

Permalänk

Dator startar ej, moderkort och grafikkort lyser grönt

Hej alla datorvetare!

Nu har det jag drabbsts av ett hårdvaruproblem som som jag inte lyckas lösa. Problemet är att datorn inte startar och innan den blev stendöd betedde den sig lustigt. I en månads tid har datorn vid vissa tillfällen stängt av sig. Detta har skett någon minut efter att Windows startat. Som det står i rubriken lyser dioden på grafikkortet och moderkortet grönt vilket borde vara ett gott tecken. Nu önskar jag att ni kan komma med anledningar varför min dator inte går att starta samt ge lösningar på dessa problem.

Mina specifikationer på datorn är enligt följande:
Moderkort: Asus Z97-A
Grafikkort: Asus GTX 770 2 GB
RAM: 4x4 GB Corsair 1600 mHz DDR3
CPU: Intel Core i5 4690k
CPU-cooler: Coolermaster 212 evo
PSU: EVGA supernova G2 750W

Tack på förhand
Tage

Permalänk

Kan PSU:n vara trasig om moderkortet och grafikkortet lyser grönt när datorn är "avstängd" eller är det något annat som strular?

Permalänk
Medlem

PSU är väl ett alternativ naturligtvis... hade nog provat att byta.

Permalänk

@dannesthlm: Hur stor är sannolikheten att det är just PSU:n som strular? Jag äger tyvärr inte en annan PSU än just den som sitter i burken och det svider lite att köpa en ny för tusenlappen. Kan det vara några kortslutningar i systemet som gör att den inte startar?

Permalänk
Medlem

@Kebablife: Ganska stor, men tyvärr går det ju inte att utesluta andra felkällor utan att byta delar iallafall. Du kan prova att köra på 1 ramsticka och sedan byta ramsticka för att utesluta det åtminstone. Samtidigt kan du ju dra ut allt utom tangentbord och skärm.

Hade nog kunnat se det som en ganska bra grej, att ha en reserv PSU liggande i olika lägen om det nu skulle visa sig att det inte var den.

Du kan också prova att göra reset av BIOS genom att göra kontakt mellan de 2 pinnarna på moderkortet enligt manualens instruktioner (tror inte riktigt på det i det här läget, men det skadar inte att prova).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kebablife:

Hej alla datorvetare!

Nu har det jag drabbsts av ett hårdvaruproblem som som jag inte lyckas lösa. Problemet är att datorn inte startar och innan den blev stendöd betedde den sig lustigt. I en månads tid har datorn vid vissa tillfällen stängt av sig. Detta har skett någon minut efter att Windows startat. Som det står i rubriken lyser dioden på grafikkortet och moderkortet grönt vilket borde vara ett gott tecken. Nu önskar jag att ni kan komma med anledningar varför min dator inte går att starta samt ge lösningar på dessa problem.

Mina specifikationer på datorn är enligt följande:
Moderkort: Asus Z97-A
Grafikkort: Asus GTX 770 2 GB
RAM: 4x4 GB Corsair 1600 mHz DDR3
CPU: Intel Core i5 3570k
CPU-cooler: Coolermaster 212 evo
PSU: EVGA supernova G2 750W

Tack på förhand
Tage

Jag hade plockat ur allt för att kolla så skruvar/distanser mm sitter som dom ska - passa på att blåsa rent från damm etc
kollat så alla kontakter sitter som dom ska (har någon blivit klämd eller skavd?)
kolla CPU fan kontakten extra noga.
ditt moderkort har om jag inte minns fel en möjlighet att starta med en knapp på moderkortet? prova den (om jag inte blandar ihop den med Gigabytes motsvarighet)

hjälper inte ovanstående har du typ Batteriet eller Nätaggregatet att fundera över

Permalänk
Skrivet av Kebablife:

@dannesthlm: Hur stor är sannolikheten att det är just PSU:n som strular? Jag äger tyvärr inte en annan PSU än just den som sitter i burken och det svider lite att köpa en ny för tusenlappen. Kan det vara några kortslutningar i systemet som gör att den inte startar?

tänk på att lämnar du in nätagget till det ställe som du köpt den på och det visar sig att den är OK så blir det troligen en felsökningsavgift.
kan du låna nåt nätagg av nån släkting/kompis ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

@dannesthlm: Okej, jag får helt enkelt sticka och köpa ett likadant nätagg (EVGA supernova) imorgon för jag har inte haft några problem med det tidigare. Jag är inte superpåläst om RAM-minnen men varför skulle detta kunna påverka min dators uppstart? Borde inte RAM-minnena bara påverka uppstarten om inget fungerade? För tillfället har jag inte någonting inkopplat i datorn förutom strömkabeln (till och från).

