Permalänk
Avstängd

Nybyggd dator startar inte längre

Hej, byggde idag ihop en ny dator som till en början funkade bra, byggde ihop den lite halvtaskigt och testade den lite och sådär och sen några timmar senare när jag har skruvat in ssdn, snyggat till kablarna och kopplat in fläktar samt corsair rgb fan huben eller vad den nu heter (köpte hd120 3 pack) startar inte datorn.
Testade att koppla om sata kablarna på baksidan lite och testade säkert 10 olika kombinationer men inget funkade.

Värt att notera:
Detta var mitt första datorbygge.
Byggde den med en kompis och vi följde ingen manual/guide.
Testade att lossa en sladd på moderkortet och sedan sätta tillbaks den och upptäckte då att en av de tio "uppstickande silverpiggarna" var böjda samt att en var helt borta (?)

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av datanooben1:

Hej, byggde idag ihop en ny dator som till en början funkade bra, byggde ihop den lite halvtaskigt och testade den lite och sådär och sen några timmar senare när jag har skruvat in ssdn, snyggat till kablarna och kopplat in fläktar samt corsair rgb fan huben eller vad den nu heter (köpte hd120 3 pack) startar inte datorn.
Testade att koppla om sata kablarna på baksidan lite och testade säkert 10 olika kombinationer men inget funkade.

Värt att notera:
Detta var mitt första datorbygge.
Byggde den med en kompis och vi följde ingen manual/guide.
Testade att lossa en sladd på moderkortet och sedan sätta tillbaks den och upptäckte då att en av de tio "uppstickande silverpiggarna" var böjda samt att en var helt borta (?)

Tack på förhand.

Lägg gärna upp bild på hur det ser ut.
Kan ju vara vad som helst egentligen men hade ni rätt antal distanser till moderkortet?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Tänkt något på statisk elektricitet?
Startar den öht?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Permalänk
Avstängd
Skrivet av frong:

Tänkt något på statisk elektricitet?
Startar den öht?

Det har jag inte tänkt på.
När jag startar den lyser en liten lampa på grafikkortet men något annat livstecken får jag ej fram.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bärplockaren:

Lägg gärna upp bild på hur det ser ut.
Kan ju vara vad som helst egentligen men hade ni rätt antal distanser till moderkortet?

Tala klarspråk (läs mitt namn) hehe

Permalänk
Medlem

Bygger och grejar ni rakt på den mattan?!

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Herregud vilket kråkbo till kabeldragning. Satt du på mattan och skruvade? Kan tyvärr ha fått konsekvensen att statisk elektricitet skadat komponenterna. Kan du ta bild på den skadade kontakten? När man bygger sin dator för första gången kan det ju vara bra att ta det hela lugnt och metodiskt och inte stressa igenom bygget, då det lätt leder till fel som annars kunde undvikits.

Visa signatur

Citera för svar!

Stationär: Fractal Design Define R6 | Asus Z370-P | Intel i7 8700k @ 3.7 Ghz | Corsair Vengeance LPX 32GB CL15 @ 3000 Mhz | Asus STRIX GTX960 4GB | Fractal Design Celsius S24 | 5 TB HDD | 250GB SSD (Samsung 850 EVO), 128GB SSD (Crucial M4) | Corsair HX 850W | W10
Bärbar: Sony Vaio Pro 13.3" | i7-4500U | 8GB RAM | 256GB SSD | Ubuntu

Permalänk
Medlem
Skrivet av datanooben1:

Tala klarspråk (läs mitt namn) hehe

Detta är distanser:

Tanken är att du skall skruva fast dem i chassit och därefter skruva fast moderkortet i distanserna istället för direkt i chassit, d.v.s. skapar distanserna ett litet avstånd mellan chassi och moderkort. Om du inte har skruvat dit distanserna finns det stor risk att moderkortet kortslutits då kretsarna på moderkortets baksida får direktkontakt med chassit som är strömförande :/ Verkar tyvärr inte som att ni gjort mycket rätt med detta bygge är jag rädd.

Visa signatur

Citera för svar!

Stationär: Fractal Design Define R6 | Asus Z370-P | Intel i7 8700k @ 3.7 Ghz | Corsair Vengeance LPX 32GB CL15 @ 3000 Mhz | Asus STRIX GTX960 4GB | Fractal Design Celsius S24 | 5 TB HDD | 250GB SSD (Samsung 850 EVO), 128GB SSD (Crucial M4) | Corsair HX 850W | W10
Bärbar: Sony Vaio Pro 13.3" | i7-4500U | 8GB RAM | 256GB SSD | Ubuntu

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RedRetro:

Herregud vilket kråkbo till kabeldragning. Satt du på mattan och skruvade? Kan tyvärr ha fått konsekvensen att statisk elektricitet skadat komponenterna. Kan du ta bild på den skadade kontakten? När man bygger sin dator för första gången kan det ju vara bra att ta det hela lugnt och metodiskt och inte stressa igenom bygget, då det lätt leder till fel som annars kunde undvikits.

