Intel Core i9-7980XE "Skylake-X"

Permalänk
Medlem

@Yoshman: So TR makes more sense med sin ECC & REG funktioner?
Kanske mer rimligt med 1900X med sina 64 pcie kanaler om behovet baseras mest på GPGPU och mindre på antalet cpu-kärnor, alternativt 1920X/1950X där antalet kärnor också är betydelsefull?
Pengarna kan ju då gå till flera och bättre gpuer än till en dyr cpu.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

Nej företag köper inte alltid det bästa, men med dom jag pratar med i branchen och allt som behövs till rendering och massa andra saker så är Xeon högst upp mest för den supporta delen.

Ska du köra tex en PC med hög renderingskraft då försöker man ju trycka så mycket kraft man har råd med.
Eller så trycker man in all renderingskraft i en serverhall och bara kör en dummy på arbetsplatsen.

Kollar du på nya Xeon serien är du ju uppe i 100k per CPU om du vill.
Och CAD vill du ha ha så hög singelcore som möjligt samma sak med revit och 3dmax, det är bara vid rendering du vill ha massa cores.

Det sista inläsning av data, att läsa in en halvstor IFC fil på runt 1GB tog över 12h på min 7700K. Visst har man tålamod, men 12h väntan på att en fil ska inläsas är högre än de flesta.

Sedan beroende på var man jobbar med vill man ha olika cpuer varstans, xeon med ECC är själklart fint överallt även laptops. Men allt mer utrustning går emot att allt körs på serversidan och går en dator sönder släng dritten och köp en ny på närmsta korvkoisk, ingen som helst konfiguration behövs. Även om nu vissa nätverk ej tilldelar ip till främmande datorer. (mac adress, sedan bör man gå med i AD)

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon159643:

Det sista inläsning av data, att läsa in en halvstor IFC fil på runt 1GB tog över 12h på min 7700K. Visst har man tålamod, men 12h väntan på att en fil ska inläsas är högre än de flesta.

Sedan beroende på var man jobbar med vill man ha olika cpuer varstans, xeon med ECC är själklart fint överallt även laptops. Men allt mer utrustning går emot att allt körs på serversidan och går en dator sönder släng dritten och köp en ny på närmsta korvkoisk, ingen som helst konfiguration behövs. Även om nu vissa nätverk ej tilldelar ip till främmande datorer. (mac adress, sedan bör man gå med i AD)

Stödja flera olika hårdvara är horribelt, därav köper man oftast så mycket samma man kan.
Ner tid är det dyraste som finns.
Vissa folk som jag har kontakt med sitter ju med 600-800k datorstations inget man "plockar ihop" precis.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

Stödja flera olika hårdvara är horribelt, därav köper man oftast så mycket samma man kan.
Ner tid är det dyraste som finns.

Det får mig att tänka på en kollega som ville ha en ny dator och frågade mig om man fick välja modell, jag sa bara om det var något väldigt viktigt och han tog upp saker som tangentbord + skärm. Det blev ett nej och en spark på baken.
För samma datormodeller som du nämner är otroligt viktigt på arbetsdatorer, för då kan man köpa in reservdelar använda samma färdig image fil etc..

Men som sagt det beror på var. Jag har köpt billigast möjliga till många riktigt stora företag, då absolut ingen som helst konfiguration finns på datorer bortsett från att gå med den i nätverket.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon159643:

Det får mig att tänka på en kollega som ville ha en ny dator och frågade mig om man fick välja modell, jag sa bara om det var något väldigt viktigt och han tog upp saker som tangentbord + skärm. Det blev ett nej och en spark på baken.
För samma datormodeller som du nämner är otroligt viktigt på arbetsdatorer, för då kan man köpa in reservdelar använda samma färdig image fil etc..

Men som sagt det beror på var. Jag har köpt billigast möjliga till många riktigt stora företag, då absolut ingen som helst konfiguration finns på datorer bortsett från att gå med den i nätverket.

Ja allt handlar ju om va man gör.
Att lägga in drivers och kolla så allt funkar på olika modeller tar jävla massa tid.
Utesluta fel på olika modeller och hårdvara är inge kul.

reservdelar köper vi tex aldrig in, man har ju support same day på sakerna så är inga problem.S
Sen kör vi Enterprise OS så alla maskiner blåser man + kryptering och massa annat.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

För typiskt daglig utveckling regerar hög enkeltrådprestanda, d.v.s. koda-bygg-testa-repetera (många miljöer bygger i bakgrunden så byggtiden är praktiskt sett noll).

Utveckla gärna vad du menar med daglig utveckling? (no pun intended)
Då ovan känns lite världsfrånvänt för en Asm/C/C++/Java/m.fl.-utvecklare åtminstone men jag kanske bara inte förstår hur du menar?

Tror inte många utvecklare valt exempelvis en 8700k över en R7 1700, om nu valet mot förmodan varit på så begränsade CPUer?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av andda715:

Utveckla gärna vad du menar med daglig utveckling? (no pun intended)
Då ovan känns lite världsfrånvänt för en Asm/C/C++/Java/m.fl.-utvecklare åtminstone men jag kanske bara inte förstår hur du menar?

Tror inte många utvecklare valt exempelvis en 8700k över en R7 1700, om nu valet mot förmodan varit på så begränsade CPUer?

Det finns många typer av utvecklare, en stor del är ute efter hög singelcore prestanda när de kompilerar och testar sina lösningar.

Problemet är att när man kommer upp på lite större projekt så brukar man ofta ha en massa skit igång samtidigt (SQL server etc) och bara denna databas vill ha 6 kärnor för att må bra.

Men då finns det folk som har en massa egna servrar som kör all dritt åt dem och då kommer de tillbaka till en få kärnig snabb cpu,.
Fast går man lite större projekt ,som ett jobb där jag jobbar med nu så är ens dator endast en terminal. Det enda man har sin dator till är att fjärrstyra en användarsektion på en server och allt körs där, så en Core Duo 2 hade gått alldeles utmärkt att fjärrstyra på när det gäller sånt.

Och det slutgiltliga är att SkyNet utvecklar all kod själv och man ej behöver ha någon användare.

Så det finns lite olika utvecklings scenarier. Att koda enbart på en i7 8700K utan någon server som hjälper till hade inte dugit åt mig och många flera.

Permalänk
Skrivet av _Merc_:

Bra att veta att Threadripper för halva priset är bättre.

Fast det är den ju inte...

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Nej företag köper inte alltid det bästa, men med dom jag pratar med i branchen och allt som behövs till rendering och massa andra saker så är Xeon högst upp mest för den supporta delen.

Ska du köra tex en PC med hög renderingskraft då försöker man ju trycka så mycket kraft man har råd med.
Eller så trycker man in all renderingskraft i en serverhall och bara kör en dummy på arbetsplatsen.

Kollar du på nya Xeon serien är du ju uppe i 100k per CPU om du vill.
Och CAD vill du ha ha så hög singelcore som möjligt samma sak med revit och 3dmax, det är bara vid rendering du vill ha massa cores.

?? Sen när fokuserade man på singelcore prestanda i Cad? Caddar 8 timmar om dagen och håller även på med 3ds max,Z-brush timtals per vecka. Kör 8 core xenon på jobbet så förklara gärna då den inte är speciellt snabb på singel core delen och kollar man så ligger fokuset på cores. Catia V5 är nog mer beroende av ram samt GPU kraft

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Garderoben:

Fast det är den ju inte...

Fast i9-7980xe vinner inte i allt. och för dubbla priset skall den vinna i allt. Den underpresterar grovt i Total war warhammer bland annat.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Wiruz:

?? Sen när fokuserade man på singelcore prestanda i Cad? Caddar 8 timmar om dagen och håller även på med 3ds max,Z-brush timtals per vecka. Kör 8 core xenon på jobbet så förklara gärna då den inte är speciellt snabb på singel core delen och kollar man så ligger fokuset på cores. Catia V5 är nog mer beroende av ram samt GPU kraft

Kolla din CPU belastning när du caddar.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av _Merc_:

Fast i9-7980xe vinner inte i allt. och för dubbla priset skall den vinna i allt. Den underpresterar grovt i Total war warhammer bland annat.

hahaha, tror du missuppfattat målgruppen för denna CPU även om lite spel prestanda är roligt att se också.

Visa signatur
Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av _Merc_:

Fast i9-7980xe vinner inte i allt. och för dubbla priset skall den vinna i allt. Den underpresterar grovt i Total war warhammer bland annat.

sätt spelet på 4-6 cores och tryck upp dom cores i 4.8GHz så löst.
Ingen är så jävla dum att dom sätter spelet gå på 18 cores / 36 trådar.... snälla nån.
Det är som att sätta CS:GO att köra på 18 cores.......

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Kolla din CPU belastning när du caddar.

Arbetar inte med en kärna i taget hela tiden,Stor del a tiden ja dock inte när det kommer till tunga assemblies för att nämna ett scenario. Hade förmodligen räckt gott med 4 cores kan tilläggas.Sen när det kommer till rendering så är många cores en fördel! Vet att en del pratar om GPU rendering ,Dock finns det funktioner som saknas vid GPU rendering där CPU,n är nödvändig i V-ray exempelvis för att nämna en.

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Wiruz:

Arbetar inte med en kärna i taget ,Stor del a tiden ja dock inte när det kommer till tunga assemblies. Hade förmodligen räckt gott med 4 cores kan tilläggas.Sen när det kommer till rendering så är många cores en fördel! Vet att en del pratar om GPU rendering ,Dock finns det funktioner som saknas vid GPU rendering där CPU,n är nödvändig i V-ray exempelvis.

Rendering är inte RITA.
Håll isär det, vi kör 1000 core system för rendering.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Rendering är inte RITA.
Håll isär det, vi kör 1000 core system för rendering.

Du nämner det,Ser dock inte att jag gjort det?

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem

@Kenneth, trevlig artikel! Tack!

Men, det står "Medelvärde" och "Lägsta värde" utan beskrivning hur dessa beräknats.

Medelvärde är väl aritmetiskt medelvärde förmodar jag.

Jag hoppas verkligen inte att "Lägsta värde" är lägsta värde utan är 99:e percentilen. Hur har "Lägsta värde" bestämts?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

sätt spelet på 4-6 cores och tryck upp dom cores i 4.8GHz så löst.
Ingen är så jävla dum att dom sätter spelet gå på 18 cores / 36 trådar.... snälla nån.
Det är som att sätta CS:GO att köra på 18 cores.......

om man köper en CPU for 20k så vill man att den skall vara bäst ur lådan. och om 20k inte är några problem varför inte köpa en Xeon server eller Epyc. När man kan få Threadripper för under 10k så vet jag inte riktigt vad Intels CPUer över 15k är bra för.

Är det bara jag som tänker hur dåligt prestanda per krona är ?

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av _Merc_:

om man köper en CPU for 20k så vill man att den skall vara bäst ur lådan. och om 20k inte är några problem varför inte köpa en Xeon server eller Epyc. När man kan få Threadripper för under 10k så vet jag inte riktigt vad Intels CPUer över 15k är bra för.

Är det bara jag som tänker hur dåligt prestanda per krona är ?

"m man köper en CPU for 20k så vill man att den skall vara bäst ur lådan."

Roligaste jag hört på länge, det KOMMER aldrig funka så.
Jag sitter fan configar mina spel för olika cores på en 8700k, gör jag inte det på min gamla 5960X i tex CS:GO får jag total skit fps samma med WoW, LoL Dota 2 och massa andra spel.

Så lägg ner tramset ska funka ur boxen...
Man configar spelet för så många cores man vill använda det tar 10 sec ändra i config filen.

Men visst kör du 18 core 36 trådar CS:GO Tex och få fps drops på över 200.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Och det slutgiltliga är att SkyNet utvecklar all kod själv och man ej behöver ha någon användare.

Jo, är också lite besviken på SkyNet. Visst att det går att missa deadlines ibland men det här börjar bli löjligt. Eller så är de bara väldigt bra på att gömma sig. *tittar oroligt ut genom fönstret*

Skrivet av anon159643:

Så det finns lite olika utvecklings scenarier. Att koda enbart på en i7 8700K utan någon server som hjälper till hade inte dugit åt mig och många flera.

Absolut, kändes mest som att en 8700k är ett mossigt icke-val (?).
Grym för att spela på absolut, men overkill för terminal-användare och för få kärnor för icke-terminal-användare.

Själv ser jag fram emot laptops med +8 fysiska kärnor, gärna med hyfsat låg frekvens och därmed grym effektivitet vs få kärnor på högre. Bra för arbete "on the run" så att säga. Brukar vara knapert med bra eluttag på vissa pendeltåg och flygplatser exempelvis.

Känns som de snart är här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Ja allt handlar ju om va man gör.
Att lägga in drivers och kolla så allt funkar på olika modeller tar jävla massa tid.
Utesluta fel på olika modeller och hårdvara är inge kul.

reservdelar köper vi tex aldrig in, man har ju support same day på sakerna så är inga problem.S
Sen kör vi Enterprise OS så alla maskiner blåser man + kryptering och massa annat.

Helt ärligt... detta är väl inte en spel CPU... hur fan man än ser det.
Så jag skulle inte lägga focus på spel. 8700k är bättre val där, natt, dag och ja.. natt igen.

Och som du och andra sagt ovan, med licenser och höga krav så tar man Xeon.
Vill du har IPC, vinner andra CPUer till betydligt bättre pris.
Om du vill ha bättre pris/prestanda tar du Ryzen eller annan Intel CPU.
Och är pengarna för CPUn inte en faktor.. tar du Xeon.

Så vem fan är denna CPU till för?

Vem i helskotta är dum nog att betala 20kkr för en CPU som inte ger något värde för pengarna men ändå inte är Xeon med supporten och lödd IHS?

Jag kanske missar något... men tom 7900X är satans mer vettig här, och den hade i sig bristande användning (i min åsikt då).

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Paddanx:

Helt ärligt... detta är väl inte en spel CPU... hur fan man än ser det.
Så jag skulle inte lägga focus på spel. 8700k är bättre val där, natt, dag och ja.. natt igen.

Och som du och andra sagt ovan, med licenser och höga krav så tar man Xeon.
Vill du har IPC, vinner andra CPUer till betydligt bättre pris.
Om du vill ha bättre pris/prestanda tar du Ryzen eller annan Intel CPU.
Och är pengarna för CPUn inte en faktor.. tar du Xeon.

Så vem fan är denna CPU till för?

Vem i helskotta är dum nog att betala 20kkr för en CPU som inte ger något värde för pengarna men ändå inte är Xeon med supporten och lödd IHS?

Jag kanske missar något... men tom 7900X är satans mer vettig här, och den hade i sig bristande användning (i min åsikt då).

Perfekt spela på om man configar cores för sina spel, svårare än så är det inte.
Typ identisk IPC med 8700k nästan.

Installerat och configat 2x 7900X är samma sak.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

om man köper en CPU for 20k så vill man att den skall vara bäst ur lådan. och om 20k inte är några problem varför inte köpa en Xeon server eller Epyc. När man kan få Threadripper för under 10k så vet jag inte riktigt vad Intels CPUer över 15k är bra för.

Är det bara jag som tänker hur dåligt prestanda per krona är ?

Urbota dumt påstående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Perfekt spela på om man configar cores för sina spel, svårare än så är det inte.
Typ identisk IPC med 8700k nästan.

Installerat och configat 2x 7900X är samma sak.

För de 1 FPS du kanske kan får mer, om helvetet fryser till is, är värt de 10kkrna över en 7900X?

Nej...
Svårare är att förklara VARFÖR du ens skulle bry dig med denna CPUn.
Är som att bygga en bro mellan två isberg.. och sen försöka komma på en förklaring varför du behöver den.
(Lät det dumt...? då förstår du hur denna CPUn låter för mig)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ryzer:

Urbota dumt påstående.

Utveckla gärna så andra kan lära sig för jag förmodar att du anser att du har rätt? men du förklarar inte varför!

Vet inte men jag köper nog helst det bästa man kan få för en bestämd summa pengar relaterat till användningsområdet. Sen verkar andra dra i spiken när man ser ett visst varumärke men jag håller mig nog till best bang for the bucks!

Sen är jag nog ganska mycket neutralare än många också då jag inte har något som helst problem att välja utan att kolla på märket!