Ahh, har hört att många har en reserv-PSU så det får nog bli så.

Jag får helt enkelt testa det men som du säger så borde inte BIOS vara tjuven.

Permalänk
Medlem

I5 3570k passar inte z97 moderkort.

Visa signatur

youtube.com/ultracowgaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ultracow:

I5 3570k passar inte z97 moderkort.

snyggt noterat

Permalänk
Medlem

@Kebablife: Nej, det borde inte vara minnet tycker jag. Som @Ultracow påpekar verkar CPU inte passa för moderkortet, fast då är det ju konstigt att den någonsin har fungerat.

Permalänk
Skrivet av Ultracow:

I5 3570k passar inte z97 moderkort.

Sorry, skrev fel. Hade för mig att det var 3570k men mindes fel. Jag vet att processorn och moderkortet passar. Det är fel på mitt minne och inte min config

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av dannesthlm:

@Kebablife: Nej, det borde inte vara minnet tycker jag. Som @Ultracow påpekar verkar CPU inte passa för moderkortet, fast då är det ju konstigt att den någonsin har fungerat.

Jag mindes helt fel haha. Måste vara en gammal processor som jag ägt men det är inget att oroa sig över. Moderkort och processor matchar varandra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@xmmm: Jag undersöker allt det imorgon och har tyvärr ingen högtrycksluft på burk kvar så det får vänta. Har som sagt haft datorn i tre år så det känns märkligt att distanserna sitter fel men visst skulle de kunna gänga ur sig på något sätt.

Permalänk

@Grönahunden: Är nyinflyttad i Stockholm så har inte några vänner med samma intresse här. Ska leta reda på kvittot och gå med nätagget till inet.

Permalänk
Skrivet av Kebablife:

@xmmm: Jag undersöker allt det imorgon och har tyvärr ingen högtrycksluft på burk kvar så det får vänta. Har som sagt haft datorn i tre år så det känns märkligt att distanserna sitter fel men visst skulle de kunna gänga ur sig på något sätt.

bara om du du lever i ett parallellt universum där märkliga saker inträffar.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

vad får du för qr kod?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

@Grönahunden: Haha, distanserna sitter på rätt ställen vet jag nu.

Permalänk

@aragon: QR-kod? Datorn startar inte och jag har inte fått någon kod tidigare. Har jag missförstått din fråga?

Permalänk
Skrivet av Kebablife:

@aragon: QR-kod? Datorn startar inte och jag har inte fått någon kod tidigare. Har jag missförstått din fråga?

moderkort har en viss sorts kod som oftast piper X antal ggr då kan man få en aning om vad som kan vara fel..
för att detta ska funka behövs nån form av högtalare, den ser ut sån här

QR-kod är något helt annat

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Ta bort grafikkort och kör på Interna grafiken.

Du har ett par LED:ar som ska lysa på moderkort om något är fel. Menar du att att grafik-Led lyser så indikerar den att det är fel på grafikort.

Man kan också koppla in en liten högtalare som tutar vad som är fel i BIOS.

Skulle jag vara dig så skulle jag uppdatera BIOS till 2801 som är den senaste, när du får igång datorn.

Lycka till!

Permalänk

@Grönahunden: Haha, jag var ganska säker på att jag hade missförstått dig. Ehm, tror inte att jag har en sån högtalare om det inte finns integrerat men det tror jag knappast. Kan man köpa såna högtalare på Inet?

Permalänk

@roev: Tack för tipset! Det är en grön led som lyser på grafikkortet men den lyser alltid så det borde vara en "standby-led".

Ahh, högtalaren tipsade någon om tidigare men var kan jag köpa en sån?

Vilka fördelar har det BIOS:et?

Permalänk

Uppdatering: Gick till Inet och bytte in mitt gamla nätaggregat mot ett nytt. Nu funkar datorn igen.

Tack för all hjälp!

Skickades från m.sweclockers.com