Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

4k, 32" eller 27"?

Hej.
Jag går i köptankar om en ny skärm. Men kan inte riktigt bestämma mig för storlek.
Nån som har åsikter och input på vilken fysisk storlek som är vettigt att kolla på när man sneglar på 4k?
Kan man leva med oskalat på 32"? eller är skalat på en 27" ett bättre val?
Eller ska jag skippa tankarna på 4k och köpa en 27" 1440p för att slippa problem med skalning?

Jag kommer använda den till en mac och min jobbdator, som kör windows 7. Om jag behöver köra skalning kommer jag behöva ställa om det när jag växlar jobbdatorn mellan hemma och på kontoret som jag har förstått.

Permalänk

Om du ska använda den till en jobbdator, så antar jag att upplösningen är till för bättre produktivitet (att kunna ha så mycket på skärmen så möjligt). Detta går ju bort helt om du ändå ska skala upp allt.

Om du kan leva med skalat på 32" beror väl på lite hur skarp syn du har.
Jämför vi pixeltätheten på 1440p/27 kontra 4k/32 så är skillnaden 108 mot 137. En vanlig 1080p/24 ligger på 90.

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem

Föredrar att köra utan skalning och behöver därmed även något större skärm.

4k på 32" är nog rätt ok. Försökt få chefen att köpa in en sådan till jobbet, men han tycker att den är lite dyr. Får se hur det blir.
För privat bruk, inkl spel, väntar jag på att det kommer snabbare sådana innan jag köper. 27" blir för litet utan skalning.

Finns smidiga räknare för att räkna ut dpi (punkter per tum), t ex denna eller denna.
Även om man klarar av att se smått så bör det ju också vara vilsamt och inte ansträngande.

Prova köra 4k utan skalning på 15" (som på Lenovo P50), det gör nästan ont att titta på..

Permalänk
Medlem

När det gäller 4K dvs 3840x2160 saknar jag alternativen 34" och 37"
32: kan vara i minsta lagen om man vill köra skalning 100" saker och text blir lite smått, men med 40" lite väl stort. 1440p på 27" är dock precis lagom, likaså 1080p på 17"

Kör själv 1080p på en 15,6" med 100% skalning men har twekat textstorlek en aning, och kör 110% på webbsidor, men i övrigt funkar det bra, försöker undvika att skala Windows så långt det går dock då det kan bugga speciellt med äldre program..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300