Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk
Medlem

Den eviga frågan om datorstolar..

När man söker runt på forumet så känns det som två läger, Kinnarps eller dom numer populära "racingstolarna".
Efter många års användande börjar min Markus ifrån Ikea ge upp och jag ska investera i en ordentlig stol och det verkar vara en riktigt djungel det här med datorstolar. Är väl antagligen för att det är en hel del personliga åsikter inblandade?

Hur som, vi hade Kinnarpsstolar på mitt förra jobb och dom trivdes jag verkligen inte med (vet inte vilken modell det var men dom var av nyare modell i alla fall).

Några kriterier stolen måste uppfylla:

• Max pris 4000:-

• Skön / Ergonomisk

• Gedigen / Hållbar

• Stilren

När jag har sökt runt lite själv hittade jag företaget "noblechairs" som har en stol som heter Icon.
Om det är någon som testat denna så vore det väldigt trevligt att få höra vad ni fick för intryck av denna stol!
Annars mottages alla tips / råd mer än gärna.

Permalänk
Inaktiv

Läder = svett. Bättre att satsa på tyg

Permalänk
Medlem

Jag är bra nöjd med min KAB Director, dock lite över din budget.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

@anon127948 Har också tänkt den tanken, men har även hört att t.ex. noblechairs-stolarna inte ska kännas varma trots att dom är i läder.

@frankof Tack för tipset men det är lite väl mycket över min budget.

Permalänk
Medlem

Jag har haft både en DxRacer-stol och en Kinnarps. Gamingstolen var brutalt dålig och Kinnarpsstolen är flera resor bättre än den! Så för mig är det uppenbart val. Det låter märkligt att du inte gillade den du provat, var den väldigt gammal eller för liten för dig?

Permalänk
Medlem

@hypermode Jag har aldrig testat någon "racingstol" så har inget som referens. Kinnarpsstolen vi hade på förra jobbet ser ut som denna men kanske är en äldre variant av den? https://www.kinnarps.se/produkter/sittmobler/arbetsstolar/plu...
Jag är 183 cm lång och väger 73kg så borde inte vara för stor?

Permalänk
Medlem

Vet någon om det finns i europa något alternativ liknandes denna: https://www.massdrop.com/buy/massdrop-flex-task-chair Hade den funnits i europa hade det blivit ett köp direkt.

Gillar allting vad gäller designen, form faktorn, priset, justerbarheten osv. Skulle gärna ha en mesh stol men inte huvudlöst dyr sådan som inte är alltför klumpig heller (tänker typ Herman Miller Aeon t.ex.)

"Gaming" stolarna ogillar jag främst för vingarna vid sittdynan som begränsar sittpositionen och sen gillar jag inte konstläder och tycker mesh är trevligt.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem

Varför inte gå tillbaka till IKEA och finna dig en stol där? I min erfarenhet är de förvånansvärd högkvalité i jämförelse mot pris, och speciellt om man ska jämföra med "racerstolarna".

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

@RPGWiZaRD Den där stolen såg trevlig ut, men själv har jag egentligen inget emot konstläder mer än om det känns alldeles för varmt. Mycket inställningar på den där stolen också vilket kan vara en stor fördel om man lyckas få till det bra. Säg gärna till ifall du hittar någon modell här i Sverige som liknar den där!

@Mithras Mycket bra fråga. Jag och sambon var och testade en del stolar på Ikea, bland annat denna Långfjäll. Men den var jag verkligen inte imponerad av, alternativet är att köpa en ny Markus i tyg istället, men jag är tveksam...
EDIT: Testade även denna ifrån Mio som jag tyckte var betydligt bättre än Långfjäll ifrån Ikea, Jonas - Mio

Permalänk
Inaktiv

Största problemet är att man bör nog provsitta stolen innan man köper. Jag har, genom jobbet, testat en hel del och det är förvånansvärt hur även dyra stolar kan kännas fel som satan. Högt pris brukar dock öka chansen att den ska vara skön.

Jag har också märkt att de flesta med huvudstöd inte gillar att man sitter väldigt bakåtlutad (som man bör) så det kan vara något att vara extra uppmärksam på. Samtidigt bör sittdynan vinkla sig också en del när man lutar bakåt så man slipper glida ur stolen (verkar vara riktigt problem med läderstolar).

Permalänk
Medlem

@anon127948 Jag gillar dom punkter du tar upp, det här med nackstödet på Kinnarpsstolen jag har testat var mycket bra och man kunde ställa in det precis som man ville, dock så upplevde jag att jag ofta gled nedåt i stolen. Stolen jag har nu dock är precis som du beskriver, nackstödet är alldeles för långt bak. Jag får ta en vända här igen och testa lite fler stolar tror jag, fick tips av några kollegor att MediaMarkt och Elgiganten kan ha lite "racingstolar" att testa!

Permalänk
Medlem

Beggad Kinnarps eller Herman Miller Aeron från valfri företagsoutlet el dyl.

Det enda rätta!

Permalänk
Medlem

@Ludde Nu svär jag säkert i kyrkan men fyfasen vad Herman Miller Aeron stolen var ful!!

Permalänk
Medlem

Jag säger bara Kinnarps! Men de flesta lite dyrare ergonomiska stolar ska funkar bra så länge de går att ljustera tillräckligt. Men även den bästa stolen hjälper inte om man inte pausar tillräckligt ofta och mycket. Res dig up upp och gå runt lite minst en gång i timmen och ta en lite längre paus lite då och då. Det är i mina ögon det absolut viktigaste och då kvittar det nästan om man har Ikea markus för 1000kr eller Herman Miller för 20 000kr. Men som du säger håller inte de billiga stolarna så länge så det är bättre att satsa på kvalitet från början.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fruttyh:

@Fuzzmeister Nu svär jag säkert i kyrkan men fyfasen vad Herman Miller Aeron stolen var ful!!

