Kopieringsskydd blir del av HTML5-standarden

Permalänk
Melding Plague

Kopieringsskydd blir del av HTML5-standarden

Trots hård kritik beslutar nu organisationen W3C att DRM-skydd blir en del av HTML5-standarden, något som tar bort behovet av exempelvis Flash och Silverlight för att titta på strömmat material.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

De har iallafall ett bra system iallafall som inte gör massa dumheter. Det är väl detta eller ett annat program som företagen skapar. Även om ett inte är bra så är det troligen bättre än vad det annars hade kunnat bli

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

I detta fall lider jag inte direkt. Men blir roligt att se om vi kommer få telesync webrips😀

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

De har iallafall ett bra system iallafall som inte gör massa dumheter. Det är väl detta eller ett annat program som företagen skapar. Även om ett inte är bra så är det troligen bättre än vad det annars hade kunnat bli

Ja, så ser jag det också. Antingen detta eller så sker det genom insticksmoduler. Jag har svårt att se hur det är ett sämre alternativ att köra det genom HTML5.

Permalänk
Medlem

Hindrar inte dessa DRM bara capture-cards och liknande från att spela in? Men det går väll fortfarande att spela av Netflix osv med tex OBS?

Sen, vilket DRM har inte blivit knäckt?

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Ooooo.... DRM block + adblock.... AdrmBlock!

Skynda på www.adrmblock.com är ledig! $D $D

Permalänk
Medlem

Det är lite av en bomb att EFF lämnar W3C. Hoppas det blir en rejäl knäpp på näsan för dem. Vi vill ju ha ett fritt och öppet internet. Inte kabel-TV 2.0.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Sålänge tjänster som youtube och twitch inte börjar kryptera sina strömmar är jag nöjd. DRM skadar flexibiliteten, t ex är det enormt mycket jobbigare att kolla på HBO eller netflix än youtube, och då menar jag inte för att de två förstnämnda kostar pengar. Jag kan inte kolla på HBO med flash och lämna datorn utan att hela datorn hänger sig. Det verkar vara nåt med HBO, flash och skärmsläckare. Jag ska inte behöva göra nån halvlösning som att typ stänga av skärmsläckaren!
Vad det gäller DRM i HTML5, vilket alternativ är bättre? Vad är det som kommer hända menar EFF och skeptikerna?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är lite av en bomb att EFF lämnar W3C. Hoppas det blir en rejäl knäpp på näsan för dem. Vi vill ju ha ett fritt och öppet internet. Inte kabel-TV 2.0.

Får operatörerna som de vill har vi nog snart detta.
http://i.huffpost.com/gen/1567010/original.jpg

Visa signatur

Hemmadator | Intel Core2Duo E8400 3GHz | 2048MB RAM 800MHz | ATI Radeon HD5750 512MB | ASUS P5QPL-AM | Corsair CX430 430W | Western Digital Caviar Blue 500GB | Seagate Barracuda 500GB | Intel 330 128GB |
Skoldator | Intel Core I7 950 3.06 GHz | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 | ASUS GeForce GTX 465 1GB | ASUS P6T SE | OCZ MODXSTREAM PRO 700 WATT | CM Storm Scout |

Permalänk
Skrivet av Luminous:

Sålänge tjänster som youtube och twitch inte börjar kryptera sina strömmar är jag nöjd. DRM skadar flexibiliteten, t ex är det enormt mycket jobbigare att kolla på HBO eller netflix än youtube, och då menar jag inte för att de två förstnämnda kostar pengar. Jag kan inte kolla på HBO med flash och lämna datorn utan att hela datorn hänger sig. Det verkar vara nåt med HBO, flash och skärmsläckare. Jag ska inte behöva göra nån halvlösning som att typ stänga av skärmsläckaren!
Vad det gäller DRM i HTML5, vilket alternativ är bättre? Vad är det som kommer hända menar EFF och skeptikerna?

