Permalänk

Ny dator hackar vid enklare spel

Har en ganska nyköpt stationär HP som jag använder till enklare kontorsarbete och surf. Tänkte att ja även skulle kunna spela lite enklare spel också, men när jag tex kör Age of empires II genom Steam laggar spelet rejält (de kan va flera sekunders uppehåll).
Jag har väldigt dålig koll på datorer så hoppas på lite hjälp här.
Jag förstår att jag inte köpt någon speldator men att den ska klara enklare spel.
Age of empires II kom tex 1999 och bör ju inte ha så stora krav, eller?

Vad kan jag göra för att få den att fungera bättre?
(förklara gärna som för en 80-åring då ja verkligen är dålig på sånt här)
Tack på förhand för hjälp!

Datorn är en HP Pavilion 570-p038no.
Quad core AMD A8
16 GB DDR4
Radeon R5-435 grafikkort
Kör Windows 10
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Permalänk
Medlem

Nya märkesdatorer kommer ofta fullpackade med massor av program och processer som ligger och körs i bakgrunden. Det är nästan alltid att rekommendera att formatera och börja från början. Om du inte har kunskaperna för att formatera datorn så kan jag varmt rekommendera "Bulk Crap Uninstaller" som kan avinstallera en massa onödiga program som följer med från fabrik.

Finns att ladda ner här; http://klocmansoftware.weebly.com/

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Skrivet av xtQ:

Nya märkesdatorer kommer ofta fullpackade med massor av program och processer som ligger och körs i bakgrunden. Det är nästan alltid att rekommendera att formatera och börja från början. Om du inte har kunskaperna för att formatera datorn så kan jag varmt rekommendera "Bulk Crap Uninstaller" som kan avinstallera en massa onödiga program som följer med från fabrik.

Finns att ladda ner här; http://klocmansoftware.weebly.com/

Ok, kan va värt att kolla på de.
Men nog bör väl datorn inte ha så mycket skit i sig att den inte klarar av att köra ett enkelt spel!?
Enligt Frågor & Svar på Elgigantens sida ska man kunna spela CS och de kräver väl betydligt mer antar jag...

Permalänk
Medlem

Jodå, speciellt datorer som inte är marknadsförda för att klara av spel utan för enklare kontorsarbete. Efter att du kört Bulk Crap Uninstaller kan du med gott samvete köra CCleaner (gratis versionen) också.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem

Din dator är verkligen inte en speldator, så ja den kan innehålla nog mycket skit för att inte klara spel öht... Så en ren installation är att rekommendera.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneking:

Ok, kan va värt att kolla på de.
Men nog bör väl datorn inte ha så mycket skit i sig att den inte klarar av att köra ett enkelt spel!?
Enligt Frågor & Svar på Elgigantens sida ska man kunna spela CS och de kräver väl betydligt mer antar jag...

Klart man kan spela CS, men det lär knappast fungera bra. Det bästa är nog att installera om datorn då med ett rent windows så att man slipper tillverkarens alla program som kommer med.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Skrivet av xtQ:

Jodå, speciellt datorer som inte är marknadsförda för att klara av spel utan för enklare kontorsarbete. Efter att du kört Bulk Crap Uninstaller kan du med gott samvete köra CCleaner (gratis versionen) också.

Drog ner Bulk men problemet är ju att man inte vet vad man kan ta bort.
Förinstallerade spel osv hittar man ju på namnen men annat är svårt att veta vad det är.

Skrivet av Litenskit:

Din dator är verkligen inte en speldator, så ja den kan innehålla nog mycket skit för att inte klara spel öht... Så en ren installation är att rekommendera.

Skrivet av BM-Mods:

Klart man kan spela CS, men det lär knappast fungera bra. Det bästa är nog att installera om datorn då med ett rent windows så att man slipper tillverkarens alla program som kommer med.

Tror ni datorn skulle gå bättre med Windows 7 istället för 10?
Bör ja inte kunna se vad som körs i bakgrunden och sen välja att ta bort de programmen?
Hårddisken är ju långt ifrån full så de är ju bara program som körs ja behöver stoppa antar ja.

Är det inget annat ja kan testa innan ja installerar om Windows?

Krävs ju inte mycket för att spela AOE2.
Processor:1.2GHZ CPU
Memory:1 GB RAM
Graphics:Direct X 9.0c Capable GPU
DirectX®:9.0c
Hard Drive:2 GB HD