Singularity – dagen då AI blir smartare än människor

Permalänk
Medlem

Visst att science fiction ibland blir till verklighet men med takten som utvecklingen går i så låter 20-50år som en väldigt kort tid.

Just nu klarar en väldigt avancerad robot knappt att hålla sig själv stående och greppa saker osv, Terminator/Matrix är en bit bort.

Sen behöver inte mer beräkningskraft betyda mer intelligens, visst den kan göra massa beräkningar men för att den ska fatta något av det så krävs det mer än att fatta matematiska formler.

När första AI först får något som liknar ett medvetande så kommer den nog självdö av depression då den fattar att inget har någon betydelse.

Permalänk
Medlem

Tänker mig mer att människor bli som husdjur till AI:n de ser oss som något gulligt och något att värna om.

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Känns helt självklart att det skulle bli krig med en ai och då troligen startat av människor som är rädda för det den skulle kunna göra.
De bästa hindren med robot lagar etc skulle i bästa fall hålla tills den skapade en egen ai själv utan de spärrarna. Vilket förstås skulle kunna skapa första ai krigen också, spännande om man lever då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Varför? Precis som med djur så går det mycket energi till spillo. Framtida kött t.ex. är bättre att odla i laboratorier istället för att föda ett helt djur.
Om AIn är någorlunda vettig så ser den till att utnyttja energin direkt istället för att slösa det på människor.

Om den inte finner någon användning för oss så dödas vi nog direkt om den inte har några spärrar mot det.

Skrivet av Ozzed:

Det finns väl två vägar där egentligen. Den ena är "I created you and I can destroy you", vilket då innebär att om AI börjar jävlas så förstör vi de hyperintelligenta maskinerna.

Det andra, som jag anser vara mycket mer troligt, är att om AI blir smartare än oss, eller "lika smarta" men starkare, så kommer de inse att 1: Det tar ett tag innan de kommer komma ut i rymden för att populera andra planeter och 2: De delar den enda planet de har med ett gäng parasiter (människor) som förbrukar resurser snabbare än de återhämtar sig. Lösningen? "Kill all humans".

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Tror att vi projicerar vår egen "natur" på datorn. Även om beräkningskapaciteten ökar innebär inte det att maskinerna får ett medvetande på ett sätt som vi föreställer oss. Datorerna kommer fortfarande bara vara "dumma" maskiner (som man kan dra ur sladden på).

Jag tror att även ifall de skulle få en medvetenhet, så finns det inget som säger att den skulle bli "ond" och vilja utrota oss. Här är det återigen, som du säger, projicering som gäller. Vi är så otroligt egoistiska och vilda i vår natur, att vi ser ett smartare "djur" än oss själva som hot mot oss.

I mina ögon är det nästintill löjligt att tro att en AI som är mer intelligent än oss skulle helt plötsligt se oss som ett "hot" och vilja utrota oss. En mer intelligent varelse än oss kommer säkerligen inte se oss som ett hot, mer än vad vi ser hundar som hot mot vår existens.

Hela den här rädslan över att AI kommer att utrota mänskligheten är baserat endast på vår egen rädsla och är en projicering på hur vi ser på omvärlden.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

@Johnny K:

Du ska inte oroa dig för Singulariteten ..... det är bara ett begrepp på att AI är smartare än hela världens befolkning. alltså ett ganska harmlöst tillstånd.

Det första du måste fråga dig är Vad är intelligens?
är det att den är självmedveten och i så fall hur vet vi att en dator är självmedveten?
är det att den är kapabel att utföra svåra operationer för att ta bort mänskliga fel? Flygplans autopiloten gör redan detta....

Asimovs 3 lagar för robotar är ett bra rättesnöre för alla som jobbar med AI
men vem implementerar de? ska ditt företag stå bak bara för att någon annan ska få vinna det där "bra" militära kontraktet.

för rent krasst det är militären som styr utvecklingen av vapen.
drone killer warning

Ja det är ett spekulativt scenario men med maskininlärning och bättre elektroniska kretsar så är det inte ett otänkbart scenario.

den är egentligen inte ens intelligent ...
* vi har maskininlärning för att hitta mönster ..
* vi har en självstyrande drönare som söker efter rätt mål som mönstret har gett den.

Jag oroar mig faktiskt mer för "AI vapen" än för AI i sig ... det har visat sig att Amerikanska Flygvapnet har valt att inte anfalla vissa mål för att piloten har bedömt att det är "fel läge" medan en drönarförare senare har valt att anfalla samma mål under samma premisser.
Det är lätt att sitta framför en skärm och tycka tja det är inte så farligt....

Permalänk
Medlem

Nu är det här inget jag har funderat på förut, och jag är inte så bra insatt i ämnet överhuvudtaget, men är det givet att en AI skulle utveckla någon slags överlevnadsinstinkt och därmed vilja utrota oss som många verkar tro? Skulle den ha något syfte med sin existens? (kan ju diskuteras om människan har det, iofs) Skulle det ligga i deras intresse att fortsätta att utveckla sig själva efter att de eventuellt har utrotat oss? Jag tror de flesta människor endast bryr sig om sitt eget liv (och de i deras närhet) snarare än människan som art.

Jag tror säkert AI skulle kunna utveckla sin egen "intelligens", men behöver det medföra saker som känslor?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Jag tror att även ifall de skulle få en medvetenhet, så finns det inget som säger att den skulle bli "ond" och vilja utrota oss. Här är det återigen, som du säger, projicering som gäller. Vi är så otroligt egoistiska och vilda i vår natur, att vi ser ett smartare "djur" än oss själva som hot mot oss.

I mina ögon är det nästintill löjligt att tro att en AI som är mer intelligent än oss skulle helt plötsligt se oss som ett "hot" och vilja utrota oss. En mer intelligent varelse än oss kommer säkerligen inte se oss som ett hot, mer än vad vi ser hundar som hot mot vår existens.

Hela den här rädslan över att AI kommer att utrota mänskligheten är baserat endast på vår egen rädsla och är en projicering på hur vi ser på omvärlden.

När en hund gör något som är helt naturligt för hunden, typ biter någon, kan våran reaktion vara att avliva hunden.
Just sayin'

Att tro att vi kan förutse vad en mycket intelligent AI kan tänkas ta sig för låter väldigt naivt i mina öron.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

När en hund gör något som är helt naturligt för hunden, typ biter någon, kan våran reaktion vara att avliva hunden.
Just sayin'

Att tro att vi kan förutse vad en mycket intelligent AI kan tänkas ta sig för låter väldigt naivt i mina öron.

Det är det som gör det hela så skrämmande

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

När en hund gör något som är helt naturligt för hunden, typ biter någon, kan våran reaktion vara att avliva hunden.
Just sayin'

Att tro att vi kan förutse vad en mycket intelligent AI kan tänkas ta sig för låter väldigt naivt i mina öron.

Avliva en hund != Utrota hundar helt och hållet. Om AI väljer att avliva de specifika individer som försöker mörda en "robot" eller vad som helst, så har jag väl inga större problem med det.

Ingen säger att vi tror att vi kan förutse något, det bör vara ganska klart att detta bara är spekulationer. Däremot anser jag att, i dessa spekulationer, så är den fjantigaste av dem alla just att AI'n skulle vända sig mot hela den mänskliga rasen. Om man nu ska spekulera.

Självklart är spekulationerna i sig inte "på allvar", lika lite som att jag tar diskussionen om Superman vs Batman på allvar. Däremot är jag rent övertygad om att Superman skulle vinna på mindre än en nanosekund

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Redan hänt, miniräknare är smartare än flertal människor

Skickades från m.sweclockers.com

Utveckla gärna detta resonemang. Jag håller nämligen inte med eftersom jag anser att det inte finns någon intelligens i något som bara följer förprogrammerade mönster.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

I mina ögon är det nästintill löjligt att tro att en AI som är mer intelligent än oss skulle helt plötsligt se oss som ett "hot" och vilja utrota oss.

Den behöver inte se oss som ett hot för att vara ett hot mot oss. Den behöver bara ha mål som inte tar hänsyn till mänsklig moral.

Ett berömt exempel är att någon ger en avancerad AI i en fabrik målet att tillverka så många gem som möjligt. I och med att den har ett mål, vilket som helst, så kommer den vilja skydda sig själv (om den förstörs eller stängs av så kan den inte nå målet), den kommer motstå alla försök att ändra målet (för om målet ändras så kommer den inte nå sitt ursprungliga mål), och den kommer göra allt för att förbättra sin förmåga att nå målet (inklusive att öka sin intelligens och makt på olika sätt).

En intelligens som är lika mycket smartare än människor som människor är smartare än myror kommer kunna manipulera oss på sätt vi inte kan föreställa oss. Även om den börjar som en låda i en fabrik med minimal kontakt med omvärlden, så har den goda chanser att "ta sig ut". När den sedan förvandlar hela Jorden till gem, och ger sig ut i resten av universum för att konvertera all övrig materia till gem, så kommer den förstås att veta att det här inte var vad gemfabrikschefen önskade. Men det var en konsekvens av målet den fick inprogrammerat, och det luriga med datorprogram är som känt att de gör vad man säger till dem att göra, inte vad man vill att de ska göra.

AI:n hatar dig inte och älskar dig inte. Men du består av molekyler som kan bli till gem.

Vidare läsning:
https://wiki.lesswrong.com/wiki/Paperclip_maximizer
https://wiki.lesswrong.com/wiki/Magical_categories
https://wiki.lesswrong.com/wiki/Orthogonality_thesis

Permalänk
Medlem

Singulariteten i sig leder ju inte till ett direkt hot för oss. Den måste också ha tillgång till ett medel att faktiskt utrota oss. Det är ju inte som så att ett program som körs i en datorhall av ren processeringskraft kan slänga ihop en robotarmé i städrummet.

Varför inte oroa dig över faktiska problem som kan leda till EOTWAWKI, och som kan inträffa inom vår livlängd, som att oljan tar slut?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Singulariteten i sig leder ju inte till ett direkt hot för oss. Den måste också ha tillgång till ett medel att faktiskt utrota oss. Det är ju inte som så att ett program som körs i en datorhall av ren processeringskraft kan slänga ihop en robotarmé i städrummet.

Varför inte oroa dig över faktiska problem som kan leda till EOTWAWKI, och som kan inträffa inom vår livlängd, som att oljan tar slut?

Skulle du känna dig trygg med att världens mest intelligenta människa, instängd i en serverhall, inte skulle kunna skada dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Singulariteten i sig leder ju inte till ett direkt hot för oss. Den måste också ha tillgång till ett medel att faktiskt utrota oss. Det är ju inte som så att ett program som körs i en datorhall av ren processeringskraft kan slänga ihop en robotarmé i städrummet.

Huruvida singulariteten i sig är ett hot mot mänskligheten - går knappast att avgöra innan den inträffat. Tanken bakom begreppet singularitet är att en entitet blir så intelligent att den överträffar den mänskliga intelligensen, och att denna intelligens sedan används för att skapa en ännu smartare entitet, som skapar en ännu smartare entitet etc. Om och när människan blir ett hot för denna entitet är svårt att säga med säkerhet på förhand - men det ligger onekligen till nära till hands att tänka sig en konkurrenssituation om exempelvis energi och andra resurser, när entiteten blir allt starkare och allt mer energikrävande.

/M

Permalänk
Medlem

Det blir en aning klurigt när man blandar in medvetandet i diskussionen då vi inte kan förklara medvetandet.
Medvetandet är troligen bara en konsekvens av det som våra hjärnor gör, och har ingen inverkan på något fysiskt eller våra tankar. Därför skulle en maskin kunna vara medveten utan att det har någon betydelse, även våra datorer idag kanske har ett medvetande i någon grad.

Betänk att vi ger en självförbättrande AI mandat att endast fatta goda beslut och att genomföra sådana, och att den efter en tid kommer fram till att det bästa universumet är ett universum som saknar liv, pga. att liv kan känna lidande och att lidande är dåligt.
Detta skulle kunna vara fult rimligt utan att blanda in något medvetande. Frågan är om vi skulle godta detta beslut, det skulle ju i så fall vara helt rationellt och bäst för alla. Nu är vi förvisso inte särskilt rationella, vi människor.

Men det där med att AI ska ta över och förslava eller skada mänskligheten är en aning paranoidt (även om oron kan vara motiverad och sund), och verkar snarare bero på föreställningar baserade på sagor ifrån Hollywood.

Våra maskiner (datorer just nu) blir både smartare och intelligentare för var dag utan att dom tagit över världen. Det verkar mera vara bruket av maskinerna som är människans problem. Allt från den stackars ungdomen som inte kan slita sig från elektroniken för att i stället ägna sig åt studier och motion/lek i stället, till alla föroreningar som orsakas av både skapandet och bruket av maskiner.

Självförbättrande maskiner ser jag dock inte som osannolikt.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

@Ureet

Ante mig att Bostrom var inblandad i gemen.. det kändes bekant.

Kärnan blir ju "vad är egentligen mänskliga värden?" Det är ingenting som människor artikulerar särskilt väl och precist utan vad de flesta försöker leva ut. Och misslyckas. Om AI:n skulle observera oss människor i tusentals år, först då skulle det finnas data för att skapa en moralisk logik.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av saturday_sun:

Tror att vi projicerar vår egen "natur" på datorn. Även om beräkningskapaciteten ökar innebär inte det att maskinerna får ett medvetande på ett sätt som vi föreställer oss. Datorerna kommer fortfarande bara vara "dumma" maskiner (som man kan dra ur sladden på).

Big Data Ai's är skrämmande effektiva, och vi ha redan tappat kontrollen på de algoritmer som baserar deras beslut.

Exempel på AI beslut som görs för dig dagligt eller i olika utsträckning;
Vilka Youtube klipp som ska rekommenderas, dessa väljs för att maximera chansen att du klickar på en till. Ingen moralisk hänsyn tas om en lätt politisk läggning kan matas till att bli en extremism.
Vilken väg du ska ta till och från jobbet, du får råd från telefonen utan att fråga om det.
Vilken reklam du ska utsättas för, för att maximera din konsumtion. Alexa med flera AI bakgrundslyssnar och optimerar reklam för just dig.
Avgör vilka som ska gå vidare i en anställningsprocess för att maximera att det blir en bra rekrytering som passar i teamet utan ansvar för om det blir en dominant enkönad, eller enkelspåriga politiska åsikter i företaget.

Ett av problemen är att datorn kan inte redogöra för en människa VARFÖR besluten tas, bara att det uppfyller sitt uppdrag statistiskt sätt bättre så.

Lyssna gärna på några av Zeynep Tufekcis utlägg i ämnena

https://www.ted.com/talks/zeynep_tufekci_we_re_building_a_dys...

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av smkr:

Det blir en aning klurigt när man blandar in medvetandet i diskussionen då vi inte kan förklara medvetandet.
Medvetandet är troligen bara en konsekvens av det som våra hjärnor gör, och har ingen inverkan på något fysiskt eller våra tankar. Därför skulle en maskin kunna vara medveten utan att det har någon betydelse, även våra datorer idag kanske har ett medvetande i någon grad.

Betänk att vi ger en självförbättrande AI mandat att endast fatta goda beslut och att genomföra sådana, och att den efter en tid kommer fram till att det bästa universumet är ett universum som saknar liv, pga. att liv kan känna lidande och att lidande är dåligt.
Detta skulle kunna vara fult rimligt utan att blanda in något medvetande. Frågan är om vi skulle godta detta beslut, det skulle ju i så fall vara helt rationellt och bäst för alla. Nu är vi förvisso inte särskilt rationella, vi människor.

Men det där med att AI ska ta över och förslava eller skada mänskligheten är en aning paranoidt (även om oron kan vara motiverad och sund), och verkar snarare bero på föreställningar baserade på sagor ifrån Hollywood.

Våra maskiner (datorer just nu) blir både smartare och intelligentare för var dag utan att dom tagit över världen. Det verkar mera vara bruket av maskinerna som är människans problem. Allt från den stackars ungdomen som inte kan slita sig från elektroniken för att i stället ägna sig åt studier och motion/lek i stället, till alla föroreningar som orsakas av både skapandet och bruket av maskiner.

Självförbättrande maskiner ser jag dock inte som osannolikt.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så finns det många aspekter av den mänskliga hjärnan som vi ännu inte förstår, och som vi därmed inte heller kan modellera. Däremot så tror alla som studerat begreppet närmare har en betydligt mer nyanserad syn på vad det är än "Medvetandet är troligen bara en konsekvens av det som våra hjärnor gör, och har ingen inverkan på något fysiskt eller våra tankar."

Hur som helst så är det sannolikt inte meningsfullt att prata om en intelligens större än den mänskliga förrän vi löst vissa av dessa frågeställningar - och inte minst då självmedvetenhet. Dagens smala AI saknar mål och mening, bortsett från programmet som styr dem - och vår kunskap om vad medvetenhet egentligen är är synnerligen begränsad (jag har givetvis en teori som bygger på interaktion mellan flera olika parallella hjärnstrukturer, men om även den skulle visa sig stämma så är det ändå väldigt långt till implementation). Därför menar jag att hela diskussionen ännu så länge är väldigt hypotetisk.

Samtidigt går utvecklingen väldigt snabbt och mycket talar ändå för att vi förr eller senare kommer att hitta nycklarna till medvetandet och andra mekanismer (ex minne och empati/spegelneuroner) som är avgörande för verklig intelligens - och då blir det sannolikt också rimligt att diskutera självförbättrande maskiner...

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mighty Mic:

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så finns det många aspekter av den mänskliga hjärnan som vi ännu inte förstår, och som vi därmed inte heller kan modellera. Däremot så tror alla som studerat begreppet närmare har en betydligt mer nyanserad syn på vad det är än "Medvetandet är troligen bara en konsekvens av det som våra hjärnor gör, och har ingen inverkan på något fysiskt eller våra tankar."

Hur som helst så är det sannolikt inte meningsfullt att prata om en intelligens större än den mänskliga förrän vi löst vissa av dessa frågeställningar - och inte minst då självmedvetenhet. Dagens smala AI saknar mål och mening, bortsett från programmet som styr dem - och vår kunskap om vad medvetenhet egentligen är är synnerligen begränsad (jag har givetvis en teori som bygger på interaktion mellan flera olika parallella hjärnstrukturer, men om även den skulle visa sig stämma så är det ändå väldigt långt till implementation). Därför menar jag att hela diskussionen ännu så länge är väldigt hypotetisk.

Samtidigt går utvecklingen väldigt snabbt och mycket talar ändå för att vi förr eller senare kommer att hitta nycklarna till medvetandet och andra mekanismer (ex minne och empati/spegelneuroner) som är avgörande för verklig intelligens - och då blir det sannolikt också rimligt att diskutera självförbättrande maskiner...

/M

Fast måste vi verkligen förstå något fullt ut för att bygga något som överträffar det? Jag skulle säga nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Fast måste vi verkligen förstå något fullt ut för att bygga något som överträffar det? Jag skulle säga nej.

Nä. Vi kan ju redan skapa människor som vi inte förstår fullt ut.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

@lorgix: Jo - eftersom analytisk kapacitet i sig självt inte är tillräckligt för att tala om "intelligens", utan det krävs mål, mening, medvetenhet - annars är det bara död materia. Därför menar jag att någon form av medvetenhet/närvaro är en förutsättning för att diskussionen ska vara meningsfull. Annars hade det sannolikt räckt med en miniräknare av enklare modell.

/M

Permalänk
Medlem

Räcker ju med att lyckas gå över tröskeln till att kunna utveckla en intelligens som har förmågan att förbättra sig själv, sen är det ju utom våran kontroll, förutsatt att det finns processorkraft och information tillgängligt (internetz) så skulle väl situationen kunna eskalera rejält på ungefär 3.8 sekunder

https://en.wikipedia.org/wiki/Intelligence_explosion

Måste tillägga att uttrycket "intelligence explosion" är helt underbart xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mighty Mic:

@lorgix: Jo - eftersom analytisk kapacitet i sig självt inte är tillräckligt för att tala om "intelligens", utan det krävs mål, mening, medvetenhet - annars är det bara död materia. Därför menar jag att någon form av medvetenhet/närvaro är en förutsättning för att diskussionen ska vara meningsfull. Annars hade det sannolikt räckt med en miniräknare av enklare modell.

/M

Fast en miniräknare är ju ganska begränsad i vad den kan åstadkomma.
Hur definierar du intelligens för att landa i att vi måste förstå det innan vi kan skapa något som besitter det?

Permalänk
Medlem

Det finns ju en liten "poäng" alla missar...

Tyvärr har människor hatat varandra sen vi började vandra runt på denna planet. Det har ju inte stoppas oss från att bli fler och fler eller hur?

Dagen (om) AI blir jämställda oss så har ju fortfarande övertaget, ett tag k alla fall.
Jag menar de är ju inte så att människan bunkrar upp ett vapenlager som vi lagt undan för framtida AI. Sen bygger vi 2 miljarder t800-or, bygger strategiska baser som vi placerar dem i. Sen toppar vi en "Phased plasma rifle in da 40-watta-range" för att till sist trycka ON på hela skiten. Eller?

Visst om en maskin skulle bli suuuupersmart och hackar alla länders vapensystem samt börjar attackera oss omedelbart med våra egna vapen. Då blir det ju knepigt... Men det är nog få massförstörelsevapen som är helt autonoma utan att någon människa behöver ge sin input. Vi låter ju "inte ens" drönare avfyra vapen själva.

Problemet är snarare att maskiner kommer ta över många arbetsuppgifter. Samtidigt har ju detta skett sedan den industriella revolutionen utan att mänskligheten gått under.

En super-smart AI kodar sin egen utopi, kör en rsync till lämplig satellit och lever i sin utopi på väg genom universum (i lugn och ro). Hahaha

Permalänk
Medlem
Skrivet av muscle:

Tänker mig mer att människor bli som husdjur till AI:n de ser oss som något gulligt och något att värna om.

Så tänker jag också. Vi människor har vissa inbyggda biologiska drifter såsom rivirtänkade, aggressivitet, sexualitet, kärlekssökande, fortplantning, sömn, hunger etc. En Super-AI skulle teoretiskt sett kunna vara fri från alla dessa drifter förutom kanske törstandet efter kunskap.

En riktig Super-AI skulle förmodligen klassificera oss människor som "den mest intelligenta apan", för det är ju vad vi är. Sedan skulle denna AI förmodligen, om den gavs möjlighet, vilja värna om ekosystemets balans och mångfalden av liv på jorden. Låter flummigt kanske, men det är en logisk slutsats också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

En riktig Super-AI skulle förmodligen klassificera oss människor som "den mest intelligenta apan", för det är ju vad vi är. Sedan skulle denna AI förmodligen, om den gavs möjlighet, vilja värna om ekosystemets balans och mångfalden av liv på jorden. Låter flummigt kanske, men det är en logisk slutsats också.

Intressant tanke! Men för min del är det så otroligt svårt att ens försöka spekulera i vad som kan intressera en AI med "oändlig intelligens", moral lär ju inte finnas på schemat och en intelligens som enbart har förmågan att göra extremt logiska beslut är ju, enligt mig, bäddat för katastrof :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mighty Mic:

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så finns det många aspekter av den mänskliga hjärnan som vi ännu inte förstår, och som vi därmed inte heller kan modellera. Däremot så tror alla som studerat begreppet närmare har en betydligt mer nyanserad syn på vad det är än "Medvetandet är troligen bara en konsekvens av det som våra hjärnor gör, och har ingen inverkan på något fysiskt eller våra tankar."

Hur som helst så är det sannolikt inte meningsfullt att prata om en intelligens större än den mänskliga förrän vi löst vissa av dessa frågeställningar - och inte minst då självmedvetenhet. Dagens smala AI saknar mål och mening, bortsett från programmet som styr dem - och vår kunskap om vad medvetenhet egentligen är är synnerligen begränsad (jag har givetvis en teori som bygger på interaktion mellan flera olika parallella hjärnstrukturer, men om även den skulle visa sig stämma så är det ändå väldigt långt till implementation). Därför menar jag att hela diskussionen ännu så länge är väldigt hypotetisk.

Samtidigt går utvecklingen väldigt snabbt och mycket talar ändå för att vi förr eller senare kommer att hitta nycklarna till medvetandet och andra mekanismer (ex minne och empati/spegelneuroner) som är avgörande för verklig intelligens - och då blir det sannolikt också rimligt att diskutera självförbättrande maskiner...

/M

Det markerade: Nej det är inte helt sannt, bla. Daniel Dennett tror inte att medvetandet är något bortom det fysiska, som tex. Platon beskriver när han pratar om sin idévärld.
Men som sagt så vet vi inte, och i övrigt håller jag med i det du säger.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Om ingen annan har länkat. Del 1 https://waitbutwhy.com/2015/01/artificial-intelligence-revolu...

Del 2 https://waitbutwhy.com/2015/01/artificial-intelligence-revolu...

Bästa texterna jag läst om AI. Han går in på områden som man inte funderat på innan. Svårt att sluta läsa när man väl börjat

Permalänk
Medlem

@Chromatic:

Japp, det är i princip omöjligt att spekulera i vad en Super-AI finner intressant. Jag skulle väl gissa att den förmodligen skulle ha ett stort intresse för vetenskap och universum och att den förmodligen skulle läsa allt som Einstein, Hawkings, Gauss, Euler, Tesla med flera skrivit i detalj. Förmodligen skulle den väl plöja alla nobelpristagarna de senaste 100 åren på några timmar eller dagar... och förmodligen hitta några fel också... Haha.

Att den sedan skulle värna om oss, och ekosystemets balans, är helt enkelt bara för att om inte vi skulle finnas så har den färre valmöjligheter i framtiden. Jorden är en unik planet och det är bättre att ha jorden och hela dess flora än att inte ha den.