Mus fungerar inte med 10m förlängning

Permalänk

Mus fungerar inte med 10m förlängning

Hejsan. Jag har en Xp1700+, 80gb seagate hd, gf2mx400 i min burk. Dock så vet jag inte säkert moderkortet. Jag har planer på att förlänga muskabeln 10 meter. Men när jag har förlängningskabeln inne så fungerar inte musen längre. Om jag tar bort den igen så fungerar den igen. Jag har testat på en annan dator (en bärbar!) och där fungerar det med 20 (!) meters kabel. Om jag på min dator kopplar in förlängsningssladden (även fast att inte musen fungerar) så fungerar inte tangentbordet som det ska längre. Vissa knappar kan lägga av helt plötsligt.
Är det någon som har någon idé på vad det kan vara för fel? Tacksam för alla svar.

Mvh Niklas

Visa signatur

//Nicke

Permalänk
Medlem

Signalen kanske inte är tillräckligt stark för all den resistans som uppstår om man kör så pass lång kabel? Bara en tanke.

Varför köper du inte trådlös mus istället?

Permalänk
Medlem

Så stor resistans är det inte i 10m kopparkabel... Snarare glapp eller kortslutning någonstans, det kan förklara att tangentbordet lägger av också.

Visa signatur

Vadå datornörd? Jag har en hobby, vad har du!? Jaså, ett liv... Jag beklagar :/
[med reservation för tillfällig sinnesförvirring]

Permalänk
Medlem

signalen blir för svag tror jag mest på, därför det finns förstärkare?

Visa signatur

Antec P180 | Intel i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 2x4096 Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL8 | ATI 4850 | 2x Intel® X25-M SSD 80GB |

Permalänk

hade samma problem för några år sedan. då fungerade inte musen i windows, men väl i linux! mystiskt om något.
på en annan dator så fungerade samma mus i både linux och windows med förlängning.

Permalänk
Medlem

Vad använder du för kabel?

Prova med kategori 5 där du använder ett tvinnat par till data+gnd och ett annat par till clock+gnd

sen +5 volt nånstans också...

edit: om det är PS/2 alltså

Visa signatur

Friskt kopplat hälften brunnet. http://zvenzzon.mine.nu/