Analytiker: "Utgivare tar för lite betalt för sina spel"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Köpte det igår och har spelat runt 6 timmar.
Låst upp de allra flesta Heroes .
Har fått upp 20k i ingame pengar 2 gånger under dessa spel timmar.
Har Yoda och Boba Fett, Bossk , Han solo ,Kylo Ren , Darth Maul ,Lando Carlrissian och sen Rey.:)
Sen har jag låst upp alla skeppen.
Tycker spelet har grymt bra grafik mot vad bf1 har.
Låsa upp alla saker tycker jag inte är någon big deal
Spelet är som det första men är fortfarande ett spel jag tyckte var värt mina 700kr på Origin.
Spelar hellre detta än BF1 alla dagar i veckan.
Sen att vi alla har olika åsikter är en annan sak

Trodde du pratade om COD-Ghosts först innan jag fattade, undrade vad det var för trasig människa Har ingenting emot battlefront själv heller.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av grimboso:

Skal sägas att spel kostade 600 kr när jag var 6 år gammal och spel kostar 600 kr nu när jag är 26 år gammal.
Skulle spelen följa samma prisutvecklingskurva som våra löner och kostnader i resten av samhället skulle ett spel kosta 750 kr (Som kostade 600 förut). Han har inte fel när han säger att spel är billigare nu än förut, relativt sätt. Sen om den individuella prissättningen för ett spel är åt skogen eller ej är en helt annan sak.

Så var det, men nu ska du ha en "Day 1 dlc" Och 2-3 till innan spelet är färdigt storymässigt. Distributionen av spelen har blivit betydligt billigare för utvecklarna. Ett spel behöver inte längre "gone gold" för att kunna skickas ut, spelen säljs långt innan dom är färdiga och många spel säljs direkt från utvecklarnas egen portal (inga mellanhänder?)

Permalänk
Medlem

Verkligen tunga motargument från snillen spekulerar måste jag säga: "korkat", "mupp" mm...

Jämför man med t.ex. vad ett biobesök kostar så är det helt klart mycket billigare. Frågan har varit på tapeten här förut och då räknade jag väl ut att BG3 kostat mig typ 1kr/h med DLC. Blade Runner 2049 kostade väl c:a 80 kr/h på Imax.

Jag har inte så mycket synpunkter på själva kostnaden utan hur den implanteras i spel och bidrar till obalans. Spontant föredrar jag DCL (som kommer efter ett år) och tillför en större upplevelse och kanske inte bara fördelar gentemot andra. Det är något som jag saknar i SweCs synopsis av artikeln.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Trodde du pratade om COD-Ghosts först innan jag fattade, undrade vad det var för trasig människa Har ingenting emot battlefront själv heller.

Nej menade Battlefront 2.
Har inte köpt CoD sen MW2 släpptes.
Spelar dock Cod4 då jag hittar runt 2-3k servrar där nästan alla är mer eller mindre fulla

Permalänk
Medlem

är mera konkurrens nu också, vem som helst med tillgång till en pc kan snickra ihop ett spel i unity eller unreal engine... med den logiken borde man även betala royalty till fifa för att spela fotboll eller någon organisation när man spelar schack samt spelarna till varandra då de ställer upp som motståndare...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Jag köpte GTA 5 och spelade i 1h. Det blev 500kr/h. Väldigt mycket dyrare än all annan underhållning som han nämnde.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mocka:

Ska man alltså bara köpa ett enda spel och lira det ett helt år? Fan vad tråkigt. Det roliga med att köpa olika spel är variationen.

Prata för dig själv. Jag har spelat EVE online i 11,5 år

Men ja, vanliga spel är det inte många man spelat så länge. De ända jag kommer på är TFC och TF2 vilka är i princip samma spel. I för sig har jag spelat Deus Ex (första, och HR game of the year) plus Fallout 2 en massa gånger men inte i närheten av det han räknar med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramdm5:

Sweet. Lite triggad blir jag - får de för lite betalt kan de ju höja priset eller ha en prenumerationstjänst.

Det är ju det de gör med dlc, lootboxes och dlc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Verkligen tunga motargument från snillen spekulerar måste jag säga: "korkat", "mupp" mm...

Har någon haft det som sitt kompletta argument?

De flesta attackerar den felaktiga liknelsen.

Permalänk
Keeper of Traditions

Total avsaknad av verklighetsuppfattning... Undrar hur mycket betalt han fått av EA?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd

2.5 timmar om dagen i ett år är ca 1000 timmar.
Det är ytterst få spel som jag har spenderat 1000 timmar i, och av alla dem så har de antingen haft månadskostnad (MMO) eller en konstant ström av DLC (Paradox-titlar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mezzlock:

Så var det, men nu ska du ha en "Day 1 dlc" Och 2-3 till innan spelet är färdigt storymässigt. Distributionen av spelen har blivit betydligt billigare för utvecklarna. Ett spel behöver inte längre "gone gold" för att kunna skickas ut, spelen säljs långt innan dom är färdiga och många spel säljs direkt från utvecklarnas egen portal (inga mellanhänder?)

Absolut, det har du helt rätt i. Det går ju in under den biten jag skrev att den individuella prissättningen av spel och är således inget man kan säga något allmänt om. Det enda jag sa är att spel är billigare i dag än för 5-10-20 år sedan. Väldigt många spel är också väldigt bra redan när de släpps. Se t.ex The Witcher, Borderlands 1-2-PS, dom dessutom hade äkta expansioner som var vettigt prissatta, Halo, Doom. Finns dessutom en myriad med spel som ger massor med speltid som kostar mindre också. Pubg, Rust, Dota, League of Legends osv. Finns gott om spel som är bättre, billigare eller med mer replay value än EA / DICE.

Många verkar ha hakat up sig på EA som mjölkar mer än vanligt (Det känns som att det är stadigt etablerat och korrekt). Det håller jag med om, men av antal utgivna spel i dag, står EA för en försvinnande liten andel och man kan således inte använda EA's affärsmodell som en mall för spelindustrin, eller en barometer om spelmarknaden idag. Jag håller dock fortfarande med dig i sak ang. att spel släpps för tidigt och att man tar för lite ansvar efter release. Ett exempel på det är ju No Mans Sky.

Jag står dock för mitt påstående att spel är billigare idag än det var för 20 år sedan. Om man får mer eller mindre valuta för pengarna är nog upp till individen. Jag har inte hittat någon verifierbar statistik som talar om hur många timmar per spel vi spenderade då vs nu så jag vill heller påstå något generellt. Men för min egen del så spenderar jag nog faktisk mindre tid per spel idag än förut. Det är dock inte på grund av brist av kvalitet eller upplevelse men snarare att det är för det är många spel i så fall.

Visa signatur

White Heart i5-6600k@4.8ghz 1.325v ~ EVGA 780TI SC+ @ 1304mhz ~ 2x8 gb Corsair 2166mhz ~ Samsung 840 240gb ~ Crossover 2795 QHD 1440p 120hz

3D-Mania i7-6700k@5.0ghz 1.396 ~ EVGA 1080 FTW @ 2189/11500 ~ 4x4 Corsair Dominator Platinum 3800 mhz ~ Samsung 850 Pro 512gb ~ Acer Predator x34a, 3440x1440 100hz

Permalänk
Medlem

Jag kan absolut köpa det, spelpriserna har trots allt stått i princip stilla utan hänsyn till inflation i decennier samtidigt som utvecklingskostnaderna mångdubblats.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Priserna är bra som de är! Risken är att piratkopiering sätter fart annars.

En undran är det vanligt att folk laddar ner spel olagligt nuförtiden från fildelningssajter?

När priserna ligger på den nivå de gör så köper folk fler spel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Jag kan absolut köpa det, spelpriserna har trots allt stått i princip stilla utan hänsyn till inflation i decennier samtidigt som utvecklingskostnaderna mångdubblats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Det är ju det de gör med dlc, lootboxes och dlc...

Nja. Tycker deras lootboxes verkar vara mer som att ha reklam mitt i bion tex. Man vill ju att spelet man köpt ska kännas 100% utan påtryckningar för att köpa skit dag 1.

Dlc å andra sidan är rätt brett vid det här laget. En del DLC är regelrätta expansionen och andra är p2w.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ownage:

Jag köpte GTA 5 och spelade i 1h. Det blev 500kr/h. Väldigt mycket dyrare än all annan underhållning som han nämnde.

Skickades från m.sweclockers.com

Köpte Civ 5 när det kom. Inte startat det en enda gång :).

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

2,5 timmar per dag, i ett år. Det är fantasisiffror. Genomsnittsspelaren kan ju inte vara i närheten av detta. Kolla igenom din steamlista, hur många spel äger du? Hur många spel har du i runda slängar 900 timmar spelade på?

Visst är det så att RÄTT spel är billigt, men de flesta spel är inte just "det där" spelet som du lägger 1000 timmar (om året!) på. Jag hade gärna spelat Battlefront IIs 5-8 timmar långa kampanj en gång och kanske provat någon multiplayermatch. Men då kostar det ju mig 100 kr/timmen.

Permalänk
Medlem

Han verkar missa att ta hänsyn till mängden kopior per spel och därmed att företagen får intäckter som är "tillräckliga" i många avseenden. Dvs en bra vinst om spelet är bra. Därav att spelpriser inte ligger på 1000 kr för grundversionen.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem

Kan lätt lägga 1000kr plus på grundspel och några dlcs . Men absolut inte 600kr för ett spel med mikrotransaktioner och pay to win. Tänkte faktiskt köpa battlefront 2 då jag nog var en av dom få som älskade ettan. Men nu väntar jag tills det kommer på rea om någon fortfarande spelar det då .

Permalänk
Medlem

Jag tycker spelen är för dyra idag.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ownage:

Jag köpte GTA 5 och spelade i 1h. Det blev 500kr/h. Väldigt mycket dyrare än all annan underhållning som han nämnde.

Skickades från m.sweclockers.com

Köpte Civ 5 när det kom. Inte startat det en enda gång :).

Kollar man sedan BF1 statestiken så gick man från 125k spelare online vid launch till 25k idag. Så 80% dropp i dagliga spelare på ett år.

Tror man får räkna på 100-250h avrage gameplay för multiplayer spel och 10-40h i singelplayer titlar.

Är få titlar man som individ har över 1000 timmar spelade i. Själv så är det nog bara CS och EvE online som jag lirat i över 1000 timmar (PUBG klättrar sakta uppåt men är över 700h kvar innan man når dit).

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Är människan på riktigt? Folk gnäller på pay 2 win, inte att spelet är högt prissatt. Jag blir triggered av faktumet att Herr Wingren inte fattar det, och han ska vara en "analytiker". Delas det ut titlar till vem som helst i kinderägg nuförtiden eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av grimboso:

Absolut, det har du helt rätt i. Det går ju in under den biten jag skrev att den individuella prissättningen av spel och är således inget man kan säga något allmänt om. Det enda jag sa är att spel är billigare i dag än för 5-10-20 år sedan. Väldigt många spel är också väldigt bra redan när de släpps. Se t.ex The Witcher, Borderlands 1-2-PS, dom dessutom hade äkta expansioner som var vettigt prissatta, Halo, Doom. Finns dessutom en myriad med spel som ger massor med speltid som kostar mindre också. Pubg, Rust, Dota, League of Legends osv. Finns gott om spel som är bättre, billigare eller med mer replay value än EA / DICE.

Många verkar ha hakat up sig på EA som mjölkar mer än vanligt (Det känns som att det är stadigt etablerat och korrekt). Det håller jag med om, men av antal utgivna spel i dag, står EA för en försvinnande liten andel och man kan således inte använda EA's affärsmodell som en mall för spelindustrin, eller en barometer om spelmarknaden idag. Jag håller dock fortfarande med dig i sak ang. att spel släpps för tidigt och att man tar för lite ansvar efter release. Ett exempel på det är ju No Mans Sky.

Jag står dock för mitt påstående att spel är billigare idag än det var för 20 år sedan. Om man får mer eller mindre valuta för pengarna är nog upp till individen. Jag har inte hittat någon verifierbar statistik som talar om hur många timmar per spel vi spenderade då vs nu så jag vill heller påstå något generellt. Men för min egen del så spenderar jag nog faktisk mindre tid per spel idag än förut. Det är dock inte på grund av brist av kvalitet eller upplevelse men snarare att det är för det är många spel i så fall.

Ja självklart gäller det inte alla spel! Man hakar lätt upp sig på EA, speciellt när analytikern använder battlefront 2 som exempel. Är spelet bra så är det värt mycket pengar, WoW har jag spelat otaliga timmar back in the days, men har också då lagt ut en hel del pengar på det. Dota 2 har jag över 3000h i och vad har det kostat mig? 5 st frivilliga compendiums.

Permalänk
Medlem

@Wyver: Precis, datorspel har inte ökat i pris på 15-20 år. Så det är väl inte helt otroligt att spel egentligen är för billiga. Kan jämföra med matvaror, ta exempelvis svensk mjölk den är för billig, men vi svenskar är väl snåla och köper billigare mjölk som medför andra negativa konsekvenser.

Sen får jag väl be om ursäkt om jag är en av dom som drar upp snittet för speltid....
Jag blir lika förvånad när jag läser kommentarer "Vem har tid att spela mer än 2.5t/dag".
2.5 timmar speltid, då har man ju knappt blivit "varm i kläderna".

Personligen ligger jag nog på 40 timmar/veckan i speltid
Heltidsjobb + timvik 40-50timmar vecka.

Speltid:
For Honor 1074 timmar
Battlefront 1, 700 timmar
SWTOR, 2800 timmar
ME:a, 450 timmar
Ghost recon wildlands, 400 timmar
Hitman47, 234 timmar
Battlefront 2, 37 timmar

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bodorio:

Har någon haft det som sitt kompletta argument?

De flesta attackerar den felaktiga liknelsen.

Hur är liknelsen felaktig?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Tycker att det är en del hål i den analysen...

Tänker på innebandyklubban jag hade när jag var liten, den borde ju ha kostat över 10 000 kr med den matematiken.

Sen ingår ju bla. lokalhyra, utrustning o personal när man går på bio. Om jag får spela på en utlånad monsterrigg och någon kommer då och då med cola o popcorn kan jag betala mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Äpplen och päron. Film har fix underhållningstid. Spel har variabel underhållningstid. En person kanske spelar i 5 timmar, en annan 100.

Enda sättet att göra det "rättvist" vore att ta betalt per spelad timme i så fall (varpå exempelvis Bethesda/Zenimax skulle tjäna bra på mig som kört Fallout 4 i 1400 timmar and counting ).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

@Wyver: Precis, datorspel har inte ökat i pris på 15-20 år. Så det är väl inte helt otroligt att spel egentligen är för billiga. Kan jämföra med matvaror, ta exempelvis svensk mjölk den är för billig, men vi svenskar är väl snåla och köper billigare mjölk som medför andra negativa konsekvenser.

Sen får jag väl be om ursäkt om jag är en av dom som drar upp snittet för speltid....
Jag blir lika förvånad när jag läser kommentarer "Vem har tid att spela mer än 2.5t/dag".
2.5 timmar speltid, då har man ju knappt blivit "varm i kläderna".

Personligen ligger jag nog på 40 timmar/veckan i speltid
Heltidsjobb + timvik 40-50timmar vecka.

Speltid:
For Honor 1074 timmar
Battlefront 1, 700 timmar
SWTOR, 2800 timmar
ME:a, 450 timmar
Ghost recon wildlands, 400 timmar
Hitman47, 234 timmar
Battlefront 2, 37 timmar

Skulle nog säga att du tillhör topskiktet av spelarna som spelar så smycket, kanske 1-2% av alla "gamers". Jag känner ingen i min vänskapskrets som spelar så mycket och då är nästan alla mina vänner gamers. Menar det inte som någon kritik, alla har sin grej, men tror att många inkl mig som känner att den tiden inte riktigt finns. På helgerna kan det bli lite mer dock.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Att säga att spelen är för billiga samtidigt som det säljs season pass för 3-400kr för att få hela spelet är väl lite roligt ändå.
Att folk är missnöjda nu är ju själva p2w-elementet. Sälj hellre spelet dyrare och så ingår allting utan extra transaktioner i efterhand, men det görs inte eftersom loot boxes och liknande uppenbarligen är en enorm kassako.

Sen ang. utvecklingskostnader. Jag antar att det är någon som räknar på om produkten de tar fram kommer löna sig eller inte, annars är de ju helt pantade.

Edit: Framförallt, de utgår alltid från att deras produkt är det bästa som hänt sedan skivat bröd. Att produkten är dålig eller får ett dåligt mottagande existerar aldrig. Nej, om något säljer dåligt är det inte produkten som är dålig!
"här har vi spenderat 16 miljarder på ett spel som är dåligt, varför tjänat vi inga pengar?"

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts