Permalänk
Medlem

Dator till pappa - 8000kr

Hej!

Pappa behöver en ny bärbar då hans gamla till slut havererat.

De krav han har på nya datorn är:
17"-skärm
"Hållbar" prestandamässigt
Max 8000 kronor, gärna billigare.

Mitt extra krav är att datorn ska ha SSD.

Datorn kommer användas till surf och släktforskning i stort sett, så en speldator är inte aktuellt

Har Volvo-rabatt på HP och har kollat dessa 2:
Nummer 1 - 6290 med rabatt
Nummer 2 - 7990 med rabatt

och denna från annat håll:
Nummer 3 - 6490kr

Känner spontant att nummer 1 från HP är mest prisvärda, men kände att jag ville ha några fler åsikter innan beställning.

Pappa var också osäker på storleken av hårddisk. Jag har svårt att tro att han behöver mer än 128GB men går det att få tag på en någorlunda likvärdig dator prestandamässigt med 256GB så skadar det ju aldrig.

Permalänk
Medlem

Bra maskiner allihop, tycker jag.

Nummer 1 och Nummer 3 går bort för att de bara har upplösning på 1600x900. Det är för dåligt.
Nummer 2 har 1920x1080, och det är vad "du" vill ha.

Samtliga är bestyckade med HP:s märkliga 1x8 GB. De flesta har plats för två minnesmoduler och minne vill du ha sittande i par. Dock billigt (allt är relativt) att köpa över disk eller på nätet och trycka in själv.

Men då skenar budgeten lite. När jag hjälpte min pappa att köpa laptop häromåret hade HP olika bestyckningar på samma modell. Så en och samma modell kunde köpas med olika skärmupplösningar (och därmed pris). Egentligen skulle jag välja Nummer 1 eller Nummer 2 om man kunde få den med 1920x1080, och sedan trycka i en minnessticka till.

Det verkar dock som att man då landar på just Nummer 2.

Men skärmen är den komponent som man verkligen använder exakt hela tiden då man sitter vid datorn, så jag anser att den bör prioriteras.

Visa signatur

/Joakim