Varför är Youtbubers förbannade?

Permalänk
Medlem

Varför är Youtbubers förbannade?

Jag har missat det stora sammanhanget varför så många Youtubers är förbannade just nu på Google/Youtube?

Får de mindre pengar från annonser och är det inte något med vilket material som tillåts och inte eller vad är det som händer egentligen?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem

Youtubers får pengar från annonser. "Vanligt" folk får sina videos flaggade och får inte visa annonser om dom gör videos som handlar om känsliga ämnen som politik, nyliga händelser om feks terrordåd exempelvis.

Jimmy kimmel, och andra stora mediebolag däremot, dom kan producera videos som handlar om samma känsliga teman, men fortfarande få ha reklam på sina videos.

Det gör att vissa blir förbannade.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Avstängd

Youtube censurerar även sägs det, man får inte ha olika åsikter inom politik, har man fel åsikter blir man osynlig på Youtube.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Har Youtube reklam?! Adblockern gör sitt jobb

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Grejen är väl också att många videor som varit okej innan helt plötsligt blivit flaggade som icke inkomstgivande mer eller mindre på en gång, efter att annonsörer uppmärksammat Google att de inte vill att deras reklam visas för videor med den typen av innehåll.

Jag har förståelse för dem, det måste kännas rätt kasst att lägga ned massor av tid att skapa videor som var ok för reklam innan, och sedan helt plötsligt ändras förutsättningarna med förlorade intäkter som följd.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk

YouTubes algoritm flaggar dessutom material som olämpligt för all/viss reklam hejvilt och kanalägaren måste då ansöka om att få sitt material granskat av en YouTube representant för att omvärdera videon. I många fall så har algoritmen flaggat klippet även fast det är OK för sagda reklam, men då är många av reklam intäkterna redan borta då klippen ofta har sin största tillströmning av tittar precis när dom lagts upp.

Visa signatur

Under construction...

Permalänk
Medlem

Problemet är väl dessutom att det inte bara är kändisar som slipper undan reglerna. Utan även populära Youtubers.

Det blir svårt för halvpopulära Youtubers att slå igenom om Youtube tar bort annonser från deras klipp, begraver dem i sökresultaten och censurerar dem. Kort och gott är det Youtube som väljer vem som ska bli poppis istället för att det drivs av 'Likes' eller 'Views'. Väldigt skevt system, och känns ganska farligt i det stora hela.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Jag har förståelse för dem, det måste kännas rätt kasst att lägga ned massor av tid att skapa videor som var ok för reklam innan, och sedan helt plötsligt ändras förutsättningarna med förlorade intäkter som följd.

Dessutom så har väl kommunikationen kring detta innan det genomfördes varit i princip icke-existerande. Många upptäckte detta när plötsligt intäkterna rasade såvitt jag förstår. Och i början fanns inte heller någon möjlighet att be om en extra "manuell" kontroll.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=Z7M7yyRDHGc

Ganska bra video med bra information-till-längd-ratio!

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Hedersmedlem

Vissa jag följer säger att deras inkomster har gått ner med 80-90% till följd av detta. Det gäller ju även retroaktivt, en av dem vaknade upp en morgon och då hade över 800 av deras videor blivit flaggade helt utan någon förklaring. Videor som har varit okej innan men som de nu inte kan tjäna några pengar på.

YouTube flaggade en välgörenhetsvideo som gjordes till förmån för offren av skjutningen i Las Vegas av en av de största skaparna som finns. Jimmy Kimmel gjorde något liknande och har fortfarande reklam på sitt klipp. YouTube har bekräftat att "stora profiler" står utanför reglerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För att dra den korta versionen, YouTube finansieras av reklam. När du annonserar en produkt eller tjänst kanske du inte vill att folk ska förknippa din produkt, varumärke eller kedja med en person som står för åsikter eller innehåll som inte är förenligt med verksamheten.

Det finns väldigt många kanaler som lever, eller har levt på att göra olika typer av sensationsvideos eller dylikt. Något som kanske många tycker är underhållande och ger mycket views men som annonsörerna inte uppskattar.

Av de jag läst och lyssnat på så verkar youtubare som inte ägnar sig åt "sensationsmedia" eller har extrema åsikter inte drabbats alls eller speciellt mycket.

Sen ändras ju alltid deras algoritmer för hur saker flaggas från och till och där har det ju inte allt för sällan blivit fel där innehåll flaggats för knasigheter som inte har någon logik. Säger inte att oskyldiga inte har drabbats, däremot är många av de som nu skriker högst och personer som har innehåll på sin kanal som går ut på att skrika högst och vara mest kontroversiella.

Blir lite som produktrecensioner, de som ger betyg och kommenterar mest och flitigast är i de flesta fall de som har upplevt problem. De som är nöjda överlag kommenterar sällan.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av PointMan:

Har Youtube reklam?! Adblockern gör sitt jobb

Exakt, låt dem sända hur mycket. eller litet reklam de vill, jag ser den ändå aldrig

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem

Devil dog gamer hade fått en jäkla massa videor demoneytized pga att han mest kör spel med namn eller beskrivning på war. Då måste han manuellt gå in och begära granskning per video.. Vilket är ett gigantiskt arbete.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan