Permalänk
Medlem

Problem med ASUS RT-N56U AP:s

Hej kära grabbar!

Det är såhär att jag kom hem efter semestern och hade problem med min router och min AP:s hemma.

Första 56:an sitter efter Telia grunkan och funkar kanon som router och där funkar det trådlösa nätverket alldeles utmärkt. Där är även diverse kameror inkopplade och även de fungerar.

Sen har jag 2st likadana 56:or som är inställda som AP:s med 2 olika fasta IP:s. När jag skulle koppla in de så får de ingen nätverksanslutning. Det är trådat fram till dessa AP:s
Jag kommer heller inte in på routern då jag får felmeddelandet

"Inställningar har uppdaterats. Webbsida kommer nu att uppdateras.
Ändringar har gjorts på IP-adress eller portnummer. Du kommer nu att kopplas ifrån från RT-N56U.
För åtkomst till inställningar för RT-N56U, återanslut det trådlösa nätverket och använd den uppdaterade IP-adressen och portnumret."

Stänger jag då av AP:s och startar om routern då kommer jag återigen in på routern.

Jag har försökt läsa mig till lite vad som kan vara problemet men inte direkt hittat lösningen.

Routern idag är den senaste standard FW från ASUS.

Om det är någon som har en lösning på mitt problem så får ni jättegärna hojta, läste lite om Telia och angående deras Ipadress byten m.m kan det vara så? Detta skedde under semestern när jag inte var hemma. Några frågor? Hojta isf!

Ha det gott!

Permalänk
Medlem

Låter ju som den första 56:an har fått en ny LAN adress.
Så de som har fast IP adress kanske inte ligger på samma längre.

Allmänt kan en hel del hända med Asus routrar efter FW uppgradering om man in te gör en fabriksåterställning efteråt.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Låter ju som den första 56:an har fått en ny LAN adress.
Så de som har fast IP adress kanske inte ligger på samma längre.

Allmänt kan en hel del hända med Asus routrar efter FW uppgradering om man in te gör en fabriksåterställning efteråt.

Jag fortsatte läsa lite under kvällen och jag ska testa att koppla ut den första routern och se vad som händer när jag går in på AP:n bara och se vad för ip:n den får osv och isf ändra den till en fast om det kan vara så att de krockar.

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Låter ju som den första 56:an har fått en ny LAN adress.
Så de som har fast IP adress kanske inte ligger på samma längre.

Allmänt kan en hel del hända med Asus routrar efter FW uppgradering om man in te gör en fabriksåterställning efteråt.

Jag gick in på routern igen och på startsidan så står det 192.168.2.1 på LAN Address.

Men när jag försöker välja att den ska heta 192.168.1.1 så vägrar den ta emot det.
Jag antar att det är en bugg och ominstallation är ett måste?

Permalänk

Sök på "N56U" på forumet, vi är rätt många som exakt samtidigt stött på samma problem med våra N56U:or.
Önskar jag var kunnig inom nätverk.. vilket jag inte är. Vill bara veta vad som hänt, så jag kan få det åtgärdat.

Skrivet av Prelatur:

Allmänt kan en hel del hända med Asus routrar efter FW uppgradering om man in te gör en fabriksåterställning efteråt.

Tkr fabriksåterställningen är krånglig. Man håller intryckt "RESET" i 30 sek, sen väntar i några minuter??? O sen säger den att man ska "Starta om", hur gör man detta? Finns ju ingen av/på-knapp. Tips??

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk
Medlem

Hur har du kopplat grejerna?

Är det Telia, switchport1-> ap1 och sen från ap1 sladd till ap2?
eller telia switchport1 -> ap1
switchport2 -> ap2
?

Sulle sätta såhär

Telia port 1 -> ap1
telia port 2 -> ap2

Telia switch 192.168.1.1 och dhcpserver som delar ut 192.168.4/24 (nätmask 255.255.255.0)

Stäng av dhcp på ap:arna (kan troligen vara detta som bråkar)
Ap1 statisk ip 192.168.1.2
ap2 statisk ip 192.168.1.3
samt det här på ap:arna
GW 192.168.1.1
dns 192.168.1.1