Retrodatorer - delar

Permalänk
Medlem

Retrodatorer - delar

Har fått för mej att jag ska haka på trenden med retrodatorer
Jag har listat ut följande ang. 2 datorer ano 1997 och 1999

Dator -97
Intel 233MMX
64Mb EDO Ram
Soundblaster AWE64 (Value 512kb RAM eller Gold (CT4540) 4Mb RAM)

Dator -99
Intel 800Mhz
Soundblaster Live! Gold eller Creative SoundBlaster Live! Platinum 5.1 (SB0060P,CT4760P),släppt jan -00 med live drive ir
NVIDIA GeForce 256

Datorerna ska vara det värsta man kan få tag på i Dec. respektive år.
Tidstypiska chassin finns, varav den ena är ny i kartong. Köpt av mej 1995, har bara legat

Jag har ingen koll på hur stora hårddiskarna var dessa år, som max.
Har heller inte koll på cd-rom respektive Dvd hastigheter.
Är det något jag har glömt?

Är det någon på detta forum som har koll på dessa saker?

Visa signatur

Intel 4790K | Msi Z97 Gaming 5 | MSI 1080TI, 11Gb | 32Gb | Benq M2700HD | Define r5 | 240+320 SSD + 4*2Tb | Razer Deathadder | Razer Blackwidow Croma

Permalänk
Medlem
Skrivet av xoraks:

Har fått för mej att jag ska haka på trenden med retrodatorer
Jag har listat ut följande ang. 2 datorer ano 1997 och 1999

Dator -97
Intel 233MMX
64Mb EDO Ram
Soundblaster AWE64 (Value 512kb RAM eller Gold (CT4540) 4Mb RAM)

Dator -99
Intel 750Mhz
Soundblaster Live! Gold eller Creative SoundBlaster Live! Platinum 5.1 (SB0060P,CT4760P),släppt jan -00 med live drive ir
NVIDIA GeForce 256

Datorerna ska vara det värsta man kan få tag på i Dec. respektive år.
Tidstypiska chassin finns, varav den ena är ny i kartong. Köpt av mej 1995, har bara legat

Jag har ingen koll på hur stora hårddiskarna var dessa år, som max.
Har heller inte koll på cd-rom respektive Dvd hastigheter.
Är det något jag har glömt?

Är det någon på detta forum som har koll på dessa saker?

4-8x CD i den första.
Och 30GbB HDD som mest, de flesta BIOS'ar från den tiden fixar inte >33.8GB.
Den typiska datorn hade snarare 10-20Gb.

Kanske DVD i den andra, men CD var fortfarande vanligast (nästan inga spel släpptes på DVD).
Max 120GB IDE HDD då nästa problemstorlek är 137Gb.
Men 30-45Gb var vanligast.

GF 256 är svårhittade numera så lycka till
Lättare att hitta är DDR versionen som släpptes väldigt snabbt efter SDR modellen.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad->Retro*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

*Tråd flyttad->Retro*

Tack!
Var osäker var jag skulle lägga detta :/

Visa signatur

Intel 4790K | Msi Z97 Gaming 5 | MSI 1080TI, 11Gb | 32Gb | Benq M2700HD | Define r5 | 240+320 SSD + 4*2Tb | Razer Deathadder | Razer Blackwidow Croma

Permalänk
Medlem
Skrivet av xoraks:

Jag har ingen koll på hur stora hårddiskarna var dessa år, som max.
Har heller inte koll på cd-rom respektive Dvd hastigheter.
Är det något jag har glömt?

Är det någon på detta forum som har koll på dessa saker?

Var ju värsta jakten på snbbare CD läsare ett tag när det fanns typ 4x 6x 8x 10x 11x 12x 14x
Var väl en gräns någonstanns när skivorna riskerade att explodera i läsaren.. var någon tillverkare som hade läsare med multipla lasrar istället för att få upp hastigheten.

Har säkert glömt det mesta.. skulle inte förvåna mig om 4GB eller något var max HDD som fanns då.

Finns inte gamla datortidningar inscannade på nätet någonstanns ??
PC Aktiv, Mikrodatorn, Maxidata skulle jag nog letat efter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Var ju värsta jakten på snbbare CD läsare ett tag när det fanns typ 4x 6x 8x 10x 11x 12x 14x
Var väl en gräns någonstanns när skivorna riskerade att explodera i läsaren.. var någon tillverkare som hade läsare med multipla lasrar istället för att få upp hastigheten.

Slutade vid 52x, ett fåtal tillverkare gick något över. Cd-läsaren med multipla lasrar gjordes av kenwood och marknadsfördes som "72x"

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

@xoraks: Kommer ihåg att jag hade dubbla Voodoo2 kort i min P200MMX runt -98. Kanske kan vara nåt att leta efter också?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av xoraks:

Har fått för mej att jag ska haka på trenden med retrodatorer
Jag har listat ut följande ang. 2 datorer ano 1997 och 1999

Dator -97
Intel 233MMX
64Mb EDO Ram
Soundblaster AWE64 (Value 512kb RAM eller Gold (CT4540) 4Mb RAM)

Dator -99
Intel 800Mhz
Soundblaster Live! Gold eller Creative SoundBlaster Live! Platinum 5.1 (SB0060P,CT4760P),släppt jan -00 med live drive ir
NVIDIA GeForce 256

Datorerna ska vara det värsta man kan få tag på i Dec. respektive år.
Tidstypiska chassin finns, varav den ena är ny i kartong. Köpt av mej 1995, har bara legat

Jag har ingen koll på hur stora hårddiskarna var dessa år, som max.
Har heller inte koll på cd-rom respektive Dvd hastigheter.
Är det något jag har glömt?

Är det någon på detta forum som har koll på dessa saker?

97-burken: S3 Trio eller S3 Virge är lämpliga grafikkort, eventuellt kan du vilja lyxa till det med ett Voodoo-kort också. Ett Voodoo Banshee täcker annars upp både 2D och 3D, och du slipper passthroughkabel.

99-burken: skaffa något ISA-ljudkort till den också (eller kör AWE64-kortet i den, och skaffa nåt annat typ SB16 till P233:an), de sista DOS-spelen kommer kunna dra stor nytta av den snabbare processorn, och som tumregel vill man ha ISA-ljudkort i DOS. I Windows kör du ditt SB Live. Att mecka ihop en liten passiv mixer för att kunna koppla ljudkortens utgångar till samma högtalare är en baggis.

Ett alternativ till GF256 är ett Voodoo3-kort eller senare.

W98SE är ett bra OS till båda, finns inga skäl att hålla på med äldre DOS/Windowsversioner om man bara är ute efter funktion.

Rekommenderar generellt gamla 3com-nätverkskort (509, 905) till byggen från den epoken, W98 har förinstallerade drivers för dem, man slipper klabba med att bränna skivor eller hålla på med floppys för att installera dem. Nätverkskort vill du ha, underlättar transferering av grejor till och från dator nåt oerhört.

Vill du inte hålla på med ylande, slöa och tämligen opålitliga tidstypiska hårddiskar, så finns det billiga CF-IDE-adaptrar att ebaya hem, de kostar någon tia. Tidstypiska storlekar skulle väl vara typ 4 eller 8GB till P233:an och 16 eller 32GB till PIII 800:an. Tänk bara på att lagringsutrymme alltid var en bristvara på den tiden, och det kanske du vill slippa nu.

Skrivet av Alpha77:

Var ju värsta jakten på snbbare CD läsare ett tag när det fanns typ 4x 6x 8x 10x 11x 12x 14x
Var väl en gräns någonstanns när skivorna riskerade att explodera i läsaren.. var någon tillverkare som hade läsare med multipla lasrar istället för att få upp hastigheten.

Har säkert glömt det mesta.. skulle inte förvåna mig om 4GB eller något var max HDD som fanns då.

Finns inte gamla datortidningar inscannade på nätet någonstanns ??
PC Aktiv, Mikrodatorn, Maxidata skulle jag nog letat efter

Snabbare läsare är inte alltid en fördel Dels väsnas de som bekant något fruktansvärt, och dessutom kan de faktiskt vara långsammare i vissa scenarion, i och med att de måste spinna upp till högre fart innan de kan börja läsa data, vilket förstås tar längre tid.

Jag hade siktat på en 4x-läsare eller nåt sånt om jag ville köra äldre spel från den. Ännu bättre är förstås Daemon-tools i Windows, eller SHSUCDHD i DOS.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Slutade vid 52x, ett fåtal tillverkare gick något över. Cd-läsaren med multipla lasrar gjordes av kenwood och marknadsfördes som "72x"

Undrar om min Creative var på 56x eller nåt, hade en turbo knapp, blev blåskärm om man använde den för den klarade inte av att läsa skivan för den varvade som en tok sedan gick skiten sönder efter någon månad för dom skadade så in i norden.
Bytte flera på garantin tills butiken slutade sälja dom för dom fick tillbaks typ alla hehe.

Sprängde skvior gjorde dom med på DH mins jag.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga 16x 1997 det köpte jag det året.
40x 1998. 1999 vet jag inte.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag hade dvd i den dator jag tog som företagsdator 1998 och det trumfar ju en cd så ska det vara det värsta så är det ju dvd som gäller åtminstone 1999.
Jag hade även ett mpeg 2 acceleratorkort för att kunna se på film, ett Creative dxr 2.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

10x hade vi 1996 i alla fall.

24x var himla poppis, fick en sådan när Quake 2 kom ut då 10x enheten alltid gav blåskärm, defekt.

Permalänk
Medlem

Trista med stationära retrodatorer är det tar för mycket plats. Så vad jag gjorde var att skaffa några bärbara från olika tidsepoker. Mycket smidigare och coolare att ta fram o leka med tycker jag. framförallt lätt att ta med sig. Dessutom är tilgängligheten mycket större. Givetvis har jag uppgraderat dem till max med bland annat IDE SSD och mer minne.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3