Dropbox äter upp allt utrymme.

Permalänk
Inaktiv

Dropbox äter upp allt utrymme.

Har en prenumeration idag på Dropbox på 1 TB. Har även installerat skrivbordsapplikationen, där den lägger till en katalog.

Nu är problemet att applikationen sparar alla filer lokalt, som man även sparar på nätet. Därav krymper utrymmet på hårddisken fort.
Jag arbetar mycket med bilder i RAW-format, där varje bild kan ligga på 20 MB eller mer. Jag behöver alltså mer plats.
Jag vill endast lagra mina filer på nätet (www.dropbox.com)

Hur stänger man av synkningen på skrivbordsapplikationen?

Är det riskfritt att avinstallera skrivbordsapplikationen efter man stängt av synkningen?

Permalänk
Medlem

Du kan välja vad du vill synka, men det låter som du snarare ska fundera på om dropbox är rätt tjänst för det du vill göra.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Json_81:

Du kan välja vad du vill synka, men det låter som du snarare ska fundera på om dropbox är rätt tjänst för det du vill göra.

Håller med, har kommit på det efter att jag börjat med redigering av mina bilder.

Hur stänger jag av synkningen på mina lokala filer, och bara sparar dem i molnet på www.dropbox.com ?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

Har en prenumeration idag på Dropbox på 1 TB. Har även installerat skrivbordsapplikationen, där den lägger till en katalog.

Nu är problemet att applikationen sparar alla filer lokalt, som man även sparar på nätet. Därav krymper utrymmet på hårddisken fort.
Jag arbetar mycket med bilder i RAW-format, där varje bild kan ligga på 20 MB eller mer. Jag behöver alltså mer plats.
Jag vill endast lagra mina filer på nätet (www.dropbox.com)

Hur stänger man av synkningen på skrivbordsapplikationen?

Är det riskfritt att avinstallera skrivbordsapplikationen efter man stängt av synkningen?

Mitt workflow när jag sysslade mycket med foto var att ha en syncad mapp på datorn med namn tex 'UPLOAD'. Där la jag alla nya foton som jag ville ha i molnet. När den mappen blev för stor och behövde tömmas så flyttade jag alla filer i den mappen via webinterfacet till en map som inte var syncad på datorn. Då är dom i säkert förvar, men tar inte längre upp plats på datorn.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Schani:

ok, verkar som jag säkert ta bort Dropbox-appen efter jag valt bort mina ikryssade mappar genom selektiv synkning?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Beatnutz:

Mitt workflow när jag sysslade mycket med foto var att ha en syncad mapp på datorn med namn tex 'UPLOAD'. Där la jag alla nya foton som jag ville ha i molnet. När den mappen blev för stor och behövde tömmas så flyttade jag alla filer i den mappen via webinterfacet till en map som inte var syncad på datorn. Då är dom i säkert förvar, men tar inte längre upp plats på datorn.

ok, låter som ett bra workflow. Dock vill jag personligen satsa på en extern hårddisk.

Alltså, jag går in i inställningarna och väljer selektiv synkning, bockar ur de mappar på datorn som har de mappar med filer jag inte längre vill ha lagrat lokalt på datorns hårddisk?

Är det säkert sedan att gå in in och avinstallera skrivbordsappen för Dropbox?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

ok, låter som ett bra workflow. Dock vill jag personligen satsa på en extern hårddisk.

Om jag nu räknade rätt får du plats med ca 281.000 bilder på 8TB HDD (7.27TB användbart utruymme).
Då kan du fota bra mycket innan du fyller den

Permalänk
Medlem

Tänk bara på att det inte är lika säkert med bara en extern mekanisk disk och att du kanske likväl ska fundera på en das/nas med 2st diskar i raid1 för att ha säkerhet om en skulle fallera.

Det är ju en säkerhet du har hos dropbox idag.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alpha77:

Om jag nu räknade rätt får du plats med ca 281.000 bilder på 8TB HDD (7.27TB användbart utruymme).
Då kan du fota bra mycket innan du fyller den

sant, hade tänkt skaffa en disk på 2 TB.

kan jag säkert avinstallera desktop appen utan att förlora mina bilder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

Alltså, jag går in i inställningarna och väljer selektiv synkning, bockar ur de mappar på datorn som har de mappar med filer jag inte längre vill ha lagrat lokalt på datorns hårddisk?

Är det säkert sedan att gå in in och avinstallera skrivbordsappen för Dropbox?

Du kan när som helst avinstallera applikationen. Dina filer på datorn är kvar, och det du har på Dropbox är kvar.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Beatnutz:

Du kan när som helst avinstallera applikationen. Dina filer på datorn är kvar, och det du har på Dropbox är kvar.

ok men jag vill inte ha filerna kvar på datorn, utan endast på Dropbox på nätet.

Skall jag ta bort filerna manuellt, eller försvinner de när jag avinstallerar applikationen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

ok men jag vill inte ha filerna kvar på datorn, utan endast på Dropbox på nätet.

Skall jag ta bort filerna manuellt, eller försvinner de när jag avinstallerar applikationen?

Om du vill behålla möjligheten att synkronisera alla filer som du lägger i Dropboxkatalogen, till molnet, så rekommenderar jag dig att välja endast de kataloger som du använder för tillfället. Då tas de filer/kataloger som du inte har valt, bort från din dator, men är kvar i molnet. Kolla Schanis inlägg för mer information om hur du gör detta.

Om du inte vill använda Dropboxprogrammet för att väldigt enkelt synkronisera dina filer till och från molnet, så kan du enkelt avinstallera programmet. Tänk då på att filerna som Dropbox har lagrat lokalt på din dator, fortsätter att vara kvar på din dator! Då måste du manuellt ta bort alla filer som du inte vill ha kvar, samtidigt som du har dem kvar i molnet. Därför rekommenderar jag det första alternativet, som jag skrev först i det här inlägget.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Airikr:

Om du vill behålla möjligheten att synkronisera alla filer som du lägger i Dropboxkatalogen, till molnet, så rekommenderar jag dig att välja endast de kataloger som du använder för tillfället. Då tas de filer/kataloger som du inte har valt, bort från din dator, men är kvar i molnet. Kolla Schanis inlägg för mer information om hur du gör detta.

Om du inte vill använda Dropboxprogrammet för att väldigt enkelt synkronisera dina filer till och från molnet, så kan du enkelt avinstallera programmet. Tänk då på att filerna som Dropbox har lagrat lokalt på din dator, fortsätter att vara kvar på din dator! Då måste du manuellt ta bort alla filer som du inte vill ha kvar, samtidigt som du har dem kvar i molnet. Därför rekommenderar jag det första alternativet, som jag skrev först i det här inlägget.

ok, jag vill endast ha filerna i molnet och på en extern hårddisk i framtiden.
har avinstallerat programmet, och precis som du säger så ligger filerna ändå kvar.

kom på att jag hade en dator till med applikationen installerad på;
måste jag göra om samma process innan jag kan ta bort mina filer från min huvuddator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

ok, jag vill endast ha filerna i molnet och på en extern hårddisk i framtiden.
har avinstallerat programmet, och precis som du säger så ligger filerna ändå kvar.

kom på att jag hade en dator till med applikationen installerad på;
måste jag göra om samma process innan jag kan ta bort mina filer från min huvuddator?

Du kan välja att lägga dropbox mappen på din externa disk.

Du behöver inte göra något på en annan dator om du inte vill sluta synka den med.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Kanske kan vara värt att kolla på nya lightroom som har molnlagring på adobes tjänster (och andra tjänster).
Dessutom är det ju det mest använda programmet för hantering av "raw-framkallning"

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Json_81:

Du kan välja att lägga dropbox mappen på din externa disk.

Du behöver inte göra något på en annan dator om du inte vill sluta synka den med.

Nej, jag vill ha 2 st backuper oberoende av varandra om något skulle fallera på någon utav dem.
Chansen att båda skulle krascha är minimal efter jag förstått.

Permalänk
Medlem

Detta kanske kan vara intressant också:
https://support.office.com/en-us/article/Learn-about-OneDrive...

Dropbox ska ha någon liknande funktion:
https://www.dropbox.com/help/desktop-web/smart-sync

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB