Regeringen inför samtyckeslag - advokatsamfundet kritiska!

Permalänk

Regeringen inför samtyckeslag - advokatsamfundet kritiska!

Efter alla #metoo-upprop och "skandaler" lägger regeringen fram ett förslag om samtyckeslag. Från anklagelser mot Pulp Fiction-producent till lagändringar i norden. Vi lever sannerligen i en liten värld.

Ett utdrag från samtyckeslagen:
"Det blir förbjudet att ha sex med en person som inte uttryckligen sagt ja eller aktivt visar att den vill delta. Det ska inte längre krävas att gärningsmannen har använt sig av våld eller hot, eller utnyttjat offrets särskilt utsatta situation, för att kunna dömas."
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/punkt-for-punkt-sa-ser-for...

Vad romantiskt det kommer bli för svensson att idka samlag med sin partner efter detta.
- "Älskning, vill du ha sex?"
- Javisst, jag samtycker jag till att vi ska ligga.

- Får man ta av dig kläderna?
- Ja, det får du. Allt annat vore sexuellt utnyttjande.

När en kvinnlig representant från advokatsamfundet är kritisk då vet man att det är en tandlös lag vars enda syfte är politikpopulism.

Vad är era åsikter om lagförslaget som infaller juli nästa år? Ska det bli kul att ständigt fråga sin partner om lov innan man utför minsta sexuella handling? (väldigt otändande)

Läsvärda källor:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/uppgifter-regeringen-infor...
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/experter-nya-lagen-gor-ing...
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/mats-knutsson-om-samtyckes...
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringen-lovar-samtyckes...

Källor
Visa signatur

"Den som sätter skräck i andra är själv ständigt skräckslagen"

Permalänk
Medlem

Dom måste ju lösa nån form av app som är kopplad till bankid finns väl inte många som använder papper idag.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Blir väl i slutändan precis samma sak och ord kommer stå mot ord i majoriteten av fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jämställdhet till trots verkar bevisbördan fortfarande falla på mannen att intyga samtycke?
Hur ska man göra undrar man om det är två män som begår samlag utan skriftligt samtycke. Är då båda våldtäktsmän?

Permalänk
Medlem

@windblownsnow: Jämställdhet som politiskt koncept / populism har aldrig haft något med ordbokens definition av jämställdhet att göra.

Till att börja med så är den populistiska versionen aldrig bidirektionell.

Permalänk
Avstängd

@Windows-95:

Spelar ändå ingen roll dom väljer ändå att tro på vad tjejer säger och skiter i vad killar säger.

Så i teori så skulle tjejen kunna säga ja till samlag och efter det gå till Polisen och anmäla honom och säga att han våldtog mig det räcker för att sätta ditt personen.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Skrivet av Windows-95:

Ett utdrag från samtyckeslagen:

[i]"Det blir förbjudet att ha sex med en person som inte uttryckligen sagt ja eller aktivt visar att den vill delta. Det ska inte längre krävas att gärningsmannen har använt sig av våld eller hot, eller utnyttjat offrets särskilt utsatta situation, för att kunna dömas."

Vad är era åsikter om lagförslaget som infaller juli nästa år? Ska det bli kul att ständigt fråga sin partner om lov innan man utför minsta sexuella handling? (väldigt otändande)

Hur får ni som kastar strå om er punkt 1 till punkt 2? På allvar?

Permalänk

Varför försvann min omröstning?

Edit: Åtgärdat.

Visa signatur

"Den som sätter skräck i andra är själv ständigt skräckslagen"

Permalänk
Medlem

Så om kvinnan ångrar sig dagen efter och säger att hon inte gav sitt medgivande så har mannen inget försvar?

Känns inte alls som en lag som främjar jämlikhet utan istället ger kvinnor all makt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danzle:

Blir väl i slutändan precis samma sak och ord kommer stå mot ord i majoriteten av fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Är du säker på det?

Senaste tiden bevisar helt annorlunda. Det har hängts ut många personer i media kring me2 utan att
det har skett en riktig rättegång om personen är skyldig eller ej.

