Polisen kan få läsa av datorer i hemlighet i brottsbekämpningssyfte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Det är dock inte vad sluttande plan betyder. Maktmissbruk är självfallet ett stort problem men samtidigt.. detta behöver inte leda till maktmissbruk.

Nej men det kan mycket väl, särskilt när ingen kan granska handhavande instans utifrån. Allt maktmissbruk grundar sig i goda gärningar, ingen godkänner rent maktmissbruk från början i en demokrati.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Ja förmodligen, maktmissbruk är ju ett påhittat begrepp.

Hvis man forstår ordene ' makt' og 'misbruk', så forstår man nok ordet 'maktmisbruk'. Hvorvidt man benytter dette ordet implisitt som en referanse til noe man selv forstår som noen ting eller en type aktivititet kan være maktmisbruk blir jo en annen ting igjen.

Jeg forstod ikke poenget ditt som er sitert av meg like over her, så jeg ville bare påpeke det åpenbare, angående ordet 'maktmisbruk'.

Permalänk
Medlem

Blir väl som Kina om 10-20år, skriver du nått de inte gillar på en blog så "försvinner du".
Men det är ju lugnt. Du har väl inget opatriotiskt du vill skriva, så då är det ju inte ett problem.

Juste, vi hederligt folk har inget att dölja, så på med mer övervakning tycker jag.
När jag tänker på det borde jag nog flytta till Nordkorea egentligen.
Så att jag kan känna mig optimalt säker.

Du vet, din granne kan vara terrorist.
Det är bäst att du sätter upp lite övervakningskameror i hens trädgård.

Du behöver ju så klart inte kolla på övervakningen jämt, bara då och då.
Men kan vara bra att ha dem där utifall att de gör något suspekt en dag.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Vi borde storma riksdagen och byta ut allihop nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Fredag:

Jag har fått husrannsakan som oskyldig.

Kallad till förhör (drivit en Tor exit nod i sju år). De verkade tappa orken när jag berättade att jag utöver tor-noden hade ca 70 andra virtuella labb-server instanser. Ärendet avskrevs men ligger förmodligen kvar i misstankeregistret. Man behöver inte vara skurk för att få ett ont öga på sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Vi borde storma riksdagen och byta ut allihop nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Når jeg leser slike innlegg så sitter jeg og lurer på om det er en politimann som sitter og skriver dette.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decoman2:

Når jeg leser slike innlegg så sitter jeg og lurer på om det er en politimann som sitter og skriver dette.

Nejdå. Bara väldigt trött på Svensk politik. Förstår att det var ett argt inlägg, men jag känner verkligen att den kollektiva iq-nivån i landet ständigt sänks.

Tittar man tillbaka rent historiskt så har sådana här angrepp på personlig integritet aldrig lett till något bra för demokratin eller säkerheten i ett land. Ironiskt eftersom att det ofta är det som man använder som argument för att driva igenom det.

Ett vanligt exempel är efterspelet till riksdagshusbranden i Berlin 1933.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Avstängd

Inte långt ifrån här heller MÅNGA är rent förbanskat less på Sveriges riksdag.
Rätt många Borde snarast ställas inför civil motsvarighet till krigsrätt för det de gjort de sista årtiondena.
Oavsett vad man röstar på så förblir äpplet ruttet i kärnan.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Nejdå. Bara väldigt trött på Svensk politik. Förstår att det var ett argt inlägg, men jag känner verkligen att den kollektiva iq-nivån i landet ständigt sänks.

Tittar man tillbaka rent historiskt så har sådana här angrepp på personlig integritet aldrig lett till något bra för demokratin eller säkerheten i ett land. Ironiskt eftersom att det ofta är det som man använder som argument för att driva igenom det.

Ett vanligt exempel är efterspelet till riksdagshusbranden i Berlin 1933.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, det obehagliga är väl egentligen inte vad som föreslås nu - det kan jag också tycka är motiverbart - utan vad det kommer medge efter en tids ofelbar ändamålsglidning.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det här handlar om att polisen ska sitta och försöka hacka sig in på hårdvarubrandväggar hos oss här på SweClockers. Jag tror mer det handlar om att diskret placera dolda appar i telefoner och datorer på folk som man redan tagit in men inte fått tillräckligt på. För att göra något sådant måste du ha tillgång till telefonen eller datorn.

Tänk dig till exempel att vi har en person med brokig brottshistoria och nu har hans flickvän försvunnit utan spår, själv så blånekar han till brott och det finns inga bevis. Medan han sitter i förhör går man in och lägger in program på hans dator och telefon i hopp om att han ska tabba sig där. Jag tror det är mer sånt dom ämnar göra.

Jag gillar ju normalt att man värnar för den personliga integriteten i samhället men polisen kan nog behöva alla verktyg de kan få, de har ett rätt så drygt arbete just nu. Samma sak med kameror i innerstan, sätt upp dom bara. De tittar ju bara efter smågangster och langare. Knappast att de bryr sig om mig när jag går på ICA.

Permalänk
Skrivet av CFSsss:

Jag tror inte det här handlar om att polisen ska sitta och försöka hacka sig in på hårdvarubrandväggar hos oss här på SweClockers. Jag tror mer det handlar om att diskret placera dolda appar i telefoner och datorer på folk som man redan tagit in men inte fått tillräckligt på. För att göra något sådant måste du ha tillgång till telefonen eller datorn.

Tänk dig till exempel att vi har en person med brokig brottshistoria och nu har hans flickvän försvunnit utan spår, själv så blånekar han till brott och det finns inga bevis. Medan han sitter i förhör går man in och lägger in program på hans dator och telefon i hopp om att han ska tabba sig där. Jag tror det är mer sånt dom ämnar göra.

Om det är så här det är tänkt att det ska gå till så är jag absolut för det. Men har vi några garantier på att polisen inte kommer hamstra zero-days à la NSA och göra allas datorer mer osäkra? Tills dess att vi vet mer om vilka typer av verktyg polisen kommer få använda sig av så kommer jag förbli skeptisk mot det här förslaget.

Permalänk
Medlem

Det vore djupt beklagligt om även rättsväsendet började utveckla spionmjukvara som sedan kan komma i orätta händer.
De borde snarare arbeta för att göra vår digitala vardag säkrare.

Permalänk
Medlem

Ja det låter ju bra nu men om polisen sen kommer och säger att dom ska kunna övervaka dom brott som kan ge 1 år så blir det värre. Alla dess övervaknings grejer låter bra i början, men när alla har vant sig vid det så lägger de ett annat förslag som gör möjligheten till massövervakning en verklighet.

Permalänk
Medlem

Ser inga problem med hemlig "avlyssning" utav datorer för att finna bevis eller vidare ledtrådar för att komma närmare att lösa brott. Bara den som har något att dölja för rättssamhället och dess rättsväsende lär protestera.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Ser inga problem med hemlig "avlyssning" utav datorer för att finna bevis eller vidare ledtrådar för att komma närmare att lösa brott. Bara den som har något att dölja för rättssamhället och dess rättsväsende lär protestera.

"Bara den som har något att dölja för rättssamhället och dess rättsväsende lär protestera."

Jeg våger påstå at du med dette later til å omtale ting her i verden som best kan forstås som noe fascistisk, for det å ganske enkelt fordømme tanken på å ville protestere mot hemmelig overvåkning som du her tydeligvis gjør, går på bekostning av å mistenkliggjøre alminnelige mennesker på samme måte som man man komme til å ville mistenke de som åpenbart har gjort noe kriminelt. Slikt vil åpenbart stride mot enkle tanker om ytringsfrihet som å ikke skulle bli hetset, og ei bli skadelidende for å kun ytre sin mening, eller på andre måter engasjere seg i diskusjoner om slikt.

Forresten, mitt forsøk på å definere 'fascisme' er noe som i bunn og grunn handler om å uttrykkelig forlange, etterkreve, forvente, formode eller på andre måter arbeide for å underbygge et autoritært styresett for alle mennesker, slik at fellesskapet eksisterer først og fremst som et verdisyn og de som etterlever kravet om å ha et slikt verdisyn, men utelater, ekskluderer og antagelig straffer de som ikke passer inn, eller de som ikke vil passe inn i et samfunn som har slike krav til konformasjon mot alle. Det er pussig nok noe amoralsk med alle ting fascistisk, en overbevisning eller påstand for de ting man selv ikke kan forestille seg å skulle kunne endres, noe som jeg tror ikke fungerer sammen med tradisjonelle ting som rasjonalitet, moralitet (ref. "virtue" på Engelsk) og humanisme.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Veni:

Bara den som har något att dölja för rättssamhället och dess rättsväsende lär protestera.

Utan någon närmare eftertanke och inlevelseförmåga är det ett mantra mången flosklar ur sig - "det är enklast så".

https://www.ted.com/talks/glenn_greenwald_why_privacy_matters
https://stegforhalsa.se/kokande-groda-syndrom-oformaga-att-re...

Se till att inte parkera fel om du besöker Drottningholms slott! https://www.expressen.se/kronikorer/liza-marklund/liza-marklu...

Permalänk

Det krävs en hel del för att dom skall få lov att gå igenom din dator! För att polisen skall få avlyssna tex din telefon så krävs skälig misstanke(den allvarligare graden) och med minsta straffvärde på 2års fängelse.
För att få avlyssna en lägenhet minns jag inte ifall minsta straffvärdet var på 4 el 6år.
Sen återstår att se när dom får lov och hur att använda detta, då kanske det är dags att storprotestera?
Minns detta pga av en stor rättegång som var i GBG i somras, där dom utnyttjat detta(polisen).
Har man inget att dölja så lär det inte handla om dej skulle det gälla dej så finns vägar runt, tex Tor. Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Alltså är typ som en troja och känner inte antivrus av att det är nån skum fil som inte bör vara där?

Är ju bara att lägga den där antivirus inte kollar som i bios/uefi och liknande, finns en hel del redan idag att finna på nätet för vem som

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om det används som tänkt så ser jag inga problem med det... Men våra "kära" politiker har ju svart bälte i ändamålsglidning, så upphovsrättsintrång får väl något fint undantag snart, alternativt att fildelning kommer ge minst två års fängelse så att rättighetsalliansen och andra liknande organisationer kan plocka fritt ur gottepåsen.

Om det bara slutat där...

Avlyssning är till för att få tag på bevis, så när behovet av avlyssning läggs fram i domstol så finns inget eller enbart vaga bevis på att brott skett eller kommer att ske, bevis är något som domstolsbeslutet om avlyssning förväntas ge.

Så i princip kan ett beslut om avlyssning ske på ren hörsägen, senare så heter det "sorry vi var för sent ute, avlyssningn gav inget".

Idag så är tyvärr domstolarna en inrättning som medger att det medvetet ljugs idag, är bara när det till 100% går att bevisa som det nästan hålls till sanningen.
Dagens slogan i domstol är "Mened vad är det???"

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

@anon257891: När man installerar spionprogramvara så spelar det ingen roll om du som är avlyssnad krypterar din trafik. Avlyssningen sitter då på insidan av krypteringen så att säga.

Visa signatur

i7-4790K | Noctua NH-D14 | ASUS Z97-A | Geforce 780 GTX | Samsung 850 PRO 512GB | Plextor M3PRO 128 GB | Fractial Design XL | MacBook Pro Retina 13"

Permalänk
Medlem

Klockrent, ännu ett steg i att sätta åt den organiserade brottsligheten.

Personligen vill jag gå längre, sätt alla som är medlemmar i kriminella gäng i förvar på obestämd framtid oavsett om varje individ är straffad eller inte. De som går med i kriminella gäng gör det inte för att vara hederliga...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av undelete:

@anon257891: När man installerar spionprogramvara så spelar det ingen roll om du som är avlyssnad krypterar din trafik. Avlyssningen sitter då på insidan av krypteringen så att säga.

Sanning med modifikation, det som kommer hända är ju att de kriminella sätter krypteringen på lägsta möjliga lager eller kanske till och med innan något OS laddas. Blir svårt att avlyssna mjukvarumässigt då, visst de kan sätta keylogger i tangentbordet, men är man så grovt kriminell att man riskerar att drabbas av detta så byter man nog tangentbord dagligen, kostar ju inget för billigast möjliga. Eller kanske använda musen för att skriva på skärmen, där skärmens tangentbord kastar omkull bokstäverna dagligen. Det blir till en katt och råtta lek som är svår att vinna för polisen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mr_Torped:

Håller inte med dig alls kolla paradise hotel eller big brother dom är övervakade hela tiden och ja dom har kul tråkigt ledsna glada precis som jag skulle vara (förmodligen har inte varit i situationen så ska inte dra förhastad slutsats).
Sen är det ju viktigt att inte bara grotta ner sig i en teknik som kameror som kanske inte funkar i alla situationer, man får ju vidga sina vyer o fantasi lite gps sändare inopererat va vet jag. Jag tror att du kan få effekten av att inte komma undan på ett eller annat sätt och minska brott statistiken.
Det är det jag menar som du säger fattigdom varför inte skippa brott och lägg resurser på fattigdom?
Ja det kanske är som du säger att rika gör brott men tänk också på hur liten procent som är rika

Skådespelare i porrfilmer ser glada ut med men jag ser inte att du har installerat en kamera i ditt sovrum och länkat här så att vi alla kan göra säkert att du inte håller på och våldtar där. Det är väl rätt självklart att det är lite annan situation när någon blir filmad frivilligt och fejkat(som filmer och big brother är) och när det är övervakning.

Att det finns väldigt få rika betyder inte att de inte kan göra mycket skada mot samhället, snarare tvärtom de är så få och skadorna är enorma. En fattig person som snattar några ägg går inte att jämföra med en rik som gör tiotusentals arbetslösa och suger ut resten till de knappt kan överleva även om det rent tekniskt är en person vs. en person.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dem8n:

Sanning med modifikation, det som kommer hända är ju att de kriminella sätter krypteringen på lägsta möjliga lager eller kanske till och med innan något OS laddas. Blir svårt att avlyssna mjukvarumässigt då

Nä. Det blir svårare att plantera avlyssningen på system som är krypterade. Det är ju sant. Men ja, det går att lösa på flera sätt. Men har man väl fått in avlyssningsmjukvaran så är själva avlyssningen inga konstigheter. Då hjälper inte några krypteringar ;). När datorn dras igång och är ansluten till internet så kan det börja rapporteras ut uppgifter.

Skrivet av Dem8n:

visst de kan sätta keylogger i tangentbordet, men är man så grovt kriminell att man riskerar att drabbas av detta så byter man nog tangentbord dagligen, kostar ju inget för billigast möjliga. Eller kanske använda musen för att skriva på skärmen, där skärmens tangentbord kastar omkull bokstäverna dagligen. Det blir till en katt och råtta lek som är svår att vinna för polisen.

Här är det i grunden feltänkt. Du utgår ifrån att alla som begår brott även agerar perfekt när det kommer till att sopa igen sina spår. Men så fungerar det ju inte i vekligheten. Jag vill påstå att ganska få kommer byta ut sina tangentbord dagligen i förhållande till de som kan hamna under span för kriminell verksamhet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

"vi lovar, vi ska inte massövervaka alla precis som NSA, Lita på oss"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

inte bara nej tack. Bara ett förslag vore både ett brott mot demokratin och landsförräderi anser jag.

Landsförräderi kan inte göras i fredstid till att börja med.

Skrivet av Marticus:

Nej men det kan mycket väl, särskilt när ingen kan granska handhavande instans utifrån. Allt maktmissbruk grundar sig i goda gärningar, ingen godkänner rent maktmissbruk från början i en demokrati.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad snackar du om? Både polis och Säpo har utomstående instanser som granskar dem. Att förutsätta att något per automatik kommer leda till maktmissbruk är ju skrattretande.

Skrivet av DeviaAnimus:

Om det är så här det är tänkt att det ska gå till så är jag absolut för det. Men har vi några garantier på att polisen inte kommer hamstra zero-days à la NSA och göra allas datorer mer osäkra? Tills dess att vi vet mer om vilka typer av verktyg polisen kommer få använda sig av så kommer jag förbli skeptisk mot det här förslaget.

Tja... vi kan ju börja med att se på skillnaderna mellan NSA och Polisen. NSA arbetar på sidan av lagsystemet. De behöver alltså inget domstolsbeslut för att göra det man vill. Något polisen behöver..

USA är ett land som har haft över sextio år på sig med liknande fasoner utan uppehåll. Sverige är ganska långt efter i fallet av massövervakning.

Skrivet av Bengt-Arne:

Om det bara slutat där...

Avlyssning är till för att få tag på bevis, så när behovet av avlyssning läggs fram i domstol så finns inget eller enbart vaga bevis på att brott skett eller kommer att ske, bevis är något som domstolsbeslutet om avlyssning förväntas ge.

Så i princip kan ett beslut om avlyssning ske på ren hörsägen, senare så heter det "sorry vi var för sent ute, avlyssningn gav inget".

Idag så är tyvärr domstolarna en inrättning som medger att det medvetet ljugs idag, är bara när det till 100% går att bevisa som det nästan hålls till sanningen.
Dagens slogan i domstol är "Mened vad är det???"

Wait wut? Vet du ens vad mened är för något?

Skrivet av Dem8n:

Klockrent, ännu ett steg i att sätta åt den organiserade brottsligheten.

Personligen vill jag gå längre, sätt alla som är medlemmar i kriminella gäng i förvar på obestämd framtid oavsett om varje individ är straffad eller inte. De som går med i kriminella gäng gör det inte för att vara hederliga...

Skickades från m.sweclockers.com

Finns många fall där någon går med i ett gäng pga. sociala orsaker. Man är oskyldig tills man bevisats skyldig och skulle man börja bura in folk enbart på association så bryter man mot en av de viktigaste grundprinciperna i ett modernt rättssamhälle. Dessutom ska man använda de kriterium som verkar florera i denna tråd.. vem ska bestämma vilka grupper som är "gäng" och vem ska bestämma vem som ska åka in och för vad?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Wait wut? Vet du ens vad mened är för något?

JA!
Men att bevisa menend vid tillfället är problematiskt, att ta det i efterhand ger en del beteckningen "Rättshaverist" = man kan dra det vidare men till vilken kostnad...

Sen en hörsägen är inte i sig mened även om man kanske kan tycka att det är mened, har upplevt att hörsägen har blivit mer vanligt i domstolar idag än för en 15~20 år sedan.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

JA!
Men att bevisa menend vid tillfället är problematiskt, att ta det i efterhand ger en del beteckningen "Rättshaverist" = man kan dra det vidare men till vilken kostnad...

Sen en hörsägen är inte i sig mened även om man kanske kan tycka att det är mened, har upplevt att hörsägen har blivit mer vanligt i domstolar idag än för en 15~20 år sedan.

Mened kan bara ske i rätten under ed. Behärskar man definitionen av ordet så förstår man varför hörsägen inte kan klassas som mened om man inte bokstavligen under ed ljuger.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nä. Det blir svårare att plantera avlyssningen på system som är krypterade. Det är ju sant. Men ja, det går att lösa på flera sätt. Men har man väl fått in avlyssningsmjukvaran så är själva avlyssningen inga konstigheter. Då hjälper inte några krypteringar ;). När datorn dras igång och är ansluten till internet så kan det börja rapporteras ut uppgifter.

Här är det i grunden feltänkt. Du utgår ifrån att alla som begår brott även agerar perfekt när det kommer till att sopa igen sina spår. Men så fungerar det ju inte i vekligheten. Jag vill påstå att ganska få kommer byta ut sina tangentbord dagligen i förhållande till de som kan hamna under span för kriminell verksamhet.

Nej du har helt rätt i att de flesta förmodligen inte sopar igen spåren efter sig på ett korrekt sätt. Man får nog byta plats och verktyg varje gång ett brott ska begås om man ska vara svårövervakad. 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Landsförräderi kan inte göras i fredstid till att börja med.

Vad snackar du om? Både polis och Säpo har utomstående instanser som granskar dem. Att förutsätta att något per automatik kommer leda till maktmissbruk är ju skrattretande.

Tja... vi kan ju börja med att se på skillnaderna mellan NSA och Polisen. NSA arbetar på sidan av lagsystemet. De behöver alltså inget domstolsbeslut för att göra det man vill. Något polisen behöver..

USA är ett land som har haft över sextio år på sig med liknande fasoner utan uppehåll. Sverige är ganska långt efter i fallet av massövervakning.

Wait wut? Vet du ens vad mened är för något?

Finns många fall där någon går med i ett gäng pga. sociala orsaker. Man är oskyldig tills man bevisats skyldig och skulle man börja bura in folk enbart på association så bryter man mot en av de viktigaste grundprinciperna i ett modernt rättssamhälle. Dessutom ska man använda de kriterium som verkar florera i denna tråd.. vem ska bestämma vilka grupper som är "gäng" och vem ska bestämma vem som ska åka in och för vad?

Jag skulle bli en bra diktator med andra ord. 😂

Men helt ärligt kan det inte vara särkilt svårt eller kostsamt att massövervaka alla medlemmar och alla andra de har kontakt med.

Skickades från m.sweclockers.com