Permalänk
Medlem

Problem med USB och Asus X99-S

Tjenare,

Jag har en dator med en 5820k, ett Asus X99-S och ett nvidia 1080, och allt rullar på win 10 pro x64.
Inte för att jag tror det gör någon skillnad, men jag kör en nvme-disk, en mekanisk samt 2 andra SSD i datorn.

Jag använder datorn både för gaming och för musikproduktion och den är rock-stable, förutom med USB.

Problemen då:

Så fort jag använder usb på datorn så får jag random disconnects av enheterna, och tex min corsair h100i vatten-pump funkar BARA om jag sitter den på de toppmonterade usb-portarna på chassiet.

Vidare så kör jag en Dell u3417w med inbyggd usb/kvm. Vi skärmen så har ett headset (sennheiser pc363d), samt mus och tangentbord.

Har jag headsetet kopplat på en egen port på datorn så funkar det nästan alltid perfekt, men så fort jag kör alla 3 via skärmens usb HUB så får jag antingen att musen slutar funka random, och/ eller att ljudet dör.

Det jag har gjort nu är att jag har köpt ett extern USB-kontrollerkort (länk: http://www.highpoint-tech.com/USA_new/series_RocketU1144C.htm... och kör vi a det, och då funkar ovan setup klockrent.

Enda problemet är att när jag startar datorn så är kortet lite för långsamt att slå igång så jag kan inte gå in i biosen om mus / tgb är kopplat via det kortet (fml).

Det intressanta är att jag har polare som också har X99 (msi) med samma prolle och han har liknande problem som jag har.

Vidare så har jag en HP-laptop med dockningsstation kopplat till en annan port på skärmen (där jag använder KVM), och när jag kör exakt samma setup via den så är det aldrig några problem, så jag tror inte det är skärmens USB-hub som jävlas heller.

Alla tips är varmt välkomna då jag har kört fast!

Permalänk
Medlem

lider med dig! har haft samma USB problem! Bytte faktiskt mitt Asus x99 kort till ett MSI x99. Blev "något" bättre. För mig löste det sig efter att jag finkammat alla hemsidor efter nya drivisar till alla usb controllers(o nej, de kom inte med windows update). Så nya drivisar, nya firmware för bios och högerklick "uppdatera drivrutin" på alla usb-root-hubbar i device manager. O Nu med W10 creators fall update så upplever jag att det funkar som det ska
// Lazze

Permalänk
Medlem

tillägg: Vissa USB2 saker funkar dåligt i USB3 - även om det skall vara bakåtkompatibelt.

Jag hade 2st USB2 portar i datorn, satte en USB2 hubb på dessa för "gamla" saker

// LZ

Permalänk
Medlem

@Tea42BBS: Intressant!

Var hittar man drivers till Windows 10 då? Intel säger ju själva att de är "inbyggda"? Har redan senaste bios....

Permalänk
Hedersmedlem

Har samma moderkort och CPU sedan flera år. Aldrig märkt problem med USB. Kör dock W7.

Krånglande nätaggregat kan ibland störa USB genom instabil 5V, så kör inget skräp.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

@MultiMan:

Jag hade heller inga problem med windows 7 vad jag kan minnas.

Jag kör detta nätagg, så jag tror inte det beror på det....
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/nataggregat/modu...