Guide till 2016 och 2017 års TV-teknik

Permalänk
Melding Plague

Guide till 2016 och 2017 års TV-teknik

SweClockers Thomas Ytterberg går igenom en av de vanligaste och viktigaste frågorna vid TV-köp, nämligen skillnaden mellan OLED och LCD med IPS eller VA-teknik.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Underbart med dina guider @laxpudding

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Vid 7 minuter pratar ni om inbränningar. Jag har idag en Plasma, hur i förhållande till plasma är OLED känsligt för inbränning? Hur lång tid pratar vi när det är dåligt med statisk bild?
Personligen kollar jag rätt mycket på twitch och det är ju en del statiska element på många streams beroende på spel och HUD som streamers kör med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jowcke:

Vid 7 minuter pratar ni om inbränningar. Jag har idag en Plasma, hur i förhållande till plasma är OLED känsligt för inbränning? Hur lång tid pratar vi är det dåligt med statisk bild?
Jag själv kollar ju en del på twitch och det är ju en del statiska element på många streams beroende på spel och HUD som streamers kör med.

Rtings har börjat köra ett test: http://www.rtings.com/tv/learn/permanent-image-retention-burn...

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Hmm... intressant, tack. Verkar vara ett extremt test men det visar ju tydligt att det är lite känsligt i jämförelse med LCD och VA. Frågan är dock hur det hade sett ut på en Plasma. Detta test visar ju bara att OLED är känsligt vilket vi typ vet, men i jämförelse med plasma, om det är liknande eller mycket bättre än plasma är ju egentligen det jag undrar.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Jowcke: I vardagligt användande är det betydligt mindre på OLED, särskilt med tillfällig retention. Många plasma som genom åren haft suddiga fläckar efter undertexter mot svart kant. Sker betydligt mer sällan på OLED trots högre ljusstyrka.

Permanenta inbränningar är nog antagligen lika permanenta och störande när de väl inträffat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Jowcke: I vardagligt användande är det betydligt mindre på OLED, särskilt med tillfällig retention. Många plasma som genom åren haft suddiga fläckar efter undertexter mot svart kant. Sker betydligt mer sällan på OLED trots högre ljusstyrka.

Permanenta inbränningar är nog antagligen lika permanenta och störande när de väl inträffat.

Aahh, tack för svar. Detta har jag ju märkt som du nämner med undertexter på min Panasonic, att det är lite röda linjer när det blir vit bakgrund osv.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Jowcke: Röda linjer på plasma är inte retention utan kan vara ett tecken på att panelen håller på att rasa ihop/gå sönder. Har du bilder på fenomenet?

Permalänk
Medlem

Tack för guiden @laxpudding!

Permalänk
Medlem

Bra förklarat och bra guide som vanligt!
Kan du inte göra en video hur man amatörkalibrerar/justerar bilden med, på Tvs och projektorermed, med AVSHD DVE etc??
Här eller på minhembio...

Permalänk
Medlem

ÄLSKAR tröjan, var hittar man den ?

Visa signatur

<unconssioussknowledge>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Jowcke: Röda linjer på plasma är inte retention utan kan vara ett tecken på att panelen håller på att rasa ihop/gå sönder. Har du bilder på fenomenet?

Var nog lite felformulerat av mig, inte röda linjer snarare skugga men det syns oftast när det är vitt eller röda toner i serien eller vad man nu ser på. Ser nästan lite ”rosaskuggigt” ut. Går inte så lätt att se och framförallt inget jag kan ta bild på direkt.
Är nog ingen fara

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tyckte herr Ytterberg missade några saker. Dels Samsungs kurviga apparater, usch detta otyg borde avrådas ifrån!

När det gäller OLED tycker jag du missade att nämna den mer begränsade livslängden på panelen vilket kan göra den till ett olämpligt val för personer/familjer som har en tendens att lämna TV'n på som bakgrundsljud/sällskap nästan hela dagen. Har man ett sådant beteende och TV'n står på kanske 10-14 timmar om dagen så kör man slut på en OLED bara inom några år. Tål att tänkas på! Enligt min erfarenhet när det gäller datorskärmar tenderar IPS paneler ha längst livslängd. När jag köper TV vill jag gärna att den håller 10+ år.

Det här med inbränningar sa du att det inte går att göra nått åt. Men jag har sett en gammal plasma på ett hotellrum som hade ett inställningsalternativ som kallades pixel run eller nått sånt(minns inte riktigt) där gick det ställa in hur många pixlar bilden skulle flytta på sig vertikalt samt horisontellt. Då med den inställningen så rörde sig bilden väldigt långsamt kanske nån pixel åt gången upp till max 20 pixlar med några minuters mellanrum så att man inte märkte det för att förhindra att kanalloggor samt undertexter brändes in. Finns inte nått liknande bland dagens OLED? Tycker jag det borde finnas!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

ALLTSÅ! Fantastiskt att ha @laxpudding här på forumet ändå, stort tack!

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Det här med inbränningar sa du att det inte går att göra nått åt. Men jag har sett en gammal plasma på ett hotellrum som hade ett inställningsalternativ som kallades pixel run eller nått sånt(minns inte riktigt) där gick det ställa in hur många pixlar bilden skulle flytta på sig vertikalt samt horisontellt. Då med den inställningen så rörde sig bilden väldigt långsamt kanske nån pixel åt gången upp till max 20 pixlar med några minuters mellanrum så att man inte märkte det för att förhindra att kanalloggor samt undertexter brändes in. Finns inte nått liknande bland dagens OLED? Tycker jag det borde finnas!

Ska finnas på LGs OLED TV-apparater (läste om det i denna tråden när jag undersökte ämnet).

Permalänk
Medlem

@laxpudding
Varför tycker du Ambilight är idiotiskt? Själv har jag lite problem med att se nackdelen med det. Jag gillar att ha lampor som lyser upp väggen bakom mina skärmar, så att ha det inbyggt i skärmen skulle ju bara underlätta det hela.

Nu köpte jag dock en LG modell, så valet är ju redan gjort, men nyfiken på vad du har att säga.
Blev en 55" av 2017 års modell. Ville verkligen ha Ambilight, men efter lite sökande på webben så ska 2017 panelen ha betydligt bättre bild och så kostade den en tusenlapp mindre än 2016 års modell från Philips. Bättre bild och billigare prislapp är svårt att slå.

Permalänk
Relik 📜

@Laxpudding får rätta mig, men Ambilight är väl idiotiskt ur aspekten att färgerna som rör sig och ändras helt tar bort poängen med att själva panelen visar "rätt". Det blir helt enkelt "sämre", även om det subjektivt kan kännas häftigare. Minns jag rätt ska man väl optimalt ha ett fast vitt ljus vid 6500K för att hjälpa ögonen samtidigt som bilden inte "förstörs", snarare än disco.

Ska sägas att jag själv är Ambilight-fan, sitter i dagsläget med en Philips-tv. Man får acceptera att häftigheten och känslan av en större skärm går ut över hur korrekt upplevelsen blir.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Bildexpert 📺

@emilakered: Exakt så. Ambilight som ändrar i styrka, färg och pulserar kommer påverka hur vi uppfattar färgerna på skärmen. Hjärnan låser sig på den starkaste ljuskällan som sin referens vilket hela tiden påverkar hur vi uppfattar bild och färger.

Det starka ljuset kommer även att påverka hur pupiller öppnar och stänger sig. Då vanligast att förstås att det drar ihop pupillen vilket gör det svårare att se detaljer i skuggor. Men det kommer också hjälpa till att dölja blaskig svärta.

Sedan kan man förstås gilla Ambilight. Fast det strider ändå emot alla principer för hur vi ska ta till oss bildinformation på ett konsekvent sätt. Alla borde testa en arbetsdag med Ambilight för att se hur ögonen mår efteråt. Har man tur är det bara Excel den dagen.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Joakim Ågren: Jag skulle utan problem kunna stå i 24 timmar eller längre och prata om alla aspekter som finns runt en TV och hur de används.

Orbit-funktioner mot inbränningar är främst en snuttefilt. Du får fortfarande inbränningar. Istället för en skarpt inbränd logga får du en diffust inbränd logga. Så ja, lite bättre...

Tog upp detta med böjda TV i den första introduktionen till TV:
https://youtu.be/mT1UDM4JNe8?t=892

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

TV'n står på kanske 10-14 timmar om dagen så kör man slut på en OLED bara inom några år.

Källa på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Källa på det?

Det är nog mer en teori än ett påstående.
Inte så många som haft OLED TV apparater länge, speciellt de mer moderna modellerna.
Men med tanke på att OLED bevisligen går ner i ljusstyrka märkbart på pixlar som visar ljusa färger ofta så är det ju knappast långsökt att de skulle bli oanvändbara efter ett antal år av nästan konstant användning. Men för en vanlig användare så blir det nog inte relevant på i alla fall 10år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Ambilight är väl idiotiskt ur aspekten att färgerna som rör sig och ändras helt tar bort poängen med att själva panelen visar "rätt".

Skrivet av Laxpudding:

Ambilight som ändrar i styrka, färg och pulserar kommer påverka hur vi uppfattar färgerna på skärmen. Hjärnan låser sig på den starkaste ljuskällan som sin referens vilket hela tiden påverkar hur vi uppfattar bild och färger.

Det starka ljuset kommer även att påverka hur pupiller öppnar och stänger sig. Då vanligast att förstås att det drar ihop pupillen vilket gör det svårare att se detaljer i skuggor. Men det kommer också hjälpa till att dölja blaskig svärta.

Aha, det påverkar helt enkelt hur hjärnan uppfattar vitbalansen på det man ser. Bra att veta, tackar.
Det hade man ju kanske kunnat luska ut om man tänkte lite. Sömnbristen hjälpte ju inte dock D:

Skrivet av Laxpudding:

Alla borde testa en arbetsdag med Ambilight för att se hur ögonen mår efteråt. Har man tur är det bara Excel den dagen.

Du menar att det skulle vara påfrestande ögonen att konstant anpassa sig till olika ljusnivåer?
Man kanske även blir trött i huvudet för att hjärnan konstant måste anpassa sig till nya vitbalanser, men har ingen erfarenhet av teknologin samt ingen djupgående kunskap om trötthet, så har lite svårt att avgöra.

Permalänk
Medlem

@laxpudding Vad är skillnaden mellan OLED och QLED?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av tBiorrith:

@laxpudding Vad är skillnaden mellan OLED och QLED?

Skickades från m.sweclockers.com

Allt. Samsung QLED är bara en LCD VA-panel med kvantprickar, sedan har PR-teamet satt tänderna i det och plockat fram ett coolt namn. Thomas pratar om det här i textform och här i videoform.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

@Sears:
@Laxpudding:
@emilakered:

Utan att ha sett inslaget/läst artikeln (än) eller för den delen sett ambilight i praktiken...
...så kan det väl vara bra för både ögonen och bilden förutsatt att man ställer in det på ett svagt vitt sken? Har för mig att jag läst det. Eller är jag way off?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biggis:

Utan att ha sett inslaget/läst artikeln (än) eller för den delen sett ambilight i praktiken...
...så kan det väl vara bra för både ögonen och bilden förutsatt att man ställer in det på ett svagt vitt sken? Har för mig att jag läst det. Eller är jag way off?

Ja ett svagt (~10% av tv:ns max-ljusstyrka) fast vitt sken rekommenderas.

Brukar kallas bias-lightning, finns att läsa om här bl.a.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Samsung QLED är bara en LCD VA-panel med kvantprickar

Jupp och om man ska vara väldigt petig: det är t.o.m. så att inte ens LCD-panelen har kvantprickar, det är bara LED-belysningen som är "kvantpricks förbättrad".

LCD-panel med kvantprickar (där färgfiltrerna ersätts av kvantprickar), sk QDCF, kommer eventuellt nästa år, om vi har tur.

"OLED är OLED, QLED är LCD" skulle man kunna säga.