Datorkomponenter kan bli dyrare till följd av högre pris på kiselplattor

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ggustavsson:

Största delen av priset på CPU och andra kiselbaserade komponenter är väl ändå inte själva råmaterialet så pris på den färdiga produkten borde inte påverkas mer än något litet, 1-2% kanske...

Monokristallint kisel med 99.9999999% renhet är inte billigt... 1 del på 1 000 000 000 får vara annat än kisel...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Monokristallint kisel med 99.9999999% renhet är inte billigt... 1 del på 1 000 000 000 får vara annat än kisel...

Det är säkert inte billigt, men skulle vara intressant att veta hur dyrt en hel platta kostar, på en hel platta får det plats rätt många tex CPUer, tror fortfarande att priset per platta är en ganska liten del av vad slutpriset blir, tippar på kanske 5% kanske lite mer eller mindre, vilket gör en höjning av 20% att just slutpriset blir ca 1-2% högre, eller 1-2% mindre marginal/vinst och samma pris ut som nu...

Och det hela då räknat med att kasserade CPU är samma som nu per platta..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag kommer ihåg vi hittade ne låda med en hoper 20 tums plattor på jobbet, skrotvärdet var ~5'000 pund per platta. Detta var några år sedan. 30 tums hade då ett skrotvärde på 12'000-15'000 pund.

Skrotvärde = plattorna gick att polera om och köra tillbaka in i processen de hade alltså misslyckade komponenter på sig.

En kollega till mig nödstoppade min maskin av misstag, maskinen var kopplad till ett verktyg som körde en irreversibel process (tror det var metalletsning), en batch blev förstörd. 2 miljoner dollar per platta, 6 plattor i batchen...kommer inte ihåg om det var på Global foundaries eller Intel.
Utskällningen av kunden var spektakulär att bevittna, utskällningen av vår chef fick jag inte bevittna men vi hörde den i hela fabriken.

Detta är ~10 år gamla anekdoter från tiden jag gästspelade i halvleddarindustrin.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Tur jag hann köpa så mycket på singles day.

Permalänk
Medlem

Den här marknaden är så riggad att det finns inte. EU och andra borde ta i med hårdhanskarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Jag kommer ihåg vi hittade ne låda med en hoper 20 tums plattor på jobbet, skrotvärdet var ~5'000 pund per platta. Detta var några år sedan. 30 tums hade då ett skrotvärde på 12'000-15'000 pund.

Skrotvärde = plattorna gick att polera om och köra tillbaka in i processen de hade alltså misslyckade komponenter på sig.

En kollega till mig nödstoppade min maskin av misstag, maskinen var kopplad till ett verktyg som körde en irreversibel process (tror det var metalletsning), en batch blev förstörd. 2 miljoner dollar per platta, 6 plattor i batchen...kommer inte ihåg om det var på Global foundaries eller Intel.
Utskällningen av kunden var spektakulär att bevittna, utskällningen av vår chef fick jag inte bevittna men vi hörde den i hela fabriken.

Detta är ~10 år gamla anekdoter från tiden jag gästspelade i halvleddarindustrin.

<ironi> Trevligt </ironi>

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem

Då kan det vara läge att hedga och köpa kisel terminer, eller aktier i bolag som utvinner kisel.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Som sagt det är rent mono-kristalint kisel som görs i renrum.

Förstår inte att folk klagar, det är bara att börja tillverka själva och sälj för vilket pris ni vill.

Vi kanske ska vara glada att det inte har varit dyrare nu när det verkar vara mer eller mindre monopol

Om man ska köpa en ny dator eller göra någon uppgradering så vill man ju inte ha sämre prestanda/kr (eller ens samma prestanda/kr) som ens gamla dator eller komponenter.

Ska vi sitta om 20 år med nytillverkade Commodore 64 och dylikt för att vi inte har råd med mer minne, snabbare cpu osv?
Som andra varit inne på så behöver inte 20% ökning av kiselpriserna innebära 20% ökning av pris på slutprodukterna.
Det var ju trevligt förr när vi fick bättre produkter för lägre priser med tiden.
Nuförtiden verkar utvecklingen mer gå någon slags kräftgång snarare än att tydligt gå framåt.

