SÖKER: 3.5mm uttag till Optisk ingång.

Permalänk
Medlem

SÖKER: 3.5mm uttag till Optisk ingång.

Hej

Har köpt en ny tv och får inte riktigt mina högtalare att fungera. På min förra TV så kunde jag reglera högtalarna med fjärrkontrollen, alltså att varje gång jag höjer ljudet på tvn så höjs ljudet på högtalarna förstås. Jag kopplade in dom via hörlursuttaget på tvn. Jag har Harman Cardon Soundsticks 1 (alltså inget BT) med enbart 3.5mm uttag.

På min nya tv (Philips 55" UHD Smart TV 55PUS7272) så händer inget när jag ändrar volymen på tvn, det är ändå exakt samma volym på högtalarna och ljudet kommer från högtalarna OCH Tvn samtidigt, trots att jag har ändrat massa inställningar.

Min fråga är, finns det någon liten adapter som gör om det 3.5mm utgången till en optisk?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk

Har varit ute efter en själv lite. Snubbla på denna. Undrar om denna ramlar ut ur samma fabrik fast med annan märkning. Ser ju ut att vara exakt samma. Skulle vara kul att öppna båda och titta.

https://www.ebay.com/itm/L-R-RCA-Analog-to-Digital-Audio-Converter-Optical-Coaxial-SPDIF-Toslink-Signal/322642793286?_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIM.MBE%26ao%3D2%26asc%3D41376%26meid%3D64b89ec29b284d9c9e2f12209a3368a3%26pid%3D100005%26rk%3D6%26rkt%3D6%26sd%3D232092152920&_trksid=p2047675.c100005.m1851

Permalänk

Har exakt samma problem med Philips 49PUS6432, dock är det där en soundbar kopplad med HDMI... Den spelar både på TVn och soundbaren samtidigt, å man måste alltså höja soundbaren separat. Ytterst märkligt, då soundbaren snurrar igång när TVn går det och slår av sig när man slår av TVn.

Den hittar liksom soundbaren och har den vald som uppspelningsenhet, men tycker ändå att det är lämpligt att spela ljud via de inbyggda högtalarna samtidigt.

Permalänk
Medlem

SOLVED (typ). Jag ringde Phillips och då sa om att man kan klicka på inställningar så får man fram en meny till höger, där kan man stänga av tvns högtalare och så precis under så står det "Hörlursvolym" där man kan justera ljudet. Så ah, det funkar ju helt okej, blir lite fler steg men det går bra ändå.

Permalänk
Medlem

Blir nog lite fel där, den konverterar ju analog ut till digital in(ADC), dvs analog källa till digital ingång på t.ex förstärkare. Det som efterfrågas är ju tvärt om, digital ut till analog in(DAC).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

Philips vs andra märken

Nu är ju frågan besvarade redan men det här är anledningen till att jag valde en Philips TV till mina päron.
Hörlurs volym är helt separerad från TV-högtalare m.m.

Trodde i min enfald att samtliga märken hade denna banala funktion men så är det inte.
Gör man samma sak på Samsung så måste du mute'a speakers och då har du en jobbig symbol överlay på bilden hela tiden.
Drar man ned volym sänks även hörlurarna. USELT Samsung.

Kan va bra att veta för framtida trådläsare..

Visa signatur

**ASUS GL502VS (i7-7700HQ, GTX 1070, 16 GB ram, 512 GB M2, 120hz G-sync)**

Permalänk
Medlem

Ett ”problem” är att ni inte använder möjligheterna som finns.
Jag kör HDMI CEC och det funkar kanon, enheterna pratar med varandra och väljer jag min stärkare som ljudutgång från tvn så blir det automatiskt mute på interna högtalarna och kontrollen styr stärkarens volym.

Samma sak om jag väljer min BT-högtalare (varför jag nu skulle vilja det), men utgår från att det då skulle funka lika bra med ett par BT hörlurar.

Ska testa 3,5mm hörlur, om jag ens har ett sånt uttag, osäker på det

Edit:
Såg även detta i min manual (en Samsung):

Citat:

Lyssna på tv:n via Bluetooth-enheter (för hörselskadade) Inställn. System Tillgänglighet Fler-ut Ljud:
Du kan slå på både tv-högtalarna och Bluetooth-enheterna samtidigt. När den här funktionen är aktiverad kan du ställa in volymen för Bluetooth-enheterna till att vara högre än tv-högtalarna.

Så måste säga att det finns rätt många möjligheter, men det verkar ju som sagt gälla att man gå går över till HDMI CEC och/eller BT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Blir nog lite fel där, den konverterar ju analog ut till digital in(ADC), dvs analog källa till digital ingång på t.ex förstärkare. Det som efterfrågas är ju tvärt om, digital ut till analog in(DAC).

Skickades från m.sweclockers.com

woops, nä men då tar vi en åt andra hållet

https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/...

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Kanon! Är så lätt hänt att nån klickar på köp när man får det serverat

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB