Permalänk
Medlem

Asus RT-N56U kraschar

Jag har en Asus RT-N56U som har börjat bete sig lite märkligt med hängningar som gör att man varken kan komma åt setup eller kan skicka någon information via routern, vare sig LAN eller WAN.
Startar man om den funkar det ett tag. Ibland många timmar, ibland bara 15-20min.

Jag har senaste firmwaren och jag har inte ändrat någon konfiguration utan det är något annat som hänt/händer.
Trafiken är ganska sparsam och det snurrar inte massa torrents och liknande.

Jag vill väl eg bara utröna om den börjar visa ålderskrämpor eller om det är något annat som påverkar den.
Kan man på något sätt kolla om det är någon yttre faktor som påverkar routern som får den att krascha.

Permalänk
Vila i frid

Asus nätadaptrar/strömadaptrar till routers bl.a. brukar använda sig av kondensatorer som svullar efter ett par år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Asus nätadaptrar/strömadaptrar till routers bl.a. brukar använda sig av kondensatorer som svullar efter ett par år.

Är det glättningskondingarna som ger upp så att utspänningen blir "smutsig" då?
Ska se om jag kan kolla hur utspänningen ser ut. Har dock bara ett enklare oscilloskop att tillgå...

Permalänk

Hej. Konstigt att jag upplever EXAKT samma problem som du! Och det började igår. Kanske är det fel på deras senaste firmare-updatering?
EDIT: Har också RT-N56U, Fast programvaruversion: 3.0.0.4.374_239
Problemlösningen ser ut som din, stänger av/på strömmen.
Har mailat till ASUS och gjort en anmälan, gör du samma sak till deras kundcenter så kanske de åtgärdar felet?

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk
Vila i frid
Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Prova om det funkar bättre med Padavan's branch. https://bitbucket.org/padavan/rt-n56u/downloads/

Man laddar alltså ner en firmware och laddar upp den filen som ny fast programvaruversion?
Vad finns det för risker med detta?
Vad gör man om det failar? Hur återställer man då nuvarande firmware?
Och vilken utav filerna ska man tanka "_base" eller "_full"?
Tack!

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk
Vila i frid

Jag har kört med full-versionen av Padavan i mitt RT-N65U (inte RT-N56U) sedan 2013. Dess Wiki-sida berättar allt du vill veta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Är det glättningskondingarna som ger upp så att utspänningen blir "smutsig" då?
Ska se om jag kan kolla hur utspänningen ser ut. Har dock bara ett enklare oscilloskop att tillgå...

Vad jag kunnat komma fram till så ligger spänningen från nätadaptern stabilt på 19VDC och ett rippel på ca 10mV. Om 10mV rippel gör att den får spader är den extremt känslig, IMO. Jag vet ju dock inte hur det såg ut när den var sprillans och jag har inte mätt över en längre tid.

Skrivet av Basicnewb:

Hej. Konstigt att jag upplever EXAKT samma problem som du! Och det började igår. Kanske är det fel på deras senaste firmare-updatering?
EDIT: Har också RT-N56U, Fast programvaruversion: 3.0.0.4.374_239
Problemlösningen ser ut som din, stänger av/på strömmen.
Har mailat till ASUS och gjort en anmälan, gör du samma sak till deras kundcenter så kanske de åtgärdar felet?

Faktum är att jag körde RT-N56U_3.0.0.4_376_3879 från 2015 tidigare men uppdaterade till RT-N56U_3.0.0.4_380_7378 från Mars i år när jag började få problem för någon vecka sedan. Det blev dock ingen skillnad.
Om infon i din profil stämmer bor du åxå i Gbg. Vad har du för leverantör av bredband? Jag har BBB via fiber, stadsnätet/framtidsstaden eller vad tusan det nu heter.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av dumbo:

rippel på ca 10mV.

Mätningen är relevant om den skedde med routern isärskruvad och påslagen där mätpunkten var tvärs över en intern glättning/filter-konding.

Permalänk

Hej nu är jag sent inne igen.
Har vi några updates? Har ni lyckats lösa problemet?
ASUS ville att jag skickar in Routern för att lagas...
Det jag testat göra är att Resetta den, vilket inte funkat så bra alls. Installerat senaste FirmWare och det gjorde inte saken bättre. Vill testa installera en gammal Firmware, men vet inte om det finns någon att hitta på ASUS hemsida?? Och om jag gör det, och sen skickar in den för lagning kmr de säkert bara klaga på att jag hade fel FW.

Är det möjligt att någon NY uppdatering, (som skett automatiskt) har helt enkelt påverkat hårdvaran irreversibelt så att den överhettar och kraschar????

Skrivet av dumbo:

Om infon i din profil stämmer bor du åxå i Gbg. Vad har du för leverantör av bredband? Jag har BBB via fiber, stadsnätet/framtidsstaden eller vad tusan det nu heter.

Stämmer, är från götet. Jag kör på Bahnhof (leverantör). Har också framtidens bredband (tror jag du syftar på)

Så har någon hittat någon lösning?

Visa signatur