Fractal Design Define R6

Permalänk
Melding Plague

Fractal Design Define R6

Det har blivit dags att lyfta på locket för den sjätte revisionen av Fractal Designs populära Define-chassi, där ett nyutformat inre ska ge modellen nytt liv för nutidens datorbyggen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag vill ha en uppgraderad FC Define Nano S där hela vänstersidan är av sotat glas istället för ett litet fönstrer som sitter där idag!

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
99:e percentilen

Blir nog ett sånt till nästa ITX-bygge.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Åh, jag satt och funderade så sent som igår på när FD skulle släppa R6.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Blev först lite fan också, nyss köpt R5 blackout på BF.
Men ju mer jag kollade på videon desto mer föredrar jag R5.

R6 känns väldigt lik H440.
Samma shroud med 2.5" man kan sätta där, samma HDD system vilket jag avskydde på H440, tycker den är ivägen något fruktansvärt (ramen). Jag som har 3-4 HDD minst så är den i vägen.
PWM hub osv vilket mest är till om man har en massa fläktar antar jag, jag har bara 3 + cpu vilket sköts av moderkortets PWM.

Har ingen nytta av saker som vent gallret, riser osv då jag bara vill ha ett tyst chassi.
Trodde jag skulle ångra det men mja, r6 inget för mig iaf

Permalänk
Medlem

Står att det finns 6 3,5tum platser men är det inte så att det finns fästen för totalt 11 men att det bara kommer med 6 vaggor? Jag tänker att man borde kunna få beställt extra vaggor isåfall?

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Lite dyr med tanke på hur billig Meshify C med Tempered glass var.

Permalänk
Medlem

Köpte ett Define C istället, mitt skrivbord klarar inte av R5an ändå

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Videogenomgången är på närmare 40 min. Blir att ta fram fikat innan den här chassi-matinén! Bra jobbat Jonas!

Visa signatur

Asus Rog Strix X570-F | AMD Ryzen 9 3900X | G.Skill 2x16GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Noctua NH-U12A | Asus Geforce RTX 2070 Super 8GB DUAL OC EVO | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | Corsair Force MP600 1TB | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Fractal Design Define C TG | Acer 27" Predator XB273K | QPAD MK-85 (Brown) | Razer DeathAdder Chroma | Logitech Z623 | Sennheiser GAME One
http://www.youtube.com/channel/UCl0ZJPJ7XZkjvUoR7zgPOLg

Permalänk
Medlem

Jag trodde det skulle få Toppklass, det ser väldigt bra ut på alla sätt och dom ser ut att ha tänkt på även små detaljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaosClocker:

Står att det finns 6 3,5tum platser men är det inte så att det finns fästen för totalt 11 men att det bara kommer med 6 vaggor? Jag tänker att man borde kunna få beställt extra vaggor isåfall?

Jo, jag tänkte samma. Mailade FD och ställde frågan, kan återkomma med svar.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

Tycker att 1599:- för varianten med härdat glas känns lite väl dyrt.

För 1149:- kan du köpa Corsair Crystal 460X och för 1699:- kan du köpa Corsair Crystal 570X istället, och dessa kommer med SP-120 RGB-fläktar som man kan sälja om man inte vill ha dom för att dra ner priset ytterliggare.

Dessa är dock självklart inga alternativ om man är ute efter det klassiska FD-utseendet framtill.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Oliver91:

Köpte ett Define C istället, mitt skrivbord klarar inte av R5an ändå

Mycket vettigare chassi för den överväldigande majoriteten av alla som inte redan vet exakt vad de behöver för chassi (för att de t ex har massvis med hårddiskar som måste sitta i datorn).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Känns väldigt mycket som ett h440, o andra sidan så ser de flesta chassin likadana ut på insidan idag...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem

Det är onekligen ett bra chassi. Jag är på jakt efter ett nytt och jag har väntat/hoppats att Define R6 skulle släppas.
Men nu känner jag att det inte är chassit för mig. Jag gillar modifiering för större luftflöde, men jag tror nog att det blir ett Define S (med solid sidopanel) för mig trots allt.
Jag är inte alls stor på härdat glas, PSU-gemak eller paneler för att ställa GPU på högkant. Nu är två av tre av dessa valbara, men jag känner inte att jag får något extra för pengarna från Define S - och tvingas stå ut med PSU-gemak. Jag kommer dock utan tvekan kunna rekommendera det åt andra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Tycker att 1599:- för varianten med härdat glas känns lite väl dyrt.

För 1149:- kan du köpa Corsair Crystal 460X och för 1699:- kan du köpa Corsair Crystal 570X istället, och dessa kommer med SP-120 RGB-fläktar som man kan sälja om man inte vill ha dom för att dra ner priset ytterliggare.

Dessa är dock självklart inga alternativ om man är ute efter det klassiska FD-utseendet framtill.

Rent spontant känns det som att Define R6 kyler bättre och låter mindre än Crystal (har själv testat båda och de är inga höjdare när det gäller kylning, dock är de rätt snygga).

Personligen köpte jag ett Enthoo Pro M TG för 1099kr men hade nog slagit till på R6 TG nu i efterhand. Håller dock med om att 1700kr är lite väl högt för FD som är kända för att tillverka billiga och bra chassin. Lägger man till 300kr får man ett Dark Base 700 som många tycker är det bästa TG släppet i år.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Inaktiv

Ingenting ont om Jonas chassirecensioner, har sett väldigt många vid det här laget Men det skulle inte skada om ni hämtade lite inspiration från t.ex. Hardwarecanucks. Deras recension är inte bara "flashy" och visuellt snygg utan även väldigt proffsig och informativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Ingenting ont om Jonas chassirecensioner, har sett väldigt många vid det här laget Men det skulle inte skada om ni hämtade lite inspiration från t.ex. Hardwarecanucks. Deras recension är inte bara "flashy" och visuellt snygg utan även väldigt proffsig och informativ.

https://www.youtube.com/watch?v=WWaxLG2hCgo

Det vore ju bra om du påpekade vad du tycker saknas i SweClockers recension.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dreijer:

Det vore ju bra om du påpekade vad du tycker saknas i SweClockers recension.

Fast var det inte precis det jag gjorde? Produktionskvaliteten främst. Sedan så länkade ju jag videon för fler exempel.

Permalänk
Medlem

Jag tar hellre en recension som är 4* så lång och ingående, rent och stilfullt tycker jag sammanfattar denna recension.

Den andra, jag föredrar alltid recensioner där man får så mycket interaktion med testaren som möjligt, enda skillnaden jag hittade var väl i princip unboxningen.
Keep up thé Good work @JonasT

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

30euro typ för frontpanelen med type-C känns ju lite sådär också, bra med val men kunde ju nästan varit i från början kan jag tycka.

Ang reviewsen är det olika stilar, jag gillar båda.
Hardware canucks är dock mina favoriter, gillar det moderna stuket som man ser dom större kanalerna kör med nu för tiden.
Lite mer artistiskt typ.

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att det är något fel på HardwareCanucks eller deras recensionsvideor, men min åsikt om professionalism skiljer sig där; där tycker jag att Jonas gör det bättre. Det är hans videor jag genuint längtar efter. Allt onödigt bling är borta.
Om HardwareCanucks är chassin har de härdat glas, de har LEDs och reklamstickers.
Då vore Sweclockers snygga, stilrena och något man inte skäms över att bjuda hem en dejt, om de skulle få syn på den.

Jag ser gärna att det fortsätter så.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

chassijesus 💕 kan du recensera fractal design core 1000? god jul

Permalänk
Medlem

@car2ns: Kanon. Jag är också intresserad av extra vaggor. Ska bygga om mitt NAS och behöver få plats med fem diskar till för att få plats med 11 totalt.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Nån annan petimeter som reagerade på detta i recensionen:

Citat:

Där tidigare Define-chassin haft en frontlucka tillverkad av borstad plast, har företaget denna gång bestyckat framsidan av denna med en borstad aluminiumplatta.

De senaste föregångarna har haft plastpanel, men visst hade åtminstone R1 (och kanske några revisioner till) aluminiumpanel?
Dvs man kan säga de har gått tillbaks till den tidigare lyxnivån?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jonas kabeldragning såg ut som han gav upp hoppet just där. Som vanligt snygga chassi ifrån Fractal Design, blev lite sugen men tro att man stanna kvar på R5:an ändå.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Eftersom jag nyss fixat ett R5 på Black Friday så kände jag först lite "men vafaaan, typiskt" när jag såg artikeln. Men efter att ha gått igenom recensionen och forskat lite tror jag att jag kommer överleva med femman ändå. Med R6 har dom nämligen helt slopat min favoritfunktion - sidofläkten.

Sedan jag testade slänga in en fläkt som rullar i 500~ish varv framför grafikkortet har jag fått ner oväsendet i spel rejält och har kunnat dra ner övriga chassifläktar lite för en tystare burk, trots öppningen i sidan.

Verkar annars vara en trevlig låda. Förväntade mig inte en PWM-hub. Och den nya lagringslösningen var kul. Lite dyr bara.

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Medlem

Vertikal montering av grafikkort. Det vore trevligt om det fanns mer utrymme mellan grafikkortet och sidoglaset så inte luftflödet hämmades så mycket. En inkluderad riser vore ju också ett plus.

Cooler Master och EVGA skickar med riser.

Permalänk
Medlem

Trevlig genomgång som vanligt!
tror att betydligt fler fortfarande använder blueray /dvd läsare an vad Jonas tror. Så med trenden att slopa detta lika mycket handlar om att spara pengar. Använder själv extern blue ray spelare men för så kallat vanligt folk (har nog byggt kanske 40-50 datorer till folk )använder fortfarande 5,25 plats för att kunna spara foton se på film osv. Tycker det ser ut som ett trevligt chassie men har lite svårt för fractal design chassin har byggt i ett & det var det sämsta chassie jag byggt i lågbudget för 299:- har tom varit bättre det chassiet var det 1a chassit jag upplevt att tom moderkortinfästningen inte ens passade sen passade inte nåt annat särskilt bra heller & som sagt så har jag byggt datorer åt ca 40-50 personer förutom mig själv då där tom Silverstone & 299:- chassien haft bättre passform sen kändes kvalitet-intrycket riktigt dåligt. Men kan ju varit ett måndagsexemplar.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

@JonasT tycker du kunde nämnt att det får plats en 30mm radiator i fronten med alla hårddiskvaggor på plats som JayzTwoCents tar upp i sin genomgång, perfekt för de som vill ha en AIO eller en custom loop men fortfarande behöver mycket lokal lagring, dock en risk för dåligt luftflöde efter radiatorn om man fyller ut med de 11 hårddiskar som får plats. Ett plus att det även går att ha fler än 3 hårddiskar och radiator samtidigt som man kan behålla moduvent installerat för lägre ljudnivå.

Men håller med dig om formfaktorn mitt define s är i princip ett stort tomrum så ett define c blir min nästa burk när mitt sandy bridge bygge skall ersättas.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear