Powerline adapter eller WiFi Extender - Mest stabila alternativet?

Permalänk

Powerline adapter eller WiFi Extender - Mest stabila alternativet?

Hej!

Söker lösning till mitt internetproblem. Jag har en router som står en bit bort (i rummet bredvid). Jag har min spelkonsol uppkopplad mot routern via WiFi, men denna lösning duger inte. Mitt i spelandet kan den börja "lagga" eller tappa kontakten helt med routern. Mäkta irriterande när man spelar online.
Sökt lite på olika alternativ och det jag kommit fram till är antingen Powerline adapter eller en WiFi Extender. Läste runt lite och Powerline ska tydligen vara det stabilaste valet. Men dock kan Powerline bli flaskhalsat beroende på hur gammal ledningarna i väggen är.

Någon som kan lägga in ett gott ord till någon av dessa alternativ? Kör Du med Powerline eller WiFi Extender, och hur bra fungerar det? Är mycket tacksam till svar!

/Krig

Permalänk
Inaktiv

@Krigarvarg:
Jag köpte mig ett par power-lines från Zyxel, har fungerat mycket bra! Har visat snabba och stabila värden när jag testat via Bredbandskollen.
Det gäller att kolla så att dina vägguttag du tänkt använda går på samma slinga i hemmet dock.

Permalänk
Medlem

Powerlineadapters kan funka bra eller så funkar det inte alls, jag har varit med om bägge. I lägenhet funkade det väldigt bra med hastigheter på 3-400 Mb/s, flyttade till hus och kopplade in samma prylar och var då nere på 10-15 Mb/s.
Wifi-extenders bör man undvika då det (väldigt förenklat) halverar din hastighet. Om man verkligen inte kan köra trådat bör man skaffa en mesh-lösning där enheterna kör sin backhaul på en annan kanal än klienttrafiken.

Permalänk
Hedersmedlem

Det har redan nämnts men det är värt att upprepa att wifi extenders inte är en bra lösning. Det är nästan alltid ett dåligt val och när du är ute efter stabil uppkoppling så är det med all säkerhet fel för ändamålet. Extenders stör både sändare och mottagare så att man får en hel del ökad packet loss och tappad hastighet.

@Krippa75 har sammafattat det väl. Fungerar powerline adapters så låter det smidigt för ändamålet men i vissa lägen fungerar det inte så bra. Meshnät annars om det inte går att dra kablar.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Rekordmedlem

Det stabilaste är nätverkskabel, powerline och wifi är lite lotteri och oerhört beroende av lokala förhållanden, en extender/repeater är däremot alltid ett dåligt val då de som bäst innebär att man halverar bandbredden och dubblerar latensen wifidelen av lanet så en sådan bör ses som en sista utväg om allt annat inte funkat.
Du har inte möjlighet att dra kabel en del av vägen och montera en accesspunkt om det är wifitäckning du saknar ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det stabilaste är nätverkskabel, powerline och wifi är lite lotteri och oerhört beroende av lokala förhållanden, en extender/repeater är däremot alltid ett dåligt val då de som bäst innebär att man halverar bandbredden och dubblerar latensen wifidelen av lanet så en sådan bör ses som en sista utväg om allt annat inte funkat.
Du har inte möjlighet att dra kabel en del av vägen och montera en accesspunkt om det är wifitäckning du saknar ?

Vad är en accesspunkt? Jag har nätverkssladd på andra sidan av rummet som konsolen står i. Men den når inte ända fram till konsolen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Min lägenhet är byggd 1965, och jag kör powerline till mina grabbars rum eftersom jag inte vill spika kabel i betongväggarna. Det fungerar alldeles utmärkt. Om jag minns rätt ska de jag köpte klara upp till 500Mb/s, vilket är lite overkill så länge vi bara har 100/100 bredband
De har inte klagat de senaste tre åren i alla fall.

Visa signatur

*Har en dator. Den är okej, men inte värd att skryta över... ;)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Krigarvarg:

Vad är en accesspunkt? Jag har nätverkssladd på andra sidan av rummet som konsolen står i. Men den når inte ända fram till konsolen.

Skickades från m.sweclockers.com

En accesspunkt är radiodelen som ger dig möjlighet att använda wifi, den är länken mellan kabel och radiolan. Har du kabel nästan ända fram så förstår jag inte varför du inte förlänger/skarvar den så den räcker. Du kan ju också ansluta en AP via den kabeln om du måste ha wifi.
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=473

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag kör två powerline-accesspunkter från TP-link för att få wifi och/eller trådbunden kontakt i de två hörn av lägenheten där jag inte kan nå min stora accesspunkt.
Wifit är långsamt (någon MB/s) men stabilt hela tiden. Trådbundet får jag 100/100 utan problem vilket borde vara mer än nog för en spelkonsoll. De två acesspunkterna sitter på andra proppar/slingor än "bryggan" som är kopplad till min switch.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Fungerar powerline adapters så låter det smidigt för ändamålet men i vissa lägen fungerar det inte så bra. Meshnät annars om det inte går att dra kablar.

"Vissa lägen", man bör nog definiera det begreppet!

- Ägaren har inte praktisk förmåga att installera nätverkskabel inkl ett uttag plus en AP.

- Ägarens lägenhet/hus är byggd så att det inte går, mindre troligt.

- Ägaren har inte råd att anlita en montör för att dra fram nätverkskablar. (om ägaren har "tummen mitt i näven")

Återstår då Powerlineskräpet (mn bestämda åsikt) med slumpmässigt utfall pga fasdragningen från elcentralen inkl ännu sämre en extenderlösning.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Flyttat in i hyresrätt och var inte alls sugen på att dra nätverkskabel genom hela lägenheten så köpte nyligen ett par dlink DHP-601av (av2) för att testa (inet har rea på dom atm). Kontakterna i lägenheten är ojordade och kanske på olika faser*. ingen optimal situation för homeplugs/powerline dvs . får likväl ut mellan 150-200mbit mot internet. Har tyvärr ingen annan dator att testa med lokalt men är väldigt nöjd med det resultatet.

*Är ingen elektriker men dom två kontakterna jag använder verkar iaf sitta på olika proppar.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |