i7 8700K 40k Budget, Ser det bra ut innan beställning?

Permalänk
Medlem

i7 8700K 40k Budget, Ser det bra ut innan beställning?

Tjenare tänkte höra med er om det ser bra ut?

Det som jag speciellt just funderar på är om det finns minnen som presterar ännu bättre?
Sen cpu kylaren om den är tillräcklig, kommer köra oclockat.

Det som datorn främst kommer användas till är att spela på

http://www.inet.se/kundvagn/visa/10760642/

Permalänk
Medlem

Är ju ingen vits att köpa K varianten om du inte ska klocka ju, kör på 8700 (icke K) varianten. Kylaren borde räcka bra för standard inställningar.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Är ju ingen vits att köpa K varianten om du inte ska klocka ju, kör på 8700 (icke K) varianten. Kylaren borde räcka bra för standard inställningar.

@RPGWiZaRD tänkte på att få upp hastigheten på cpun lite mera bara ,bra det såg bra ut med kylaren

Permalänk
Medlem

Vart och tänka på behöver jag någon extra chassi fläkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabbis85:

@RPGWiZaRD tänkte på att få upp hastigheten på cpun lite mera bara ,bra det såg bra ut med kylaren

Ja, kör på k-modellen oavsett om du ska klocka eller ej. Bra för andrahandsvärde, framtida möjligheter att få en prestandaboost och har högre klock.

Är amd ryzen inte ett alternativ (eller 7700k)? 8700k är förvisso bättra i spel än samtliga ryzen men ryzen finns i lager och med din budget antar jag att du hinner uppgradera några gånger om innan cpun blir flaskhalsen. Men du kanske orkar vänta någon månad på 8700?

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

finns ens 8700 att tillgå ?

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag kört på MSI Gaming X ist för Strix (kostar mindre och tycker det är bättre byggt), G.Skill Trident Z minnen ist för Corsair (3200/CL14), sen typ Intel 600P NVMe ist för Samsung 850.

Skulle även kolla runt i andra butiker, vissa produkter kan det skilja flera hundralappar. T.ex. Intel 600P 1TB kostar 3500kr på Komplett och 4200kr på Inet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Ja, kör på k-modellen oavsett om du ska klocka eller ej. Bra för andrahandsvärde, framtida möjligheter att få en prestandaboost och har högre klock.

Är amd ryzen inte ett alternativ? 8700k är förvisso bättra i spel än samtliga ryzen men ryzen finns i lager och med din budget antar jag att du hinner uppgradera några gånger om innan cpun blir flaskhalsen.

@Grumie har varit sugen på 1800x men när 8700k visade sig prestera bättre i 1440p än jag tidigare sett så måste det bli en 8700k.
känns tungt att eventuellt få lov att vänta några månader jag vet men, tänkte förboka datorn så får jag se om man kanske får den lite tidigare än förväntat, kör en chansning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Personligen hade jag kört på MSI Gaming X ist för Strix (kostar mindre och tycker det är bättre byggt), G.Skill Trident Z minnen ist för Corsair (3200/CL14), sen typ Intel 600P NVMe ist för Samsung 850.

@LeVvE kan du möjligtvis ge mig en länk till dom delarna du tänkte på?

Permalänk
Medlem

@Gabbis85: Ska vara tillgång på dom i januari tidigast tydligen.

Permalänk
Medlem

Då du ska spela i 1440p så hade jag valt Ryzen pga priset då du inte lär märka någon större skillnad i fps för då jobbar GPU mer och du får ett svalare system över lag. + bytte nån del jag hade valt.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/10760699/

Visa signatur

| AMD 5700X3D | ASUS PRIME B550-PLUS | Corsair 32gb 3600MHz | PowerColor Radeon RX 7900 GRE Hellhound | Asus TUF 1000w | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | En HTPC

