Samsung Soundbar HW-K950 från helvetet

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Netflix Atmos fungerar inte via datorn än Xbox One/S/X och LG OLED TV nuvarande.
https://help.netflix.com/en/node/64066

LG OLED med senaste firmware fungerar med Atmos via HDMI till externa högtalare också nu.

Somt tur är har du fel. Kan du se på denna skakiga korta video jag tog nyss. HDR 4K och ATMOS i Windows 10 appen.

Kom på hur jag skulle få det att fungera. Att bara dra in en HDMI kabel från sin PC till Soundbaren fungerade enormt skakigt.
Detta fungerarll

1. Stoppade i HDMI i datorn

2. DVI-HDMI kabel i Soundbaren

För att få 4K på Netflix

1. Ställa upplösningen till 1440p till Soundbaren som är en upplösning den inte stödjer.

2. Stänga av ljud till datorn i Nvidia kontrollpanel gjorde jag men vet inte om det är nödvändigt för att få ATMOS till Soundbaren.

EDIT - Och nu morgonen efter - fungerar det inte längre = no 4K på Netflix - Startade om datorn och det fungerade igen

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Gå bara till avs forum och läs att folk inte kan få Atmos att fungera med soundbaren.
http://www.avsforum.com/forum/195-soundbars/2512153-samsung-h...

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

@XPerion: Tur att man inte är "folk"
Tror att appen på PC och Xbox One S/X är samma som på PC. ATMOS får jag alltid att fungera men får inte alltid 4K med Netflix på PC.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@XPerion: Tur att man inte är "folk"
Tror att appen på PC och Xbox One S/X är samma som på PC. ATMOS får jag alltid att fungera men får inte alltid 4K med Netflix på PC.

Med limpan från pc, får du endast välja mellan 4k utan Atmos eller Atmos utan 4k. Det är vad "folk" har upp i avsforum. Men visst, om du tror du kan få till det när ingen annan lyckas får du fortsätta med testa.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Med limpan från pc, får du endast välja mellan 4k utan Atmos eller Atmos utan 4k. Det är vad "folk" har upp i avsforum. Men visst, om du tror du kan få till det när ingen annan lyckas får du fortsätta med testa.

Har PC direkt till min TV och ljudet till limpan genom en DVI-HDMI kabel.
Limpan stödjer HDMI Video:
1080p,1080i, 720p, 576p, 480p
2160p@24/25/30Hz 4:4:4
2160p@60/50Hz 4:2:0
Så ställer det till 1440p för att limpan ska få svårt att ta emot bildsignal. Tar även limpan emot bildsignal fungerar inte 4K med Netflix. Efter en stund (5-10 minuter) tar den dock mot en icke stödjande bildsignal så det gäller vara snabb att starta Netflix om man vill kolla 4K material. HDR och ATMOS fungerar oavsett men finns idag inte mycket material med ATMOS på Netflix.

Nvidia Shield klarar HDR+4K+ATMOS med KODI direkt i limpan. Fungerar klockrent.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Dolby Atmos

Förlåt en dum fråga men hur vet man att Dolby Atmos verkligen fungerar vid uppspelning?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Blir rörigt nu eftersom med min senaste uppdatering av moderkortet har jag nu i Windows ljudinställningar fått valet "Dolby Atmos for Home Theatre "

@Grand03: Lägger upp länken till filen igen: http://download.dolby.com/us/en/test-tones/dolby-test-tones_5...

Just med denna Soundbar lyser ATMOS-loggan upp + ett blått sken i högra hörnet när ATMOS kickar in. Fast stämmer inte om man kör med inställningen ATMOS i Windows, för då tänds ATMOS-loggan på allt flerkanaligt ljud.

Använder bara den inställningen i spel. I KODI och Netflix har jag inställningarna satt till Stereo 2.0 och då lyser ATMOS-loggan bara när riktigt ATMOS spelas upp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fick hem soundbaren igår.

När jag kopplar in min nuc 7i3:a i barens hdmi 1 pendlar bilden till ingen signal för att 5 s senare visa Windows och sen tillbaka igen. Varför?

Anar att de har och göra med Hz/upplösning?

Permalänk
Medlem

@Öltorp: Soundbaren klarar högst 4K 45 Hz. Men det tror jag NUC ska ställa om till själv. 1080p tror jag går att köra i 60 Hz.

Hm, vänta lite nu, har du Display Port till HDMI, mini HDMI till HDMI eller HDMI - HDMI?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@Öltorp: Soundbaren klarar högst 4K 45 Hz. Men det tror jag NUC ska ställa om till själv. 1080p tror jag går att köra i 60 Hz.

Hm, vänta lite nu, har du Display Port till HDMI, mini HDMI till HDMI eller HDMI - HDMI?

4K 45 Hz i HDR tror ja va?

Kör hdmi-hdmi 21gb/s kabel.

Permalänk
Medlem

@Öltorp: God Jul!
Och du loggas in i Windows? Har annars märkt att HW-K960 har problem när inloggning-menyn visas. Även i Linux. Blir oftast svart skärm. Slog på automatisk inloggning och då fungerade det. Har trilskas lite med Samsung support och fått amatörmässiga svar där de bla kallat ATMOS för HDR-ljud så där gav jag upp. Rekommenderar inte att koppla en PC direkt till HW-K960.

Testade också min NUC i3 Hasswell och den fungerade strålande med en passiv mini DP till HDMI adapter som bara kan ge 30 Hz i 4K och inget HDR.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@Öltorp: God Jul!
Och du loggas in i Windows? Har annars märkt att HW-K960 har problem när inloggning-menyn visas. Även i Linux. Blir oftast svart skärm. Slog på automatisk inloggning och då fungerade det. Har trilskas lite med Samsung support och fått amatörmässiga svar där de bla kallat ATMOS för HDR-ljud så där gav jag upp. Rekommenderar inte att koppla en PC direkt till HW-K960.

Testade också min NUC i3 Hasswell och den fungerade strålande med en passiv mini DP till HDMI adapter som bara kan ge 30 Hz i 4K och inget HDR.

God Jul

Nej alltså, när jag väljer ingång på baren så blinkar skärmen bara mellan Windows och ingen signal. Den fastnar aldrig på nucen. 5s visar Windows, sen ingen signal osv.. trycker jag ctrl-alt-del kommer Windows fram och inloggningsrutan men sen byter den snabbt till ingen signal igen.

En del påstår att man ska ”nolla” nucen mot baren, vad de nu menas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

God Jul

Nej alltså, när jag väljer ingång på baren så blinkar skärmen bara mellan Windows och ingen signal. Den fastnar aldrig på nucen. 5s visar Windows, sen ingen signal osv.. trycker jag ctrl-alt-del kommer Windows fram och inloggningsrutan men sen byter den snabbt till ingen signal igen.

En del påstår att man ska ”nolla” nucen mot baren, vad de nu menas.

Kan vara kabeln som inte är 100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Kan vara kabeln som inte är 100

Ska vara high speed men får kolla och byta för att utesluta.

Permalänk
Medlem

@Öltorp: Nolla menar de nog att man ska hålla in mitten-knappen men sitt lilla kugghjul och hålla den där tills det flashar till någon siffra i Soundbarens lilla fönster. Men tror inte att det hjälper.

Läs här: https://www.howtogeek.com/howto/17604/change-desktop-resoluti...
Installera senaste versionen (VIKTIGT) av HRC_-_HotKey_Resolution_Changer, boota upp din NUC direkt i din skärm och ställ in tex ALT+2 att ändra till din upplösning och 30 Hz och ALT+1 till att ändra tillbaka till 60 Hz. Var noga med att enligt hemsidans instruktion lägga en genväg till programmet i autostart. Sedan kopplar du in din NUC i Soundbaren och när den bootat upp trycker du på ALT+2 så ska du nog få bild.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@Öltorp: Nolla menar de nog att man ska hålla in mitten-knappen men sitt lilla kugghjul och hålla den där tills det flashar till någon siffra i Soundbarens lilla fönster. Men tror inte att det hjälper.

Läs här: https://www.howtogeek.com/howto/17604/change-desktop-resoluti...
Installera senaste versionen (VIKTIGT) av HRC_-_HotKey_Resolution_Changer, boota upp din NUC direkt i din skärm och ställ in tex ALT+2 att ändra till din upplösning och 30 Hz och ALT+1 till att ändra tillbaka till 60 Hz. Var noga med att enligt hemsidans instruktion lägga en genväg till programmet i autostart. Sedan kopplar du in din NUC i Soundbaren och när den bootat upp trycker du på ALT+2 så ska du nog få bild.

Tackar fick bild nu.

Men verkar som 4K bara kan köras med 30hz via baren? Byter jag till 60 så blir de svart igen. Även 45.

Permalänk
Medlem

Fick igång PC med atmos ljud. Fungerar ju klockrent via tex kodi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Fick igång PC med atmos ljud. Fungerar ju klockrent via tex kodi

Stor skillnad när man kör Atmos med HW-K960 och vanligt 5.1 ljud. Utom på de få serier Netflix bjuder Atmos på i W10 appen men deras HDR är inget vidare heller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Stor skillnad när man kör Atmos med HW-K960 och vanligt 5.1 ljud. Utom på de få serier Netflix bjuder Atmos på i W10 appen men deras HDR är inget vidare heller.

HDR i Windows 10 är ju överlag krångligt. Får ju manuellt ändra till detta läge.

Fungerar atmos på Netflix i Windows?

Men sen tänkte jag återigen på Hz via baren. Är de bara 30 som stöds?

Permalänk
Medlem

@Öltorp: ATMOS funkar med Netflix appen. Kolla mitt videoklipp!

Serien Punisher och filmen Bright och några få till har det. Men inget som förhöjer upplevelsen. Samma med urvattnat HDR på Netflix. Har kollat HDR material på Amazon och de ligger steget före = väldigt vackert. Star Trek Discovery tycker jag är den enda serien Netflix har fått till men konstigt nog är det HD HDR och inte 4K.

30 Hz får du nog köra med om du ska ha din NUC direkt inkopplad till limpan. Har dock inte provat denna lösning: https://us.community.samsung.com/t5/Home-Theater-Home-Audio/S... och gett upp så kör PC direkt till min TV och optiskt till HW-K960 så jag missar ATMOS den vägen men kör det på min nyinköpta Shield istället (där klarar KODI bäde HDR och ATMOS).

Citat:

Samsung K950 PC wrong EDID
For anyone with a PC having the Soundbar reporting their native resolution as 3840x2160@45hz instead of 3840x2160@60hz and not being able to passthrough HDR 4K@60hz I've got a fix until (hopefully) Samsung release a firmware update.

Download CRU (Custom Resolution Utility). Extract and then run CRU.exe. Add 3840x2160@60hz in the detailed resolutions. In mine I had only 2 listed originally: 1920x1080@60hz and 3840x2160@45hz.

Click ok then run restart64.exe or restart.exe to restart the graphics driver and you should now be able to select HDR 4K@60hz. Run reset-all.exe to go back to your original settings if needed.

ive only tried this on an Nvidia card so can't promise it will work for any other.

Testat nu och det fungerar. Slänger upp en skakig video på hur man gör:

Men fortfarande om man har Ryzen och Nvidia kort + hdmi direkt till denna ljudlimpa så blir det svart i rutan om man startar Netflix i 4K upplösning. Antingen får man dra ur och sätta i HDMI kabeln i datorn eller stänga av / sätta på ljudlimpan några gånger för att få bild.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@Öltorp: ATMOS funkar med Netflix appen. Kolla mitt videoklipp!
https://youtu.be/tx9fBeuOBus

Serien Punisher och filmen Bright och några få till har det. Men inget som förhöjer upplevelsen. Samma med urvattnat HDR på Netflix. Har kollat HDR material på Amazon och de ligger steget före = väldigt vackert. Star Trek Discovery tycker jag är den enda serien Netflix har fått till men konstigt nog är det HD HDR och inte 4K.

30 Hz får du nog köra med om du ska ha din NUC direkt inkopplad till limpan. Har dock inte provat denna lösning: https://us.community.samsung.com/t5/Home-Theater-Home-Audio/S... och gett upp så kör PC direkt till min TV och optiskt till HW-K960 så jag missar ATMOS den vägen men kör det på min nyinköpta Shield istället (där klarar KODI bäde HDR och ATMOS).

Testat nu och det fungerar. Slänger upp en skakig video på hur man gör:

https://youtu.be/IcVPQTcfCA4

Men fortfarande om man har Ryzen och Nvidia kort + hdmi direkt till denna ljudlimpa så blir det svart i rutan om man startar Netflix i 4K upplösning. Antingen får man dra ur och sätta i HDMI kabeln i datorn eller stänga av / sätta på ljudlimpan några gånger för att få bild.

De är en härva med alla format och enheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

De är en härva med alla format och enheter

Bara förnamnet och om HDR härvan tog @Laxpudding: upp redan 2015 och nu har vi även äran att köra ATMOS hemma antingen med Soundbar eller massa högtalare som bla ska sitta i taket. Faktiskt en skön värld vi lever i bara det skulle fungera smidigare.

Sitter själv i kvalet om jag ska kör HDMI till skärmen och SPDIF till Soundbaren och strunta i ATMOS-ljud från PC.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Bara förnamnet och om HDR härvan tog @Laxpudding: upp redan 2015 och nu har vi även äran att köra ATMOS hemma antingen med Soundbar eller massa högtalare som bla ska sitta i taket. Faktiskt en skön värld vi lever i bara det skulle fungera smidigare.

Sitter själv i kvalet om jag ska kör HDMI till skärmen och SPDIF till Soundbaren och strunta i ATMOS-ljud från PC.

Japp!

Svårt hur man ska göra eller offra. Atmos eller dolby vision. Får verkligen hoppas dolby vision passthrough kommer. De enda som saknas.

Nu får man välja ljud eller bild helt enkelt.

Tänkte på en sak. Är lite sugen på en LG up970.

Den har dubbla hdmi. Kör man en till tv och ljudet till baren, men vilken ingång väljer man på tv om de finns dubbla?

Permalänk
Medlem

Ska väll bara vara att köra en HDMI med bild+ljud till ljudlimpan?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Ska väll bara vara att köra en HDMI med bild+ljud till ljudlimpan?

Då går jag ju miste om dolby vision eftersom limpan inte kodar av de?

Permalänk
Medlem

@Öltorp: Aha, du har en LG TV

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@Öltorp: Aha, du har en LG TV

Yes, en B6:a.

Men får hoppas att samsung släpper en FW för detta.

Annars är de väl bild till tvn och ljud till limpan. Men hur ställer ja limpan då? Går de ens?

Permalänk
Medlem

På frågan ovan så går det. Utökat skrivbord men man får då problem med Netflix 4K. Skrivit om det innan. Har testat detta och ingen bra lösning. Aktiv Displayport till HDMI var rpoblem och även inte aktiv DP-HDMI. Har testat så mycket nu så kommer inte ihåg vad problemen var men kommer ihåg att aktiv DP-HDMI inte klarade Atmos.

Japp, mycket testande med denna limpa. Tyckte inte om 5.1 från Netflix med Nvidia Shield TV. Lät inte som riktig 5.1 så där använder jag min TV-app och eftersom jag tröttnade på ARC blir det Wi-Fi Multichannel-överföring av ljudet och blev +++ överraskad av kvalitén. Äkta 5.1 ljud på test-demon i YouTube appen och Netflix 5.1 låter bättre än överföring med ARC eller optisk kabel. Trodde inte YouTube körde med DD+ multikanal men hade fel.

Då ska vi kolla min setup just nu:

PC kopplad direkt till TV för bild och ljudet från DD-Live & DTS connect ljudkort - optisk kabel - HW-K960 = Ingen ATMOS men.Netflix W10 appen startar felfritt och visar 4K. Spela spel kan man göra med 5.1 ljud trotts optisk kabel eftersom ljudkortet kodar signalen. För att kunna köra PC-optisk till HW-K960 får inte ARC vara påslagen på TV.

TV appar HDMI till HW-K960 men ljudet över WiFI - HW-K960 = Får gå in i TV var gång och slå på ljud över WiFi men det är det värt för ljudet är mycket bra. 5.1 på allt som har DD+ flerkanalljud.

Nvidia Shield TV HDMI för både ljud och bild = Enda sättet, av mina tre alternativ, att få både HDR/ATMOS/4K genom Plex eller Kodi. Mums

Om jag hittar någon bra serie/film på Netflix med ATMOS (står aldrig utskrivet vilka i W10 appen) får jag koppla in DVI-HDMI sladden och kör ljudet med den till HW-K960. Utökat skrivbord och hålla tummarna för att Windows vill sätta min TV som primär bildskärm för appar och program och inte HW-K960 vilket är lite "Windows 10 random" Netflix vill sedan oftast inte starta i 4K läge om man kör med fler bildskärmar (den andra är ju HW-K960) dvs utökat skrivbord. Löses med att antingen dra ur och sätta i HDMI kabeln i datorn eller starta om HW-K960 några gånger.
Livet är inte lätt men vem påstår att det ska vara det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

På frågan ovan så går det. Utökat skrivbord men man får då problem med Netflix 4K. Skrivit om det innan. Har testat detta och ingen bra lösning. Aktiv Displayport till HDMI var rpoblem och även inte aktiv DP-HDMI. Har testat så mycket nu så kommer inte ihåg vad problemen var men kommer ihåg att aktiv DP-HDMI inte klarade Atmos.

Japp, mycket testande med denna limpa. Tyckte inte om 5.1 från Netflix med Nvidia Shield TV. Lät inte som riktig 5.1 så där använder jag min TV-app och eftersom jag tröttnade på ARC blir det Wi-Fi Multichannel-överföring av ljudet och blev +++ överraskad av kvalitén. Äkta 5.1 ljud på test-demon i YouTube appen och Netflix 5.1 låter bättre än överföring med ARC eller optisk kabel. Trodde inte YouTube körde med DD+ multikanal men hade fel.

Då ska vi kolla min setup just nu:

PC kopplad direkt till TV för bild och ljudet från DD-Live & DTS connect ljudkort - optisk kabel - HW-K960 = Ingen ATMOS men.Netflix W10 appen startar felfritt och visar 4K. Spela spel kan man göra med 5.1 ljud trotts optisk kabel eftersom ljudkortet kodar signalen. För att kunna köra PC-optisk till HW-K960 får inte ARC vara påslagen på TV.

TV appar HDMI till HW-K960 men ljudet över WiFI - HW-K960 = Får gå in i TV var gång och slå på ljud över WiFi men det är det värt för ljudet är mycket bra. 5.1 på allt som har DD+ flerkanalljud.

Nvidia Shield TV HDMI för både ljud och bild = Enda sättet, av mina tre alternativ, att få både HDR/ATMOS/4K genom Plex eller Kodi. Mums

Om jag hittar någon bra serie/film på Netflix med ATMOS (står aldrig utskrivet vilka i W10 appen) får jag koppla in DVI-HDMI sladden och kör ljudet med den till HW-K960. Utökat skrivbord och hålla tummarna för att Windows vill sätta min TV som primär bildskärm för appar och program och inte HW-K960 vilket är lite "Windows 10 random" Netflix vill sedan oftast inte starta i 4K läge om man kör med fler bildskärmar (den andra är ju HW-K960) dvs utökat skrivbord. Löses med att antingen dra ur och sätta i HDMI kabeln i datorn eller starta om HW-K960 några gånger.
Livet är inte lätt men vem påstår att det ska vara det.

Hur du ljud från enhet över wi-fi? Eller kör som typ Spotify fast med filmljud?

Permalänk
Medlem

@Öltorp: Från allt ljud TV: n ger till Soundbaren över WiFi och det är flerkanalljud. Använder det till appar för någon TV antenn eller ipTV-box har jag inte till denna TV.

Visa signatur