Skrivet av Olle P:
Verkar rimligt, men tar inte hänsyn till mer långsiktiga faktorer.
Ett demo kan mycket väl minska försäljningen av ett spel.
Man kan också utgå ifrån att andelen nöjda kunder bland de som köper spelet blir högre med ett demo.
Missnöjda kunder ger badwill, vilket minskar efterfrågan på kommande spel.
Konsekvent användning av demo till alla produkter ger alltså mindre inkomster momentant, men nöjdare kunder, mer goodwill och större intäkter på sikt.
Nja.
Jag kan hålla med om att badwill ger mindre intäkter. Resten av dina slutsatser är spekulativa.
(Syftar på att om goodwill verkligen gav mer intäkter, varför är t.ex. EA en av de stora giganterna? Alla deras pengar kommer från oss så de måste göra något rätt rent ekonomiskt för de har ingen goodwill.)
Men jag kommer låta den punkten vara för jag har inget bevis för att det är fel, vill bara poängtera att du inte har bevis för att det är rätt heller, och så går vi vidare till...
Jag tycker du får det att låta som att de som prövar demot och sedan inte köper spelet hade varit missnöjda om de hade köpt spelet. Kanske är det inte vad du säger, men du får det att låta lite så.
Hur som helst är det viktigt att inse att många är ok med att betala för att tillgodose det där suget, men de kommer inte göra det om de kan få det tillgodosett gratis. Eller uttryckt annorlunda: om du har en demo kommer du inte bara "tappa" de potentiellt missnöjda kunderna (det vore ju antagligen bara bra att "tappa" dessa), men du kommer framför allt att tappa massor av kunder som inte var missnöjda också! Låt oss vara ärliga; de flesta spel är inte super-fantastiska, precis som de flesta filmer så är de flesta spel "icke-underhållande", "ok", eller "ganska kul", säg motsvarande mellan 4.5/10 till 7.5/10.
Detta var den viktigaste poängen i min post, om du hade citerat hela; att en demo kan faktiskt få även nöjda kunder att inte köpa spelet. För alla spel behöver inte vara ett beroendeframkallande knark som man måste ha mer av. Ett spel är ganska ofta som en tårta, och även om den var god är det inte alla som vill trycka i sig ett helt kilo av en och samma tårta, speciellt inte när andra tårtor ligger och väntar på att smakas på, då räcker med ett demo för att bli mätt på just den tårtan.
Samt även om du har goodwill gentemot ett företag, så köper du ändå bara deras bra spel. Du menar väl inte att du tack vare demos skulle börja stödköpa dåliga spel från företaget bara för att de gjort bra spel förr? Om något tycker jag man ser omvänt beteende, där inbitna fans lätt blir besvikna om nästa spel från samma studio inte lever upp till deras "legacy of greatness". De flestas syn på demos är väl att man som kund slipper köpa alla icke-fantastiska spel.
Jag är inte äns övertygad om att man får mer goodwill av att ha demos; man får mindre badwill och det är bra, men mer goodwill verkligen? Goodwill är lite svårare att få än att bara släppa demos skulle jag tro, och även om vi klumpar in ryckte-för-att-göra-bra-spel i kategorin goodwill (vilket jag inte håller med om) så kommer det ryktet inte att vara värt något ändå för dom som inte gillade demot kommer ju sprida det motsatta ryktet. Vilket alltså bara leder oss tillbaka till ruta #1: gör bättre spel så tjänar du mer pengar - demo eller ej.
Jag är övertygad om att det finns smartare sätt att skaffa goodwill. CD Project Red är ju ett bra typexempel på detta. Jag kommer vara nyfiken på att se vad som händer när de, som har väldigt mycket goodwill, släpper sitt första dåliga spel. För ja det går bra för dem, men det beror också på att de inte släppt några direkt dåliga spel än. Kommer folk att stödköpa från dem när de släpper sitt första dåliga spel? Eller är dåligt spel bara dåliga inkomster oavsett intjänad goodwill. Jag tror du kan se vilket håll jag lutar åt.