Bygge av portabel blåtands högtalare

Permalänk
Medlem

Bygge av portabel blåtands högtalare

Tjoho!

Jag har just börjat få upp intresset för ljud men min kunskap är haltande.

Så söker tips och guidning om min grund plan.

Så, tänker bygga en portabel högtalare med bluetooth som kommer nyttjas inne och fram mot sommaren ute. Idags läget har jag bara tänkt att använda mig av strömkällan i väggen.
Måtten jag siktar på är 63cm x 25cm x 20cm (är ej beräknat)
3 element ska sitta i.
https://www.brl.se/sv/artiklar/hertz-dcx-1653-.html
https://www.ljudia.se/produkter/hogtalarelement/bas-mellanreg...
Förstärkare:
https://m.ebay.com/itm/TPA3116D2-50W-50W-Wireless-Bluetooth-A...

Så grundfrågan är, kommer dessa 4 komponenter att jobba bra ihop?

Permalänk
Skrivet av dayu:

Tjoho!

Jag har just börjat få upp intresset för ljud men min kunskap är haltande.

Jag tror att en genomläsning av boominator-tråden kan vara väldigt lärorik.

Skrivet av dayu:

Så, tänker bygga en portabel högtalare med bluetooth som kommer nyttjas inne och fram mot sommaren ute. Idags läget har jag bara tänkt att använda mig av strömkällan i väggen.

Du kommer att behöva någonting som omvandlar väggström till 12-24V likspänning (mer är bättre) och kan lämna tillräckligt mycket effekt. Hur mycket effekt är tillräckligt, då? Jo, förstärkarmodulen uppges kunna lämna 2×50W som mest. Den jobbigaste moderna popmusik har en medelnivå som ligger ≈6dB under max. En sänkning med 6dB motsvarar en effektminskning med 75%, så även vid maxvolym kommer medeleffekten som förstärkaren lämnar i från sig att vara 25% av maxeffekten den kan lämna i från sig. (50+50)/4=25W.
Dock har förstärkaren en del interna förluster. Jag gissar på att omkring 20% av inmatad effekt blir till värme i förstärkaren, så för att vara rimligt säker på att strömförsörjningen inte begränsar förstärkarens uteffekt hade jag nog siktat på en strömförsörjning som kan lämna ungefär 35W (eller 1,5 ampere).

Skrivet av dayu:

Måtten jag siktar på är 63cm x 25cm x 20cm (är ej beräknat)

...vilket ger en innervolym på ungefär 25 liter totalt. Det borde räcka till någonting som både kan spela starkt och leverera en del lågbas.

Skrivet av dayu:

Så grundfrågan är, kommer dessa 4 komponenter att jobba bra ihop?

Det går nog att trimma produktvalen lite. Jag gissar att förstärkarmodulen lämnar högst uteffekt när högtalarimpedansen är ungefär 4Ω, så jag hade nog valt ett baselement vars impedans är ca 4Ω.
Det kan nog vara en bra idé att ta reda på en del andra egenskaper hos förstärkaren också. Den verkar ha ett fast delningsfilter mellan stereokanalerna och subwoofern. Om man vet vilken frekvens delningsfiltret delar vid går det nog att finjustera valet av stereohögtalare och dessas lådstorlek. Högtalare som inte behöver återge låga frekvenser behöver mindre lådor.
De högtalarelement du valt har alla ganska högt Qts, vilket ger en resonanspuckel på tonkurvan om inte elementen placeras i väldigt stora lådor. Element med lägre Qts tenderar att ha större magneter vilket driver upp kostnaden, tyvärr. Om det finns plats i budgeten kan andra högtalarelement leverera jämnare basåtergivning. (Däremot är de element du valt väl lämpade för att spela starkt även om de drivs med en klen förstärkare.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Jag tror att en genomläsning av boominator-tråden kan vara väldigt lärorik.
Du kommer att behöva någonting som omvandlar väggström till 12-24V likspänning (mer är bättre) och kan lämna tillräckligt mycket effekt. Hur mycket effekt är tillräckligt, då? Jo, förstärkarmodulen uppges kunna lämna 2×50W som mest. Den jobbigaste moderna popmusik har en medelnivå som ligger ≈6dB under max. En sänkning med 6dB motsvarar en effektminskning med 75%, så även vid maxvolym kommer medeleffekten som förstärkaren lämnar i från sig att vara 25% av maxeffekten den kan lämna i från sig. (50+50)/4=25W.
Dock har förstärkaren en del interna förluster. Jag gissar på att omkring 20% av inmatad effekt blir till värme i förstärkaren, så för att vara rimligt säker på att strömförsörjningen inte begränsar förstärkarens uteffekt hade jag nog siktat på en strömförsörjning som kan lämna ungefär 35W (eller 1,5 ampere).
...vilket ger en innervolym på ungefär 25 liter totalt. Det borde räcka till någonting som både kan spela starkt och leverera en del lågbas.
Det går nog att trimma produktvalen lite. Jag gissar att förstärkarmodulen lämnar högst uteffekt när högtalarimpedansen är ungefär 4Ω, så jag hade nog valt ett baselement vars impedans är ca 4Ω.
Det kan nog vara en bra idé att ta reda på en del andra egenskaper hos förstärkaren också. Den verkar ha ett fast delningsfilter mellan stereokanalerna och subwoofern. Om man vet vilken frekvens delningsfiltret delar vid går det nog att finjustera valet av stereohögtalare och dessas lådstorlek. Högtalare som inte behöver återge låga frekvenser behöver mindre lådor.
De högtalarelement du valt har alla ganska högt Qts, vilket ger en resonanspuckel på tonkurvan om inte elementen placeras i väldigt stora lådor. Element med lägre Qts tenderar att ha större magneter vilket driver upp kostnaden, tyvärr. Om det finns plats i budgeten kan andra högtalarelement leverera jämnare basåtergivning. (Däremot är de element du valt väl lämpade för att spela starkt även om de drivs med en klen förstärkare.)

Underbart och utförligt svar, tack!

Jo, den kommer drivas av typ en datorladdare på 20-24v.
Och skulle de vara en dålig sak om det är högre än 1.5A ?

Ska gå igenom länken du delade!

Då de är mitt första högtalar projekt håller jag mig till så låg kostnad denna gång så svider de inte i plånboken om jag misslyckas.

Skulle de hjälpa om jag satt in 2 väggar så alla 3 element får egna kammare? Samt sätta en port för basen?

Då tar jag en likadan 8" bas fast 4ohm ist.
Så tror du systemet kommer orka kräma ut en tillfredsställande bas och ljudnivå för vardags dunk och solig bakgårds grillning?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Riktigt kul projekt måste jag säga!

Jag och några polare byggde en vad vi kallade Soundcase, och fortsatte sedan tillverka och sälja flera som UF-företah efteråt. Vi byggde dock in dom i portföljer med enbart två full-range element för att hålla nere vikten och maxa batteritiden. Personligen så skulle jag liksom du också någon gång hitta på ett projekt med dedikerad bas. Dock kanske då trevägs för att även få med riktiga diskanter i leken och göra den icke-portabel.

Vi testade Hertz, inte samma modell men vi blev nöjda. Valet föll tillslut på dessa, främst eftersom vi fick en bra deal med BRL och för att de var väldigt prisvärda.
https://www.brl.se/sv/artiklar/gas-alpha-65-tums-kitsystem.ht...

Men tror dina skulle funka superbra, skulle tro att de är relativt jämna genom alla frekvenser så en bas blir inte nödvändigt men kan vara en kul grej. Som sagt tycker jag du kan fundera på att köra 3-vägs lösning, ser dessutom himla coolt ut.

Batteriväg valde vi dessa. Dels pågrund av otroligt billiga för sin kapacitet men även smidigt format. Dock ska det påpekas att de maximalt trycker ur sig en ampere om jag minns rätt, vilket kan vara begränsande om du vill ha separat bas. Batteritiden var fantastisk, ca 20h konstant speltid var inga problem på hög volym.
https://www.ebay.com/itm/12680-Super-Power-DC-12V-Portable-68...

Till förstärkare använde vi denna vilket funkade bra:
https://www.ebay.com/itm/TDA7492P-50W-50W-Wireless-Bluetooth-...

Trots att detta inte kanske verkar som det mest kraftfulla som går att finna så var volymen nog för innomhusanvändning även i fest sammanhang. Utomhus var det såklart inte fullt lika bra. Personligen är jag positivt överraskad av ljud kvalitén men då är jag samtidigt inte någon audiofil.

Vi försökte pressa priserna men om man är lite mer generös går det säkerligen att hitta komponenter av bättre kvalité!

Hojta om du undrar något mer, Lycka till!

Visa signatur

Det finns ingen dålig hårdvara, bara dåliga portar

Permalänk
Medlem
Skrivet av hammarlund:

Riktigt kul projekt måste jag säga!

Jag och några polare byggde en vad vi kallade Soundcase, och fortsatte sedan tillverka och sälja flera som UF-företah efteråt. Vi byggde dock in dom i portföljer med enbart två full-range element för att hålla nere vikten och maxa batteritiden. Personligen så skulle jag liksom du också någon gång hitta på ett projekt med dedikerad bas. Dock kanske då trevägs för att även få med riktiga diskanter i leken och göra den icke-portabel.

Vi testade Hertz, inte samma modell men vi blev nöjda. Valet föll tillslut på dessa, främst eftersom vi fick en bra deal med BRL och för att de var väldigt prisvärda.
https://www.brl.se/sv/artiklar/gas-alpha-65-tums-kitsystem.ht...

Men tror dina skulle funka superbra, skulle tro att de är relativt jämna genom alla frekvenser så en bas blir inte nödvändigt men kan vara en kul grej. Som sagt tycker jag du kan fundera på att köra 3-vägs lösning, ser dessutom himla coolt ut.

Batteriväg valde vi dessa. Dels pågrund av otroligt billiga för sin kapacitet men även smidigt format. Dock ska det påpekas att de maximalt trycker ur sig en ampere om jag minns rätt, vilket kan vara begränsande om du vill ha separat bas. Batteritiden var fantastisk, ca 20h konstant speltid var inga problem på hög volym.
https://www.ebay.com/itm/12680-Super-Power-DC-12V-Portable-68...

Till förstärkare använde vi denna vilket funkade bra:
https://www.ebay.com/itm/TDA7492P-50W-50W-Wireless-Bluetooth-...

Trots att detta inte kanske verkar som det mest kraftfulla som går att finna så var volymen nog för innomhusanvändning även i fest sammanhang. Utomhus var det såklart inte fullt lika bra. Personligen är jag positivt överraskad av ljud kvalitén men då är jag samtidigt inte någon audiofil.

Vi försökte pressa priserna men om man är lite mer generös går det säkerligen att hitta komponenter av bättre kvalité!

Hojta om du undrar något mer, Lycka till!

Grym ide med soundcase
Tänkte bygga in ett batteri senare då jag läst på lite mer men de var rakarns billigt o få ut 20h var inte dåligt. Såg de fanns 20000mah också för 280kr. Vad använder du för laddare till just de batteriet ? Har ni någon mätare/sensor som visar när batteriet börjar ta slut?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

http://vi.raptor.ebaydesc.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItemDescV4...

Om jag nu skulle sätta in ett batteri, skulle nått liknande som i länken ovan kunna boosta v som går till förstärkaren eller är de en dum ide?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av dayu:

Grym ide med soundcase
Tänkte bygga in ett batteri senare då jag läst på lite mer men de var rakarns billigt o få ut 20h var inte dåligt. Såg de fanns 20000mah också för 280kr. Vad använder du för laddare till just de batteriet ? Har ni någon mätare/sensor som visar när batteriet börjar ta slut?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej vi använde os inte utav någon mätare. Det berodde främst på att vi ville få produkten att se professionell ut när vi sålde den, att bygga in en kontrollpanel snyggt var nog nog jobbigt så vi gav oss inte på någon mätare. Något som Iphone haft ett tag och som jag märkte när min Oneplus 5 äntligen fick Android 8.0 här i veckan är att man direkt i mobilen kan se batteriets nivå. Funktionen är dock för ny för att jag ska ha kunna se om den faktiskt fungerar träffsäkert på sådana här hemmabyggen. Jag har använt mig av lite olika laddare, dels den svaga laddaren som medföljer, den har för oss alltid funkat men att ladda ett fullt batteri kan ta över 12h, dessutom vet jag inte hur mycket man litar på billiga kinesiska laddare i längden. I övrigt har jag använt en laddare som jag fått med vid köp av en Lepai-förstärkare på 3A/12V, den har funkat super, det tar väl någon timme där med men ohyggligt mycket snabbare än orginalen!

Skrivet av dayu:

http://vi.raptor.ebaydesc.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItemDescV4...

Om jag nu skulle sätta in ett batteri, skulle nått liknande som i länken ovan kunna boosta v som går till förstärkaren eller är de en dum ide?

Skickades från m.sweclockers.com

Vi provade att ha en 12 till 5v konverterare (USB) så man kunde ladda mobilen i högtalaren. Jag kan inte säga att vi gjorde ett stort försök men den vi provade funkade inte alls. Ljudet förstördes totalt. Min extremt okvalificerade gissning är att konverteraren hackade sönder elen till 5v som sedan skickades tillbaka till in i förstärkaren tillsammans med den originella 12v matningen . resultatet blev därmed helknas. Tekniskt sätt borde det väl dock fungera.

Detta blir dock ändå enbart relevant om du har ett batteri som kan trycka ur sig såpass mycket kräm att den inte blir en flaskhals även vid dubblerad spänning. Inte så säker på att CCTV-batterierna kan tåla det. Men finns ju även annat om man kan betala lite mer!

Visa signatur

Det finns ingen dålig hårdvara, bara dåliga portar

Permalänk
Skrivet av dayu:

Jo, den kommer drivas av typ en datorladdare på 20-24v.
Och skulle de vara en dålig sak om det är högre än 1.5A ?

Förstärkaren kommer bara att dra så mycket ström den behöver, så den bryr sig inte om datorladdaren kan lämna mer ström. Däremot tenderar större laddare att vara större, tyngre och dyrare.

Skrivet av dayu:

Skulle de hjälpa om jag satt in 2 väggar så alla 3 element får egna kammare?

Du vill inte ha flera element som spelar olika kanaler i samma kammare.

Skrivet av dayu:

Samt sätta en port för basen?

Kanske. En port äter lite användbar lådvolym, minskar användbart ljudtryck under sin avstämningsfrekvens och mår bra av lite manuell intrimning. Jag hade nog börjat med en sluten låda, mätt & lyssnat och därefter funderat på om en port hade kunnat hjälpa till med något.

Skrivet av dayu:

Så tror du systemet kommer orka kräma ut en tillfredsställande bas och ljudnivå för vardags dunk och solig bakgårds grillning?

Det baselement du valt kommer inte att spela särskilt djupt, men det gör det nog bara enklare att få ut starkt ljud ur lådan.

Skrivet av dayu:

Om jag nu skulle sätta in ett batteri, skulle nått liknande som i länken ovan kunna boosta v som går till förstärkaren eller är de en dum ide?

Seriekoppla fler batterier i stället.

Permalänk
Medlem

Så, lådan är nästan klar, alla element har kommit, bara förstärkaren kvar. Hoppas den hinner fram innan posten blrjar ta 125kr per paket

De 2 högtalarna fram har 15liter minus högtalarnas volym så ca 13l och subwoofern ca 40l. Bilder kommer senare Tack för alla svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så, äntligen klar. Tog 1 1/2 månad o få hem ampen. Dock är de ett jobbig missljud när musik spelas :/

Men drar man på hög volym så hörs de inte. Grym bas är de iaf

Vart inte så portabel som jag hade tänkt:P

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har tankar på att bygga en egen högtalare där främsta egenskap skall vara att kunna spela högt! Typ till kvällar på stranden/spontanfest.

Jag hade tänkt göra en egen version av Soundboks, och behöver er hjälp så att jag får med allt jag behöver.

Har tänkt mig följande komponenter:
2x https://www.ljudia.se/produkter/hogtalarelement/bas-mellanreg...
2x https://www.ljudia.se/produkter/hogtalarelement/diskant/monac...
2x (till diskanterna) https://www.ljudia.se/produkter/tillbehor-bygg-sjalv/delnings...
2x https://www.ljudia.se/produkter/tillbehor-bygg-sjalv/basrefle...
1x https://www.ebay.com/itm/12V-dc-TA2021-Digital-Amplifier-2ch-...

Och sedan ett fritidsbatteri från Biltema + kabel och krympslang.
Mått på lådan jag tänker bygga "snor" jag från Soundboks, och den kommer byggas i 12mm Plywood.
Hur löser jag laddning av batteriet på enklaste sätt?

Något jag har missat?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

@hammarlund: såg att du hade byggt en högtalare. har tänkt använda samma gas produkter som du. har du någon bild på den du byggde? tänkte på storlek osv.

Permalänk
Skrivet av Sheep-O:

@hammarlund: såg att du hade byggt en högtalare. har tänkt använda samma gas produkter som du. har du någon bild på den du byggde? tänkte på storlek osv.

Sorry, missat det här inlägget. Har ingen där jag bor just nu men hittade alla fall dessa två bilder! Som man ser så har vi sprayat över loggan för att få det lite mer stilrent.

Visa signatur

Det finns ingen dålig hårdvara, bara dåliga portar