Disk går upp till 99% användning vid start

Permalänk
Medlem

Disk går upp till 99% användning vid start

Datorn hängde sig nyligen när jag hade både Photoshop, Illustrator och YouTube stream igång. Lyckades inte heller starta om första gången, då frös det på svart skärm istället. Startade om en andra gång och det hoppade igång. Men när den kom till skrivbordet så frös den igen, inte ens tangentbordet lyste. Till slut så hoppade den igång igen, gick in i aktivitetshanteraren och såg detta:

Hur får man det att lugna ner sig? Den går upp och ner konstant, från 99% till 25% och tillbaka. Är detta ens ett problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viradise:

Datorn hängde sig nyligen när jag hade både Photoshop, Illustrator och YouTube stream igång. Lyckades inte heller starta om första gången, då frös det på svart skärm istället. Startade om en andra gång och det hoppade igång. Men när den kom till skrivbordet så frös den igen, inte ens tangentbordet lyste. Till slut så hoppade den igång igen, gick in i aktivitetshanteraren och såg detta:

https://i.imgur.com/yUsIMca.png

Hur får man det att lugna ner sig? Den går upp och ner konstant, från 99% till 25% och tillbaka. Är detta ens ett problem?

Gå igenom listan

https://www.drivereasy.com/knowledge/fix-100-disk-usage-in-ta...

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Medlem

Tack, ska göra det! Den har gått ner nu och används knappt kan jag lägga till.

Permalänk
Inaktiv

Alternativt spinrite då det kan vara tidiga tecken på att disken håller på att gå boom. Hade något liknande på min gamla. Gick inte använda första 10-15 minuter efter uppstart. Visade sig vara problem med disken.

Permalänk

Är drivereasy något att ha? Läst på en del och många som tycker att man ska undvika sådana program

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerNurd:

Är drivereasy något att ha? Läst på en del och många som tycker att man ska undvika sådana program

Undvika själva programmet. Ser sketchy AF ut.

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A