Seasonic Focus Plus Gold 750 W

Permalänk
Medlem

Seasonic har alltid gjort bra agg, kul att se att de är tillbaka i absoluta toppskiktet även i det här segmentet. För 15 år sedan blev man smått ruinerad om man ville investera i ett Seasonic... och nu står vi här. Hoppas de får god utväxling på den nya prisstrategin.

Permalänk
Medlem

Har SweClockers testlabb lyssnat noga på fläkten när passiva läget är av? Jag är inne på mitt 3de psu pga tickande ljud från fläkten vilken i sin tur över röstar allt annat i lådan.

Någon annan som kanske kan ta en titt på det?

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Var jag verkligen så otydlig? Seasonic har ju likt alla andra tillverkare främst levt på att tillverka åt andra bolag och märken, en så kallad original equipment manufacturer (OEM). Så de har väl rimligtvis hoppats och satsat på att knyta till bolag som vill använda Seasonics konstruktioner, även de som inte använt Seasonic så mycket förut, eller alls. Är det definitivt slut med detta nu?

Det jag menade var att de sannolikt aldrig ens haft någon öppen dörr till EVGA's väldigt populära serier mer än som komplement. Då finns nog som andra sagt mer att vinna på att lansera eget. De har knappast gett upp att vara OEM då de är ett av få företag med gedigen tillverkningskapacitet, tillsammans med typ FSP och CWT. Super Flower däremot håller nog väldigt hårt i att leverera till EVGA då det verkligen givit ett uppsving för dem och till och med gjort att deras produktionskapacitet inte räckt till

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av EddAa:

Har SweClockers testlabb lyssnat noga på fläkten när passiva läget är av? Jag är inne på mitt 3de psu pga tickande ljud från fläkten vilken i sin tur över röstar allt annat i lådan.

Någon annan som kanske kan ta en titt på det?

Låter ju minst sagt grymt störande :/
Har du testat att dra igång agget utanför chassit och ställt det på sidan, eller hållit det i olika vinklar?
Låter väldigt skumt att 3 agg ska uppvisa samma fel, men har själv råkat ut för att vissa fläktar tickat eller givit ifrån sig andra störande missljud när dom körts i vissa hastigheter eller kopplats till motstånd/fläktkontroller.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av EddAa:

Har SweClockers testlabb lyssnat noga på fläkten när passiva läget är av? Jag är inne på mitt 3de psu pga tickande ljud från fläkten vilken i sin tur över röstar allt annat i lådan.

Någon annan som kanske kan ta en titt på det?

Det var inget jag stötte på med vårt exemplar under testandet (har som praxis att trycka örat mot fläkten för att upptäcka eventuella missljud).

Har dock fortfarande enheten kopplad till konstlasten, så kör en dubbelcheck imorgon!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Kan även slå ett slag för Seasonic Prime Platinum 750W, köpte till min server. fläkten går aldrig. Riktigt nice.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hank Solo:

Vad hindrade dig att köpa det då?

Var mest att det verkade vara ett nytt nättagg för den svenska marknaden och att det inte fanns mycket information från användare på prisjakt eller recensenter. Gjorde ingen supergrundlig sökning, så får kanske skylla mig själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 09 3900X 3.79GHz| ASUS TUF Gaming X570-Plus | Gigabyte Radeon RX 5700 XT 8GB Gaming OC | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200 MHz | Kingston A2000 M.2 1TB | Corsair iCUE 220T |

https://www.twitch.tv/unixo

Permalänk
Medlem
Skrivet av 20kr:

Låter ju minst sagt grymt störande :/
Har du testat att dra igång agget utanför chassit och ställt det på sidan, eller hållit det i olika vinklar?
Låter väldigt skumt att 3 agg ska uppvisa samma fel, men har själv råkat ut för att vissa fläktar tickat eller givit ifrån sig andra störande missljud när dom körts i vissa hastigheter eller kopplats till motstånd/fläktkontroller.

Jag har testat psun utanför lådan och utan någon load överhuvudtaget, tickande kvarstår dock så försvinner det när man slår på hybrid läget vilket inte är så konstigt då fläkten slutar snurra.

Skrivet av JonasT:

Det var inget jag stötte på med vårt exemplar under testandet (har som praxis att trycka örat mot fläkten för att upptäcka eventuella missljud).

Har dock fortfarande enheten kopplad till konstlasten, så kör en dubbelcheck imorgon!

Skickades från m.sweclockers.com

Det hade varit jättesnällt ska också nämna att jag bytte ut 750w till ett 850w dock så kvar står tickandet även vid test utanför lådan samt i lådan.

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Över vadå?

Jag hade under flera år prestanda problem i spel där min och snitt FPS'n var mycket låga trots att jag hade kraftfull PC.

Jag bytte ut föregående till min nuvarande i signatur, efter det märktes en rejäl stabil FPS boost.

Vad hade du för PSU innan om det var så kasst att det påverkade din spelprestanda? Ace of Sweden?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Skrivet av Vangen:

Precis likt denna, jag är så nöjd med min 750W EVGA SuperNova 2. Märktes hur spelprestandan förändrades rejält från ett tidigare Corsair 850W.

spelprestandan ?? På vilket sätt blev det annorlunda?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vangen:

Precis likt denna, jag är så nöjd med min 750W EVGA SuperNova 2. Märktes hur spelprestandan förändrades rejält från ett tidigare Corsair 850W.

Bry dig inte om alla andra som skriver, de dumförklarar dig bara i mina ögon, och gör narr av dig, istället för att förklara vad de fann roligt i din text.

Men varför de andra reagerade på att spelprestandan förändrades rejält:

Är p g a att själva nätaggregatet, även kallat PSU(Power Supply Unit), är som en jättestor transformator i princip, och omvandlar 230V ifrån eluttaget i väggen, till 12V, 3,3V samt 5V, om jag inte missminner mig med de olika volten.

Och påverkar i det stora hela inte själva spelprestandan, utan strömförsörjer enbart samtliga komponenter i datorn, så att datorn kan starta, och du kan använda exempelvis MB(moderkort), HDD (hårddisk) , SSD (Solid State Drive),samt grafikkortet genom att strömförsörja dessa.

Och om det inte finns tillräckligt med kraft från nätaggregats sida för att orka driva datorn, så brukar den slå ifrån/inte vilja starta.

Kan även nämna att, om du bytte flera komponenter, samtidigt som du bytte ut nätaggregatet, så är det betydligt större risk att dem har påverkat prestandan markant.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Avstängd

Ser ut som ett väldigt lovande nätagg. Hoppas att fler tillverkare börjar med små/kortare nätagg likt detta.

Skulle dock även vilja se fler 80 Plus Platinum och 80 Plus Titanium nätagg.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av EddAa:

Jag har testat psun utanför lådan och utan någon load överhuvudtaget, tickande kvarstår dock så försvinner det när man slår på hybrid läget vilket inte är så konstigt då fläkten slutar snurra.

Det hade varit jättesnällt ska också nämna att jag bytte ut 750w till ett 850w dock så kvar står tickandet även vid test utanför lådan samt i lådan.

Nu har jag testat vårt exemplar igen och kunde inte upptäcka något klickande eller andra missljud från fläkten. Körde både några förprogrammerade laster för att se om fenomenet dök upp vid något speciellt varvtal samt nätdelen kopplad separat från konstlasten utan nämnvärd last för att eliminera oljudet från den sistnämnda.

Det är ju dock oroväckande att du gått igenom tre exemplar med samma missljud. Frågan är om det kan vara en specifik batch av fläktar som dras med dessa problem. Det är dock ett solklart fall för reklamation om man stöter på dessa problem, då klickande fläktar inte är något som ska accepteras oavsett prisklass.

Permalänk
Medlem

@JonasT du är en pärla som tog dig tid att testa <3
@EddAa Då blev vi tyvärr inte mycket klokare, men det är nog som Jonas spekulerar i att fläktarna är smått defekta.
Fläkten i mitt EVGA G2 750w agg är hellre inget att hänga i granen, enda anledningen till att jag står ut med den är att den aldrig någonsin startar.
Slår man av hybridläget så låter fläkten som en brödrost och drar på i säkert 1000rpm i idle.
Den är så skrovlig att den utan problem överröstar grafikkortet som i princip är ljudlöst även vid spelande.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem

"Seasonic har siktet inställt på Corsair och EVGA"

För min del har de redan träffat då mitt Corsair-agg är ett Seasonic

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Över vadå?

Som @Razerblader förklarar så har PSU:t ingen effekt på spelprestandan. Antingen så klarar nätagget av att leverera ström till resterande komponenter i datorn eller inte.
Har aldrig hört talas om ett scenario tidigare där ett nytt PSU plötsligt leder till betydligt bättre fps i spel, för det är inte så nätagg fungerar. Det hade varit som att någon sa att dom fick bättre ljud i sina högtalare av att byta RAM-minnen, därav mitt smått sarkastiska "...ursäkta?"

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

@Vangen:
@MinscS2:

Ja det enda jag kan tänka mig är...
a) värmeproblem.
b) defekt psu / måndags ex.
c) ditt gamla agg hade flera 12V linor och sättet du kopplat på gjorde så att någon av dem blev överbelastade.
d) du bytte något annat i datorn samtidigt.
e) du uppdaterade drivrutiner / bios / annat.

Men ja i det generella fallet ska psu inte påverka prestanda - om vi inte snackar kraftig överklockning p.g.a. elektrisk prestanda (rippel / stabilitet).

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

@Sebastian V:
@MinscS2:

Ja det enda jag kan tänka mig är...
a) värmeproblem.
b) defekt psu / måndags ex.
c) ditt gamla agg hade flera 12V linor och sättet du kopplat på gjorde så att någon av dem blev överbelastade.
d) du bytte något annat i datorn samtidigt.
e) du uppdaterade drivrutiner / bios / annat.

Men ja i det generella fallet ska psu inte påverka prestanda - om vi inte snackar kraftig överklockning p.g.a. elektrisk prestanda (rippel / stabilitet).

Ja något i de alternativen led min prestanda över.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Undrar hur mitt 2 år gamla EVGA Supernova 750 P2 står sig mot detta.

Visa signatur

Meh

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Ser ut som ett väldigt lovande nätagg. Hoppas att fler tillverkare börjar med små/kortare nätagg likt detta.

Skulle dock även vilja se fler 80 Plus Platinum och 80 Plus Titanium nätagg.

Finns Platinum variant också: https://www.inet.se/produkt/6902432/seasonic-focus-plus-750w-...

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem

Önskar jag läst detta innan jag köpte mitt Corsair Rm750X....

Permalänk
Medlem

Lite fördomsfullt och utan att direkt läsa artikeln hävdar jag att Seasonic är världsbäst. De har producerat guld i många år och deras modulära passiva modeller måste vara bland det bästa på marknaden... ljudlöst toppmodernt och låg effektförlust. Renodlad kvalité värd varenda krona (om man har...)

Permalänk
Medlem

@JonasT
@20kr

Finns tydligen fler som har problem med tickande fläkt, hittar en hel del på youtube och forums :/

https://www.youtube.com/watch?v=B6tE14gQ1Kw

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem

@EddAa Låter som att fläktlagret är dåligt eller att något litet slår emot bladen, men ljudet försvinner ju helt så fort fläkten stängs av så det sistnämnda tror jag inte mycket på.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unixo:

Kunde ni inte släppt det här innan BF? Gick ju för 899 :- på Inet

Skickades från m.sweclockers.com

Hade turen att införskaffa detta förträfffliga modulära nätaggregat för 849kr om jag minns rätt på komplett under deras black week.
Det märks knappt att fläktar existerar på denna PSU. Hybrid mode är väldigt användbart.
Har bara gott att säga om detta aggregat, bara anledningen att den inte använder kullager, FDB fläktarna är helt underbara!

Rekommenderas för den som vill ha ett riktigt bra och kraftfullt aggregat som kommer hålla länge.

Skrivet av Myllerman:

Det komiska är att datorn kan blir varmare av ett effektivt nätagg då den inte behöver lika mycket kylning som i sin tur suger ut mindre luft ur chassit. (beroende på hur man monterat den såklart). Ökade chassifläkten några 100rpm (custom curva) så var det lungt men lite oanad effekt som fick en att klia sig i huvet en liten stund hehe.

Därför är Seasonic så smarta att dom sätter dit en knapp som det står Hybrid på. Har du den knappen intryckt snurrar alltid fläktarna. Har du däremot inte tryckt på den så stänger den av fläktarna vid låg load och körs efter en bra satt kurva.

https://seasonic.com/faq/#collapse7

Skrivet av EddAa:

Har SweClockers testlabb lyssnat noga på fläkten när passiva läget är av? Jag är inne på mitt 3de psu pga tickande ljud från fläkten vilken i sin tur över röstar allt annat i lådan.

Någon annan som kanske kan ta en titt på det?

Har använt min 750w i ungefär 2 veckor nu och har verkligen ingenting att klaga på än så länge iaf.

Permalänk
Medlem

vad är skillnaderna mellan gold och platinum aggen?
Funderar på ett sådant här men osäker på vilken man ska gå på..
gold/platinum 750 eller 850 ..
Har ett 980Ti nu men tänkt att uppgradera längre fram till ett 1080ti liknande eller värsta fall 980ti sli

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

@Nima2001 tror att enda skillnaden är att Platinum är mer energieffektivt, kan vara något mer dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 8700k. gtx 1070ti. 16gb ram

Permalänk
Medlem

@bigganum:

Svarar på mig själv då jag inte tänkte på detta när jag skrev inlägget.

Det ENDA som faktist är att klaga lite på med detta aggregat är att när du installerar det som vanligt i dagens chassin. (Längst ner i mitten med fläkten uppåt.)

Så blir man tvungen att försiktigt vrida på kablarna som sitter fastlimmade för att man skall kunna vrida sladden och sätta in den i PSU som skall gå till moderkortet. Denna modell använder en 6+2 pin till 8pins som man som vanligt sedan sätter i moderkortet.

Varför man måste vara väldigt försiktig när man flyttar på kablarna för att ens kunna montera detta så man ens kan sätta i sladden i aggregatet (för det går helt enkelt inte i ett vanligt chassi utan att försiktigt flytta varje kabel så att det passar.)

Är för att det sitter capacitorer inuti denna moderkortssladd, och dessa vill du inte skada.

Som jag ser det har dom tänkt lite baklänges här hur själva moderkortssladden som skall in i PSU och till moderkortet skall sitta.
Eller helt enkelt hur dom tänkt att aggregatet skall sitta och i vilken position. Men som i en standard dator idag så blir det detta pill.

Annars har jag inget att klaga på.
Det var bara en liten jobbig installation pga sladden. Då jag fick söka mig fram till hur jag skulle göra då jag inte var den första att stöta på problemet, därför tycker jag det är värt att nämna.

Permalänk
Medlem

någon som vet om seasonic har sleevade kablar som alternativ?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigganum:

@bigganum:

Svarar på mig själv då jag inte tänkte på detta när jag skrev inlägget.

Det ENDA som faktist är att klaga lite på med detta aggregat är att när du installerar det som vanligt i dagens chassin. (Längst ner i mitten med fläkten uppåt.)

Så blir man tvungen att försiktigt vrida på kablarna som sitter fastlimmade för att man skall kunna vrida sladden och sätta in den i PSU som skall gå till moderkortet. Denna modell använder en 6+2 pin till 8pins som man som vanligt sedan sätter i moderkortet.

Varför man måste vara väldigt försiktig när man flyttar på kablarna för att ens kunna montera detta så man ens kan sätta i sladden i aggregatet (för det går helt enkelt inte i ett vanligt chassi utan att försiktigt flytta varje kabel så att det passar.)

Är för att det sitter capacitorer inuti denna moderkortssladd, och dessa vill du inte skada.

Som jag ser det har dom tänkt lite baklänges här hur själva moderkortssladden som skall in i PSU och till moderkortet skall sitta.
Eller helt enkelt hur dom tänkt att aggregatet skall sitta och i vilken position. Men som i en standard dator idag så blir det detta pill.

Annars har jag inget att klaga på.
Det var bara en liten jobbig installation pga sladden. Då jag fick söka mig fram till hur jag skulle göra då jag inte var den första att stöta på problemet, därför tycker jag det är värt att nämna.

Svarar åter igen för att kunna ge er korrekt och bra information.

Jag installerade nyligen denna PSU i ett darkbase700 chassi.
På denna chassimodell sitter PSUn "uppochner" med insug från botten.

Hade detta varit fallet för Fractal Design R5 hade skruvarna passat.

Men känns lite som dom har tänkt att det skall sitta åt det hållet, för har man fläkten riktat mot botten så får man inte de problem med moderkortskabeln som jag nämnt i tidigare.

Skrivet av EddAa:

Har SweClockers testlabb lyssnat noga på fläkten när passiva läget är av? Jag är inne på mitt 3de psu pga tickande ljud från fläkten vilken i sin tur över röstar allt annat i lådan.

Någon annan som kanske kan ta en titt på det?

Inget fel alls på mitt Seasonic plus, fungerar felfritt och jag är riktigt nöjd!

Gott nytt på er!