Man kan väl ändå få önska att vi kan få bättre och mer prisvärda komponenter med tiden?
Även om man inte själv kan tillverka motsvarande komponenter?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bandite:

Då kan det vara läge att hedga och köpa kisel terminer, eller aktier i bolag som utvinner kisel.

Nää. Råvaran kisel finns det i överflöd av. Nyheten handlar inte om tillgången på kisel utan det handlar om en förädlad produkt här. Det tillverkaren gör är att ta in ett grundämne, rena detta mycket noggrant och dopa materialet med hög noggrannhet och därefter smälta kislet för att sedan låta det stelna i en monokristallin form. Detta är så pass svårt att faktiskt göra att konkurrensen är låg trots ordentliga priset på produkten.

Men ja hittar du något ekonomiskt instrument där du ksn investera i färdiga kiselplattor för processortillverkning så kanske det kan fungera... Fast ja det här är väl grejer som inte ligger på lager utan går åt så jag tror det kan bli svårt att hitta eb sådan marknad.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Intressant att så många i världen förväntar sig välgörenhet från företag. Haha.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify Skärm: LG C2 oled GPU: 6950XT CPU: 5800X3D SSD: 480GB, M2 3TB PSU: Dark Power Pro 1,5KW Mobo: TUF GAMING X570-PLUS RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy Tbord: Logitech MX Mech Mini Lurar: DT1990 Pro OS: Win10Pro AI: Tascam 20x20 Monitorer: Yamaha HS7 Router: Wyse 5070 @ opnsense WIFI: Ubiquiti U7 Pro Switch: Zyxel 2.5Gbit. Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slewentogzz:

Huh... Jag har alltid trott att materialkostnaden (kisel alltså) varit en försumbar kostnad när man gör datorkomponenter.

Skrivet av KalBumling:

Det är en försvinnande liten del, vi pratar om kanske någon dollar hit och dit per krets i prisskillnad.

Ja, det hade ju varit lite vettigt om artikelförfattaren upplyst om vad en 300mm wafer kostar i grossistledet, hur många (exempelvis) CPU:er man gör av en wafer och hur många dollar en 20 % ökning leder till i slutändan. Min gissning är att det inte är många cents.

Permalänk
Medlem

Styrs av tillgång och efterfrågan. MEN... De öppnar själva upp för nya aktörer om vinsterna blir högre. Finns säkert företag som på ganska kort tid kan börja spotta ur sig kiselplattor.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Esseboy:

Vad menar du med 1 del på 1 000 000 000?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon114264:

Vad menar du med 1 del på 1 000 000 000?

99,999 999 9 % av 1 000 000 000 är 999 999 999

Permalänk
Medlem

En snabb googling gav att kisel kostar 350 kr/kg. Hur många gram behöver man i en processor? känns inte som det borde göra en stor inverkan på slutpriset även om kisel dubblade i pris.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Flexiblus:

Inget verkar bli billigare ,allting pekar uppåt giriga människor!

Tror inte vi ska skylla Sveriges krono-dumping på tillverkarna.

Grafikkorten har haft en tråkig prisutveckling pga. enorm efterfrågan.

CPUer har blivit betydligt billigare tack vare AMD.

Vad gäller ram minne har priset nästan dubblerats på ett år, men så ska vi inte glömma att samsung ställer om produktionen och kommer ge ett massivt tillskott av ram i 2018

Permalänk
Medlem

Det nalkas nya bränder och översvämningar. Eller varför inte någon ny och fräsch skatt? Hårdvara är ju på tok för billigt i dagsläget. Det måste vi göra något åt.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Så du skulle glatt sitta och se på när monopolet roffar åt sig av dig bara för att dom kan? Du är då en väldigt naiv kapitalist må jag säga!

Frukta ej! Våra grannar i väst kan teoriskt sett göra wafers för halvledarindustrin
http://norsuncorp.no/

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd

Synd för alla svin som vill ha mina pengar att utvecklingen står still och jag inte behöver köpa ny elektronik speciellt ofta längre

Permalänk

Jag kommer att uppgradera min GPU. Men jag kommer att beställa den utomlands. Trodligen iaf. om jag inte får en bra deal på ett 1070 begagnat. Känns mycket sverige över hela den här pris hysterin.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Vad gäller ram minne har priset nästan dubblerats på ett år, men så ska vi inte glömma att samsung ställer om produktionen och kommer ge ett massivt tillskott av ram i 2018

Ha inte allt för höga förhoppningar på det. Det är så lönsamt att strypa produktionen när det så få som konkurrerar. Det vore hål i huvudet för de få företag som tillverkar att öka utbudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonetan:

En snabb googling gav att kisel kostar 350 kr/kg. Hur många gram behöver man i en processor? känns inte som det borde göra en stor inverkan på slutpriset även om kisel dubblade i pris.

Det är inte råvaran kisel som ökar i pris utsn produkten kiselplatta.
Info om priser:
http://www.semi.org/en/node/50856

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Jag är ingen expert men jag tror dem där nere i Sahara kan avvara lite sand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zin:

Jag är ingen expert men jag tror dem där nere i Sahara kan avvara lite sand.

Ska vi ta ifrån dom det enda dom har?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Tänk om lönerna också fungerar på detta vis. Efterfrågan på företagets produkter ökar, mycket mer att göra och övertid. Men ökar lönen? Näää.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Sen är det inte bara halvledarindustrin som vill ha rena kiselplattor. Från början när solceller var på uppgång så köpte de skivorna som halvledarindustrin inte ville ha. Men iom att effekten gick upp och kraven ökade på solceller så har även den industrin börjat konkurrera om de riktigt rena kiselplattorna. Det är en av de anledningar till att priset på datorkomponenter har ökat under de senaste åren, och förmodligen kommer öka om inte det görs nya fabriker för att göra kiselsingelkristaller.

Så ni som köper solceller är en del av boven i dramat

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE, Linux |=~-

Permalänk
Medlem

Så mycket borde inte detta påverka slutpriset? Om priserna per kiselplatta ökar från dagens c:a 5000kr till 6000kr. AMD får väl ut runt 250 fungerande Ryzen chip per 300mm platta så borde det bli 4-5kr extra per chip.

EDIT: tänkte inte speciellt långt, CPU:er är dumt att räkna på, de är ju de som påverkas minst av detta, är betydligt värre med NAND och DRAM som har lägre tillverkningskostnader så att wafer-kostnaden utgör en betydligt större procent, kan säkert bli en 100-lapp extra på en 512GB SSD.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av XPerion:

Tänk om lönerna också fungerar på detta vis. Efterfrågan på företagets produkter ökar, mycket mer att göra och övertid. Men ökar lönen? Näää.

Ja eller att man blir utan lön några månader om det går dåligt för företaget... Löner direkt bundet till företagets leverans/efterfrågan/vinst har väl både för och nackdelar :).
Fast de lönerna finns faktiskt. På ett ungefär iaf. Provisionsbaserad lön och bonussystem kallas dem.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torach:

Fördjävligt att någon startat ett företag och vill tjäna pengar!!
Obs! Läses med ironi.

Vore trevligt om någon mer ville sälja kisel.. Ingvar Kamprad kanske

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur låg och dålig marginal de har på kisel plattorna just nu så är det bra att priset stiger. Detta så att vi inte har bara 1 producent kvar för kisel plattor, nu finns det typ 5 aktörer. Priset har ju fallit 1/3 sedan 2010, eller nära 50% sedan 2007.

Sedan att de inte vill expandera sina fabriker, kan bero på att produktionen låg nära 75% vid 2015. Så produktionen kan skalas upp med existerande fabriker. Samt att Sumco har planerat att öka capaciteiten till 2019.

Sedan angående var kisel för plattorna kommer ifrån, så grävs väldigt mycket ut från Spruce Pine. Att göra högkvalitativt kisel av sand låter extremt galet dyrt.