Har till och med haft Apple

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Datavetare
Skrivet av andda715:

Utveckla gärna vad du menar med daglig utveckling? (no pun intended)
Då ovan känns lite världsfrånvänt för en Asm/C/C++/Java/m.fl.-utvecklare åtminstone men jag kanske bara inte förstår hur du menar?

Tror inte många utvecklare valt exempelvis en 8700k över en R7 1700, om nu valet mot förmodan varit på så begränsade CPUer?

Vad gör man primärt som utvecklare? Man skriver specar, läser på om den specifika problemdomänen, man skriver kod (tester och produktionskod), kör man inte ett system från <1995 har man som minimum korrekta beroenden och inkrementella byggen och i många fall kontinuerligt bygge, man kör sina unit-tester etc.

Inget av ovan beror av något annat än enkeltrådprestanda. De mesta är överhuvudtaget inte krävande, vilket visar sig i att den normala skaparmaskinen för kodare är ultratunna laptops... Sitter själv med kodbaser som räknas i miljoner rader kod, ändå ett icke-problem att jobba med på min Surface Pro 4 (då kör jag Win10 som GUI och all utveckling i en virtualiserad Ubuntu-server som snurrar på Hyper-V).

Självklart behövs andra maskiner för stresstester och liknande, exakt vilken typ av system som behövs där är ju helt domänspecifikt. Har fall där det ska vara en billig ARM och andra där det ska vara quad-socket Xeon, ingen av dessa system är lämpliga att använda för dagligt utveckling

I mitt fall är det C/C++/whatever-script/ASM (i fallande ordning) som gäller, väldigt lite ASM nu för tiden men är faktiskt på menyn inför morgondagen. ASM-kodande är något som nästan med fördel görs på en potatisdator.

C++ är väsentligt mer krävande där en normal koda-bygg-testa cykel faktiskt kan ta en stund. Problemet är att template kryddad C++ tar väldigt mycket tid per fil och ofta är det en/två filer som ska byggas om i varje cykel -> max en-två kärnor som kan användas.

i7-8700K är inte bäst på detta för att den har sex kärnor (även om man sparar lite tid den få gånger man av någon anledning behöver köra "rebuilt all"). Den är bäst för att den har högsta enkeltrådprestanda just nu, marginellt bättre än i7-7700K men ändå lite bättre. Här är det riktigt trevligt att 15 W TDP CPUer börjar klättra över 4 GHz sträcket!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiruz:

Utveckla gärna så andra kan lära sig för jag förmodar att du anser att du har rätt? men du förklarar inte varför!

Vet inte men jag köper nog helst det bästa man kan få för en bestämd summa pengar relaterat till användningsområdet. Sen verkar andra dra i spiken när man ser ett visst varumärke men jag håller mig nog till best bang for the bucks!

Sen är jag nog ganska mycket neutralare än många också då jag inte har något som helst problem att välja utan att kolla på märket!

Har till och med haft Apple

om man köper en CPU for 20k så vill man att den skall vara bäst ur lådan.

Köper man en Apple betalar man för design, användarvänlighet etc. Men bäst per krona? Knappast.
Detsamma gäller ovan, vill man ha en halvbuggig TR så visst köp.

Permalänk
Medlem

Bra recension, men inte speciell intressant produkt. Precis som många andra vart inne på tidigare så undrar jag också vem denna riktar sig till?

Gällande cpu behov för "produktivitet" så kan jag komma på flera scenarion där många kärnor är till fördel för tex en programmerare. Att bara anta att allting körs på bygg- och testservrar eller liknande är lite naivt. Jag sitter dagligen med databaser och applikationsservrar på min egna arbetsstation och har således behov av lite mer kapacitet än en ultrabook. Don efter behov säger jag. Jag har dock fortfarande svårt att se varför man skulle köpa en 7980 framför en threadripper.

Permalänk
Avstängd

Skulle vara fint att ha om man ska rendera 8k video i 60 FPS

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Utmärkt sammanfattning av testet, konsument produkt för de som vill ha riktigt hög flertrådig prestanda där kostnaden inte är ett problem, övriga gör bättre val med AMD’s motsvarighet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro