Hur överklockar man en I5 4690 (ej K) till 4+GHz?

Permalänk

Hur överklockar man en I5 4690 (ej K) till 4+GHz?

Hej jag har i5 4690 ut k och mina ha 3.5 , någon vet hur jag kan fixa till 4+ ? Jag har inte denna med K!

Permalänk
Medlem

Går tyvärr inte så långt jag vet.

Permalänk
Avstängd

Du måste ha en ''K'' variant för att nå dit.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk

Jag vet att kan. Helt enkelt utan K är den inte upplåst. Men kan, det är därför jag frågar hur ...

Permalänk
Medlem

Du har turbo på 3,9GHz, men att klocka en låst processor är inte så lätt

Permalänk

Jag känner 3,9 men det behöver 4,3 / 4,5. svårt, det är därför jag behöver hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lukpie12785:

Jag känner 3,9 men det behöver 4,3 / 4,5. svårt, det är därför jag behöver hjälp.

Din CPU är låst - det innebär att CPU-multipliern är låst till ett visst tal. Men du kan ändra på BCLK för att öka frekvensen (CPU frekvens = BCLK * CPU multiplier).

DOCK så påverkar BCLK allt annat också vilket innebär att en höjning av BCLK kan orsaka instabilitet av andra komponenter. Du kan ju försöka öka denna och se hur långt du kommer men skulle inte tro att du kommer längre än 103 MHz från 100 MHz (stock BCLK hastighet) utan att uppleva instabilitet. Jag är även ganska säker på att Intel har låst BCLK till max 103 MHz på icke-K CPU:er, precis som den du har.

Kort och gott - testa men hoppas på inget. Har du tur så kan du få ditt system stabilt på 103 MHz och därmed få en liten överklockning på din CPU till 103*39 = 4,017 MHz ~ 4 GHz.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Hedersmedlem

@lukpie12785 *Rubrik förtydligad, trådar sammanfogade i enlighet med §3.1/§3.3*

Jag har sammanfogat dina trådar då vi ej tillåter korspostning (flera trådar om samma ämne. Detta då vi tycker det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade. Kom även ihåg att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lukpie12785:

Eftersom din processor är låst är den enda möjligheten du har att överklocka med BCLK. Som andra redan har sagt påverkar BCLK allt möjligt annat i datorn och inte bara processorn. Skruvar du upp den för mycket kommer datorn att bli ostabil så det kommer helt enkelt vara praktiskt taget omöjligt att gå mycket högre än du redan är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lukpie12785:

Kort svar, 3,9Ghz som är turbofrekvensen på den CPU är MAX, du kan inte klocka högre.
Om moderkortet har funktionen Multi-Core Enhancement (MCE) så slå igång denna så kan du få alla kärnorna att gå i 3.9GHz samtidigt du behöver dock nått bättre än stockkylare för detta oftast., saknas funktionen så så är max 3,9GHz på en kärna.

Och rör inte base clock som är på 100, datorn blir bara mer eller mindre ostabil...oftast mer..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300