Byte till Ubiquiti UNIFI AP-AC PRO, men vilken router?

Permalänk

Byte till Ubiquiti UNIFI AP-AC PRO, men vilken router?

Hej!

Ska köpa två AP-AC Pro hade jag tänkt mig. Det följer förvisso med Poe-injektorer till dessa men jag är i färd med att ersätta min Asus AC68U mot en ny router och det vore skönt att slippa injektorerna. Tänkte mig en Ubiquiti-router men jag är osäker vilken som passar mig bäst. En med stöd för 802.3af? Kanske en edgerouter lite och switch med Poe? Blir villrådig på hur jag ska tänka.
För tillfället kan jag se tre prylar att driva via Poe. Två AP-AC Pro och en PS1810-8G (HP-switch).

Tar gärna emot lite input i ämnet och även förslag på inköp.
Aktuell kassa på Dustin är just nu
2 st Unifi AP-AC Pro
1 st Edgerouter Lite
1 st Inifi Switch 8-60W
(värderar kanske byta den mot en 8-150W istället för att få stöd för 24V dessutom. AP-AC Pro kör förvisso inte 24V men det kunde vara bra att gardera upp sig om man skaffar någon pryl med 24V framöver. Dock kostar denna det dubbla mot 8-60W)

Summa 5096 kr.

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag tagit en USG istället för en Edgerouter, mest beroende på att jag tycker att det är skönt att administrera med samma interface.

Istället för en 8-60W switch tror jag att jag hade satsat på en 8-150W switch.

I min nuvarande setup har jag en USG, en 8-60W, en 8-150W samt en UAP-AC-LR.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Personligen hade jag tagit en USG istället för en Edgerouter, mest beroende på att jag tycker att det är skönt att administrera med samma interface.

Istället för en 8-60W switch tror jag att jag hade satsat på en 8-150W switch.

I min nuvarande setup har jag en USG, en 8-60W, en 8-150W samt en UAP-AC-LR.

Tack för input. Är det denna USG du har? https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3037638

Unifi Cloud Key - något att investera i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielsan123:

Tack för input. Är det denna USG du har? https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3037638

Unifi Cloud Key - något att investera i?

Stämmer bra det, det är den jag har. När det gäller Cloud Key så har inte jag sett något behov av den. Jag har en server som är igång 24/7 och på den kör jag Controller-programvaran.

Det är inget måste att ha Cloud Key eller en Controller snurrande 24/7 utan det räcker att du använder Controller-programvaran när du konfigurerar systemet eller när du skall ändra något. Dock vill man kolla statistik och övervaka hur det fungerar så behövs det.

Permalänk
Medlem

Köp en edgerouter 5 POE, så har du POE till din accesspunkt.

Ev kan du köpa en edgerouter x..

Jag skulle inte köra på en USG. Risken är större att du måste "clia" då USG inte är lika mogen som edgerouter. Cirklarna i cloud controller är tämligen menlösa, har en AC AP PRO, Unifi 60w switch (8 portar) och en edgerouter lite.

I jobbet kör vi till 99% edgerouter 5 POE med AC AP LR, behövs det mer POE portar kör vi med tough switch, då den har bättre stöd för POE, 24/48 passiv - unifi 60W har bara 48v aktiv POE, så den funkar inte med många andra unifi produkter tex kameror eller flera äldre accesspunkter.

Permalänk
Medlem

Kör själv med Unifi AP-AC Pro och en edgerouter 5 POE. 10 m mellan AP och router. Mycket smidigt.

Kör ett annat ställe med Unifi AP-AC Pro och medföljande injektor med en Edgerouter Lite. Blir lite mera skatbo med 0,5 m mellan router och AP.

Valde oxo mellan Unifi Switch 8-60W eller 8-150W men hade två överblivna Netgear GS108 liggande som hoppade in och stoppade upp den processen...

Permalänk
Medlem

Unifi Switch 8-150W kostar ju nästan dubbelt så mycket som 8-60W.
Så bättre att köpa den och behöver man fler PoE så är det ju bara att köpa en till.
Är väl bara AP LR som kräver passive nu när de nya AP Lite också har vanlig PoE.

Det jobbas ju en hel del med USG interfacet så det blir ju bättre även om man kan göra mer med Edgerouter Web interface.
Men det är ju rätt bra att ha allt på ett ställe.

Edgerouter 5 PoE har 3 portar som man kan använda på LAN sidan.
Vill man använda en till så får man brygga den vilket kostar en hel del CPU.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Skulle absolut rekommendera en USG, det sker uppdateringar konstant med nya funktioner och inga "begränsningar" kan jag tycka. Det är ju en Enterprise-produkt.

Cloud Key? Lätt! Klockrent verktyg!

1. Cloud Key
2. USG
3. US-8-60W
4. AC PRO alt. AC HD

Riktigt bra lösning säger jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av btbmusic:

Skulle absolut rekommendera en USG, det sker uppdateringar konstant med nya funktioner och inga "begränsningar" kan jag tycka. Det är ju en Enterprise-produkt.

Cloud Key? Lätt! Klockrent verktyg!

1. Cloud Key
2. USG
3. US-8-60W
4. AC PRO alt. AC HD

Riktigt bra lösning säger jag!

Ja jag kör så och ja jag kan använda USG precis som jag använde ER Lite. Har inte än stött på något som inte funkar.