Vad drar er som tittare på streams?

Permalänk
Medlem

Sällan jag känner för att sätta mig ner och kolla på något oskriptat. När jag får egen lägenhet har jag funderat på att ha Twitch igång av samma anledning som många har TV:n igång när de gör saker i hemmet.
När jag väl tittar är det oftast när någon mindre youtuber streamar. Ger en chansen att "lära känna" personen bättre.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Well, i början av CSGO (första året) så kollade jag endel på streamers som Summit1G, KittyPlays, shroud och ngn mer. Men detta var nog mest för att lära mig, vart man håller, crosshair placement, olika flashes/smokes mm. Kollade mest på gameplayet. Har aldrig "fastnat" för en streamer bara för att sitta och kolla lite. Kan ju vara bara jag men tycker det har dött ut rätt mkt, förut va det massor med streamers och folk som promotade i diverse facebook grupper.

Sen dog det ut rätt mkt och slutade kollade folk som spelade och jag vet jag kollade lite BobRoss när det blev stort, lite avkoppling och kolla på honom och lärde mig endel om hur man kan måla vilket kan vara bra att ha i framtiden ^^,

Men nu idagsläget så är det uteslutande CSGO turneringar jag kollar på flera gånger i veckan. Kollar alla proturneringar som sänds, senaste "hela" turneringen va nog ESG Mykonos där allt utspelade sig på en resort i Mykonos, Grekland. Har varit nere på Dreamhack Masters 2016 och 2017 och skulle vilja åka på en Major, troligtvis ner mot Tyskland/Polen.

Följer alla qualifiers också som ESL Pro League, Eleague, ECS, Epicenter som håller på nu, kollar tex Fnatic matchen i Pro League just nu. Sedan är det massa matcher senare idag med bla NiP där jag kommer sitta rätt bänkad.

Kollar betydligt mer E-sport än vad jag spelar själv.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk

Spelstream

Förutsättningar:

  • Utrustningen måste hålla en viss standard. Inget flåsande i micken osv.

  • Kanalen kör ett eller max två underhållande spel på ett schema och är en bra spelare i dessa.

  • Har intressanta event.

Vem är hen:

  • Bjuder på sig själv. Matchande humor/ personlighet, inte skrikande och framför allt inte falsk.

  • Eftersom det är en spelkanal så faller vissa bort. Det är irriterande att bläddra och komma till en leende tonåring som sitter och borstar håret i någon väl vald outfit. Det finns bättre kanaler för dessa cams.

  • Underskatta inte de andra som sitter i chatten, banna fort och hårt. Det lämnar ett rent spelfält.

Med det sagt så återkommer jag till eventstreams, följer en handfull och är återkommande till en enda streamer

Permalänk
Medlem

Spelar Diablo 3 seasons, och det här spelet kräver inte alla gånger så mycket fokus. Det öppnar då upp för bra tid att kolla på streams samtidigt när man spelar. Då brukar jag oftast kolla på någon annan som lirar D3 och gärna samma class man själv kör:D

Annars halkar man in på någon som streamar något nysläppt spel man är intresserad av. Ibland är det skoj att kolla på spel som man själv aldrig skulle få för sig att spela själv:D

Jag kollar aldrig bara på streams, streams är alltid något jag har i "bakgrunden" när jag spelar surfar på andra datorn.

Permalänk
Medlem

Produktionsvärdet, communityn, personligheten och interaktion med chatten är det som oftast får mig att komma tillbaks. Har ofta på en stream när jag spelar så använder det som en typ av "pratradio" snarare än att vara engagerad i spelet.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Streamers som lockar är de med god uhhh, vad heter det på svenska... Situational awareness? Ska de spela ett spel och streama vill jag se dem spela och snacka om det som händer i spelet. Jag struntar fullständigt i folk som gnatar på om sina livserfarenheter, vad de gillar/inte gillar samt deras kompisar. Extra störningsmoment är ätande, rökande och bakgrundsmusik, usch. Fokusera på spelet och vad tittarna har att säga så länge det är relaterat.

