Parkeringsböter, överklaga?

Permalänk
Medlem

Parkeringsböter, överklaga?

Hej!

Nu är det så att jag fått en "faktura på kontrollavgift" från Securitas.. På den står det att jag har "parkerat i hyrd plats".
Jag är dagligen förbi parkeringen då jag samåker med andra till jobbet och där jag brukar stå har det inte stått någon bil på snart sex månader. Självklart kan det vara någon som hyr den ändå och det är ingen giltig bortförklaring.

MEN något jag reagerade på är att varken rutan "foto taget" eller "p-plats nr" är ifyllt.. Då saknar dom väl bevis? Sedan så parkerar jag som sakt där för att en jag samåker med bor i området.. Kan man säga att man lastat i/ur bilen eller att jag stått på hans plats?

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem

Så du har parkerat ogiltigt och nu vill du ha hjälp att ljuga ihop någonting, har jag förstått rätt?

Visa signatur

Ryzen 5900x@3700 MHz | 64GB Kingston Fury 3600 CL18 | MSI MAG B550 Tomahawk | Powercolor Radeon RX 7800XT Hellhound 16GB | Noctua NH-D15 | FD Meshify 2 Compact | Seasonic Focus GX 750W | WD Black SN750 1TB

Permalänk
Hedersmedlem

Hela parkeringen kanske är förhyrd? Då spelar det ju ingen roll var på den du står, de bara kollar regnumret och ser att du inte är en av dem som har betalt för att parkera där.

Permalänk

Du gjorde fel, nu får du betala priset. Bokstavligen.

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Står där en skylt till parkeringen eller intill området att den platsen är förhyrd eller inte? Framgår det inte tydligt att platsen är förhyrd eller att parkeringabiljett gäller så är det nog bara till att gilla läget.
Securitas har inte koll på om där brukar eller inte brukar stå en bil. Betalar någon annan hyra för just den platsen så är det nog så.

Men du har rätt i att kontrollavgift är på privat mark och du kan bestrida fakturan om du anser den vara felaktig. Felparkeingsavgift däremot måste du betala oavsett och därefter överklaga.

https://digital.di.se/artikel/deras-robot-ska-hjalpa-dig-slip... - intressant kuriosa för den som vill.

Permalänk
Medlem

@ajled: I princip, jag är i alla fall ärlig..

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem

@Zarlor: Biljett gäller inte, jag får se om det står skyltat.. Det har jag aldrig uppmärksammat faktiskt.. När jag frågade om det gick att parkera där så svarade min kollega att: "Ja, det gör alla andra" - men det är ju inte heller någon giltig bortförklaring från min sida.

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk

kan säga av erfarenhet att har du fått en p bot så får du aldrig pengarna tillbaks , även om du kan bevisa att dom gjort fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thumbii:

@ajled: I princip, jag är i alla fall ärlig..

om du är ärlig så betala då ?

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Du kan ju prova Botboten:
https://botboten.se/

Permalänk
Inaktiv

Rätt! Om du hade rätten att stå där så kan du överklaga. Men det verkar som att du saknar motiv.

Betala för dina misstag som alla andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thumbii:

Hej!

Nu är det så att jag fått en "faktura på kontrollavgift" från Securitas.. På den står det att jag har "parkerat i hyrd plats".
Jag är dagligen förbi parkeringen då jag samåker med andra till jobbet och där jag brukar stå har det inte stått någon bil på snart sex månader. Självklart kan det vara någon som hyr den ändå och det är ingen giltig bortförklaring.

MEN något jag reagerade på är att varken rutan "foto taget" eller "p-plats nr" är ifyllt.. Då saknar dom väl bevis? Sedan så parkerar jag som sakt där för att en jag samåker med bor i området.. Kan man säga att man lastat i/ur bilen eller att jag stått på hans plats?

Du har alltså medvetet parkerat på förhyrd plats och därför är det bara att bita ihop och betala. Man kan inte hänvisa ignorans vid överträdelse av lag eftersom man har ansvaret att veta var man parkerar.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd

Har dom inga bevis på att du va där så är lappen meningslös oavsett alla korkade kommentarer ovan.

Bara överklaga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

om du är ärlig så betala då ?

Jag menade mer ärlig med vad jag vill få ut av tråden.. Men ja, det vore ärligt att betala och det är väl så det slutar upp.

Men hur många finns det inte som har TV men inte betalar TV-licens? Kan väl långsökt liknas med att ge fan i att betala p-bot när man har bil..

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thumbii:

Jag menade mer ärlig med vad jag vill få ut av tråden.. Men ja, det vore ärligt att betala och det är väl så det slutar upp.

Men hur många finns det inte som har TV men inte betalar TV-licens? Kan väl långsökt liknas med att ge fan i att betala p-bot när man har bil..

Nej det kan det inte. P-bot betalas för att du gjort en överträdelse. Licensen betalas för att man ska få tillgång till en tjänst. Det ena är ett straff. Det andra inte.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Nej det kan det inte. P-bot betalas för att du gjort en överträdelse. Licensen betalas för att man ska få tillgång till en tjänst. Det ena är ett straff. Det andra inte.

Det sistnämnda kan dock diskuteras..

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinpei:

Nej det kan det inte. P-bot betalas för att du gjort en överträdelse. Licensen betalas för att man ska få tillgång till en tjänst. Det ena är ett straff. Det andra inte.

Licensen behöver inte betalas för att få tillgång till en tjänst, den har du tillgång till oavsett om du betalar eller inte. Eftersom större delen inte är intresserad av propaganda betalad av skattebetalare så betalar många inte denna licensavgift. Nu ändrar politikerna om den så att alla skattebetalare måste betala vare sig de har en TV eller inte, vare sig de vill eller inte. Bör man inte se det som ett straff om man absolut inte vill ha det i sitt liv? (PS. är du röd så är inte ditt svar giltigt)

Ang. P-boten så tycker jag att du ska överklaga den pga brister i bevisningen. Åtminstone ska du begära bevisning för den påstådda överträdelsen och se vad de har att komma med.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiirozu:

Licensen behöver inte betalas för att få tillgång till en tjänst, den har du tillgång till oavsett om du betalar eller inte. Eftersom större delen inte är intresserad av propaganda betalad av skattebetalare så betalar många inte denna licensavgift. Nu ändrar politikerna om den så att alla skattebetalare måste betala vare sig de har en TV eller inte, vare sig de vill eller inte. Bör man inte se det som ett straff om man absolut inte vill ha det i sitt liv? (PS. är du röd så är inte ditt svar giltigt)

Ang. P-boten så tycker jag att du ska överklaga den pga brister i bevisningen. Åtminstone ska du begära bevisning för den påstådda överträdelsen och se vad de har att komma med.

Licensen är snarare retroaktiv.. eller den var.

Vad min politiska åsikt har för betydelse kan man ju fråga. Bara det faktum att du vill diskvalificera mitt svar baserad på detta betyder bara att ditt argument är dåligt underbyggt. Skatt är inget straff i de flesta fall. Det är lite som att jag skulle diskvalificera din kommentar för att du eventuellt är borgare.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Dina bästa möjligheter att få kontrollavgiften makulerad är att:
Kontrollera skyltningen, det skall vara tydligt skyltat med vägmärken.
Kontrollera att regnr, plats samt rapporteringspunkten är korrekt för platsen du blivit skriven på.
Kontrollera att beloppet ej överskrider motsvarande överträdelse för felparkeringsavgift (detta skall det inom kommun finnas ett beslutsprotokoll på och får enl lag endast variera mellan 75-1300 SEK).

Ifall du kommer få din bestridan beviljad eller ej pga någon utav dessa kan jag inte svara på. Värt att notera är att om Securitas ej beviljar den medan du står fast skall det prövas i domstol och får du vidare ej beviljat får du själv stå för domstolskostnaderna.
Har du redan betalat kan du ej bestrida.

Min personliga åsikt tycker dock att om du "tagit" någon annans plats, som dom betalar för, vare sig dom för tillfället använt den eller ej skall du då också ha dig en lapp. Hyr någon den platsen gör den det utav en anledning.
Tänk om din plats är tagen när du kommer hem? Då tycker nog du inte ens en gul lapp är rättvist nog?

Kort och gott: Man "tar" inte andras saker!

Visa signatur

Ryzen3600 - Strix b450-E - Vega 56 - 32GB@3200MHz -
Acer 27" Predator XG270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananus:

Dina bästa möjligheter att få kontrollavgiften makulerad är att:
Kontrollera skyltningen, det skall vara tydligt skyltat med vägmärken.
Kontrollera att regnr, plats samt rapporteringspunkten är korrekt för platsen du blivit skriven på.
Kontrollera att beloppet ej överskrider motsvarande överträdelse för felparkeringsavgift (detta skall det inom kommun finnas ett beslutsprotokoll på och får enl lag endast variera mellan 75-1300 SEK).

Ifall du kommer få din bestridan beviljad eller ej pga någon utav dessa kan jag inte svara på. Värt att notera är att om Securitas ej beviljar den medan du står fast skall det prövas i domstol och får du vidare ej beviljat får du själv stå för domstolskostnaderna.
Har du redan betalat kan du ej bestrida.

Min personliga åsikt tycker dock att om du "tagit" någon annans plats, som dom betalar för, vare sig dom för tillfället använt den eller ej skall du då också ha dig en lapp. Hyr någon den platsen gör den det utav en anledning.
Tänk om din plats är tagen när du kommer hem? Då tycker nog du inte ens en gul lapp är rättvist nog?

Kort och gott: Man "tar" inte andras saker!

Tack!

Jag ska kolla upp vad som gäller med skyltar osv imorgon.

Jag håller med till fullo, nu har ilskan lagt sig lite och det är trots allt mitt fel om skyltarna är i sin ordning och då ska jag självfallet betala.

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Nej det kan det inte. P-bot betalas för att du gjort en överträdelse. Licensen betalas för att man ska få tillgång till en tjänst. Det ena är ett straff. Det andra inte.

Nej! TV-licensen betalas för innehav av TV.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Du kan vara lite glad i alla fall att det var Securitas och inte en arg ägare/hyrestagare som ringer polisen. Det kan räknas som egenmäktigt förfarande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om det är något som inte är i sin ordning, dvs felaktigt skyltat eller så. Fota detta.

Överklaga sedan och begär att se bildbeviset på din felparkering.

De flesta nu är väldigt noga på att fota alla som de sätter böter på

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Nej! TV-licensen betalas för innehav av TV.

Fel. Innehav av TV-sändare. Inte riktigt samma sak. Om man kan bevisa att ens TV inte har utrustningen att ta emot en signal så är den inte bunden av licensen. Men nu börjar detta bli lite väl OT.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananus:

Dina bästa möjligheter att få kontrollavgiften makulerad är att:
Kontrollera skyltningen, det skall vara tydligt skyltat med vägmärken.
Kontrollera att regnr, plats samt rapporteringspunkten är korrekt för platsen du blivit skriven på.
Kontrollera att beloppet ej överskrider motsvarande överträdelse för felparkeringsavgift (detta skall det inom kommun finnas ett beslutsprotokoll på och får enl lag endast variera mellan 75-1300 SEK).

Ifall du kommer få din bestridan beviljad eller ej pga någon utav dessa kan jag inte svara på. Värt att notera är att om Securitas ej beviljar den medan du står fast skall det prövas i domstol och får du vidare ej beviljat får du själv stå för domstolskostnaderna.
Har du redan betalat kan du ej bestrida.

Min personliga åsikt tycker dock att om du "tagit" någon annans plats, som dom betalar för, vare sig dom för tillfället använt den eller ej skall du då också ha dig en lapp. Hyr någon den platsen gör den det utav en anledning.
Tänk om din plats är tagen när du kommer hem? Då tycker nog du inte ens en gul lapp är rättvist nog?

Kort och gott: Man "tar" inte andras saker!

Skrivet av oobum:

Om det är något som inte är i sin ordning, dvs felaktigt skyltat eller så. Fota detta.

Överklaga sedan och begär att se bildbeviset på din felparkering.

De flesta nu är väldigt noga på att fota alla som de sätter böter på

Det fanns ingen skylt i stil med "Förhyrda platser" eller "hyrd parkering" osv.. Det enda som fanns var nummer, på NÅGRA av platserna.. Räcker detta för att visa att platsen är hyrd?

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thumbii:

Det fanns ingen skylt i stil med "Förhyrda platser" eller "hyrd parkering" osv.. Det enda som fanns var nummer, på NÅGRA av platserna.. Räcker detta för att visa att platsen är hyrd?

Även besöksparkeringar kan vara numrerade.

Enklast är att ringa till de som utfärdat boten, Antigen avskriver de den eller så avskriver de den inte. Värt ett försök

Ring dom o säg att där finns inga skyltar att det är förhyra parkeringar. Din kompis bor där så du var på besök hos honom

Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Permalänk
Medlem

@Thumbii: Har dom inte tydligt visat vad som gäller via skyltning kan dom ej ta ut kontrollavgift. Notera att det inte behöver stå just på den platsen du stod på utan kan vara en skylt i stil med "P endast förhyrda platser" när du svänger in på parkeringen. Alternativt en skylt i ena ändan på raden du stod och en slutpil i andra.

För framtiden: Undvik att parkera på privat mark bäst du kan då dom i princip kan skylta som dom vill, så länge det är tydligt. T.ex. kan dom skylta "P endast gröna motorcyklar med 3 hjul" och sedan skriva dem som inte följer detta.
Allmän platsmark (kommunal mark) regleras av tydliga lagar och regler vilket gör det lättare för alla.

Visa signatur

Ryzen3600 - Strix b450-E - Vega 56 - 32GB@3200MHz -
Acer 27" Predator XG270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thumbii:

Det fanns ingen skylt i stil med "Förhyrda platser" eller "hyrd parkering" osv.. Det enda som fanns var nummer, på NÅGRA av platserna.. Räcker detta för att visa att platsen är hyrd?

Hur ser ytan ut? Kan ju vara så att det sitter en skylt vid infarten till parkeringen eller liknande som gör att det är uppenbart att du inte får stå där du står.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Fel. Innehav av TV-sändare. Inte riktigt samma sak. Om man kan bevisa att ens TV inte har utrustningen att ta emot en signal så är den inte bunden av licensen. Men nu börjar detta bli lite väl OT.

Fel. Innehav av TV-mottagare, inte sändare!