Permalänk
Medlem

Alla G.Skill minnen är bättre, välj någon av de CL14 3200 de har. Moderkortet är pointless om du inte klockar hårt dvs kör på ett av de billigare z370 från asus eller msi, är allergisk mot gigabyte :). Personligen skulle jag gå upp till platinum psu för att minimera risken för coil-whine från gpu. Annars en trevlig rigg.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS RTX 3080 Ti TUF Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabbis85:

@LeVvE kan du möjligtvis ge mig en länk till dom delarna du tänkte på?

https://www.inet.se/produkt/5403252/msi-geforce-gtx-1080-ti-1...

https://www.inet.se/produkt/5300299/g-skill-16gb-2x8gb-ddr4-3...

https://www.komplett.se/product/897362/datorutrustning/lagrin...

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXim:

@Gabbis85: Ska vara tillgång på dom i januari tidigast tydligen.

@eXim ja största tillgången då iaf men eventuellt så kan man ha tur att få en tidigare som några redan fått

Skrivet av Ten:

Då du ska spela i 1440p så hade jag valt Ryzen pga priset då du inte lär märka någon större skillnad i fps för då jobbar GPU mer och du får ett svalare system över lag. + bytte nån del jag hade valt.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/10760699/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttp://www.inet.se/kundvagn/bild/10760699/

@Ten verkar skilja endel ändå i 1440p:
https://www.gamersnexus.net/hwreviews/3076-intel-i7-8700k-rev...

Skrivet av KeyPakt:

Alla G.Skill minnen är bättre, välj någon av de CL14 3200 de har. Moderkortet är pointless om du inte klockar hårt dvs kör på ett av de billigare z370 från asus eller msi, är allergisk mot gigabyte :). Personligen skulle jag gå upp till platinum psu för att minimera risken för coil-whine från gpu. Annars en trevlig rigg.

@KeyPakt aha det där grafikkortet det valde jag bort tidigare eftersom asus kortet har en extra fläkt och inbyggd fläktkontroller även, plus att man idag redan har ett asus kort redan, men det skilljer inte mycket mellan dom 2 korten helt klart Bägge har Toppklass av sc i betyg.

minnerna kommer jag nog välja, men en m2 enhet har man tyvärr ingen användning utav iaf i spel, sen knappt för program som jag fått det till men att flytta filer på m2 enheten fram och tillbaka på samma enhet verkar vara ruskigt snabbt men det har man inte nytta av direkt

Permalänk
Medlem

attans såg status Skickas om 18 dagar på minnerna, hmm nog så svårt att få cpun, måste nog välja några andra än dom tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyPakt:

@KeyPakt kan det vara värt föresten att gå högre än 3200mhz? vilka minnen är att rekommendera av alla? moderkortet hade för övrigt lite fina finesser som ljudet och vr portar, vad kan vara en bättre kandidat? även psu?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LeVvE:

Skulle även kolla runt i andra butiker, vissa produkter kan det skilja flera hundralappar. T.ex. Intel 600P 1TB kostar 3500kr på Komplett och 4200kr på Inet.

Finns ingen anledningen att köpa varken G.Skill minnen eller en NVMe SSD. NVMe SSD:n kommer inte till föra något, de är lämpliga för hela andra ändamål samt att just Intel 600P har Cache problem. G.Skill minnen tillför heller inget, Intel´s plattformar har inte de problem med minneshastigheter som AMD Ryzen har.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Finns ingen anledningen att köpa varken G.Skill minnen eller en NVMe SSD. NVMe SSD:n kommer inte till föra något, de är lämpliga för hela andra ändamål samt att just Intel 600P har Cache problem. G.Skill minnen tillför heller inget, Intel´s plattformar har inte de problem med minneshastigheter som AMD Ryzen har.

@Peppar2014 jo precis så jag känner med m.2 enheter, vilka minnen tycker du? länka gärna
funderar på om man ska ta några som är snabbare än 3200mhz men vet inte om det ger så mycket extra fps?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gabbis85:

@Peppar2014 jo precis så jag känner med m.2 enheter, vilka minnen tycker du? länka gärna
funderar på om man ska ta några som är snabbare än 3200mhz men vet inte om det ger så mycket extra fps?

