Permalänk
Medlem

Acer XB271HU märklig "ghosting" vid OC

Hej

Köpte denna fantastiska skärm för ett par veckor sedan. Allt har fungerat bra tills igår...
Spelar rätt "snabba" spel som Quake t ex. Så jag har maxat skärmen på 165hz.
Igår när jag spelade så märkte jag konstig ghosting i princip alla spel och färgerna efter t ex rockettrails hade en något blåaktig färg. Idag märkte jag att även vid scrollande av en vanlig hemsida ger någon typ av "glow"/eftersläp på text.
Pillade runt lite med inställningar, ställde ner till 144hz osv men det hjälpte inte. Tillslut kom jag fram till att i settings på skärmen så finns det något som heter "OC: Extreme - normal - OFF". När den är på "Extreme" så uppstår detta fenomen.

Så vad tror ni, håller skärmen på att säcka ihop? Överhettar den eller vad är problemet?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Jag antar du menar OD som du kommer åt genom andra knappen, det är för pixel overdrive vilket kan sänka responstiden men också att pixel ändrar sin färg för långt.

Jag lekte med inställningarna och bara glid scrollade lite här och jag kan definitivt see något konstigt under smiley gubben när jag går neråt på extreme.
Funkade definitivt bäst på normal, testa dock bara i 165 Hz.
Finns ju även 144 Hz med ULMB men är yr nog nu.

Så jag gissar att det är normalt, lämna den bara på normal.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Falang: Detta är alltså normalt för en overdrive-funktion fungerar. Tar upp det i Sweclockers guide till bildskärmar, avsnitt 19.

https://www.sweclockers.com/artikel/22594-sweclockers-guide-t...