Anmäl dig till Roborock Challenge!

Ny i inom området, vad tycker ni om denna dator?

Permalänk

@GoatLife: @Relive: installerat igång windows nu, allt verkar fungera. Tills det slog mig, vilka drivrutiner är det jag ska ladda ner? är det drivrutiner till bara grafikkortet och processorn? Och om det bara är dessa två är det isåfall bara att googla och ladda ner från respektive hemsida?

Tack igen!

Mvh

Permalänk
Medlem

@123margarinpaket: Det är till grafikkortet, moderkortet typ, kolla bara på tillverkarens hemsida och välj just den produkt du har.

Permalänk

@GoatLife: Ändrar frågan. Nu när jag ska ladda ner till moderkortet så ser jag att det finns flera olika saker att ladda ner. Vilka behöver jag? Några som finns är: BIOS, AUDIO, LAN, utilities, Chipset, sata osv. Någon/några speciell(a) jag behöver?

Permalänk
Avstängd

@123margarinpaket: Egentligen behöver du inte direkt installera några drivrutiner, Windows brukar klara av det själv. Men du kan såklart ladda ner alla drivrutiner som finns där för att känna att allt är gjort. Ibland kan det vara bra att ladda ner till nätverket och ljud om det skulle bråka eller enklare välja ljudkanal med mera.

Men viktigast är drivrutin till grafikkortet.

Lycka till med nya datorn!

Tips på program är ShareX (kortkommando till uppladdning utav skärmdumpar), f.lux (vid surfande på kvällar, i spel stänger jag av det), deluge (torrents), teamviewer för att styra datorn med mobilen, spotify, steam, java, teamspeak eller/och discord & såklart Chrome för surfande.

Permalänk

@cider123: Tack så mycket! Men hur menar du att windows fixar det själv? Laddar den ner drivrutinerna till moderkortet utan att jag behöver göra något? För isåfall skippar jag ju helst det och går direkt på att ladda ner steam (hehe) ?

Mvh

Permalänk

När man tror att allting äntligen fungerar, så slår det till med mer problem. Helt plötsligt dyker ett felmeddelande om att jag inte har aktiverat mitt windows upp. https://gyazo.com/7f5bdf967545a5b9b5934895984b0065

Vad är felet? Står att den blivit använd förut, köpt från kinguin? Blev jag lurad?

Mvh

Permalänk
Avstängd

@123margarinpaket: Precis, Windows har ofta standard-drivrutiner som gör att datorn fungerar utan prestandaförluster. Vid problem så brukar man däremot ladda ner från tillverkarens sida för att säkerställa att allt är helt korrekt.

Hm, det där med Windows kan jag inte med säkerhet säga något om; Men det skulle inte förvåna mig om några på Kinguin säljer koderna flera gånger om.

Hade nog kontaktat säljare eller tvingat dom göra ett återköp genom att kontakta Kinguin direkt. Har personligen alltid fått bra hjälp utav Kinguin själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 123margarinpaket:

När man tror att allting äntligen fungerar, så slår det till med mer problem. Helt plötsligt dyker ett felmeddelande om att jag inte har aktiverat mitt windows upp. https://gyazo.com/7f5bdf967545a5b9b5934895984b0065

Vad är felet? Står att den blivit använd förut, köpt från kinguin? Blev jag lurad?

Mvh

Antagligen, pröva skriv till dem så kanske dem hjälper dig idk.

Spelar dock inte jätte stor roll att inte ha ett aktiverat windows, då du fortfarande kan bruka datorn.

Permalänk

@Relive: Vad är det som är skillnaden på ett aktiverat eller icke aktiverat windows?

Permalänk
Medlem

@123margarinpaket: Kan inte använda personalize och att du har watermark nere till höger, de är vad jag vet iaf.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 123margarinpaket:

@Relive: Vad är det som är skillnaden på ett aktiverat eller icke aktiverat windows?

Ej aktiverat kan du köra på i ca 30 dagar.
Aktiverat ska du kunna köra på åtminstone några år tills windovs avslutar support och en stund efteråt.

Vet inte hur du fått windovs. Men är det 10 så se här:
https://support.microsoft.com/sv-se/help/12440/windows-10-act...

Förmodligen ska en produktnyckel registreras men beror på hur du fått den.
Blir det för mycket problem så prova aktivering via telefon, det går bra ibland.

Permalänk
Medlem

@abki: pretty sure 30 dagars trial inte gäller för windows 10.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Relive:

@abki: pretty sure 30 dagars trial inte gäller för windows 10.

Nä men för att kunna köra så får man först installera Windows. Sen behöver den startas om några gånger och en del speciell programvara behöver installeras, t.ex. för att kunna ansluta till internet. Microsoft tycker att man även ska kunna få igång internet som kan vara helt nytt och kanske inte fungera första dagarna. Så totalt brukar det vara 30 dagar som man har på sig att aktivera Windovs, sen ska den bli låst men har aldrig provat det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Nä men för att kunna köra så får man först installera Windows. Sen behöver den startas om några gånger och en del speciell programvara behöver installeras, t.ex. för att kunna ansluta till internet. Microsoft tycker att man även ska kunna få igång internet som kan vara helt nytt och kanske inte fungera första dagarna. Så totalt brukar det vara 30 dagar som man har på sig att aktivera Windovs, sen ska den bli låst men har aldrig provat det.

Inte på Windows 10.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Relive:

Inte på Windows 10.

Var har du fått det ifrån

Permalänk
Medlem

@abki: Föra att de tog bort det på windows 10 :thinking:

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Relive:

@abki: Föra att de tog bort det på windows 10 :thinking:

Hur gör du för att installera då

Permalänk
Medlem

@abki: Vad dillar du om, jag personligen installerar windows med USB. Vad det har med saken att göra är inte relevant. Det jag säger är att Windows 10 inte har en limit på 30 dagar utan kan användas gratis forever, men är limited i vad man kan göra och det är ganska obetydelsefulla saker som inte går att använda tex ändra bakgrund.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Relive:

@abki: Vad dillar du om, jag personligen installerar windows med USB. Vad det har med saken att göra är inte relevant. Det jag säger är att Windows 10 inte har en limit på 30 dagar utan kan användas gratis forever, men är limited i vad man kan göra och det är ganska obetydelsefulla saker som inte går att använda tex ändra bakgrund.

Windows 10 kostar också om du vill köra den. Däremot har Windows 7 och 8 haft en gratis uppgradering till de som har 7 eller 8 till Windows 10. Antagligen för att Microsoft vill ha en enklare support på sina produkter.
Men installerar du en ny Windows 10 så har du 30 dagar på dig att aktivera den.

Permalänk
Medlem

@abki: och efter 30 dagar händer ingenting förutom.en vattenmärkning och du får win 10 bakgrund på skrivbordet.