Och klumpig dessutom, även om den rekommenderas och är en "failsafe rekommendation" så tycker jag ändå att den är inte för alla, speciellt när man kollar priset dessutom. Finns nog en hel del som jag som mr. perfektioniskt kliar mig i huvudet för gällande Aeon stolen för min personliga smak men ska inte dra ut på konversationen på massa tråkiga detaljer.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fruttyh:

@Fuzzmeister Nu svär jag säkert i kyrkan men fyfasen vad Herman Miller Aeron stolen var ful!!

Haha, ja den är väl ingen skönhet kanske, men om du vill ha en bra stol rent ergonomiskt och kvalitetsmässigt, så får du nog stå ut med en ful jäkel!

Skrivet av RPGWiZaRD:

Och klumpig dessutom, även om den rekommenderas och är en "failsafe rekommendation" så tycker jag ändå att den är inte för alla, speciellt när man kollar priset dessutom. Finns nog en hel del som jag som mr. perfektioniskt kliar mig i huvudet för gällande Aeon stolen för min personliga smak men ska inte dra ut på konversationen på massa tråkiga detaljer.

Ja smaken är som baken, och visst är den lite väl dyr, men guld om man som jag, har dålig rygg och måste ha bra stöd för att inte bryta ihop efter en halvtimme på en kass stol...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fruttyh:

@eurodance Jag har aldrig testat någon "racingstol" så har inget som referens. Kinnarpsstolen vi hade på förra jobbet ser ut som denna men kanske är en äldre variant av den? https://www.kinnarps.se/produkter/sittmobler/arbetsstolar/plu...
Jag är 183 cm lång och väger 73kg så borde inte vara för stor?

Är själv i Kinnarps lägret men ett problem enligt ergonomen vi har på jobbet är att dom är för komplicerade. Med så många inställningsmöjligheter så är det svårt att ställa in stolen "rätt" och om du har vant dig att sitta fel så tar det ett tag innan det blir bekvämt.
Köpte min begagnad under WOW vanilla så den är minst 11år gammal nu, antagligen några år till.
Men om du hittar någon butik med racingstolar prova och se vad som passar bäst för dig.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

@Ludde Hehe kan tänka mig att det är en bra stol men måste även tänka lite på designen, det blir trots allt en möbel som kommer synas en del i lägenheten så.

@mikgus Jag kan tänka mig det! Det är inte helt enkelt att veta vad som är bäst för en när det finns så många inställningar. 11 år, då har du fått ganska bra valuta för pengarna kan man säga!
Det blir att planera in lite besök för att testa lite stolar för att se vad man gillar!

Permalänk
Medlem

Jag säger som jag säger i alla dessa trådar, även om man köper en "dyr" kvalitetsstol så gäller det att man köper en som passar ens kropp.
Jag har suttit i mängder av dyra stolar som varit värdelösa på grund av att jag är för lång och bred, inte ens de utbildade ergonomer vi haft på plats på de arbetsplatser jag jobbat på har kunnat trolla till stolar mha inställningar till personer som helt enkelt inte passar i stolen.

Mao, ska man köpa en "finstol" så gäller det ändå att förstå -vad- för stol man ska ha, det går inte att köpa första bästa beggade kinnarps osedd på blocket och tro att det ska bli 100% success när den kommer hem.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BasseBaba:

Jag säger som jag säger i alla dessa trådar, även om man köper en "dyr" kvalitetsstol så gäller det att man köper en som passar ens kropp.
Jag har suttit i mängder av dyra stolar som varit värdelösa på grund av att jag är för lång och bred, inte ens de utbildade ergonomer vi haft på plats på de arbetsplatser jag jobbat på har kunnat trolla till stolar mha inställningar till personer som helt enkelt inte passar i stolen.

Mao, ska man köpa en "finstol" så gäller det ändå att förstå -vad- för stol man ska ha, det går inte att köpa första bästa beggade kinnarps osedd på blocket och tro att det ska bli 100% success när den kommer hem.

Det här gäller för det mesta när man är lång. Märkte att BMW stolar passar som spik i ryggen om man är över 180 lång då toppen av stolen böjer framåt en smula så är man lång trycker den övre ryggen framåt. Liknande på flygplan och en hel del racing stolar.

Permalänk
Medlem

Bumpar denna tråd lite.
Inet hade rea på en noblechairs Epic så jag slog till även fast jag egentligen ville ha en Icon.
Förhoppningsvis kommer den redan idag annars på måndag.

Kan skriva en liten kort recension här i tråden, det kanske kan hjälpa någon i framtiden.

Permalänk

Såå, vad tyckte du om den?

Permalänk
Medlem

@scuzzlebutt Ursäkta för ett väldigt sent svar...
Men stolen är väl värd sina pengar, är väldigt nöjd med den
Kan egentligen inte klaga på något på stolen, det var ett rejält lyft ifrån min flera år gamla "Markus" köpt från Ikea.

Har läst lite olika på nätet gällande "kuddarna" för nacke/ländrygg men jag gillar dom, man får lägga lite energi på att få rätt höjd på dom bara.

Samt att flera upplever stolen som "hård", jag förstår vad dom menar men det upplever jag endast som en positiv sak om man ska sitta längre sessioner. Samt att jag upplever att stolen har gett med sig en del efter lite användande!

Så kort och gott, skulle verkligen rekommendera stolen, både för komfort och estetik. Jag tycker personligen att både Icon/Epic stolarna är dom snyggaste "racing"-stolarna man kan köpa, väldigt diskreta.