Ja det gjorde jag.
Ska ta bild på kontakten och ladda upp snart, vet inte om det här är relevant men här är iaf några av delarna: https://new.webhallen.com/cart/265026,276264,277340,274331

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

https://ibb.co/ipOoc6
Hittade dock efter jag upptäckte det ett annat ställe där man kunde sätta den sladden

Permalänk
Medlem

Jag skulle bli förvånad om det INTE är en del som fallit offer för statisk elektricitet under dessa omatändigheter...

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Avstängd

Jaha okej, vet du något annat jag kan testa att göra? Sätta kablarna på andra sätt? Vill inte behöva köpa nytt om det faktist skulle funka

Permalänk
Avstängd

Så nästa gång jag meckar med den ska jag: använda distanser
Inte vara på en matta
Något mer?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Ja du... Finns trådar om hur man bygger, börja med att läsa dom. Men i ärlighetens namn rekommenderar jag att låt firman som ni köper av bygga.

https://m.youtube.com/watch?v=k1Q8ksRI1Eo

Kolla in den, riv allt och bygg på nytt.. Håll tummarna att något fungerar.

Permalänk
Medlem

Det du behöver är en "internal pc speaker" och lyssna på "beeps" (felkoder)
https://www.computerhope.com/beep.htm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrWhizeguy:

Ja du... Finns trådar om hur man bygger, börja med att läsa dom. Men i ärlighetens namn rekommenderar jag att låt firman som ni köper av bygga.

https://m.youtube.com/watch?v=k1Q8ksRI1Eo

Kolla in den, riv allt och bygg på nytt.. Håll tummarna att något fungerar.

Okej får väl göra det.. du vet inte något litet jag kan ha missat? Den funkade ju som sagt till em början

Permalänk
Medlem
Skrivet av datanooben1:

Okej får väl göra det.. du vet inte något litet jag kan ha missat? Den funkade ju som sagt till em början

Dessvärre skulle jag inte säga att det är något litet du missat.. Du har missat typ allt :s

Permalänk
Medlem

Om jag skulle gissa så är det problem med pw kabeln. Dessa sitter som oftast nere till höger på moderkortet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrWhizeguy:

Dessvärre skulle jag inte säga att det är något litet du missat.. Du har missat typ allt :s

Okej säg gärna dom sakerna då

Permalänk
Avstängd

Okej, finns det att köpa på webhallen/elgig/netonnet eller nånstans i sverige?

Permalänk
Medlem

Bilderna du la upp, är det innan eller efter ni snyggade till kablarna? Omöjligt att se om något på rak arm är fel...

Visa signatur

Glad Sommar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av falconr:

Bilderna du la upp, är det innan eller efter ni snyggade till kablarna? Omöjligt att se om något på rak arm är fel...

Efter (framsidan) baksidan har jag knte fixat än
Tänker mer om det kan vara något "klassiskt fel" och då är det ju ni "proffs" som vet om dom

Permalänk
Medlem

Aldrig själv köpt en men det finns via tradera

Permalänk

Bara jag som får känslan av att OT är troll?

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen R5 1600x @3,7GHz w/ Corsair H90 AIO water cooling | GPU: KFA2 GTX 1070 ti EX 8GB | RAM: Corsair Vengeance Red LED DDR4 16GB 3000Mhz | STORAGE: M2 Samsung 960 EVO 250GB + Samsung 860 EVO 1TB + WD Caviar Black 1TB 64mb/7200 | MOBO: MSI B350 Tomahawk | PSU: Corsair RM750x | CHASSI: Fractal Design R5 | OS: Win 10 | MONITOR: Acer XF270HUA 27" IPS 144hz Freesync |

Permalänk
Medlem

Kolla så att alla kontakter för "System Panel Header" sitter rätt.

Punkt 12 i manualen på sida 7 och sen sida 22.

Du måste troligen plocka bort grafikkortet.

Permalänk
Avstängd

Tack ska kolla på det imorgon.

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte du skall pilla mer utan lämna in den och rädda det som rädda går...

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Avstängd

Hur ska sata kablarna på baksidan vara inkopplade?