Billigaste Windows 10 nyckeln!

Permalänk
Medlem

Billigaste Windows 10 nyckeln!

Hej SC!

Undrar var man kan köpa den billigaste Windows 10 home nyckeln? Microsoft ska ha 1299kr, känns som att det går att får billigare någonstans.
Ops endast nyckel jag är intresserad av.

Permalänk
Hedersmedlem

Vill du ha en riktig så är det ~1000 kronor som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Vill du ha en riktig så är det ~1000 kronor som gäller.

Vaddå "riktig"? På Ebay finns flera "genuine" för hundralappen och uppåt. Var kommer de ifrån?

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

Vaddå "riktig"? På Ebay finns flera "genuine" för hundralappen och uppåt. Var kommer de ifrån?

Stulna kreditkort, studentlicenser med mera.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

@LemonIllusion: Ah, då hänger jag med. Trodde mest det var att nycklarna genererats av någon annan än Microsoft men att de ändå var giltiga på något sätt. Tack för svar!

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

g2a är väl det billigaste, men då är det grå marknad vi snackar om.

Permalänk
Hedersmedlem

Case in point bokstavligen 11 minuter efter den här tråden: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1436850-windows-error-0...

Permalänk
Medlem

Du kan köpa OEM licenser av Windows 7 på ebay från ca 120-150 SEK. Kräver att man ringer en telefonrobot och knappar in siffror, annars funkar de finnemang.
Köper du en sån har du... 2½ timme på dig att uppgradera till Windows 10.

(detta gjorde jag, och lägger istället pengar på chassifläktar och annat finnemang)

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanto:

Du kan köpa OEM licenser av Windows 7 på ebay från ca 120-150 SEK. Kräver att man ringer en telefonrobot och knappar in siffror, annars funkar de finnemang.
Köper du en sån har du... 2½ timme på dig att uppgradera till Windows 10.

Lotteri, de kan vara ok, de kan vara köpta med stulna kort/studentlicenser etc.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Lotteri, de kan vara ok, de kan vara köpta med stulna kort/studentlicenser etc.

På ebay säljs de av säljare med 99-100% satisfaction. Men kanske var jag lyckligt lottat för det fungera utmärkt för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanto:

På ebay säljs de av säljare med 99-100% satisfaction. Men kanske var jag lyckligt lottat för det fungera utmärkt för mig.

Fungerat nu men det kan skita sig senare

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fermia:

Fungerat nu men det kan skita sig senare

Kan och förmodligen kommer göra det, när Microsoft blockerar nyckeln. Kan gå fort eller så kan det dröja ett tag. Säljarens omdömen är ju i stort sett irrelevanta eftersom de lämnas så fort köpet köpet är avslutat och allt fungerar. Vi har ingen aning hur många av dem som fortfarande fungerar.

Permalänk
Medlem

Skrev ett inlägg i den andra tråden, jag har också handlat key från Kinguin som inte funkade. Inte heller ersättningsnyckeln jag fick funkade. Till råga på allt så ljög de när tog det en vända med MS support och påstådde sedan (i mail till mig) att nyckel fungerade när supporten klart och tydligt sade (de tog screen på chatten) att den redan var aktiverad.
Och jag handlade från en rekommenderad säljare med påstådda 99-100% nöjda säljare eller nåt sådant.

Permalänk
Medlem

@fermia: även efter uppgradering till Windows 10?
Jag känner mig säker, men för framtida köpare, speciellt köpare av win10 (utan upgradering), så kanske det är värt med ett varningens finger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanto:

@fermia: även efter uppgradering till Windows 10?
Jag känner mig säker, men för framtida köpare, speciellt köpare av win10 (utan upgradering), så kanske det är värt med ett varningens finger.

Ja, även efter. Det finns ju inget som hindrar dem från att se vilken nyckel du aktiverat med?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Hedersmedlem

En nyckel som inte är legitim till att börja med blir inte det bara för att du har använt den till att uppgradera till Windows 10.

Permalänk

Har nycklar (över 10st) som är över 1 och 2 år gamla inga problem än. Vissa från ali vissa från ebay

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, Nintendo 3DS moddat
Ringa: iPhone 13 Pro

Permalänk
Medlem

Från Play Asia kan man få en Windows 10 Pro Nyckel för 25 $

http://www.play-asia.com/microsoft-windows-10-pro-3264-bit-oem-key-dl/13/709747

Tydligen ska normala priset vara 90 $ och detta är då alltså ett rea-pris. Dock verkar det som om rean pågått en längre tid nu. Hursomhelst har jag själv köpt från denna sida förut utan problem, och det jag då köpte var GiftCodes för Amazon respektive PSN. Koderna levererades snabbt och fungerade utan problem.

Enligt vad jag ser ska företaget vara "legit", och priserna (bortsett från i just detta fall) brukar inte vara speciellt låga så jag tror inte koderna är stulna eller liknande. Notera att det inte är någon G2A-taktik som gäller på sidan; det är företaget som säljer produkterna, inte användarna.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4tten:

Från Play Asia kan man få en Windows 10 Pro Nyckel för 25 $

http://www.play-asia.com/microsoft-windows-10-pro-3264-bit-oem-key-dl/13/709747

Tydligen ska normala priset vara 90 $ och detta är då alltså ett rea-pris. Dock verkar det som om rean pågått en längre tid nu. Hursomhelst har jag själv köpt från denna sida förut utan problem, och det jag då köpte var GiftCodes för Amazon respektive PSN. Koderna levererades snabbt och fungerade utan problem.

Enligt vad jag ser ska företaget vara "legit", och priserna (bortsett från i just detta fall) brukar inte vara speciellt låga så jag tror inte koderna är stulna eller liknande. Notera att det inte är någon G2A-taktik som gäller på sidan; det är företaget som säljer produkterna, inte användarna.

Tror du på den själv? Nej, det är inte tillåtet att använda OEM som "nyckel" även om de som säljer som "nyckel" skaffat den från en officiell distributör. Vilket de såklart inte har när de tar 25 dollar. Det är inget rea-pris. Dels får du inte installera OEM på ett hemmabygge och dels gäller inte licensen om inte hela fysiska förpackningen medföljer. De som säljer dessa nycklar vet inte var de kommer ifrån utan de köper de i bulk för enstaka dollar. Källan är troligen svarta marknaden i många fall. Pengarna går inte till Microsoft alls.

Permalänk
Medlem

Vill du har riktig och säker licens får du betala 1000kr.

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Tror du på den själv? Nej, det är inte tillåtet att använda OEM som "nyckel" även om de som säljer som "nyckel" skaffat den från en officiell distributör. Vilket de såklart inte har när de tar 25 dollar. Det är inget rea-pris. Dels får du inte installera OEM på ett hemmabygge och dels gäller inte licensen om inte hela fysiska förpackningen medföljer. De som säljer dessa nycklar vet inte var de kommer ifrån utan de köper de i bulk för enstaka dollar. Källan är troligen svarta marknaden i många fall. Pengarna går inte till Microsoft alls.

Microsoft har vid flera tillfällen vinglat på kanten om huruvida hemanvändare ska få använda OEM eller ej. Läs till exempel detta:

Q: I build my own computers--mainly so I'll know what's in them and dont have to fool with the manufacturers' alleged "tech support" while I'm in warranty. At some point in the future I'll probably want to build one with Windows 7--when I do, do I qualify to use the "OEM System Builders" version or do I have to buy a retail copy?

A: Yes, you can buy the "OEM System Builders" version of Windows 7. Many online stores sell it.
That response was marked as an official Answer by the moderator of the forum, a Microsoft MVP.

- Skrevs på Microsofts officiella forum. Sedan finns denna bild, som dock har tagits bort nu:

Med andra ord står det en sak i avtalet medan de säger/sa en annan. Vad som gäller rent legalt sett är väl avtalet, men Microsoft verkar /verkade ju onekligen inte ha några problem med att folk "säljer datorn till sig själva".

Källa: http://www.zdnet.com/article/is-it-ok-to-use-oem-windows-on-your-own-pc-dont-ask-microsoft/

EDIT: Ville bara lägga till att detta står på produktsidan för Windows 7 OEM-nyckeln på Play-Asia:
2.What does OEM mean?
With the OEM version, Windows is tied to the machine it is first put on. With the retail version, as long as you remove it from the old machine, you can then put the OS on any new machine you build or buy. OEM is a lot cheaper than the retail, which is why it is so often used by system makers. The Microsoft Website only supports Windows Disc Image downloads for Retail version, not for OEM. Use of this OEM software is subject to the terms of the Microsoft OEM System Builder License.

Av någon anledning saknas den sista meningen för Windows 10 Nyckeln vilket är aningen mystiskt.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4tten:

Microsoft har vid flera tillfällen vinglat på kanten om huruvida hemanvändare ska få använda OEM eller ej. Läs till exempel detta:

Q: I build my own computers--mainly so I'll know what's in them and dont have to fool with the manufacturers' alleged "tech support" while I'm in warranty. At some point in the future I'll probably want to build one with Windows 7--when I do, do I qualify to use the "OEM System Builders" version or do I have to buy a retail copy?

A: Yes, you can buy the "OEM System Builders" version of Windows 7. Many online stores sell it.
That response was marked as an official Answer by the moderator of the forum, a Microsoft MVP.

- Skrevs på Microsofts officiella forum. Sedan finns denna bild, som dock har tagits bort nu:
http://zdnet2.cbsistatic.com/hub/i/r/2014/10/04/2f2db3ea-4b87-11e4-b6a0-d4ae52e95e57/resize/270xauto/7e18991028917e6f0facd47e2f71b699/oemlicensing2.jpg

Med andra ord står det en sak i avtalet medan de säger/sa en annan. Vad som gäller rent legalt sett är väl avtalet, men Microsoft verkar /verkade ju onekligen inte ha några problem med att folk "säljer datorn till sig själva".

Källa: http://www.zdnet.com/article/is-it-ok-to-use-oem-windows-on-your-own-pc-dont-ask-microsoft/

EDIT: Ville bara lägga till att detta står på produktsidan för Windows 7 OEM-nyckeln på Play-Asia:
2.What does OEM mean?
With the OEM version, Windows is tied to the machine it is first put on. With the retail version, as long as you remove it from the old machine, you can then put the OS on any new machine you build or buy. OEM is a lot cheaper than the retail, which is why it is so often used by system makers. The Microsoft Website only supports Windows Disc Image downloads for Retail version, not for OEM. Use of this OEM software is subject to the terms of the Microsoft OEM System Builder License.

Av någon anledning saknas den sista meningen för Windows 10 Nyckeln vilket är aningen mystiskt.

Nej, Microsoft har aldrig vinglat i frågan och den framgår av avtalet och deras hemsida med FAQ. Se https://www.microsoft.com/OEM/en/licensing/sblicensing/pages/... för senaste informationen de ger ut. Avtalet gäller inte någon som bygger åt sig själv. Ett undantag finns som jag nämner nedan.

Varför köpa något Microsoft explicit säger är otillåtet och ogiltigt? Sen ska man såklart inte fråga någon som inte har med saken att göra. Microsoft skriver t.ex. inte på deras forum. Bilden du länkat kan ha rört Windows 8 som bara fanns i OEM-version, men där man var tvungen att godta PULSB för att installera på sin egna maskin. Det gäller inte Windows 7, 8.1 eller 10.

Sedan Windows 10 kan du ladda ner ISOn även om du inte har någon nyckel, därför butiken har och inte har en sådan text.

Microsoft räknar detta som olicensierat, men de kan såklart inte kontrollera vad privatpersoner kör. Det är med andra ord lika säkert att ladda ner ISOn och aktivera med verktyg, och lika olicensierat.

Eftersom OEM-licenser av Windows 7 inte säljs längre kan ni ju glömma att "licenserna" kommer från COAs i system-builder pack från distributör. Hade säljarna haft den äkta varan för det priset hade det lönat sig att sälja dessa som fysisk vara. Om kunden som köper dessa då är små systembyggare som förinstallerar så är det också lagligt.

Permalänk
Medlem

Lyfter denna gamla tråd för en relaterad fråga. Det verkar vara stor skillnad i pris på Windows 10 (retail) mellan USA och Europa, särskilt för pro-versionen. På MS svenska hemsida kostar Win10 pro 2499sek, medan den kostar 200usd (ca 1666sek) hos MS USA-hemsida. Det är ett 50%-igt påslag baserat på region. Försöker jag beställa från USA-hemsidan så kräver den en "billing address" i USA, vilket jag inte har.

Jag har svårt att se att det skulle kunna finnas något licensmässigt eller legalt hinder för mig att köra med en amerikansk nyckel (men jag har inte lusläst avtalet). Är det möjligt för mig som Europé att köpa en Win10pro-retail-nyckel för under 2000sek utan att ljuga om min adress?

Jag är inte enbart intresserad av "en kod som fungerar" utan av en licens som jag äger och kan legalt flytta mellan olika maskiner.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Avstängd
Citat:

Det är ett 50%-igt påslag baserat på region.

Varav 25% är moms.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oegat:

Lyfter denna gamla tråd för en relaterad fråga. Det verkar vara stor skillnad i pris på Windows 10 (retail) mellan USA och Europa, särskilt för pro-versionen. På MS svenska hemsida kostar Win10 pro 2499sek, medan den kostar 200usd (ca 1666sek) hos MS USA-hemsida. Det är ett 50%-igt påslag baserat på region. Försöker jag beställa från USA-hemsidan så kräver den en "billing address" i USA, vilket jag inte har.

Jag har svårt att se att det skulle kunna finnas något licensmässigt eller legalt hinder för mig att köra med en amerikansk nyckel (men jag har inte lusläst avtalet). Är det möjligt för mig som Europé att köpa en Win10pro-retail-nyckel för under 2000sek utan att ljuga om min adress?

Jag är inte enbart intresserad av "en kod som fungerar" utan av en licens som jag äger och kan legalt flytta mellan olika maskiner.

Är det inte momsen som gör en del? Sedan tar många egna tillverkare överpriser för att ej konkurrera med butikerna.

För övrigt kan du köpa windows 10 Pro billigare i sverige, som här då får du även en usbsticka på köpet.
https://beta.webhallen.com/se/product/276711-Windows-10-Pro-3... (2 290 kr)
(jag antar du ska ha engelsk språk)

Jag ser ingen fördel med en ren e-licens bortsett från att de borde vara billigare.

Permalänk
Medlem

Kolla pris i Tyskland, de har "bara" 19% moms. Annars OEM-licens på eBay. Jag köpte en Win10 Pro i fredags till en "test-och-felsöknings-dator" för 28 spänn. Aktiverade direkt, inga problem.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Är det inte momsen som gör en del? Sedan tar många egna tillverkare överpriser för att ej konkurrera med butikerna.

För övrigt kan du köpa windows 10 Pro billigare i sverige, som här då får du även en usbsticka på köpet.
https://beta.webhallen.com/se/product/276711-Windows-10-Pro-3... (2 290 kr)
(jag antar du ska ha engelsk språk)

Jag ser ingen fördel med en ren e-licens bortsett från att de borde vara billigare.

Och att man slipper vänta 2 dygn på nyckeln...

Skrivet av Rick69:

Varav 25% är moms.

Skrivet av bandite:

Kolla pris i Tyskland, de har "bara" 19% moms. Annars OEM-licens på eBay. Jag köpte en Win10 Pro i fredags till en "test-och-felsöknings-dator" för 28 spänn. Aktiverade direkt, inga problem.

Alla euroländer verkar ta 259eur oavsett momssats (låt gå att de är ganska lika, typ 19-20%), och skillnaden mellan amerikansk och europeisk moms kan i vilket fall inte vara 50 %-enheter, så någon slags marknadsstrategi verkar vara inblandad. Nu tittar jag bara på Microsofts nationella hemsidor för att få en baslinje. Men det är sant, skulle jag "importera" en windowslicens från USA så ska jag i princip betala svensk moms istället för amerikansk. Sen vet jag inte om tull är något som ens i teorin ens kan appliceras på mjukvara.

Jag ser att svenska webbutiker glatt säljer OEM-versionen för ca 1200-1400sek. Men jag antar att constraintet om en fysisk maskin per nyckel gäller då i princip (vilket blir extra intressant i en virtuell miljö).

Jag förmodar att de flesta OEM-licenser som säljs på ebay är sådant som systembyggare fått över och då dumpat på en bakmarknad, snarare än stulna nycklar, men det kräver förstås lite gissningsarbete i varje enskilt fall.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX