Överklockar 2600k. Varför behöver den så mycket volt?

Permalänk

Överklockar 2600k. Varför behöver den så mycket volt?

Hej!

Det är första gången som jag överklockar och har läst sandy bridge-guiden men behöver ändå lite tips från er.

Temperaturerna ligger helt perfekt, men jag behöver använda mig utav extremt mycket volt.
Jag ligger just nu på 1.440v i cpu-z, vilket är orimligt högt av det jag läst. När jag tar ner volten får jag blåskärm direkt.

Vad gör jag fel?

Bild på cpu-z och core-temp efter 10 min prime95;
https://imgur.com/88n9cTV

Processor: i7 2600k
Moderkort: Gigabyte GA-Z77X-UD3H

Permalänk
Medlem
Skrivet av jointeman:

Hej!

Det är första gången som jag överklockar och har läst sandy bridge-guiden men behöver ändå lite tips från er.

Temperaturerna ligger helt perfekt, men jag behöver använda mig utav extremt mycket volt.
Jag ligger just nu på 1.440v i cpu-z, vilket är orimligt högt av det jag läst. När jag tar ner volten får jag blåskärm direkt.

Vad gör jag fel?

Är för en 2600K ganska hög OC 4600Mhz och har man inte väldig tur med kisel lotteriet kan det behövas en hel del volt.
Jag skulle nog inte kört på 1.44v 24/7.
Ta ner CPU en aning tex 4500MHz och se hur mycket den kräver, kan bli stor skillnad.

En CPU som ligger nära sin gräns i Mhz brukar kräva rejält med spänning för att bli stabil.

Problemet är egentligen att du följer en guide där det kanske lärs ut att den och den inställningen ska vara si och så mycket, guider är bra för att lära ut begrep och vad olika inställningar gör, men div värden ska man mest bortse ifrån. slutar oftast med ostabil eller helt misslyckad OC då..alla 2600K går inte klocka till 4600Mhz med måttlig spänning, ganska långt ifrån skulle jag tro, vissa är omöjliga att få till 4,6 oavsett inställningar...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av jointeman:

Hej!

Vad gör jag fel?

Du gör väl inget direkt fel, bara det att processorn slår i taket.
Silikonlotteriet som avgör.

Sänk multipeln till 45 och sänk spänningen lite istället.

Permalänk
Avstängd

Stressa inte med Prime..kör med Real bench eller Intel Extrem tuning, dessa är mer säkra på den exakta temperaturen du kommer att uppleva..Prime95 är ren tortyr och kan även få oklockade processorer att klocka ner sig pga icke normal användning.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Skrivet av VadSaDu:

Stressa inte med Prime..kör med Real bench eller Intel Extrem tuning, dessa är mer säkra på den exakta temperaturen du kommer att uppleva..Prime95 är ren tortyr och kan även få oklockade processorer att klocka ner sig pga icke normal användning.

Ska jag ha kvar nuvarande setting i bios och testa detta? Eller ska jag sänka klocken och sen testa?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ggustavsson:

Jag skulle nog inte kört på 1.44v 24/7.

Anekdotiskt kan jag tillägga att jag har kört min 2700K@4.8GHz i cirka 4 år med 1,46V nu. Jag behövde lägga till 0.010V vid ett tillfälle för drygt ett år sedan, annars har det varit stabilt.

@jointeman Tyvärr så överklockar olika exemplar av processorer olika bra, du verkar ha fått lite av ett bottennapp med din om den behöver så mycket spänning för 4,6 GHz. Cirka 65C som maxtemperatur efter 10 minuters Prime95 är dock inte dåligt, så du har mer spelrum att öka spänningen/klockfrekvensen på.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av jointeman:

Ska jag ha kvar nuvarande setting i bios och testa detta? Eller ska jag sänka klocken och sen testa?

Gå efter en bra sandy bridge oc guide. Det är en del annat än bara vcore som ska ändras om du ska få en stabil >4.5ghz oc och detta med 2500k, har förvisso haft min i kring 4.9ghz men den gick varm som fan med den kylaren jag har (>90c), då var jag kring 1.42 i vcore.
Nu har den varit överklockad sen den köptes och ligger nu kring 4.3ghz och fortfarande vill den upp i >80c vid full load och kräver en del vcore osv, finns inte ens ens chans att ens boota i 4.9 med den nå mer av nån anledning ^^
Det börjar bli dags för nyköp för mig iaf

Edit: Är din kinkig kan du ju testa med 102bclk o 45multi så får du typ 4.6ghz ändå, i vissa fall kan det fungera utan större förändringar. Om du är riktigt kräsen och har ett moderkort som låter dig styra över precis 4.6ghz kan du köra 102.23x45 så bör du vara där iaf ^^

MVH

Visa signatur

Gigabyte z68p-ds3 | I5 2500K @ 4.3Ghz 1.3v | Corsair Vengeance 1600mhz cl9 | Palit Jetstream 770 4Gb | Samsung 850evo 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Arctic Freezer 13 Pro | NZXT H2 | EVGA SuperNOVA G2 750W

Permalänk

@Sisyfos:

Tror Sandy med bra kylning är "ok" under 1.5v, vilket verkar stämma på din.

Jag hade en 2700k som fixade 4.8 på typ 1.45 eller hur det var, dock vattenkyld.

Det jag förhållit mig till under åren är:

-Nehalem (920) var max 1.5v
-Sandy (2700k) var max +- 1.45v
-Ivy (3770k etc) max 1.4v
-Haswell max 1.4 (5960x, 2 år snart utan tendens till degradering)
-Skylake (har ingen) men bör vara 1.3-1.35

Man får jobba för att bränna en CPU

Tror värme sätter stopp bra mycket tidigare än spänningstaket.

Och edit på hur man stressar; skit i prime. Kör realistiska program som typ Aida64 eller realbench som inte tar kol på din CPU.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1138840-overklocknings...

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk

@Bad Habit: Alright, kör ett stresstest med realbench nu och volten ligger istället på 1.428 under full load. Jag får nog vara nöjd med det
Väldigt tacksam för input! Var helt säker på att jag gjort något fel, men uppenbarligen är det fler som måste kräma på volten på just Sandy bridge, vilket är skönt!

Permalänk

@jointeman:

Vad har du för LLC? Du bör sätta den högt om du inte redan har det. Är den för låg skapar den instabilitet. Ta den näst högst.
Se till att kyla VRM/MOSFET runt CPU också. Bränner du dig är de för varma och den klockar ner CPU.

BTW kör jag prime eller OCCT small på min 5960x klipper moderkortet/nätagget (är ett corsair 1200w) då den matar på nästan 400w till CPU = inte bra

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Skrivet av Bad Habit:

@jointeman:

Vad har du för LLC? Du bör sätta den högt om du inte redan har det. Är den för låg skapar den instabilitet. Ta den näst högst.
Se till att kyla VRM/MOSFET runt CPU också. Bränner du dig är de för varma och den klockar ner CPU.

BTW kör jag prime eller OCCT small på min 5960x klipper moderkortet/nätagget (är ett corsair 1200w) då den matar på nästan 400w till CPU = inte bra

Den ligger på turbo redan, vilket är det nästhögsta steget av 5. Ta den på högsta eller är detta bra?

Edit: såg nu att du skrev att jag skulle ta den på nästhögsta. Perfekt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Anekdotiskt kan jag tillägga att jag har kört min 2700K@4.8GHz i cirka 4 år med 1,46V nu. Jag behövde lägga till 0.010V vid ett tillfälle för drygt ett år sedan, annars har det varit stabilt.

@jointeman Tyvärr så överklockar olika exemplar av processorer olika bra, du verkar ha fått lite av ett bottennapp med din om den behöver så mycket spänning för 4,6 GHz. Cirka 65C som maxtemperatur efter 10 minuters Prime95 är dock inte dåligt, så du har mer spelrum att öka spänningen/klockfrekvensen på.

Samma här, har kört allt mellan 1.35v till 1.425v på 4.7ghz på en 2500k i ca 6år nu, snacket om att du dödar din cpu över 1.325v som rekommenderas av ett flertalet guider kanske var lite väl vedertaget.

Men vem vet, den kanske dör imorn.

Visa signatur

=)

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av jointeman:

Hej!

Vad gör jag fel?

Vad använder du dig av för LLC/VDroop CTRL?

Skrivet av Bad Habit:

@Uzanar:

Tror Sandy med bra kylning är "ok" under 1.5v, vilket verkar stämma på din.

Jag hade en 2700k som fixade 4.8 på typ 1.45 eller hur det var, dock vattenkyld.

Det jag förhållit mig till under åren är:

-Nehalem (920) var max 1.5v
-Sandy (2700k) var max +- 1.45v
-Ivy (3770k etc) max 1.4v
-Haswell max 1.4 (5960x, 2 år snart utan tendens till degradering)
-Skylake (har ingen) men bör vara 1.3-1.35

Man får jobba för att bränna en CPU

Tror värme sätter stopp bra mycket tidigare än spänningstaket.

Och edit på hur man stressar; skit i prime. Kör realistiska program som typ Aida64 eller realbench som inte tar kol på din CPU.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1138840-overklocknings...

Spänning rätt ofarligt.
Temperatur rätt ofarligt.
Kombinationen är dödlig!

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Vad använder du dig av för LLC/VDroop CTRL?
Spänning rätt ofarligt.
Temperatur rätt ofarligt.
Kombinationen är dödlig!

Den ligger på turbo, vilket är det nästhögsta steget av 5.

Permalänk

Datorn har klarat av 2h stresstest och klarade precis av en spelsession på 3h. Men när jag slutade spela och bara surfa runt så slockna datorn efter 10 min för att bara starta om sig själv.

Vad kan det vara?

Edit: Ska låta den gå ett stresstest över natten samt hela jobbdagen imorgon för att verkligen testa.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av jointeman:

Datorn har klarat av 2h stresstest och klarade precis av en spelsession på 3h. Men när jag slutade spela och bara surfa runt så slockna datorn efter 10 min för att bara starta om sig själv.

Vad kan det vara?

Edit: Ska låta den gå ett stresstest över natten samt hela jobbdagen imorgon för att verkligen testa.

Att den dör efter hög -> låg belastning tyder på för kraftig LLC eller för hög spänning.
Om du ska stresstesta detta rekommenderas Intel XTU, OCCT eller annan linpack-baserat stresstest.

Visa signatur

Permalänk

@DavidtheDoom: Alright. Vad är det som behöver ändras då? Jag har som jag tidigare sagt min LLC på nästhögsta steget av 5 möjliga.

Jag ska köra OCCT.

Permalänk

@DavidtheDoom:

Det KAN betyda att grejerna är för varma.

Har du OK temp på CPU, så är det superviktigt att kolla VRM/MOSFET runt CPUn.
Varma VRM/MOSFET = instabil burk/CPU.

Med spänning på typ 1.4v måste VRM/MOSFET mosa på mycket för att leverera det till CPU vilket gör dem varma.

Rikta en fläkt mot dem och testa om burken blir stabil, om ja, så ska du nog fundera på att göra någon permanent lösning för kylning där.

Använde inte OCCT, det dödar CPU.
Ta aida eller realbench som är realistiskt.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Bad Habit:

@DavidtheDoom:

Med spänning på typ 1.4v måste VRM/MOSFET mosa på mycket för att leverera det till CPU vilket gör dem varma.

Rikta en fläkt mot dem och testa om burken blir stabil, om ja, så ska du nog fundera på att göra någon permanent lösning för kylning där.

Hur kollar jag temps för VRM/MOSFET enklast? Och vad är rimliga temperaturer?

Permalänk

@jointeman:

Väldigt enkelt: du sätter fingret eller handen på dem (är alltså de där kylflänsarna runt CPU socket). Bränner du dig är de för varma.
VRM/MOSFET klarar höga temps, men betyder inte att de blir stabila då de är kokheta. SÄg 70-80 grader som max. Mina (vattenkylda) blir aldrig mer än 60 grader.

Kanske finns det programvara för ditt moderkort som mäter de tempsen. De har de flesta lite dyrare moderkorten.

Finns inte info om temps, köp en IR-termometer på biltema och mät.

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/IR-...

Eller Aliexpress:
https://www.aliexpress.com/item/Hight-quality-Infrared-thermo...

När du konstaterat att de kanske är för varma, så kan det vara idé att byta kylpadsen på moderkortet. Kolla tjocklek och köp nya fräscha på INET:

https://www.inet.se/kategori/717/varmeledande-tejp

https://www.inet.se/produkt/5320333/alphacool-eisschicht-11w-...
https://www.inet.se/produkt/5320370/alphacool-eisschicht-11w-...

eller billigare (antagligen ändå bättre än stock):
https://www.inet.se/produkt/5322321/phobya-thermal-pad-xt-0-5...
https://www.inet.se/produkt/5322323/phobya-thermal-pad-xt-1mm...

Visa signatur

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Bad Habit:

@DavidtheDoom:

Jag pratade om CPU-temps och att den ensamma temperaturer i sig inte är farlig, kislet pallar temperaturen. Risken är att man utsätter CPU för förhög spänningsökning vid hög temperatur så att skyddsfunktionerna inte går in och stänger av datorn i tid. #Thermtrip och #ProcHOT är signaler som har viss fördröjning internt i CPU:n. (Som alla termistorer är de inte omedelbara men nästan).

OCCT dödar inte CPU och belastar dessutom high/low precis som Aida64 och Intel XTU (Dessa program använder samma algoritm).

Skrivet av jointeman:

Hur kollar jag temps för VRM/MOSFET enklast? Och vad är rimliga temperaturer?

MOSFETs:en i VRM:en är designad för att klara X-timmar i full belastning vid 125 C. Oftast pratar vi allt mellan 250-dygn till över två år av full belastning. Har man lägre temperaturer så

HWmonitor har sensorer för VRM men specifikt vilken som är vad varierar mellan moderkort. Tempin3 brukar vara VRM men kan lika gärna vara någon annan mellan 1-5.
Just nu tror jag dock bara Bad Habit dillar lite.

Har du en vatten AIO-kylare kan lite extra luftkylning över VRM behövas men sitter du på en luftkylare är det nästan aldrig något som behövs.

Visa signatur

Permalänk

@DavidtheDoom:

Menar inte att VRM inte klarar höga temps för de gör dem.
Men nu talar jag efter egen erfarenhet, och det kanske kan räknas högst personligt, men vid varm VRM så klockar CPU ner sig eller blir instabil. De pallar höga temps, men upplever det som att grejerna blir instabila om det blir väldigt varmt. Eftersom jag kört med vattenkylning i 6-7 år nu så minns jag faktiskt inte vad VRM brukar ligga på med luft om jag ska vara ärlig.

När jag testar med OCCT och aida64 eller realbench får jag inte i alls samma belastning på CPU. Det blir ju mycket intensivt med OOCT small exempelvis, så mycket att moderkortet klipper med nuvarande överklock (når 400w cpu). Aida och realbench ligger och pendlar mellan på strax över 300w.

EDIT: Kom att tänka på att Haswell (som jag har) inte gillade OCCT small eller prime av någon orsak. Var någon instruktion som gjorde den bananas. Behöver ju inte stämma på andra arkitekturer. Rätta mig någon som vet

EDIT en gång till: Gällande VRM; nu antar jag att de ska klara 125 grader i X antal timmar. Men det är kanske vid "normal" belastning? Det vill säga då CPU går i den hastighet den är specad för (inte överklock). Det måste ju betyda att så fort du överklockar, lämnar du spelplanen för vad grejerna ska palla, och allt blir lite diffust? Det är in teori i alla fall.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag pratade om CPU-temps och att den ensamma temperaturer i sig inte är farlig, kislet pallar temperaturen. Risken är att man utsätter CPU för förhög spänningsökning vid hög temperatur så att skyddsfunktionerna inte går in och stänger av datorn i tid. #Thermtrip och #ProcHOT är signaler som har viss fördröjning internt i CPU:n. (Som alla termistorer är de inte omedelbara men nästan).

OCCT dödar inte CPU och belastar dessutom high/low precis som Aida64 och Intel XTU (Dessa program använder samma algoritm).
MOSFETs:en i VRM:en är designad för att klara X-timmar i full belastning vid 125 C. Oftast pratar vi allt mellan 250-dygn till över två år av full belastning. Har man lägre temperaturer så

HWmonitor har sensorer för VRM men specifikt vilken som är vad varierar mellan moderkort. Tempin3 brukar vara VRM men kan lika gärna vara någon annan mellan 1-5.
Just nu tror jag dock bara Bad Habit dillar lite.

Har du en vatten AIO-kylare kan lite extra luftkylning över VRM behövas men sitter du på en luftkylare är det nästan aldrig något som behövs.

Får kika när jag kommer hem hur tempsen ligger, sitter nu på en Noctua NH-D14 så borde funka tänker jag.

Väldigt tacksam för all hjälp, det gäller för alla som svarat i tråden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jointeman:

Hej!

Vad gör jag fel?

Jag vill också ha hjälp (kapar tråden) 😊. Har också en 2600k och när jag ökar multipeln så cpu går i 4.2 istället för 3.4 så får jag errors i memtest. Har testat ökat spänning till minnena till 1.6. Fattade inte att minnena påverkades när man bara ändrar multipel på cpu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Datoribyrålåda]-[2500K]-[16GB DDR3]-[120 GB SSD + 60GB SSD + 1TB HDD]-[4TB USB3]-[4TB NAS]

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Overhard:

Jag vill också ha hjälp (kapar tråden) 😊. Har också en 2600k och när jag ökar multipeln så cpu går i 4.2 istället för 3.4 så får jag errors i memtest. Har testat ökat spänning till minnena till 1.6. Fattade inte att minnena påverkades när man bara ändrar multipel på cpu.

Skickades från m.sweclockers.com

Minneskontrollern sitter i processorn och spänningsnivåerna påverkas av frekvenserna. De är helt enkelt inte helt frånkopplade från varandra.

Just IMC:n i Sandy bridge är lite extra känslig.

Visa signatur