Problem med USB och Asus X99-S
Tjenare,
Jag har en dator med en 5820k, ett Asus X99-S och ett nvidia 1080, och allt rullar på win 10 pro x64.
Inte för att jag tror det gör någon skillnad, men jag kör en nvme-disk, en mekanisk samt 2 andra SSD i datorn.
Jag använder datorn både för gaming och för musikproduktion och den är rock-stable, förutom med USB.
Problemen då:
Så fort jag använder usb på datorn så får jag random disconnects av enheterna, och tex min corsair h100i vatten-pump funkar BARA om jag sitter den på de toppmonterade usb-portarna på chassiet.
Vidare så kör jag en Dell u3417w med inbyggd usb/kvm. Vi skärmen så har ett headset (sennheiser pc363d), samt mus och tangentbord.
Har jag headsetet kopplat på en egen port på datorn så funkar det nästan alltid perfekt, men så fort jag kör alla 3 via skärmens usb HUB så får jag antingen att musen slutar funka random, och/ eller att ljudet dör.
Det jag har gjort nu är att jag har köpt ett extern USB-kontrollerkort (länk: http://www.highpoint-tech.com/USA_new/series_RocketU1144C.htm... och kör vi a det, och då funkar ovan setup klockrent.
Enda problemet är att när jag startar datorn så är kortet lite för långsamt att slå igång så jag kan inte gå in i biosen om mus / tgb är kopplat via det kortet (fml).
Det intressanta är att jag har polare som också har X99 (msi) med samma prolle och han har liknande problem som jag har.
Vidare så har jag en HP-laptop med dockningsstation kopplat till en annan port på skärmen (där jag använder KVM), och när jag kör exakt samma setup via den så är det aldrig några problem, så jag tror inte det är skärmens USB-hub som jävlas heller.
Alla tips är varmt välkomna då jag har kört fast!