Permalänk

Något av dessa egenskaper är viktig för att jag ska kunna bli intresserad av en stream
Bra personlighet
Duktig spelare
Mycket kunskap om spelet dom spelar

Avgörande saker för att jag ens ska ge streamer en chans är
Minst 6000 kbps (3000 kbps känns som att kolla på 20 fps)
Facecam

Just nu kollar jag mest på
Summit1G
Dr Disrespect
Ninja
Rivalxfactor
Execcs

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem

Kollar typ aldrig på streams vad det gäller datorspel, spela är nåt man gör själv eller med andra inget man glor passivt på.

Det ända jag gjort med streams är att tanka ner dom och redigera ut materia vid behov.

Streams kan vara av taktisk betydelse när tillfället uppstår, numera har dom flesta streamers en fördröjning dock.

Streaming för mig är lika ointressant som hockey, trots det kunde jag åka skridskor mm och hade ishall nära man besökte som liten, se andra göra nåt jag kan göra själv är totalt ointressant för mig och där faller streaming pladask likt traditionell TV.
Passiv underhållning håller bara mitt intresse uppe så länge innan jag måste ha nåt interaktivt istället.

Vill jag veta något om ett spel så söker jag upp en video om just det elementet inget annat, titta på en stream är allt för ineffektivt.

Permalänk
Medlem

Personligheten är nog viktigast för mig, med det sagt måste spelet intressera mig, kvittar hur mycket jag gillar personen om spelet inte intresserar mig.

En uppskattning för sina tittare är också viktigt, inte att förvirra med streamers som totalt flippar vid donationer, utan en genuin uppskattning utan att tittare behöver donera eller prenumerera för att uppmärksammas.

Streamers som Cohhcarnage är totalt ointressant för mig, inte tillräckligt stort fokus på spelet, det funkar uppenbarligen för honom men jag ser inte tjusningen i det.

Favoriten är nog Coestar som streamar varje dag i minst 3 timmar om tekniken tillåter, Nytt som Retro, inte speciellt Europa vänliga tider dock, kl 3-6 på morgonen vanligtvis, blir oftast vods men när han kollaborerar med européer blir det tidigare på eftermiddagen och kvällen dagen innan.

Permalänk
Avstängd

Inget alls. För mig personligen skulle det kännas som ett individuellt misslyckande om jag skulle börja sitta och titta på när andra spelar, istället för att spela själv.

Man spelar ju för avloppling, de stunder man inte programmerar / gör musik / ritar / renderar / räknar, så att då sitta och titta på när andra "kopplar av", måste ju vara höjden av dekadens och självförakt.

Kryper i kroppen när jag tänker på hur "stort" det blivit. Patetiskt!

Visa signatur

8x64-bit POWER5+, 2TB memory, 15.2mb L2-Cache, 2xFC & 2X10Gbit Ethernet -- en _riktigt_ dator har IBM P5+.

Permalänk
Medlem

Tittar bara på Twitch när det är mässor eller tävlingar som jag vill se, vilket nästan är aldrig. Men när jag väl tittar så är det på den streamen som är mest stabil och störst, alternativt den som sköts av någon jag brukar titta på via YouTube. T.ex. Total Biscuit

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem

Varierar, detta är oftast kraven men alla behövs inte uppfyllas på en gång.

Bra musik
Bra ljud
Sköna gäng (tänk t.ex när kripparian spelade PoE i början med bob osv).
Tillhör eliten i sitt spel
Kompisarna på teamspeak sitter och ser streamen och man bara hakar på.

Utanför matcher/turneringar/evenemang så ser jag oftast: Cutedog Alkaizer Fragnance Etup och Empyrian

Sitter dock jävligt sällan aktivt och tittar på en stream, har den för ljudet eller eventuellt på en annan skärm.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Kikar aldrig, men om en streamer inte uppfyller följande punkter så tror jag inte att många kommer vara intresserade.

* Ett spel man gillar.
* Ger ett vettigt perspektiv, relevanta funderingar/taktiker.
* Avslappnad och självsäker personlighet.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Jag fastnar för personligheten. Ska vara humor med i bilden och vara snyggt filmat/presenterat.

Ser mest på hopklippta versioner och inte så mycket på live-stream.
Live ser jag nästan bara när det är olika tävlingar/turneringar.

De jag följer mest är: StoneMountain64 och Neebs Gaming.
Stone började jag följa väldigt tidigt när han började med sina YOLO videos i BF och han har utvecklats till en riktigt kunnig och rolig streamer i PUBG.