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med, HBONOrdic var bland de värsta jag använt. Hur fan kan de ta betalt för den skiten? Sitter på en 1000/100 lina och kvalitén droppar till 480p och går knappast i full HD. Steam och de flesta av videospelindustrin har förstått att bra tjänar slår påtvingat DRM, och de som inte förstår de går de sällan bra för. När ska film och videoindustrin förstå att om de vill att folk slutar strömma/ladda ner piratatmaterial måste de börja leverera bra skit. Vem fan vill betala för att see en låg bitrate strömmad 720p film på en 4k TV när det finns bluray material tillgängligt på internet.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Sålänge tjänster som youtube och twitch inte börjar kryptera sina strömmar är jag nöjd. DRM skadar flexibiliteten, t ex är det enormt mycket jobbigare att kolla på HBO eller netflix än youtube, och då menar jag inte för att de två förstnämnda kostar pengar. Jag kan inte kolla på HBO med flash och lämna datorn utan att hela datorn hänger sig. Det verkar vara nåt med HBO, flash och skärmsläckare. Jag ska inte behöva göra nån halvlösning som att typ stänga av skärmsläckaren!
Vad det gäller DRM i HTML5, vilket alternativ är bättre? Vad är det som kommer hända menar EFF och skeptikerna?

Skickades från m.sweclockers.com

De menar att HTML5 nu inte bara är ett ramverk för hur man skapar hemsidor, utan går från att ge tekniska specifikationer till att nu lägga sig i vad som ska vara lagligt och olagligt på nätet. De börjar agera polis. Detta ger företräde för senare implementationer av större, starkare och värre övervakningssystem. Det börjar med implementerat DRM direkt i HTML5, och slutar med påtvingad loggning av historik etc.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Det är lite av en bomb att EFF lämnar W3C. Hoppas det blir en rejäl knäpp på näsan för dem. Vi vill ju ha ett fritt och öppet internet. Inte kabel-TV 2.0.

Vad är ett konstruktivt alternativ till att det åtminstone sköts av en oberoende standard?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyK:

Hindrar inte dessa DRM bara capture-cards och liknande från att spela in? Men det går väll fortfarande att spela av Netflix osv med tex OBS?

Sen, vilket DRM har inte blivit knäckt?

Ja både bild och ljus skall ut liksom.
Tror inte heller det kommer ge någon större effekt än mer problem för många slutanvändare som faktiskt betalar för sig stöter på diverse felmeddelanden.
Även om det skulle krävas att bilden endas skulle få gå ut på HDMI/HDCP så finns det även där sätt att gå runt och rippa i vilket fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyK:

Hindrar inte dessa DRM bara capture-cards och liknande från att spela in? Men det går väll fortfarande att spela av Netflix osv med tex OBS?

Sen, vilket DRM har inte blivit knäckt?

Om så vore fallet så är det väl bara att använda slumpmässig capturemjukvara (finns typ i allt från Windows Movie maker till adobe) och så är man i hamn.

Dessutom så finns det idag inget DRM som inte är knäckt nej. Tom. Denovo knäcks på ganska reguljär basis inom någon vecka från släpp dessa dagar.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

oberoende standard

Oberoende och oberoende ... Jag har blivit lite tveksam till W3C efter det här.

  • Det kostar 75 000 kronor för en non-profit organisation att gå med,

  • W3C publicerar inte vilka medlemmar som röstar på vad (fast de själva hävdar att de är "unprecedentedly open"),

  • De har inte varit det minsta tillmötesgående då EFF och FSF försökt kompromissa,

  • EFF har hoppat av W3C efter det här. Nu är det bara giganter kvar, typ?

Hur som helst, det är värt att påpeka att det inte är W3C-speccade EME (Encrypted Media Extensions) som utgör DRM. Det ingår andra element såsom CDM (Content Decryption Module), vars utformning inte ingår i standarden och kan därför se ut lite hur som helst, t ex vara inbyggd i webbläsaren, vara en plugin, vara en del av operativsystemet eller t om vara en hårdvarumodul.

Personligen har jag inte riktigt landat i vad jag tycker om EME än. Men W3C? Njaaa ... Not so much.

https://www.w3.org/Consortium/fees?countryCode=SE&quarter=07-...
https://www.w3.org/TR/encrypted-media/#introduction
https://www.eff.org/deeplinks/2017/09/open-letter-w3c-directo...
https://www.eff.org/pages/objection-rechartering-w3c-eme-grou...
https://www.html5rocks.com/en/tutorials/eme/basics/#content-d...
https://twitter.com/w3c/status/909132307944132608

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Vad är ett konstruktivt alternativ till att det åtminstone sköts av en oberoende standard?

Hållningen bör vara att Internet skall vara öppet och fritt. Genom att göra kopieringsskydd till standard så legetimerar man det.

Jag tycker det är bättre att det får fortsätta vara rörigt och krångligt, så att den allmäna irritationen mot DRM finns kvar. Gör man det smidigt finns risken att folk blir bekväma med det och "somnar om" om du förstår vad jag menar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem

@Ozzed

Även om jag delar din vision om ett fritt Internet och öppna standarder, har jag kommit till den punkten att mena det vara en utopi att just media producerad av stora filmbolag och dylika kommer att ge upp kontrollen över sitt material. I det här fallet är jag "trött och nedstämt" för att det regleras i en gemensam standard.

Att det är en utopi grundar jag bl a på denna kollision av viljor:
- diskussionerna om nättjänster här på Sweclockers tydliggör att en stor grupp endast är villiga att betala för två starköl och ändå kunna se kvalitativa serier och filmer flera timmar om dagen
- bolagens investeringar har sedan länge snurrat bortom vett och sans och hela branschen har vant sig vid att bolla med miljardbelopp

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

@Ozzed

Även om jag delar din vision om ett fritt Internet och öppna standarder, har jag kommit till den punkten att mena det vara en utopi att just media producerad av stora filmbolag och dylika kommer att ge upp kontrollen över sitt material. I det här fallet är jag "trött och nedstämt" för att det regleras i en gemensam standard.

Att det är en utopi grundar jag bl a på denna kollision av viljor:
- diskussionerna om nättjänster här på Sweclockers tydliggör att en stor grupp endast är villiga att betala för två starköl och ändå kunna se kvalitativa serier och filmer flera timmar om dagen
- bolagens investeringar har sedan länge snurrat bortom vett och sans och hela branschen har vant sig vid att bolla med miljardbelopp

Må så vara, men vill de ha kontroll tycker jag de ska tillse det behovet själva. Det kan inte vara meningen att W3C skall gå i deras ledband. Det är lätt att det blir ett sluttande plan och att fler särintressen standardiseras.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem

@Ozzed:

Jag ser det dock som bättre ett ont, än en ström av onda ting lika "generös" som tårarna under tacktalen på Oscarsgalan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Om så vore fallet så är det väl bara att använda slumpmässig capturemjukvara (finns typ i allt från Windows Movie maker till adobe) och så är man i hamn.

Dessutom så finns det idag inget DRM som inte är knäckt nej. Tom. Denovo knäcks på ganska reguljär basis inom någon vecka från släpp dessa dagar.

Kan vara att de implementerar i standarden eller DRM koden att webbläsaren måste lyssna efter vissa processer vilket kommer blockera innehållet om du har OBS uppe mm. Finns en anledning till att folk i W3C är motståndare mot DRM. Du som användare kommer inte ha en aning om vad för kod som körs i DRM delen då det kommer vara stängd kod. Strider direkt mot öppenheten som Webben tidigare förespråkat.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Commander:

Du som användare kommer inte ha en aning om vad för kod som körs i DRM delen då det kommer vara stängd kod. Strider direkt mot öppenheten som Webben tidigare förespråkat.

Fast det valet har vi ju kvar. Kanske har du likt mig mer eller mindre konsekvent valt bort visst material? Om man helt vill undvika DRM är det enda konsekventa valet att välja bort distributören. Ibland är det skönt för själen att vara en Don Quixote... Sony får fortfarande inte frivilligt några pengar ifrån mig!

Permalänk
Medlem

När Netflix, Apple, Google och Microsoft stödjer något så vet man att det är något lurt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

De menar att HTML5 nu inte bara är ett ramverk för hur man skapar hemsidor, utan går från att ge tekniska specifikationer till att nu lägga sig i vad som ska vara lagligt och olagligt på nätet. De börjar agera polis. Detta ger företräde för senare implementationer av större, starkare och värre övervakningssystem. Det börjar med implementerat DRM direkt i HTML5, och slutar med påtvingad loggning av historik etc.

Det kommer bla Skynet om igen.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Betalar inte vi i sverige privatkopierings avgift?, Kan man inte kopiera det man äger så skall dom:
1. Ta bort avgiften
2. Ge ut nyckeln för decryptering och hur man går tillväga för att ta bort skyddet.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Som alla försök att "tämja" det fria internet kommer det kringgås på ett eller annat sätt av de som verkligen vill. Så länge materialet överförs i någon utsträckning överhuvudtaget kommer det att finnas sårbarheter i "skyddet".

Blir spännande att se hur kapplöpningen blir så här dags.

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KimTjik:

Vad är ett konstruktivt alternativ till att det åtminstone sköts av en oberoende standard?

Att man helt enkelt skiter i att köpa tjänster från bolag som insisterar på DRM och lobbar för absurda lagar? Människan behöver knappast serier och filmer för att utvecklas mentalt eller socialt. Snarare är det så att dessa skadar utvecklingen av båda. Om folk visade lite ryggrad skulle de börjar sälja utan DRM för alternativet är att inte sälja något alls.

Räcker det inte att upphovsrätten börjar bli oändlig och att de vill ha kontrollen över våra datorer? Ska man behöva tåla malware DRM moduler med nu?

PS: Tack för att du är så objektiv i dina diskussioner.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Selmalagerlöf:

Betalar inte vi i sverige privatkopierings avgift?, Kan man inte kopiera det man äger så skall dom:
1. Ta bort avgiften
2. Ge ut nyckeln för decryptering och hur man går tillväga för att ta bort skyddet.

Var inte svaret från någon minister i stil med "hahahahaa jävla idioter, betala och håll käften. Ni tror väl inte att lagen är till för att skydda befolkningen"

Eller som åklagaren i TPB fallet sa "vanligt folk får tåla att få på käften när vi springer ärenden åt amerikanska bolag".

Permalänk
Medlem

Hmm, jag är en aning kluven till det här.

Öppna standarder borde ju inte lobba för DRM då det har för syfte att inskränka dina möjligheter (rättigheter i vissa fall).
Hatar verkligen DRM... -MEN samtidigt hatar jag Silverlight och Flash i princip över allt annat och då företagen aldrig kommer att ha förståelse eller foga sig efter rådande "common sense" utan ständigt lever i det förflutna, kanske detta kan vara ett nödvändigt ont för att slippa proprietära malware-standarder som säkerhetsrisk.
Som sagt; pest eller kolera, jag är kluven.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Var inte svaret från någon minister i stil med "hahahahaa jävla idioter, betala och håll käften. Ni tror väl inte att lagen är till för att skydda befolkningen"

Eller som åklagaren i TPB fallet sa "vanligt folk får tåla att få på käften när vi springer ärenden åt amerikanska bolag".

.. hade inte förvånat mig. Då är frågan, hur lång tid skall det ta innan folk får nog :(. Hade varit trevligt med en grupp som har inflytande men är ekonomiskt oberoende av alla dessa jävla företags lobbyister som idkar för företagens fördelar och inte invånarnas.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Blir väl dax att öppna upp min 450TB Hemserver. UTAN DRM!!!
Känns mer och mer som en bra ide att öppna en egen streaming tjänst.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013