NVME för Adobe Cache

Permalänk
Medlem

NVME för Adobe Cache

Jag har tänkt uppgradera burken med en NVME SSD som enbart kommer avlasta min OS-SSD när det kommer till Caching i Premiere och After Effects. Har ett Asus Z170-PRO-GAMING-moderkort, och tänker mig 256GB.

Vad är det man ska ha idag?

Visa signatur

mehp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lithen2:

Jag har tänkt uppgradera burken med en NVME SSD som enbart kommer avlasta min OS-SSD när det kommer till Caching i Premiere och After Effects. Har ett Asus Z170-PRO-GAMING-moderkort, och tänker mig 256GB.

Vad är det man ska ha idag?

Detta är en av få gånger en M.2 SSD verkligen kan göra nytta, så det gäller väl mer då att inte snåla

Problemet med 250GB diskar är att du måste gå till MLC nivå för att få vettig konstant prestanda. Alla TLC enheter som är så små kommer snabbt fylla sin cache och sen vara långsammare än SATA SSDer.

Så 256GB 960 PRO eller 500GB 960 EVO hade jag valt. För 250GB 960 EVO kommer nog göra dig lite besviken om du ska skriva mycket data (vilket du trots allt gör om du använder NVMe PCI-E prestanda) och sitter med 300MB/s.

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Tack för din visdom
Jag hittar ingen 256GB 960 PRO någonstans, säker på att denna modell finns?
Om jag förstår dig rätt så är 960 PRO MLC-enheter och 960 EVO TLC-enheter.
Tror du jag märker någon skillnad mellan en 500GB EVO och en 512GB PRO?

Visa signatur

mehp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lithen2:

@Paddanx: Tack för din visdom
Jag hittar ingen 256GB 960 PRO någonstans, säker på att denna modell finns?

Wow... okej. De har slopat 256GB storleken. Den finns bara på 850 PRO.
My bad.
(Synd, den hade varit perfekt för dig här)

Skrivet av Lithen2:

Om jag förstår dig rätt så är 960 PRO MLC-enheter och 960 EVO TLC-enheter.

Stämmer.
PRO = MLC och EVO = TLC, iaf som det ser ut nu.

Skrivet av Lithen2:

Tror du jag märker någon skillnad mellan en 500GB EVO och en 512GB PRO?

Svårt att säga.
Jag vet inte exakt hur mycket din cache skriver. Problemet är ju att i just skrivning av stor mängd data så hamnar EVO diskarna lite efter. På SATA nivå är det skit samma när du når 500GB, och 960 EVO kan hålla ca 600MB/s i TLC skrivning. Den har också större cache än 250GB modellen.

PRO dock kan skriva tills den typ överhettar, vilket är större delen av disken, och även där efter kan den ändå skriva 1GB/s+. Om dock din cache sker i bursts, så kommer ju EVOs SLC cache att hinna ta hand om det utan att du märker. Och poängen med 500GB modellen här var ju att även om du skulle ibland skriva "för mycket", så SLC cachen fylls så kommer du ändå skriva i över SATA 3 prestanda.

Har du en hum om hur stora klumper med filer som skrivs till denna Cachen på en gång?

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Attans!
Jag är inte säker på hur mycket den skriver åt gången, har inte möjlighet att testa under den närmaste tiden. Men jag har tilldelat den 23GB av min OS-SSD och det fylls upp på ~30min efter att jag rensat cachen. Jobbar oftast i projekt med 1920x1080 60fps som inställningar.

Visa signatur

mehp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lithen2:

@Paddanx: Attans!
Jag är inte säker på hur mycket den skriver åt gången, har inte möjlighet att testa under den närmaste tiden. Men jag har tilldelat den 23GB av min OS-SSD och det fylls upp på ~30min efter att jag rensat cachen. Jobbar oftast i projekt med 1920x1080 60fps som inställningar.

Okej, 960 EVO har 22GB Cache, så den bör räcka gott o väl då.

Komplett har den på rea just nu:
https://www.komplett.se/product/903116/datorutrustning/lagrin...
(slutar idag fredag dock)

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Haha just min tur, den verkar ha tagit slut på Komplett: "Den här produkten finns inte längre i vårt sortiment."
Men då får jag plocka upp en från någon annan leverantör Tusen tack för all hjälp!

Visa signatur

mehp

Permalänk
Medlem

Inet har 250GB versionen på extrapris just nu också
250GB: https://www.inet.se/produkt/4300301/samsung-960-evo-250gb
500GB: https://www.inet.se/produkt/4300302/samsung-960-evo-500gb

edit: aha den va tydligen också slutsåld nu såg jag. 500GB versionen finns dock.

Permalänk
Medlem

@Krakkan: Såg det, redan beställt en 500GB'are därifrån. Men tack för tipset

Visa signatur

mehp