Neebs är pga underhållningsvärdet och deras animationer.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Jag pallar inte med streamers oftast, men om jag kollar så föredrar jag om det talar svenska.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Är ett fan av streamers som t.ex DDRjake.

Dvs människor som är bra på spelen de kör och har karisma och interagerar med chatten, men på samma gång tar det lugnt och sansat, och inte är intresserade av att försöka spela teater för tittarna med skrik osv bara för att få mer tittare.

Att diverse "twitch culture" beteende som emote spamming osv får användare bannade i chatten är också ett plus.

Permalänk

Personlighet, ser sällan på streamen utan har den på i bakgrunden då jag sitter och redigerar bilder.
Engagerar mig ibland i chatten för att göra ett avbrott från att kika på bilden jag jobbar med.
Viktigt så jag inte blir "redigeringsblind".

Skulle inte säga att det är något som "ersätter" spelande på något vis, det gör det nog inte för de flesta heller. Och ibland kan det också vara kul att se någon extremt duktig spela något.
Lite som att titta på en annan sport du följer.

Visa signatur

http://www.solliefoto.se - En hobbyfotografs hem - Datorsystem:
Många, har tappat räkningen....

Permalänk
Medlem

Kollar endast på streamers som spelar ett spel som intresserar mig, så där sållas det mesta bort. WoW, CS:GO, Rocket Leauge och lite LoL. Varav CS:GO, RL och LoL oftast tittas när det är större turneringar om ens då. Möjligtvis kan jag även titta om det är för gameplay i (fd)-världsklass såsom Olofmeister, Kronovi, Imaqtpie.

När det kommer till WoW så tittar jag mestadels på Asmongold pga att jag älskar hans personlighet som gör att han sticker ut från resten av alla streamers. Tycker han är oerhört underhållande och han bjuder på varierande gameplay. Sedan tittar jag lite på dessa som gör saker i absolut världsklass, gärna TwiseTV eller Nnoggah då jag också mainar Hunter som dom gör.

Sen måste kvalitén på streamen vara bra, men det har de flesta streamers som försöker, skiter dock fullständigt på alla dessa overlayer med fullproppad reklam och skit....

TLDR: Spel som intresserar mig, gameplay i världsklass, underhållande streamer är ett stort + för längre sessioner.

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Avstängd

Har väldigt sällan tid eller lust att titta på streams, då jag också tillhör den kategori som hellre spelar själv, men saker som lockar mig r tex där man kan ta del av praktiska tips om tex kombinationer av moddar, mm och andra tekniska tips.

När man slökollar någon gång, är det mer där strömmingen har humor jag gillar så att man skrattar mycket och helst får till en intressant stämning i spelet och som inte uppträder arrogant/ignorant mot de som skriver, även om jag själv inte skriver så ofta i chattar och liknande.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

För min del så vill jag känna mig välkommen och någon som har energi. Kan tycka att många är väldigt nonchalant, även mindre streamers. Något jag försöker tillföra i min stream hela tiden. Spelar ingen roll om jag har 10 eller 30 viewers, vill att alla skall få känna uppskattning att dom är där.

Självklart är det svårt för riktigt stora streamers, men nu riktar jag mig främst till den mindre communityn

Permalänk
Medlem

Jeg tror det viktigste må være at man som besøkende til en "streamer" må kunne ta del av hva som faktisk skjer, uansett hva det er. Det betyr at en som besøkende må kunne få se og høre at noe skjer der og da. Dette fordrer at noe skjer hele tida, ellers vil det bli uinteressant. Det at en "streamer" tar seg en pause er akseptabelt, så får man som besøkende gjøre noe annet i tida. Noe som gjerne skjer i begynnelsen av en "stream" når det kan ta litt tid før noe skjer på skjermen.

Det som er uakseptabelt, er å bare sitte og se at noen spiller et spill, i den forstand at man ser bilder av både spillet, og vedkommende som sitter der og spiller. Hvis ikke "streamer'en" i seg selv er interessant, så får de heller vurdere å fjerne kamera "feed" av vedkommende, og kun vise "feed" av selve spillet.

En uting er hvis det er en gruppe av spilllere som er med i en "stream", og hvis det hele er ufokusert, udisiplinert og de ellers har lite informativt å fortelle mens de sitter der og spiller, så kan de all la være å si noe, og heller la en av dem komentere mens de spiller, eller bare la være å ha noen "feed" i det hele tatt.

Det har vært moro å følge med Jive Turkey på youtube, som spiller 'Cold Waters' (moderne ubåt action/sim spill). En person som selv har tjenestegjort ombord på en moderne ubåt, og som en gang i blant kommer med insikstsfulle kommentarer om ubåter sånn i forhold til hva man ser i selve spillet.

Permalänk
Medlem

Jeg tror at i de tilfeller hvor en eller flere i en gruppe har en stream på gang, hvis det hele er mer organisert og planlagt, så vil jeg si at det kan være en hyggelig ting for en besøkende, at det på skjermen finnes et "overlay" med beskrivende tekst, som kan pogentere hva de i gruppa sitter og prater om der og da. Dette er også verdifullt når man får anledning til å se et opptak av dette, slik at man kan hoppe forover i videoen, og alltid kunne se hva de sitter og prater om, når det finnes en beskrivende text som er lagt på skjermen og som hele tida vises på skjermen.

Alternativt, så kan man komme med en beskrivende text på selve nettsida med tidskode, hvis dette er snakk om et opptak av en "live stream", så kan man selv se hva de på skjermen skal snakke om og sånn sett få en god ide om hvor interessant det vil være å fortsette å se på denne videoen.

Permalänk
Medlem

Jag tittar egentligen enbart på personer som kör speedruns av olika spel och som är BRA på det, sjukt roligt. Förutom det så är det sändningar från proffsmatcher i olika spel, ffa CS:GO.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Enda viktiga är val av spel, slutar kolla om dom byter spel.
bonus: rätt tider, rimlig person

Men kollar inte mycket.

Permalänk

1. Bra på spelet i fråga/kunnig
2. Streamers som inte tar sina tittare på för stort allvar

Permalänk
Medlem

Streamar inte jättemycket men
- Spelar streamern egen musik byter jag direkt. Vill höra spelets orginalmusik (om sådan finns).
- Lagom lugn, orkar inte hetsiga personer med prestationsångest. Vill ju dock höra deras tankar när de tar olika val och varför de gör som de gör osv.
- Trevlig ton.
- Fullskärm på spelet utan en massa extragrejer eller reklam, är ett måste. Webcam är ju dock trevligt så man ser personen som spelar.
- Humor, men ändå fokus på spelet.
- Blått hår är ett big nope! Inga fördomar här inte ;D
- BRA MIKROFON!

Visa signatur

Maskin: i7, 32GB ram, Nvidia GTX 1080, Samsung SSD, XFX 850W, 2 x Acer 22" + Acer 27" XB271HUBM
OS: Win10 64bit

Permalänk
Medlem

Personligheten.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Vad lockar er och gör att ni återkommer till en stream på Twitch eller Youtube Gaming etc? Definera gärna om ni tänker på en spelstream, tävlingskanal, creative eller whatnot.

Tråden är dels en intressant diskussion men också tips åt nya streamers som vill börja.

Det kan vara en eller flera av följande?

  • Nyhetsvärde eller ovanlighet, antingen är det nytt eller så visas det knappt.

  • Man gillar streamern personligen

  • Skillz, sevärt att titta på någon som är galet bra?

  • Gimmicks & produktionsvärde.

Typ som du Lan, svarar ofta på frågor och hälsar när man dyker in. Sånt är alltid trevligt. Hur bra någon spelar är ganska irrelevant för min del, det var ju som så med couch-gaming förr att man tittade när sin kompis spelade tills karaktären dog eller kom till ny bana så fick man själv ta över kontrollen. Lite samma här, fast man tar inte över kontrollen
Så för min del handlar det om det sociala helt och hållet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Inaktiv

Det fåtal gånger jag överhuvud kollar på något strömmat är om jag vill ha mer inblick i spelet ifråga som inte går att få från texter eller andra videor.

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråden återigen rensad på inlägg som inte bidrar till diskussionen, se § 1.6*
Frågeställningen är vad som drar er som tittare, inte vem eller vilket spel ni tittar på utan någon motivation varför.

Vad är det som lockar er just dit?

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.