Permalänk

Revision för Corsair-minnen viktigt?

Hej!

Jag har gjort ett litet genidrag och beställt nya datordelar utan att kolla ordentligt om RAM och moderkort var kompatibla. Moderkortet är ett Asus PRIME Z370-A, och RAM-minnet (Corsair Vengeance) heter CMK32GX4M2D3200C16. Jag utgick från att alla minnen i den serien var samma, men nej, det visade sig att det finns något som heter revision, och i mitt fall är det revision D som dessvärre inte finns med i Asus lista över kompatibla Corsair-minnen. Bortsett från revisionsbokstaven (endast A och B finns med) överensstämmer artikelnumret med allt annat.

Vad innebär detta? Måste jag byta minnen? Eller är det struntsamma?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800X3D CPU-KYLARE: Arctic Liquid Freezer II 420 MODERMODEM: MAG X670E Tomahawk WIFI GPU: Sapphire Radeon RX 7900 XTX Nitro+ Vapor-X RAM: 64GB Kingston FURY Beast DDR5-6000 DIMM CL36 PSU: 1000 Watt be quiet! Straight Power 12 CHASSI: Fractal Design Meshify 2 XL HDD: Crucial T700 2TB Gen5 NVMe OS: Win 11 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybinette:

Hej!

Jag har gjort ett litet genidrag och beställt nya datordelar utan att kolla ordentligt om RAM och moderkort var kompatibla. Moderkortet är ett Asus PRIME Z370-A, och RAM-minnet (Corsair Vengeance) heter CMK32GX4M2D3200C16. Jag utgick från att alla minnen i den serien var samma, men nej, det visade sig att det finns något som heter revision, och i mitt fall är det revision D som dessvärre inte finns med i Asus lista över kompatibla Corsair-minnen. Bortsett från revisionsbokstaven (endast A och B finns med) överensstämmer artikelnumret med allt annat.

Vad innebär detta? Måste jag byta minnen? Eller är det struntsamma?

Högst sannolikt är det inga konstigheter alls, men det är fråga som är svår att besvara om man ska gå längre än så.

Det man kan konstatera är väl iaf:

* Det finns ju rimligen en orsak att Corsair ändrat beteckningen, någonting har ändrats i konstruktionen. Dock har Corsair rimligen förnuft nog att säkerställa att det är "samma spec" när de uppdaterar en befintlig produkt.

* Moderkortstillverkarens QVL är på intet sätt heltäckande, den slutsats man kan dra är att de säger att de testat (med gott resultat) de minnen som står i listan. Det säger egentligen väldigt lite om den enorma mängd minnesmoduler av rätt typ som inte står i listan, det är ju en försvinnande liten andel av alla minnesmoduler som "borde fungera" som de öht väljer att testa.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Tack för svar!

Till och med Corsair själva tyckte att det nog skulle vara lugnt, men på ASUS knorrade man lite. Jag kände att det skulle vara oerhört drygt om jag först öppnade minnena och sedan ville byta dem, så jag valde att bita i det halvsura äpplet och skickade tillbaka minnena och beställde den revision som är officiellt kompatibel. Kändes inte bra när den revision jag ursprungligen beställde inte ens fanns med på Corsairs hemsida, utan typ Amazon och två butiker till.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800X3D CPU-KYLARE: Arctic Liquid Freezer II 420 MODERMODEM: MAG X670E Tomahawk WIFI GPU: Sapphire Radeon RX 7900 XTX Nitro+ Vapor-X RAM: 64GB Kingston FURY Beast DDR5-6000 DIMM CL36 PSU: 1000 Watt be quiet! Straight Power 12 CHASSI: Fractal Design Meshify 2 XL HDD: Crucial T700 2TB Gen5 NVMe OS: Win 11 64bit