Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Någon mer än jag som läser seriös Sci-Fi?

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

https://www.google.se/imgres?imgurl=https%3A%2F%2Fi.gr-assets...

Läser denna i engelska 7 i skolan nu. Gillar den. Har nån av er läst den?

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazhax:

Bra tråd, kommer följas!

@Bascule666: Börjat med The Three-Body Problem, tack för tipset! Återkommer med åsikter

Jag är 3/4 in i denna bok nu. Inte alls nöjd med tempot i den. Den släpar sig framåt. Är väldigt intressant och bygger story längs med hela boken men jag får inte riktigt suget att läsare vidare.
Finns en risk att jag fastnat och bara lägger boken åt sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazhax:

Bra tråd, kommer följas!

@Bascule666: Börjat med The Three-Body Problem, tack för tipset! Återkommer med åsikter

Ha det så trevligt! En liten varning bara, andra boken har en rätt jobbig seg period men å andra sidan är sista boken absolut bäst!

Skrivet av Sidde:

Jag är 3/4 in i denna bok nu. Inte alls nöjd med tempot i den. Den släpar sig framåt. Är väldigt intressant och bygger story längs med hela boken men jag får inte riktigt suget att läsare vidare.
Finns en risk att jag fastnat och bara lägger boken åt sidan.

Inte direkt en super actionpackad romantrilogi men den vinner med tiden. Som sagt, sista boken är bäst.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Ha det så trevligt! En liten varning bara, andra boken har en rätt jobbig seg period men å andra sidan är sista boken absolut bäst!

Inte direkt en super actionpackad romantrilogi men den vinner med tiden. Som sagt, sista boken är bäst.

Jag har inga problem att läsa böcker med infodumps eller bara allmänt lite lägre tempo. Men kommer inte in i denna riktigt, kanske jag bara är inte har ro just nu för denna bok. För vetenskap, matematik, kina, historia och scifi tillsammans borde vara ett koncept som jag bara vill ha mer och mer utav. Men hoppas andra har ett större nöje av boken än jag haft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Jag har inga problem att läsa böcker med infodumps eller bara allmänt lite lägre tempo. Men kommer inte in i denna riktigt, kanske jag bara är inte har ro just nu för denna bok. För vetenskap, matematik, kina, historia och scifi tillsammans borde vara ett koncept som jag bara vill ha mer och mer utav. Men hoppas andra har ett större nöje av boken än jag haft.

Iband klickar det inte helt enkelt, bara att lägga ner och ta nya tag.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Ska dra till bokhandeln på måndag och köpa tredje delen i The Expanse. Kan knappt bärga mig :).

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simonnice:

Ska dra till bokhandeln på måndag och köpa tredje delen i The Expanse. Kan knappt bärga mig :).

Rekommenderar att läsa novellerna också som ger backstory om huvudpersonerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simonnice:

Ska dra till bokhandeln på måndag och köpa tredje delen i The Expanse. Kan knappt bärga mig :).

Bokhandel, vad är det?

Eventuell spoiler för er som inte läst expanse:

Jag gillar expanse men det känns lite som en popcorn film, ganska förutsägbar och egentligen inget nytt. Ett virus från yttre rymden som hotar mänskligheten har ju berättas om hur många gånger som helst. Det jag gillar är själva samhället istället, att männniska spridit sig genom solsystemet och att det medför en massa problem. Det gör den lite mer rå och liksom lite realistisk, att det faktiskt skulle kunna bli så.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Bokhandel, vad är det?

Jag gillar expanse men det känns lite som en popcorn film, ganska förutsägbar och egentligen inget nytt. Ett virus från yttre rymden som hotar mänskligheten har ju berättas om hur många gånger som helst. Det jag gillar är själva samhället istället, att männniska spridit sig genom solsystemet och att det medför en massa problem. Det gör den lite mer rå och liksom lite realistisk, att det faktiskt skulle kunna bli så.

Dold text

Jag skulle gärna mer av det som fanns i bok nummer 1 och speciellt det TV-serien visade rätt bra.
Samhället för belters och det som började som en noir-berättelse.
För det blir väldigt fokuserat på rymdaction med militärer.

Dold text
Permalänk

@Sidde @Baxtex: Vänligen lägg in en:

spoiler

Dold text

om ni ämnar diskutera innehållet i böckerna av hänsyn till oss som inte hunnit läsa dem än.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guybrush82:

@Sidde @Baxtex: Vänligen lägg in en:

spoiler

Dold text

om ni ämnar diskutera innehållet i böckerna av hänsyn till oss som inte hunnit läsa dem än.

Fixat!

Permalänk
Medlem

Jag är gammaldags. Läser inte e-böcker =).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk

@Sidde @Baxtex: Tackar.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

@Sidde Det var jag också, tills jag fick använda e-ink. Så vida överlägset papper att man knappt tror det är sant.

@Guybrush82 NP

Permalänk

Metro 2033 läser jag, dålig på att faktiskt ta mig till den och läsa men älskar både spelen och böckerna.

Skäll inte ut mig nu om jag missförstått din tråd.

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

@Sidde Det var jag också, tills jag fick använda e-ink. Så vida överlägset papper att man knappt tror det är sant.

Du menar nog @Simonnice

Jag kör min Sony PRS-T1 och Calibre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Du menar nog @Simonnice

Jag kör min Sony PRS-T1 och Calibre

Skyller på att jag varit sjuk under helgen

Trevligt, använder Kobo H2O själv.

Permalänk

"Leviathan Wakes" är nu avklarad, och "Caliban's War" är beställd.

Jag är generellt "dålig" på att läsa böcker, men vill bli bättre, läsa mer och riktigt kunna "förlora mig" i böckernas värld. "Övning ger färdighet" heter det ju, så jag övar vidare.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Se en föreläsning av Neal hos Google här: http://www.youtube.com/watch?v=lnq-2BJwatE

Int för å vara sån, men de där me å leva som parasiter på andra är väl inge "speciellt"?
Där du är i skyddad miljö oavsett vad som händer ... tills en dag... å allt får sig en kraftig omkastning där det...

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guybrush82:

"Leviathan Wakes" är nu avklarad, och "Caliban's War" är beställd.

Jag är generellt "dålig" på att läsa böcker, men vill bli bättre, läsa mer och riktigt kunna "förlora mig" i böckernas värld. "Övning ger färdighet" heter det ju, så jag övar vidare.

Trevligt! Själv har jag alltid gillat att läsa böcker. Det har alltid varit en utmärkt sidosyssla, framförallt innan läggdags. Nu är jag i slutet på fjärde boken i "The Expanse". Grymt bra serie!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Medlem

Precis läst igenom Artemis av Andy Weir.
Hade några förhoppningar att den skulle vara liknande "vetenskaplig problemlösning" som i The Martian. Tyvärr var inte så fallet.

Däremot var det ett spännande äventyr som utspelar sig på månen. Skulle nog placera den nära ungdomsböcker (young adult) då den är lik böcker som Little Brother och andra Cory Doctorow-böcker som skriver ur en ung persons perspektiv.

Men då spänningen var hög och man ville fortsätta hela tiden så rekommenderar jag boken även om den inte levde upp till mina förväntningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Precis läst igenom Artemis av Andy Weir.
Hade några förhoppningar att den skulle vara liknande "vetenskaplig problemlösning" som i The Martian. Tyvärr var inte så fallet.

Däremot var det ett spännande äventyr som utspelar sig på månen. Skulle nog placera den nära ungdomsböcker (young adult) då den är lik böcker som Little Brother och andra Cory Doctorow-böcker som skriver ur en ung persons perspektiv.

Men då spänningen var hög och man ville fortsätta hela tiden så rekommenderar jag boken även om den inte levde upp till mina förväntningar.

Oooh den får jag spana in!

Igår släpptes nästa del i The Expanse, nu blir det att läsa av!

Permalänk
Medlem

Har börjat intressera mig mer och mer för Sci-Fi, har varit en fantasytok innan.

Dock trött på att läsa 2-10 bra böcker för att sedan se att sista delarna inte är skrivna och nog aldrig kommer bli det.

Och apropå Asimov, så blev jag tipsad om Stiftelsen av en "alkis" en sommardag.

Satte mig på en bänk och läste Metro 2033, och han började dilla väldigt förvirrat om världens bästa författare osv osv..

Men så efter lite detektivarbete så fick jag reda på att det var Asimov han syftade på.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Nu vill jag höra folks åsikter om Paolo Bacigalupis nya Tool of War!

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Baxtex:

Oooh den får jag spana in!

Igår släpptes nästa del i The Expanse, nu blir det att läsa av!

Oj, jag har missat senaste delen då!

Senast har jag tagit mig igenom de första tre böckerna om "The Hungry City Chronicles". Kanske inte helt scifi i dess vanliga tagning utan mer någon form av steam-punk i framtiden efter ett kärnvapenkrig där städerna rör sig på larvfötter och äter upp varandra för resurserna.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oobum:

Har börjat intressera mig mer och mer för Sci-Fi, har varit en fantasytok innan.

Dock trött på att läsa 2-10 bra böcker för att sedan se att sista delarna inte är skrivna och nog aldrig kommer bli det.

Och apropå Asimov, så blev jag tipsad om Stiftelsen av en "alkis" en sommardag.

Satte mig på en bänk och läste Metro 2033, och han började dilla väldigt förvirrat om världens bästa författare osv osv..

Men så efter lite detektivarbete så fick jag reda på att det var Asimov han syftade på.

Han hade ju rätt dessutom

Permalänk
Medlem

Man ska inte glömma bort de kvinnliga SF författarinnorna Leguin ,Vonda n Maccintyre C.s Friedman osv Föredrar nog 70 tals sf framför dagens SF.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Är sugen på fler rymdberättelser som utspelar sig i vårt eget solsystem och gärna där vi inte har teknologi för mer än så heller.
Redan läst The Martian, Artemis, Expanse Series, Bobiverse, Seveneves. Kan inte komma på fler ur huvudet nu som direkt utspelar sig i solsystemet.

Har någon tips på något? Vore grymt om det var i stil med The martian men sådana böcker springer man inte på så ofta.

Permalänk
Medlem

Jag läser 20-30 böcker om året, men har aldrig läst en Sci-Fi bok i mitt liv.
Var ska jag börja om jag vill smaka på lite Sci-Fi?

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av maniac:

Även läst Alastair Reynolds Revelation Space, helt ok. Lite mörkare än Hamiltons böcker och inget FTL hokus pokus men mycket bra ändå

Från och med idag kan man köpa nästa del (Elysium Fire) från svenska bokhandlare.

@Krimsarn Alastair Reynolds (förslagsvis med Revelation Space) eller Iain M. Banks (Consider Phlebas) är två förträffliga författare.