Förslag på äventyrsspel

Permalänk
Medlem

Förslag på äventyrsspel

* Edit, då många hittills röstat på Skyrim undersökte jag pris på detta, 51 kr på Kinguin gör ju att det inte finns någon bra anledning att inte testa det. Tack för era råd så här långt

Sitter och funderar på vad jag skall ta mig an här näst. Har fått en massa tid över och tänkte spendera den med att ta mig igenom några spel som är värda att lägga tid på.

Har snart spelat igenom Witcher 3 inkl. expansioner och måste säga att jag älskar det!

Skulle vilja ha något som är minst lika bra.

Sneglat på Mass Effekt. Frågan där är väl Andromeda eller 3:an, ni som spelat bägge eller endera, vad tycker ni?

Vill inte ge mig i kast med Skyrim, bla pga att stridssystemet tydligen är sämre än det i W3. Annars kanske det är den naturliga efterträdaren om man gillar Witcher...

Funderar även om AC: Origins kan vara något. Spelat 1:an, 3:an och BS (vilken jag gillade skarpt). Någon som hunnit in lite på djupet i Origins? Det jag är ute efter är väl utforskande, karaktärsutveckling, jakt efter episka kraftfulla vapen osv.

Övriga förslag mottages varmt.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem

Legend of Faerghail eller Phantasie III the wrath of Nikademus kanske skulle falla i smaken?

Skyrim har ett helt annorlunda stridsystem från Witcher, det är sant. Betyder inte att det är sämre för det...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk

Gillade ME3, men jag tycker nog man bör ha spelat igenom de tidigare titlarna i serien först för känslans skull. Andromeda kan ju i så fall vara bättre för att det är standalone.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Gillade ME3, men jag tycker nog man bör ha spelat igenom de tidigare titlarna i serien först för känslans skull. Andromeda kan ju i så fall vara bättre för att det är standalone.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för heads up en

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem

Jag sitter precis och funderar på något äventyrsspel

Tror att jag ska börja spela om Rise of the tomb raider eller witcher 3.

Uncharted och Last of us finns ju om du har Ps4. Tyvärr har inte något av de här förslagen i närheten av så mycket sidogrejer att utforska som Witcher.

Jag är dock också sugen på assassins creed origins, men jag vet till 100% att jag kommer hata allt smygande så det skulle bli pengar i sjön :/ Annars tycker jag det ser ut som en del häftiga miljöer att utforska i det.

Visa signatur

|CPU: Intel i9-13900k |GPU: Gigabyte RTX 4080 OC |MB: Gigabyte Aorus Pro |RAM: 32GB |Chassi: Fractal Design Torrent |PSU: Seasonic PU Titanium 1000W|
Skärm: ASUS PG42UQ, Asus PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av SKaKIG:

Jag sitter precis och funderar på något äventyrsspel

Jag är dock också sugen på assassins creed origins, men jag vet till 100% att jag kommer hata allt smygande så det skulle bli pengar i sjön :/ Annars tycker jag det ser ut som en del häftiga miljöer att utforska i det.

Är bla en av de delar som även jag ställer mig lite frågande till gällande Origins. Tror aldrig att jag lyckats med något smygaruppdrag fullt ut. Har alltid slutat med en veritabel köttbuffé. Dock är ju många andra element av spelet väldigt roande, men att föränta sig att det inte skulle vara mer av samma kanske är att förvänta sig för mycket...

Vore roligt om någon som har lite insyn där kunde kommentera.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rocklets:

Har snart spelat igenom Witcher 3 inkl. expansioner och måste säga att jag älskar det!

Skulle vilja ha något som är minst lika bra.

Måste tyvärr meddela dig att din enda valmöjlighet i så fall är att spela om Witcher 3.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Skyrim helt klart! Däremot kommer du att behöva modda det, annars kommer du inte stå ut efter att ha spelat W3. Viktigt att du installerar något ENB, inte bara vanliga mods, för ENB gör den stora skillnaden.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Det du söker är inte äventyrsspel, utan action eller action/rpg. Du kan ta en titt på nysläppta Elex. Efter att ha lirat Assassins Creed Origins i tio timmar skulle jag utan tvekan rekommendera Assassins Creed Black Flag över det.

Äventyrsspel är Monkey Island-spelen, Beneath a Steel Sky, Grim Fandango etc.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk

Skyrim är väldigt bra, rekommenderas!

Sedan är jag ett stort fan av Mass Effect, de skapade verkligen ett häftigt universum. Skulle börja med ME1 även om det känns lite gammalt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Skyrim helt klart! Däremot kommer du att behöva modda det, annars kommer du inte stå ut efter att ha spelat W3. Viktigt att du installerar något ENB, inte bara vanliga mods, för ENB gör den stora skillnaden.

Tack för tipset. Vad gör detta för skillnad? Är det grafiska moddar eller annat?

*Edit: Undersökt lite. Blir det stor skillnad, eller är det mest i början som man uppmärksammar den? Verkar vara en hel del pyssel med att få det att fungera.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rocklets:

Tack för tipset. Vad gör detta för skillnad? Är det grafiska moddar eller annat?

*Edit: Undersökt lite. Blir det stor skillnad, eller är det mest i början som man uppmärksammar den? Verkar vara en hel del pyssel med att få det att fungera.

Det är en kollosal skillnad med ENB installerat. Det kan vara lite klurigt, men finns bra guider på Youtube. Jag hade inne kunnat spela Skyrim idag utan det, det är ju trots allt ett gammalt spel nu och ser ut därefter

Men om du inte orkar greja med det så tycker jag du ska spela ändå, tidernas bästa spel om du gillar att utforska fritt

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Skyrim, stort,bra story, men lite flaxig ibland...

En nackdel är dock att man snabbt blir alldeles för stark för att det skall vara en större utmaning.
Men helt klart spelvärt, efter att huvudstoryn är avklarad kan du alltid gå tillbaka och spela alla sidouppdrag.

Permalänk
Medlem

I Skyrim Special Edition kommer man långt på en väder-mod utan ENB. Gamla Skyrim får jag dock hålla med om kräver nästan ENB.

Sen vet jag inte vad du är ute efter riktigt. Skyrim blir väl inte riktigt samma som Witcher, där det senare är mer uppstyrt (rätta mig gärna om jag har fel, har ej spelat) vilket eventuellt resulterar i bättre story. Mass Effect vet jag iaf är så. Det blir mer "filmiskt". Och som sagt ska du absolut spela de två första. Inte bara för att "kunna" spela trean utan för att de är riktigt bra spel i sig själva. Finns även HD-texturmoddar om man så önskar.

Skyrim är mer öppet och storyn är inte lika "tydlig". Det är liksom inga cutscenes eller så.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Avstängd

Första mass effect var faktiskt riktigt bra, dock kanske litet väl föråldrat idag... Men är man äkta nörd skulle jag rekommendera det någon gång i livet som det heter...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Det nya Skyrim är ju dock väldigt användarvänligt då det har modd-supporten inbyggd i spelet även om det är i en enklare form för att passa för konsolerna så det behöver du inte oroa dig för .

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikeett:

Skyrim, stort,bra story, men lite flaxig ibland...

En nackdel är dock att man snabbt blir alldeles för stark för att det skall vara en större utmaning.
Men helt klart spelvärt, efter att huvudstoryn är avklarad kan du alltid gå tillbaka och spela alla sidouppdrag.

Rekommenderat att göra klart huvudstoryn först och sedan ta det lite som det kommer?

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Skrivet av skogsvilden:

Det nya Skyrim är ju dock väldigt användarvänligt då det har modd-supporten inbyggd i spelet även om det är i en enklare form för att passa för konsolerna så det behöver du inte oroa dig för .

Ska man modda Skyrim SE riktigt bra så är det pc-versionen som gäller (vår trådstartare verkar spela både pc och konsol) och då installera dem med Mod Organizer eller Nexus Mod Manager (den sistnämnda är smidigast för nybörjare).

Dock så föreslår jag ändå att köra igenom spelet en gång utan mods innan.

Visa signatur

Nvidia RTX 2080Ti | Intel Core i7 3,7GHz | RAM 32Gb 1333Mhz | Acer Z-321QU 32' 2560x1440@144HZ|

Permalänk
Medlem

Jag tyckte ME3 var grymt utan att ha spelat de tidigare spelen, ser lite gammalt ut men storyn är klart värt det. ME Andromeda var däremot mest segt.

Skyrim är riktigt bra som sagt. Kan även föreslå Fallout New Vegas, också lite gammalt men mycket bra.

Permalänk
Avstängd

Om man gillar konceptet i Skyrim men (som jag) har kört det alldeles för mycket eller av andra orsaker vill ha litet variation kan jag rekommendera sure AIs re makes, Enderall till skyrim och Nehrim till Oblivion.

Har inte kommit så långt ännu på Enderall, men man får kämpa mer för att ta kol på monstren...

Nehrim var dock ganska rejäl skillnad i spelkänsla mot Oblivion tyckte jag, kan varmt rekommendera det om man gillade Oblivion.
Kan väl utan att spoila storyn säga så mycket att om man sackar efter med fysträningen kommer man att få råpisk även av låglevelmonster... ha ha!

(Edtit, de går att tanka hem gratis (legal and approved ) från deras webbplats, skulle beteckna den som säker då de hållit på länge och har många sponsorer, mm. Vill man stödja gruppen kan man välja att donera en slant om man önskar.)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Gillar du Skyrim och The Witcher så kommer du gilla Kingdome Com - Deliverence, finns info om det i egen tråd på framsidan av Sweclockers. Riktigt trevligt spel.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

När du tröttnat på drakarna och norrskenen - dvs det enda av intresse Skyrim har att erbjuda kan jag rekommendera föregångaren Oblivion, ett hundra gånger bättre spel.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Kom ihåg att Oblivion inte kan ladda Nehrim saves (och vise versa) så du behöver två olika quicksave markeringar om du vill köra Oblivion parallellt (vilket jag gör, dvs spara din senaste quicksave av det av spelen du körde senast när du växlar och vill använda quicksave).

Du måste också kryssa ur alla DLC och andra plugin som kan kollidera när du kör Nehrim eller Enderall (just när du kör dem).

Jag rekommenderar GOTY edition av oblivion så att du får med knights of the nine och det så får mer speltid. Knights of the nine är en kul expansion (Du skall samla korsriddarliknande gear och rekonstruera ett slags riddar orden) om man gillar Oblivion.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Det är absolut inget KRAV att modda Skyrim. Det är ett kanonspel även vanilla.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Avstängd

Nä, jag rekommenderar tom att man börjar köra det omoddat så att man lär sig spelet först.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number