Permalänk

är vattenkyllning värt det?

jag tänker i den långa sträken? kan man over clock grafik krotet hela tiden om man har det till exempel och prossesen?

Permalänk
Medlem

För att svara på din fråga så tycker jag inte att det är värd det, vattenkylning för både grafikkortet och processorn kostar minst 2500kr och ger bara lite bättre överklockningsmöjligheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spinymartin:

jag tänker i den långa sträken? kan man over clock grafik krotet hela tiden om man har det till exempel och prossesen?

Yup Det är det om du gillar å meka med datorn

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av spinymartin:

jag tänker i den långa sträken? kan man over clock grafik krotet hela tiden om man har det till exempel och prossesen?

Beror på. Kortfattat nej. Vattenkylning är i självbyggda system riktigt bra men också dyrt. Det ska ses mer som ett mod till de som gillar att hålla på med datorer och vill ha ett snyggt system. Färdiga system från tex Corsair är oftast inte mycket bättre än vanliga procerssorkylare även om det är biligare än "Custom loops".
Bäst kylning per krona får du fortfarande på vanliga luftkylare.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Kostnad och arbete för effekt så är det inte värt det.
Om man däremot finner det intressant/roligt att jobba med datorn och att överklocka så är det däremot bland det roligare man kan göra, utanför ett labb iaf.

Permalänk
Medlem

@spinymartin: Nej, det är inte värt det, men det är kul : ) Du får bra temps och du kan köra överklockat hela tiden, vad använder du datorn till?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk

kommer långt med en tornkylare eller om man vill lyxa till det med en AIO men luftkylaren gör lika bra jobb, vattenkylning gör man för att man älskar det och att sitta och bencha och greja

Visa signatur

Enthoo luxe | Custom loop |
GTX TITAN 3-Way SLI | 3960x@5ghz | x79 black edition
32GB ram | Samsung EVO 500GB | Lepa G1600 | <3

HTPC rajintek styx | i5 2500k@4,8ghz | GTX TITAN |

Permalänk

actually from the states. been in sweden on off visitng for work.

Permalänk

@Aeig: aa okej, tack så mycket

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad (meningslösa språkpolis-inlägg)*

Citat:

§1.1 Var trevlig och respektera andra.

§1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

@Aeig: ska köpa ny dator nu och tänkte lägga runt 20-30k på den typ. vet inte vilken pris klass man kommer till tills det blir inte så mycket bättre

Permalänk
Medlem

Skulle inte säga att vattenkylning är värt om man inte tycker det är kul att pilla med det. För mycket underhåll i längden. Om vi inte snackar fet överklockning där det nästan blir ett måste.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Inte värt det om man bara ska köra lite casual OC så att säga. Som många andra här säger så gör man det nog mest för ett lite mer personligt tema och om man tycker om att hålla på och bygga om datorn.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem

I vissa fall kan vattenkylning ge sämre klockning. En luftkylare kyler ju även VRM's nära processorn, utan luft som blåser över dem så kan de bli riktigt varma.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Custom vattenkylning är DEFINITIVT värt det (för de kunniga). Du kör vatten av 2 primära anledningar: 1. Lägre temperaturer (krav för tung överklockning) 2. Närmast ljudlöst system i normal nivå. (3.) Gillar att göra egna saker, nyfikenhet och möjligheten att lära sig lågor nytt och spännande 😉

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk

Låt säga att man har en custom loop. Hur stor är chansen att allt ska gå sönder och börja forsa vatten inne i datorn ?
Är också intresserad utav vattenkylning men finns väl risker med det?

Visa signatur

Desktop: ASUS ROG Maximus XII APEX Z490 | Intel i9-10850K 5.2Ghz | G.Skill 32Gb Trident Z Neo | MSI RTX 4080 16Gb Suprime X | Phanteks 500A | Seasonic PX850W Platina | Fury Renegade 2TB | Samsung 980 Pro 1TB | NZXT Kraken Z73 | Monitor: Alienware AW2721D 27” IPS QHD 240Hz | Varmilo VA88M TKL | Ducky One 2 Mini MX Silent Red | HyperX Cloud II | SteelSeries Rival 600 | XBOX Series X | Console: XBOX One Elite Series 2 Controller | Mobile: Apple iPhone 15 Pro Max 256Gb Blå Titan | TV: LG 65” OLED65C35LA EVO 4K | Laptop: Acer Predator Helios 16” / 2560 x 1600 / Mini-LED / 250Hz / Intel i9-13900HX / DDR5 32Gb 5600Ghz / 2Tb / NVIDIA RTX 4080 12Gb |

Permalänk
Medlem

Alltså om man är noggrann och testkör systemet innan man driftsätter det så brukar ju inte läckor uppstå. Om man kör hardtube så är ett extra vaksamt öga att rekommendera.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Hedersmedlem

Du måste vara medveten om vad du ger dig in på med helt custom vattenkylning. Att byta grafikkort eller felsöka datorn kan gå från femminutersjobb till heldagarsprojekt. Underhållet som krävs med att byta vätska och så vidare är på en helt annan nivå. Läckor är alltid något du måste hålla koll efter.

Värt det? Bara du kan bestämma det. Ofta kan du kanske när det gäller CPU komma lika långt temperatur- och ljudmässigt med en delid och tyst luftkylare.

Permalänk
Medlem

Någots värde är subjektivt och därför är frågan huruvida ett objekt är "värt någonting" omöjligt att svara på. Däremot går det att sätta upp några generella punkter och sen får var och en bedöma objektets värde för dem. Nu tänker jag först och främst på "custom loops" och inte AIO.

Gillar du att fixa med datorer eller är du en sådan som helst köper en färdig paketlösning från en tillverkare eller återförsäljare?
Hur hög ljudnivå klarar du av innan du blir störd?
Hur viktigt är det att överklocka dina komponenter och samtidigt behålla en relativt låg temperatur?
Har du tillräckligt mycket pengar för att vattenkyla din dator utan att ha köpångest efteråt?
Är du beredd att "serva" systemet minst en gång per år?

Det är väl några av de frågor man måste besvara innan man kan säga om det är värt att vattenkyla sina komponenter. För mig är byggandet av datorer en hobby som jag haft länge, jag vill ha så låg ljudnivå som möjligt samtidigt som jag kan överklocka mitt system och fortfarande ha låga temperaturer samt att de pengar jag lägger på att vattenkyla min dator är inga jag kommer att sakna.

Permalänk
Medlem

Nej räkna med att du får göra rent datorn minst en gång per år.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Nej räkna med att du får göra rent datorn minst en gång per år.

Jag är en smula onykter så jag vet inte om du driver nu, men...

Nej. Skräddaren säger nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag är en smula onykter så jag vet inte om du driver nu, men...

Nej. Skräddaren säger nej.

Alltså vatten drar till sig smuts.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Alltså vatten drar till sig smuts.

Den var bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Den var bra.

Vill du bråka med mig om att vattenkylning inte blir smuttsigt?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Vill du bråka med mig om att vattenkylning inte blir smuttsigt?

Nej, jag utgår ifrån att du skämtar. Om du nu inte gör det kan vi förstås bråka om saken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nej, jag utgår ifrån att du skämtar. Om du nu inte gör det kan vi förstås bråka om saken.

Alltså vatten som går runt i ett system kommer självklart att bli skitigt.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Alltså vatten som går runt i ett system kommer självklart att bli skitigt.

Jo, det är förvisso sant. Jag hade för all del inte kallat det för att "göra rent datorn" om det handlar om att byta vätska. Något jag för övrigt tvivlar på att du behöver göra en gång per år om du inte har galvanisk korrosion i systemet.
Men okej, snackar vi föroreningar i vattnet får jag backa lite. Jag tolkade frågan snarare som ett behov av att gå på med luft på burk när du talade om att göra rent datorn. Vattenkylning kan säkert må bra av att få lite nytt vatten i systemet ibland.

Permalänk
Medlem

rytterstedt

Skrivet av DasIch:

Jo, det är förvisso sant. Jag hade för all del inte kallat det för att "göra rent datorn" om det handlar om att byta vätska. Något jag för övrigt tvivlar på att du behöver göra en gång per år om du inte har galvanisk korrosion i systemet.
Men okej, snackar vi föroreningar i vattnet får jag backa lite. Jag tolkade frågan snarare som ett behov av att gå på med luft på burk när du talade om att göra rent datorn. Vattenkylning kan säkert må bra av att få lite nytt vatten i systemet ibland.

Göra rent datorn från damm etc bör man göra minst en gång i månaden. Bildas det tillräckligt mycket damm på radiatorerna/mellan fenorna så försämras systemets förmåga att transportera bort värme. Att serva sitt vattenkylningssystem genom att rengöra radiatorer, block och byta vatten (ibland även slang) bör man göra en gång om året, oftare om man har till exempel en "nanovätska".

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som så många andra säger. Kör ett fett vattenkylningssystem om du vill ha det som hobby. Luft duger oerhört långt idag rent prestandamässigt men ser ju aldrig lika coolt ut.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem

Förr i tiden när vi stofiler sysslade med vattenkylning så fanns det betydligt mer att tjäna på det då luftkylarna var skräp. För system med ett grafikkort och med moderat överklockning så finns det i dagsläget enligt mig ingen större vits att vattenkyla förutom just ur hobbyavseendet.

Kompressorkylning däremot, det förstår jag inte varför det har dött ut. Saknar fortfarande min Prometeia