När en övervakningskamera har fångat en rånare utan mask i Rosengård så är det tvärtom
väldigt viktigt att inte visa ansiktet på personen.
Media hävdar så att de inte vill agera domare utan att en rättegång har genomförts....

Så undrar vissa personer varför förtroendet för Svensk media bara blir lägre och lägre.

Att människor har olika värde i Sverige bevisas dagligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windows-95:

Varför försvann min omröstning?

Dina åsikter kanske inte ligger i linje med vad Sweclockers vill publicera.. Cencur?

Permalänk
Medlem

Kommer göra 0 skillnad. Åklagaren måste ju fortfarande visa att den åtalade är skyldig, inte tvärtom där den åtalade ska bevisa att denne inte är skyldig. Alltså måste en åklagare visa att det inte fanns samtycke, vilket blir väldigt svårt vid ord mot ord

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Skäggig legend

Well here we go...

Metoo har gått helt överstyr. Idén med rörelsen är absolut en bra grej och behövs. Problemet blev: folk blir dömda utan att försvara sig. Jag har fått polisanmälning hemskickad (som blev nedlagd). Jag kallade en tjej för "vet min sköna dam vad klockan är? Jag orkar inte gå till jackan" med en komisk brytning. Hon blev rosenrasande och skrek. (vi var bekanta sedan tidigare) därför hon visste vad jag hette etc... Holy shit...

En bekant till mig är utredare hos länsman och enligt hans ord att det under väldigt kort tid har petitessanmälningarna tagit upp dyrbar tid mot att ta itu med grova våldtäkter. Som om de inte redan hade problem med resurser?

Jag tycker att Metoo har blivit helt fucked up. När jag tar diskussioner med nazifeminister skriker de bara: KÄFTEN DU FÖRSTÅR INTE.

Jag försöker berätta om händelser i mitt och min särbos liv som får de flesta att sätta kaffet i halsen, men inte feministerna, de skiter fullkomligt i vad som hänt henne utan tycker att jag är för våldtäkt och att jag hånar de som blivit våldtagna - som att de helt glömt det jag berättade om.

Därför jag blir så arg när de tar upp dyrbar tid som poliserna behöver för att lägga på tex ouppklarade gruppvåldtäkter/försök till mord. Men hey, jag är ju för våldtäkt när jag säger sanningen...

Summa summarum: denna lag är komisk, den finns redan. Vill man inte ha sex med någon, har man inte det. Det kallas våldtäkt. Nästa fråga!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Kan ju bli kul att se "eller aktivt visar att den vill delta" argumenteras I domstol.
Kyssas?
Drar ner byxorna, bråttom till toan kanske?
Ger den där blicken?
Den biten gör ju att nya lagförslaget inte bör ändra på någonting utöver mängden skattepengar som finns kvar.
Om dagens domstolar inte ser att en kvinna i rullstol som skriker nej flertal gånger till flertalet män inte blir våldtagen så vetefan varför dom tror att det är mer lagar som behövs...

Permalänk
Medlem

Ska bli kul med sex efter det här. Om det inte redan va tillräckligt underhållande så kommer det nu bli riktigt jävla mycket skratt.
-kan du flytta ditt sexiga ben 2cm till vänster?
-är det okej om jag slickar dig på örat?
-godkänner du en svängom? ja, fast max 45 graders vinkel

Permalänk
Medlem

Det hela handlar inte om att sätta dit fler män. Brukar du våldta personer som är fulla eller som skriker nej så ligger du i riskzonen att nu bli dömd.
Om du däremot ska ha sex med din partner så blir inte skillnaden större mot idag, såvida du inte tvingar till dig sex i vanliga fall för att du "trots allt har diskat" eller "hämtade ju barnen". Skrämande många blir faktiskt sexuellt utnyttjade i sina hem idag, partners som anser de har rätt till sexet.

