Nya golvhögtalare för musik, ca 20k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schluug:

@someuser: Tack för tipset! Ska ta en funderar på att ta hem ett par MA Silver 300..

Ett bra val, En talare med mycket "kropp" som aldrig blir tråkig. och en trevlig prislapp för vad man får.

Permalänk
Skrivet av Schluug:

@someuser: Tack för tipset! Ska ta en funderar på att ta hem ett par MA Silver 300..

svårt att gå fel med monitor audio. det ska väll vara om man lyssnar på komprimerad rap/techno eller liknande. lägg märke till den otroligt diskanten, och ett mellanregister av rang. basen finns såklart där. men den förstör inte ljudet med massa muller och förstör upplevelsen.

Vill du spara in lite på pengarna så välj ett par silver 6. Jag hoppas kunna knycka ett par sådana när alla ska uppgradera sig nu.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Schluug:

Ja, det är verkligen personligt det här med högtalare. Jag kommer så långt det går att låna hem och lyssna med min elektronik i mitt rum. Då dessa kommer stå i vårat lite mer stilrena vardagsrum känner jag att SVS-burkarna inte riktigt kvalar in, men jag har funderat på att ha dem i en kommande bio i källaren eventuellt.

Jag är allätare inom musik men helst hårdrock och metal, men som sagt, väldigt brett i övrigt.

Jag har funderat på att göra detta med mina Dynaudio som är i körsbär. Kanske är ett lagom projekt i julhelgen

Måste försöka lyssna på dessa då de som du säger har fått väldigt bra kritik.

En fråga till alla, Quad Z-3, vad tror ni om dessa? Hittar väldigt lite om dem på nätet, men Quad har ju tidigare gjort väldigt bra högtalare. 50% på 35000 är ju inte helt fel

Ok hårdrock och metal. Vad har du för övrig elektronik? En bra högtalare dåligt matchad mot förstärkaren är pengar i sjön tycker jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X/Arya Stealth, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Fidelio X2, B&W P7, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Ok hårdrock och metal. Vad har du för övrig elektronik? En bra högtalare dåligt matchad mot förstärkaren är pengar i sjön tycker jag.

Just nu ser systemet i vardagsrummet ut såhär:

Högtalare: Dynaudio Contour 1.3 mk2
Förstärkare: Korsun V8i
Signalkälla: Chromecast audio

Då Korsun:en saknar digitala ingångar funderar jag på att köra den som slutsteg genom att ta bort ett par byglar och istället köpa ett Yamaha WXC-50 försteg/nätverksspelare och avveckla Chromecasten som fungerar sådär..

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | RTX 4070S | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

Jag skulle kika på canton vento 896 dc, de brukar gå att få för runt 20k som demoex eller beg.
Har själv föregångarna vento 890.2 dc och de har en ljudbild och upplösning som inte skäms för sig enligt mitt tycke då såklart, sen är de ganska trevliga att se på med:)

https://www.hembiobutiken.se/produkter/hogtalare/golv/231170-...

Men när du skriver hårdrock och metal går ju tankarna direkt till klipsch, typ rf-82 eller som någon tidigare skrev rf-7

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | Asus ROG Maximus Z690 Hero | Intel I9 12900K | DDR5 32Gb Corsair 5200Mhz | M2. WD SN850 2TB | Corsair HX1200W | Asus RTX 3090 ROG Strix OC | Corsair iCUE H150i Elite Capellix | 32" Alienware QD-OLED AW3225QF

Permalänk
Medlem
Skrivet av jiimpan:

Jag skulle kika på canton vento 896 dc, de brukar gå att få för runt 20k som demoex eller beg.
Har själv föregångarna vento 890.2 dc och de har en ljudbild och upplösning som inte skäms för sig enligt mitt tycke då såklart, sen är de ganska trevliga att se på med:)

https://www.hembiobutiken.se/produkter/hogtalare/golv/231170-...

Men när du skriver hårdrock och metal går ju tankarna direkt till klipsch, typ rf-82 eller som någon tidigare skrev rf-7

Tack för tipset! Igår beställde jag ett par Monitor Audio Silver 300, som hade bra medlemspris på Hembiobutiken. Jag tycker de är otroligt snygga och lillebror 200 har fått väldigt bra kritik!

Jag får se hur de funkar i mitt rum och med min elektronik. Är lite sugen på att låna hem ett par Quad Z-3 alt. Z-4 och jämföra med

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | RTX 4070S | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

Dessa Triangle låter sjukt bra och det är fortfarande mellandagsrea på dem

https://www.hembiobutiken.se/produkter/hogtalare/golv/204810-...

edit: såg nu att du redan beställt

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Hej! Kommer antagligen bli lynchad nu men är här för att lära mig, hoppas folk är okej att jag snor den här tråden lite, ni får skrika ifrån annars.

Min nuvarande setup:
Monitor Audio silver 2 med en NAD d7050,

Har på senaste tiden känt ett starkt behov av en mer kompetent setup, eftersom jag bor i en relativt liten lägenhet 50 kvm, så har jag inte känt behovet av golvhögtalare förutom men har börjat fundera på saken. En kort fråga, hittade inte Solver 2 i deras sortiment längre, har den ersatts av silver 50?

Har flera frågor, så jag radar upp dem fint och prydligt i hopp om att någon audiofil eller liknande vill ta i dem med tång!

Eftersom jag gillar att lyssna på musik från spotify så gick jag med valet av en nätverksspelare som klarade av spotify connect men känner att jag kanske gjort ett dumt val. nu kommer alla mina dumma frågor, och var inte snälla när ni svarar, värderar sanningen över allt annat.

Värt att notera är också att jag lyssnar på väldigt varierad musik, men mycket rap, rock, nytt, gammalt. Men gillar även mycket techno/house med grym bas i, ska dock vara den tighta sorten, med bra punch!

1. Vad tycker ni om mindre högtalare som silver 2 (alt. silver 50) som primära högtalare i mindre rum? Håller de måtten eller måste man ha ett par golvhögtalare för att få det riktiga ljudet?
2. Förstärkare, vad skulle ni rekommendera, antingen för golvhögtalare eller för stativ som jag har nu. Är det värt att lägga pengar på något som klarar Spotify eller förstör det bara? Några åsikter om min NAD?
3. Vad använder ni för musikkällor, duger Spotify, eller behöver man använda tjänster som erbjuder FLAC, och hur streamar ni då musiken? om ni ens streamear.
4. Vad tycker ni om sonos? Får det ens kallas hifi, kör ni någon kombination av det hemma med er "riktiga" ljudanläggning. Tycker det vore roligt med lite smart asssitant med amazon echo eller google home och då fungerar ju sonos väldigt bra, men vill verkligen ha "bra" ljud
5. Hur mycket ska man lägga på baslåda? och vad ska man tänka på?

Det jag egentligen letar efter är mycket ljud för pengarna, sen om det är 20,30 eller 40k som behöver läggas är mindre viktigt.

Tackar i förväg! /Johan

Permalänk
Medlem

Jag har skrivit lite i fetad text nedan.

Skrivet av JHN:

Har på senaste tiden känt ett starkt behov av en mer kompetent setup, eftersom jag bor i en relativt liten lägenhet 50 kvm, så har jag inte känt behovet av golvhögtalare förutom men har börjat fundera på saken. En kort fråga, hittade inte Solver 2 i deras sortiment längre, har den ersatts av silver 50? Ja, Silverserien har ganska nyligen ersatts. Silver 2 motsvarar Silver 100 (Silver 50 motsvarar Silver 1)

1. Vad tycker ni om mindre högtalare som silver 2 (alt. silver 50) som primära högtalare i mindre rum? Håller de måtten eller måste man ha ett par golvhögtalare för att få det riktiga ljudet? Stativhögtalare duger alldeles utmärkt. Har du dessutom ett relativt litet rum så risken större att högtalarna blir "för stora" för rummet om du kör på golvare. Jag hade själv Monitor Audio Bronze 2 i flera år i rum om 25-30 kvm och tyckte det fungerade bra. Stativhögtalare har också fördelen att de generellt sett är billigare, så du får mer ljud per krona och kommer lättare upp i märkens dyrare serier än om du skulle köpa golvare.
2. Förstärkare, vad skulle ni rekommendera, antingen för golvhögtalare eller för stativ som jag har nu. Är det värt att lägga pengar på något som klarar Spotify eller förstör det bara? Några åsikter om min NAD? Din förstärkare har väl Spotify connect? Då är det knappast en poäng att byta till en förstärkare som har Spotify "inbyggt". Inget fel på din förstärkare heller såvida du tycker att det låter bra
3. Vad använder ni för musikkällor, duger Spotify, eller behöver man använda tjänster som erbjuder FLAC, och hur streamar ni då musiken? om ni ens streamear. Spotify duger alldeles utmärkt. Jag kör många olika källor (vinyl, CD, Tidal och Spotify) och tycker inte att Spotify låter dåligt.
4. Vad tycker ni om sonos? Får det ens kallas hifi, kör ni någon kombination av det hemma med er "riktiga" ljudanläggning. Tycker det vore roligt med lite smart asssitant med amazon echo eller google home och då fungerar ju sonos väldigt bra, men vill verkligen ha "bra" ljud Jag kör Tidal/Spotify från en Sonos ZP90, via en Hegel HD11, till min stereoanläggning. Funkar bra, men interfacet börjar kännas lite daterat. Skulle nog kolla på Bluesound om jag skulle köpa en streamer idag.
5. Hur mycket ska man lägga på baslåda? och vad ska man tänka på? Jag har alltid klarat mig utan en sub, men vill du ha en ska du tänka på att du har grannar nedanför dig antagligen som troligtvis inte är så förtjust i att lyssna på den.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av JHN:

Hej! Kommer antagligen bli lynchad nu men är här för att lära mig, hoppas folk är okej att jag snor den här tråden lite, ni får skrika ifrån annars.

Min nuvarande setup:
Monitor Audio silver 2 med en NAD d7050,

Har på senaste tiden känt ett starkt behov av en mer kompetent setup, eftersom jag bor i en relativt liten lägenhet 50 kvm, så har jag inte känt behovet av golvhögtalare förutom men har börjat fundera på saken. En kort fråga, hittade inte Solver 2 i deras sortiment längre, har den ersatts av silver 50?

Har flera frågor, så jag radar upp dem fint och prydligt i hopp om att någon audiofil eller liknande vill ta i dem med tång!

Eftersom jag gillar att lyssna på musik från spotify så gick jag med valet av en nätverksspelare som klarade av spotify connect men känner att jag kanske gjort ett dumt val. nu kommer alla mina dumma frågor, och var inte snälla när ni svarar, värderar sanningen över allt annat.

Värt att notera är också att jag lyssnar på väldigt varierad musik, men mycket rap, rock, nytt, gammalt. Men gillar även mycket techno/house med grym bas i, ska dock vara den tighta sorten, med bra punch!

1. Vad tycker ni om mindre högtalare som silver 2 (alt. silver 50) som primära högtalare i mindre rum? Håller de måtten eller måste man ha ett par golvhögtalare för att få det riktiga ljudet?
2. Förstärkare, vad skulle ni rekommendera, antingen för golvhögtalare eller för stativ som jag har nu. Är det värt att lägga pengar på något som klarar Spotify eller förstör det bara? Några åsikter om min NAD?
3. Vad använder ni för musikkällor, duger Spotify, eller behöver man använda tjänster som erbjuder FLAC, och hur streamar ni då musiken? om ni ens streamear.
4. Vad tycker ni om sonos? Får det ens kallas hifi, kör ni någon kombination av det hemma med er "riktiga" ljudanläggning. Tycker det vore roligt med lite smart asssitant med amazon echo eller google home och då fungerar ju sonos väldigt bra, men vill verkligen ha "bra" ljud
5. Hur mycket ska man lägga på baslåda? och vad ska man tänka på?

Det jag egentligen letar efter är mycket ljud för pengarna, sen om det är 20,30 eller 40k som behöver läggas är mindre viktigt.

Tackar i förväg! /Johan

Hej hur stort är lyssningsrummet?

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X/Arya Stealth, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Fidelio X2, B&W P7, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Jag har skrivit lite i fetad text nedan.

Tack för svaret! Täckte det mesta men kände samtidigt att några saker va lite som du anser vad som "duger" hoppas du inte ser det som att jag hoppar på dig, gillade ditt svar.

Tänkte på förstärkare, har hört från många håll att man ska lägga minst lika mycket pengar på förstärkaren som högtalaren, tycker du det stämmer? Min generella uppfattning var också att förstärkare med inbyggda funktioner som spotify och airplay som min t.ex. ansågs vara "sämre" det var det jag menade med fråga 2

Angående din sonos ZP90 hur hopplar du högtalarna? det var väl inga traditionella högtalar-"portar" där du kan snurra kopparen runt en kontakt (förlåt för min amatörmässiga beskrivning) för jag skulle gärna vilja börja sonos aktiva högtalare därav lite in fråga, hur ställer sig sonos ljud mot t.ex. MA silver 2? och skulle jag kunna få sonos att spela både via brygga och mina externa högtalare samtidigt som de aktiva?

Skrivet av Mumu55:

Hej hur stort är lyssningsrummet?

Hej!

Rummet är kanske.. 10kvm? lägenheten är ju på 45 isch, men tv-rummet är öppen planlösning till köpet.

/Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av JHN:

Tack för svaret! Täckte det mesta men kände samtidigt att några saker va lite som du anser vad som "duger" hoppas du inte ser det som att jag hoppar på dig, gillade ditt svar.

Tänkte på förstärkare, har hört från många håll att man ska lägga minst lika mycket pengar på förstärkaren som högtalaren, tycker du det stämmer? Min generella uppfattning var också att förstärkare med inbyggda funktioner som spotify och airplay som min t.ex. ansågs vara "sämre" det var det jag menade med fråga 2

Angående din sonos ZP90 hur hopplar du högtalarna? det var väl inga traditionella högtalar-"portar" där du kan snurra kopparen runt en kontakt (förlåt för min amatörmässiga beskrivning) för jag skulle gärna vilja börja sonos aktiva högtalare därav lite in fråga, hur ställer sig sonos ljud mot t.ex. MA silver 2? och skulle jag kunna få sonos att spela både via brygga och mina externa högtalare samtidigt som de aktiva?

Ptja, man får ju dra någon gräns mellan vad som är mindre bra, vad som duger och vad som är bra kontra vad man vill lägga pengar på. Jag tycker att det låter som du är rätt så nöjd med din anläggning, men eventuellt vill ta ett steg upp. Då skulle jag snarare satsa på ett par nya högtalare än att byta ut din förstärkare som ändå får anses som kompetent. Sen att det anses "sämre" att ha inbyggda funktioner tycker jag lite tramsigt, men jag vet att en del tycker det. Det är ju ändå en hel del high end-tillverkare som har en herrans massa funktioner i samma låda, men då klagar ingen. Jag tänker t.ex. Burmester 311, som ligger på ett par hundratusen kronor, men som har allt man kan behöva under huven.
Gällande hur man ska fördela pengarna så är jag av åsikten att man ska lägga mest på högtalarna men samtidigt inte spara in helt på förstärkare och källa. Men samtidigt vet jag att andra tycker helt annorlunda, så det är en smaksak helt enkelt. Jag har lagt betydligt mer på högtalare än förstärkare/källa, men jag såg till att jag hade rätt så bra grejer innan jag till slut uppgradera högtalarna för någon vecka sedan.
Angående ZP90: Jag har kopplat den digitalt (koaxialt) in i min externa DAC (Hegel HD11) som sedan är kopplad analogt (RCA) till min förstärkare. Om du ska spela både med Sonos egna högtalare och din stereoanläggning så bör det väl bara vara att välja att spela i flera zoner samtidigt? Jag har bara en zon hemma, men det är min spontana tanke om jag förstår din fråga rätt.

Permalänk
Medlem

För det första så bör man, innan man är mycket väl påläst inom elektroteknik, släppa alla föresvävningar om att högtalare och förstärkare måste "matchas".

För det andra så bör man inse att de tekniska krav som ställs på en förstärkare är betydligt mera väldefinierade än de som ställs på en högtalare. Högtalaren måste konstrueras med en lång lista svårkvantifierbara variabler i åtanke, mest uppenbart kanske hur den ska interagera med rummet. Vad det innebär är iaf att det är betydligt enklare att konstruera en bra förstärkare än en bra högtalare. Det som verkar svårt när det gäller förstärkare (i synnerhet klass AB) är att uppfylla extremt högt ställda (kanske onödigt höga) tekniska krav och samtidigt erbjuda hög effekt.