Köpråd bärbar dator, här eller i USA?

Permalänk
Medlem

Köpråd bärbar dator, här eller i USA?

Hej!

Ska köpa min första bärbara dator när jag ska börja studera efter årsskiftet i USA. Kommer väl mestadels användas till skolarbete men även till att se film och lite spelande (inget absolut krav att kunna köra de allra senaste spelen på absolut högsta inställningarna). Har tittat lite på Dell XPS 15 i den andra tråden här men jag har i princip noll koll på vad som lämpar sig för mig. Undrar även om det lönar sig att köpa nu, vänta lite eller vänta tills man kommer till USA och köpa den där?

Maxpris ca20'000:-

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Vill du ha svenskt tangentbord eller amerikanskt tangentbord? Även om man kan byta tangentbordet i efterhand så bir det en merkostnad.

Min gissning är att de är billigare att köpa i USA.

Permalänk
Medlem

Du får mer dator för pengarna i USA, men du kommer ha Amerikanskt tangentbord. Du kan visserligen ändra tangentbordslayout i operativsystemet och lägga några dollar på klistermärken du sätter på tangenterna så att de visar rätt specialtecken. Dock har Amerikanska tangentbord en tangent mindre, så tangenten bredvid "z" med <,>,| och \ kommer inte finnas, vilket betyder att du behöver använda skärmtangentbord eller något varje gång de tecknen behövs. Om det dock inte är särskilt ofta är de tecknen används så kan det vara värt. Annars kan du kolla upp vad det kostar att köpa ett löst tangentbord, men de är ibland modellspecifika och brukar kosta rätt mycket om du öht kan få tag på en nordisk layout.

Min nuvarande laptop kostade ~5000 mindre i staterna för samma konfiguration (med Amerikansk layout dock).

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Vill du ha svenskt tangentbord eller amerikanskt tangentbord? Även om man kan byta tangentbordet i efterhand så bir det en merkostnad.

Min gissning är att de är billigare att köpa i USA.

Skrivet av Make.Sense:

Du får mer dator för pengarna i USA, men du kommer ha Amerikanskt tangentbord. Du kan visserligen ändra tangentbordslayout i operativsystemet och lägga några dollar på klistermärken du sätter på tangenterna så att de visar rätt specialtecken. Dock har Amerikanska tangentbord en tangent mindre, så tangenten bredvid "z" med <,>,| och \ kommer inte finnas, vilket betyder att du behöver använda skärmtangentbord eller något varje gång de tecknen behövs. Om det dock inte är särskilt ofta är de tecknen används så kan det vara värt. Annars kan du kolla upp vad det kostar att köpa ett löst tangentbord, men de är ibland modellspecifika och brukar kosta rätt mycket om du öht kan få tag på en nordisk layout.

Min nuvarande laptop kostade ~5000 mindre i staterna för samma konfiguration (med Amerikansk layout dock).

Ja det med tangentbordet ligger nåt i det. Smidigare att beställa en här i Sverige då.

Har ni eller någon annan tips på lämplig dator för mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Make.Sense:

Hörttalas om Autohotkey? Bara att mappa om och ha vilka kombinationer du vill. Själv har jag mappat om <, > och | till Caps lock eftersom jag aldrig använder den ändå. åäö kommer på samma plats. Köper man en dator för 20 papp misstänker jag att man kan skriva utan att titta ner...

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Jag köpte min feta ROG från USA och var nöjd sålänge jag själv använde den men såfort någon annan skulle hjälpa mig koda eller något annat så blev det knas. Nu har dottern den datorn med klistermärken på tangentbordet och dom ramlar halvt av och det ser inte så bra ut.

Jag ska inte köpa från USA igjenn, då ska det vara mer än ett par tusen att spara. Jag tänkte också byta tangentbordet men orginaldelar är dyrt och tangentbordet är ofta det första man sätter i d.v.s du måste ta ut ut presic allting för att komma åt och en del kablar är lite ömtåliga så jag orkade iaf inte.

Permalänk
Medlem

http://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=2BR83EA...

Den datorn får man för 6490:- med rabattkod. Prisvärt eller skräp?

Permalänk
Medlem

@badje: Jag hade tittat suspekt på allt som inte är intel vid det här laget. Om du vill ha AMD vänta på deras ryzen lineup, annars köp intel, helst 8th gen.