Ett samtycke nästa sommar är lika sexigt som ett samtycke idag. "ja" eller att personen hjälper till med o ta av sig sina kläder frivilligt. För lets Face it, det handlar om att båda parterna ska vilja ha sex, inte ena känna sig tvingad, för husfridens skull.

Om mannen ångrar sig dagen efter o anmäler de? Då hade ju plötsligt mannen all makt?

Så bara för att vi behöver stärka en lag om sex, så är de till kvinnans fördel? Om det är si åsikt kanske du är en del av problemet? Känner du ofta att du har rätt till andras kroppar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

#17173358

Skrivet av superegg:

@Windows-95:

Spelar ändå ingen roll dom väljer ändå att tro på vad tjejer säger och skiter i vad killar säger.

Så i teori så skulle tjejen kunna säga ja till samlag och efter det gå till Polisen och anmäla honom och säga att han våldtog mig det räcker för att sätta ditt personen.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Well here we go...

Metoo har gått helt överstyr. Idén med rörelsen är absolut en bra grej och behövs. Problemet blev: folk blir dömda utan att försvara sig. Jag har fått polisanmälning hemskickad (som blev nedlagd). Jag kallade en tjej för "vet min sköna dam vad klockan är? Jag orkar inte gå till jackan" med en komisk brytning. Hon blev rosenrasande och skrek. (vi var bekanta sedan tidigare) därför hon visste vad jag hette etc... Holy shit...

Summa summarum: denna lag är komisk, den finns redan. Vill man inte ha sex med någon, har man inte det. Det kallas våldtäkt. Nästa fråga!

Ja, detta har gått helt överstyr. Nu känns det mer som det är lättkränkta människor som vill hitta ursäkter för sina egna misslyckanden som hörs mest, på bekostnad av de verkliga offren. Nästa steg är väl att den generiska taggen #metoo används även till annat typ "Min chef tvingade mig att arbeta", "Min lärare gav mig underkänt för att jag hade alla fel" och "klart jag som 22 åring ska ha samma lön som en senior expert". Facebook lär visa att man är i samtakt med tiden och införa en "Nu blev jag kränkt" knapp på varje inlägg.

Permalänk
Inaktiv

Jag avstod min röst i omröstningen. Det är ett utmärkt initiativ som åtminstone visar att några har fått upp ögonen för situationen. Att den ändrade lagstiftningen skulle få till fler fällande domar är jag däremot tveksam till.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Vad är din åsikt om omröstningen ovanför?
* Vinklad.
* Super vinklad.
* Extremt super vinklad.

Permalänk

@Gropenator:
Inte alls. Tycker att man får tydliga val med klara beskrivningar. Gillar ditt nick förresten, den passar trådens ämne!

Visa signatur

"Den som sätter skräck i andra är själv ständigt skräckslagen"

Permalänk
Skrivet av HallonsyltarN:

Åklagaren måste ju fortfarande visa att den åtalade är skyldig, inte tvärtom där den åtalade ska bevisa att denne inte är skyldig. Alltså måste en åklagare visa att det inte fanns samtycke, vilket blir väldigt svårt vid ord mot ord

Nej. Enligt svensk lag så när ord står mot ord så ska domstolen tro på kvinnan. Det systemet infördes för att socialdemokraterna och vänstern ansåg att för få anklagade fälldes för sexualbrott. Dvs bättre att några oskyldiga fälls, än att någon skyldig undkommer.
Nu har svenska domstolar stor frihet i att tolka lagen, och även om det inte alltid blir så lyckat (se t.ex. straffskalor) så har det i just det här fallet inneburit att vi i praktiken fortfarande inte har omvänd bevisföring i sexualmål.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Ziddie:

Dina åsikter kanske inte ligger i linje med vad Sweclockers vill publicera.. Cencur?

Jag såg din rapport om att du ville ta bort din inlägg. Vi väljer här att inte censurera ditt inlägg.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Jag ser inte hur det kommer ha påverkan på medelsvenssons, ord kommer fortfarande stå mot ord, och jag förutsätter att även om folk dömer ut någon som bara blivit anklagad så kommer rättväsendet fortfarande utgå att man är oskyldig innan man är bevisat skyldig.