Du klarar dig på ett par billiga 3000MHz minnen. Snabbare minnen kan ge en viss FPS boost, men det är inte värt priset.

Visa signatur

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Peppar2014:

Intel 600P har även hårda lock-värden. Dvs när man väl uppnår avsedd mängd skriven data så låser sig disken helt för ytterligare skrivningar. Riktigt fult av Intel, samtidigt minimeras antalet diskar som dör utan varning och tar med sig data i graven. Misstänker det är ett arv från företagssidan där diskar gärna låser sig och byts när de väl är "slutkörda".

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@Gabbis85: Om jag skulle bygga nytt med din budget så skulle jag inte köpa en Intel 600P. Vissa av dom modellerna har för liten cacheminne, och när cache är fylld så är den inte snabb och risken för besvikelse över utebliven prestanda är stor.

Om valet är mellan 600P och Samsung (850 Evo?) så hade jag tagit Samsung alla dagar i veckan även om den skulle kopplas via Sata-III. Om du ändå lutar åt en Intel 600P, läs på noga innan du bestämmer dej så du inte köper fel modell av 600P. Jag har för mej det är Intel 600P 256Gb som är skurken i dramat, men som skrivet : läs på ordentligt först.

Det är min åsikt

Här är ett par trådar om 600P:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1443916-intel-ssd-600p...

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techs:

@Gabbis85: Om jag skulle bygga nytt med din budget så skulle jag inte köpa en Intel 600P. Vissa av dom modellerna har för liten cacheminne, och när cache är fylld så är den inte snabb och risken för besvikelse över utebliven prestanda är stor.

Om valet är mellan 600P och Samsung (850 Evo?) så hade jag tagit Samsung alla dagar i veckan även om den skulle kopplas via Sata-III. Om du ändå lutar åt en Intel 600P, läs på noga innan du bestämmer dej så du inte köper fel modell av 600P. Jag har för mej det är Intel 600P 256Gb som är skurken i dramat, men som skrivet : läs på ordentligt först.

Det är min åsikt

Här är ett par trådar om 600P:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1443916-intel-ssd-600p...

@Techs ja det blir då ingen m.2 enhet överhuvudtaget i mitt system, har inte valt någon och funderar inte ens på nån när de ändå inte gör någon nytta just som det verkar som.

Permalänk
Medlem

Det man funderar på än är vilka minnen man ska välja och om det behövs någon extra chassi fläkt.
Om det skiljer några hundra i pris på minnerna så spelar det ingen roll, bara prestandan kan blir lite bättre.
rgb på minnerna spelar ingen roll eftersom jag ändå kommer att ha det chassit jag valt ovan, ett chassi utan fönster

Permalänk
Avstängd

@Gabbis85: Med några ändringar, http://www.inet.se/kundvagn/visa/10760913/

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Känns som att du har vissa saker i köplistan bara för att ? Tex skärm för 8k det finns lika bra Acer för 5k . Tangentbord för 1500 va? Win10+ montering nästan 2k. Du säger att du ska använda den primärt till spelande, behöver du verkligen lagring på totalt 11tb?

Permalänk
Medlem

@Peppar2014 har funderat tidigare på skärmen och grafikkortet du tog med i listan,men övervägde till de jag valde,det chassit jag valt gillar jag skarpt så kan inte byta till något annat, sen tp kablarna behöver jag en på 5m och en på 10m
funderar på om man ska klämma till med dessa minnen istället:
https://www.inet.se/produkt/6110169/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-3...

Skrivet av krusebar:

Känns som att du har vissa saker i köplistan bara för att ? Tex skärm för 8k det finns lika bra Acer för 5k . Tangentbord för 1500 va? Win10+ montering nästan 2k. Du säger att du ska använda den primärt till spelande, behöver du verkligen lagring på totalt 11tb?

@krusebar hehe nejdå det finns anledningar till allt, skärmen har en del som inte acern har, har tidigare kollat på dyrare tangentbord än 1500 men det är lika där vill man åt vissa finesser så är det svårt, win10 vet jag att man kan få billigare men det finns även där några anledningar till att jag köper med det från inet.se och montering tog jag för jag vill att någon annan ska bygga datorn och sen få den testad och ha en bättre garanti, jag vet hur man monterar allt, har gjort det några gånger tidigare men på äldre dar så har jag ingen vidare lust.
Hårddiskutrymme så blir det 1tb ssd för win+program och en del spel sen blir det en 10 tb för lagring, är rätt lagomt för det jag gör tro mig jag behöver mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabbis85:

Hårddiskutrymme så blir det 1tb ssd för win+program och en del spel sen blir det en 10 tb för lagring, är rätt lagomt för det jag gör tro mig jag behöver mycket

10 tb för spelandet är extremt mycket då du ska ha datorn primärt till spel som du skriver i första inlägget. Jag kan tyvärr inte se artikeln från gamersnexus på jobbet, men denna visar att det skiljer lite i 1440p https://www.youtube.com/watch?v=s0O3MxolJ7s men det är upp till dig välja då det är din dator

Visa signatur

| AMD 5700X3D | ASUS PRIME B550-PLUS | Corsair 32gb 3600MHz | PowerColor Radeon RX 7900 GRE Hellhound | Asus TUF 1000w | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | En HTPC

Permalänk
Medlem

Tror inte Inet bygger datorer där minnerna räknas som överklockning, gränsen är 2666 MHz om jag minns rätt på Intels 8700K processor.

Inte tänkt på att kanske köpa 2st 5TB hårddiskar istället för en 10TB? då tänkte jag mig att du kunde köra dom i raid1 så du har någon form utav backup lösning ifall en hårddisk går sönder.

Om du ändå ska köpa en Win 10 licens så kan du väl lägga 100kr till för en fullversion? ifall du behöver byta moderkort som går sönder, eller köpa ny dator om 5 år så slipper du lägga 1000kr till på ny licens.

https://www.inet.se/produkt/9128219/windows-10-home-svensk

Personligen hade jag lagt lite mer pengar på en annan CPU kylare, men valet är ju ditt, du skulle inte överklocka heller.

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Medlem

Bytt bort skit hårddisken...850 är ren dynga kör med en 950/960 istället eller bytt märke.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabbis85:

@KeyPakt kan det vara värt föresten att gå högre än 3200mhz? vilka minnen är att rekommendera av alla? moderkortet hade för övrigt lite fina finesser som ljudet och vr portar, vad kan vara en bättre kandidat? även psu?

När det gäller minnen finns det bara G.Skill, alla andra är på samma nivå men G.Skill i en klass för sig. 3200 minnen är mycket bra och speciellt med CL14. Högre hastighet stiger CL och då blir vinsten mindre även om vissa applikationer drar nytta av hög hastighet. Jag skulle nog nöja mig om jag vore du då det är en Sweet spot. Kolla sign så ser du agg som är av topp. Corsair har dock nya Platinum om jag inte minns fel då AX är väldigt dyra men också extremt bra. Mitt nya är dock i en klass för sig. Båda har dock aldrig behövt rotera fläkten. Sortera på Platinum och alla är av topp, välj den watt som passar dig till bästa pris. Om det är finesser med mobo så tänker jag likadant så då är det rätt. Jag diggar dock ljudet på asus korten därav att jag kört dessa i mina senaste byggen. Asus är i topp även när det gäller hur de fördelar strömmen men det spelar ingen roll om man inte klockar. Dock förstår jag inte varför du inte vill klocka, man kan med dina komponenter klocka 5-10% med stockkylare utan svett. Oavsett måste du köra XMP för minnena vilket är just överklockning.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS RTX 3080 Ti TUF Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q