Men lagförslaget rättfärdigar häxjakt, den ger utsatta kvinnor mer frihet på mäns bekostnad. Vissa kan argumentera för, andra emot, och även om jag själv tycker det är bra att utsatta får chansen att bli mindre utsatta känner jag mig obekväm att det ska göras på bekostad av andra. Idealiskt hade alla dragits upp till samma höga nivå.

MGTOW kanske blir lite mer av ett kulturellt fenomen i Sverige efter detta, likt Japans gräsätare? Jag ser inte lagförslaget påverka mig, blir jag orättvist anmäld har polisen ändå inte resurserna och kommer lägga ner förundersökningen.

Edit:
Vansinnigt vinklade svarsalternativ btw.

Permalänk
Medlem

Hur fungerar detta? Det är ju fortfarande ord mot ord precis som vanligt eller ska det bli obligatoriskt att spela in samtalet före samlag nu, annars räknas det per automatik som våldtäkt?

Denna lag har ingen inverkan på dom riktigt allvarliga överfalls/gruppvåldtäkterna med okänd/okända gärningsmän som har ökat lavinartat dom senaste åren, men dessa är det ingen som vill prata om eller vill kännas vid.

Skulle gissa att uppklarningsprocenten på våldtäkter med okänd gärningsman/gärningsmän är ganska nära 0% då dom räknar in alla slags våldtäkter i en total uppklarningsprocent. Självklart är det högre uppklarningsprocent i alla fall där kvinnan direkt kan uppge personnummer, namn och adress på gärningsmannen.

Visa signatur

Intel I7 7770K || MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X || Samsung 840 Pro 256GB || Samsung 850 EVO 500GB || WD Red 2TB || MSI Z270 GAMING PRO CARBON || Corsair 16GB DDR4 3000Mhz || Corsair RM750x 750W || Cooler Master Hyper 212 EVO || Acer 27" Predator XB271HUA || Qpad MK-50 || Fractal Design Define S || Steelseries Rival 300 || Sennheiser PC350 SE ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windows-95:

@Gropenator:
Inte alls. Tycker att man får tydliga val med klara beskrivningar. Gillar ditt nick förresten, den passar trådens ämne!

Nicket skapades 2005, vill minnas att det är kopplat till när Schwarzenegger visade sig tafsa runt. 11 år senare och en tafsare är USA:s President...
Var inte särskilt aktiv på sweclockers i början, tror nog att det hela egentligen var ett snabbkonto för en kommentar, men sen blev det hela permanant... lite olyckligt...
Har funderat på att kolla hur man byter... men...

Mer på ämnet, dina val är fåniga, dock är ju de flesta omröstningar på sweclockers, precis som på aftonbladet osv, just fåniga och säger inte något...

Jag kan dock förstå idéen att någon som väljer mellan olika datorkonfiguration kan tänkas vilja ha omröstning.

Permalänk
Medlem

Dock ett litet problem att lösa, om nu måste fråga varje del om saken så kan själva frågeställningen uppfattas som sexuella trakasserier och ge upphov till en fet anmälan.

Det räcker att säga hej ute på stan:
https://samnytt.se/man-sade-hej-till-kvinna-anmaldes-for-sexu...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk

@oceanic:
Tänkte först att den här artikeln måste vara i stil med "The onion". (man vill ju inte vara Beatrice Ask liksom). Men det är helt seriöst en kvinna som anmält en gubbe för att han sagt "Hej" till henne. Tragiskt, visar vilket samhällsklimat vi har i Sverige.

Visa signatur

"Den som sätter skräck i andra är själv ständigt skräckslagen"

Permalänk
Medlem

Avstår röst då det enda alternativet för dom som tycker att det inte är ett bra förslag har utformats "Samtyckeslagen är sann populism och fyller inget tomrum inom lagen." Herregud, om du vill diskutera svåra ämnen kan du väl försöka vara någorlunda saklig ändå?

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG