Tråden om Nintendo Switch | Lite | OLED

Permalänk

Jag är i ett litet dilemma, funderar nämligen på Overcooked men har fortfarande inte bestämt mig för vilken version jag ska ha.

Det enda negativa som jag har hört om Switch versionen är i instabilitet i prestandan. Däremot ska den blivit bättre efter uppdateringen, fast jag kan inte hitta någon ny video om jämförelse mellan före och efter lösningen.

Kan någon bekräfta för mig hur stabilt spelet är på Switch nu?

Permalänk
Medlem

Har overcooked och upplever inga problem. Körde det aldrig innan patchen så kan inte jämföra tyvärr.
Men av de som jag lirat det tillsammans med så är det ingen som nämnt något om att det är laggigt eller så. Sen antar jag att det bara körs i 30fps men det känns som att det är stabilt på den frame raten iaf.

Jävligt kul partyspel faktiskt, hysteriskt är bara förnamnet
(Köp enbart om du har någon att spela med, SP är rätt värdelöst)

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

En kort intervju med skaparna till Hollow Knight

Som dyker upp på Switch förhoppningsvis snart.
Hela intervjun kan du läsa på Nintendolife

Hollow Knight has been a very well supported game after it's release. Can Switch owners expect all of the content in one package and how much more DLC is there still to come?

Absolutely! Hollow Knight on Switch will launch bundled with the two previous free content packs, Hidden Dreams & The Grimm Troupe, and a bunch of smaller optimisations and improvements we’ve made along the way. We’ll be announcing details on the third content pack in the near future, which is looking likely to arrive shortly after the Switch launch. Beyond that pack, we have our second playable character, Hornet, in the works. She has her own story, abilities, bosses and more, which we’ll be talking about at a later date.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Tiamat:

Som dyker upp på Switch förhoppningsvis snart.
Hela intervjun kan du läsa på Nintendolife

Hollow Knight has been a very well supported game after it's release. Can Switch owners expect all of the content in one package and how much more DLC is there still to come?

Absolutely! Hollow Knight on Switch will launch bundled with the two previous free content packs, Hidden Dreams & The Grimm Troupe, and a bunch of smaller optimisations and improvements we’ve made along the way. We’ll be announcing details on the third content pack in the near future, which is looking likely to arrive shortly after the Switch launch. Beyond that pack, we have our second playable character, Hornet, in the works. She has her own story, abilities, bosses and more, which we’ll be talking about at a later date.

http://images.nintendolife.com/news/2018/01/feature_hollow_knight_dev_team_cherry/attachment/2/original.jpg

Riktigt taggad på detta spel!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem
Skrivet av frizzy10:

Nice! Oxenfree är dessutom på rea nu, 75% rabatt (49kr). Blir lätt ett köp

Köpte också det! Har spelat ca. 2 timmar på PC men Oxenfree passar nog lätt bäst på en bärbar konsol nedgrävd under en filt i soffan eller i sängen

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyBlueberry:

Jag är i ett litet dilemma, funderar nämligen på Overcooked men har fortfarande inte bestämt mig för vilken version jag ska ha.

Det enda negativa som jag har hört om Switch versionen är i instabilitet i prestandan. Däremot ska den blivit bättre efter uppdateringen, fast jag kan inte hitta någon ny video om jämförelse mellan före och efter lösningen.

Kan någon bekräfta för mig hur stabilt spelet är på Switch nu?

Köp det till en enhet du har 4 kontrollers till. Switch versionen funkar bra tycket jag. Men att spela det på språng är inget man direkt gör. Skärmen är för liten även om jag har spelat 4 pers tabletop en gång är det inget jag tänker göra om.

Permalänk
Medlem

Köpte ett Nintendo Switch i helgen har och lite funderingar.

Det finns vad jag kan se 3 USB uttag på dockan, om man köper 4 kontroller som kräver kabel(ex Hori). Hur gör man för att koppla in den 4e? Ex om man spelar Mario kart? USB hub kanske fungerar men det är en fullösning, inget vidare om stationen står på mediabänken.

Jag misstänker att den 4e inte kan köra med själva stelheten i bärbart läge? Visst kan man koppla av Joy Cons men de är på tok för små att spela på för en vuxen person, iallafall någon längre tid.

Jag har ju en bunt trådlösa pro controllers till Wii U men Nintendo har valt att inte vara bakåt kompatibel och Nintendos nya Pro kontroller startar på 600 kr/st!!

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Det finns vad jag kan se 3 USB uttag på dockan, om man köper 4 kontroller som kräver kabel(ex Hori). Hur gör man för att koppla in den 4e? Ex om man spelar Mario kart? USB hub kanske fungerar men det är en fullösning, inget vidare om stationen står på mediabänken.

Jag misstänker att den 4e inte kan köra med själva stelheten i bärbart läge? Visst kan man koppla av Joy Cons men de är på tok för små att spela på för en vuxen person, iallafall någon längre tid.

Jag har ju en bunt trådlösa pro controllers till Wii U men Nintendo har valt att inte vara bakåt kompatibel och Nintendos nya Pro kontroller startar på 600 kr/st!!

3 dosor via USB och den fjärde kör JoyCons med JoyCon-adaptern?
Håller med om att JoyConsen inte är optimala dosan(varken lösa eller i adaptern) men tycker det funkar bra ändå, långt ifrån en katastrof(även om jag alltid lirar med Pro controller när jag kör själv).

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Håller med om att priserna är löjligt höga för nintendos joy-con/pro enheter så köpte till en GameDevil Trident häromveckan som fungerar bra, spakarna/knapparna är på "fel" ställen om du jämför med nintendos egna kontroller men man vänjer sig snabbt

Permalänk
Medlem
Skrivet av frizzy10:

Bra tips - tack!

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem

Har tittat runt lite på alternativ och GameDevil Trident har i de flesta fall fått väldigt dåligt omdöme faktiskt, det finns ett par st som tycker den är helt okay. Bästa är troligen köpa med öppet köp och prova för det verkar inte självklart. Hori Nintendo Switch controller verkar generellt omtyckt men för mig är det ett stort minus att ha kabel. Det är ju så enkelt annars att bara ha dem under bordet och plocka upp dem när man behöver dem, med kabel måste de ligga framme vid TV.

Sen finns det ett par andra alternativ men Hori verkar verkar vara bästa alternativet generellt.

Men så såg jag någon som tippsade om en 8Bitdo SN30 PRO Bluetooth :

http://www.8bitdo.com/sn30pro-sf30pro/

Vet ju att SNES kontrollen inte är den mest bekväma men den verkar ha fått väldigt bra omdöme. Kostar ca 400 kr st och de är helt trådlösa.

Någon som har erfarenhet av dem? De är ju ganska nya, kom nog slutet av förra året och jag vet inte vilka begränsningar den har än.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Om du har Blutetoothkotrollers, som tex. till PC, PlayStation eller Xbox, så kan man skaffa en BT-adapter till de (jag kör med MayFlash).

Man måste dock ha en adapter per handkontroll, så det löser tyvärr inte problemet med få USB-uttag (är nog en liten USB-hub som gäller, finns små smidiga), men ändå mycket ekonomiskt och smidigt att slippa köpa 4x Nintendo ProController.

Då får dock inte rumble (iaf. inte den HD-version som bara Nintendo själva har), eller NFC-mottagare (för de där plastdockorna). Kan man leva utan det så är det grymt smidigt.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av frizzy10:

tack för tipset! Kört en stund nu och diggar det!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Om du har Blutetoothkotrollers, som tex. till PC, PlayStation eller Xbox, så kan man skaffa en BT-adapter till de (jag kör med MayFlash).

Man måste dock ha en adapter per handkontroll, så det löser tyvärr inte problemet med få USB-uttag (är nog en liten USB-hub som gäller, finns små smidiga), men ändå mycket ekonomiskt och smidigt att slippa köpa 4x Nintendo ProController.

Då får dock inte rumble (iaf. inte den HD-version som bara Nintendo själva har), eller NFC-mottagare (för de där plastdockorna). Kan man leva utan det så är det grymt smidigt.

Detta var faktiskt det första jag tittade på, dock så verkade USB adaptern relativt dyr(ca 250-300) och framtiden var inte helt säker, Nintendo kunde få för sig att blocka det.

Edit, man kan alltså använda Wii U Pro controllers med denna USB adapter vilket är anledningen till att man tror att Nintendo kan tänkas blocka det på något vis.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Någon som har erfarenhet av dem? De är ju ganska nya, kom nog slutet av förra året och jag vet inte vilka begränsningar den har än.

När jag kollade upp de första betygen som dök upp så led den av runt 100ms input lagg för de tester de gjorde, vilket gör de flesta spel ospelbara.

Vet inte om detta är löst eller hur det gått med fixar o.s.v. för det efteråt, men för stunden tappade jag helt intresset.

https://youtu.be/y4-UhNTfwS4?t=537

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Vet ju att SNES kontrollen inte är den mest bekväma men den verkar ha fått väldigt bra omdöme. Kostar ca 400 kr st och de är helt trådlösa.

Utan att veta något alls om SNES kontrollen säger jag:
Istället för att bara se på prislappen skulle jag se på var jag faktiskt får för pengarna.
Så där anser jag Nintendo Pro kontrollen mer Prisvärd, 200:- dyrare men dock så mycket bättre.

Handlar det om att köra 4 pers i Mario kart? Då säger jag så här, du behöver minst en Pro kontroll, köp en till och köra mario kart med dom 2 medföljande joy consen. Visst det blir ett litet handikapp att köra med dom men då kan man ju byta kontroll och se om det är kontrollen eller föraren, sätter ju bara lite extra krydda på tillvaron

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

När jag kollade upp de första betygen som dök upp så led den av runt 100ms input lagg för de tester de gjorde, vilket gör de flesta spel ospelbara.

Vet inte om detta är löst eller hur det gått med fixar o.s.v. för det efteråt, men för stunden tappade jag helt intresset.

Aha, finns vissa indikationer på nätet om att det är löst i en firmware där man även ändrat på rumble funktionen som ska ha väsnats en del.

Tror man måste prova den för att få en rimlig uppfattning. Får kolla lite med resten av familjen om de vill prova denna eller Hori.

Förutom så har jag sett att skärmen på själva enheten har ganska rejäla märken längst ner på båda sidorna? Har tittat på dockan och det verkar som att det sitter plastdämpare längst ner som går emot skärmen? Har de verkligen inte löst detta än? Var ju en massa skriverier om det när det släpptes för ca 1 år sen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segge:

Utan att veta något alls om SNES kontrollen säger jag:
Istället för att bara se på prislappen skulle jag se på var jag faktiskt får för pengarna.
Så där anser jag Nintendo Pro kontrollen mer Prisvärd, 200:- dyrare men dock så mycket bättre.

Handlar det om att köra 4 pers i Mario kart? Då säger jag så här, du behöver minst en Pro kontroll, köp en till och köra mario kart med dom 2 medföljande joy consen. Visst det blir ett litet handikapp att köra med dom men då kan man ju byta kontroll och se om det är kontrollen eller föraren, sätter ju bara lite extra krydda på tillvaron

Jag håller med om att man måste ha iallafall 1 Nintendo Pro controller och det har jag faktiskt också. Men att köpa 3 st till för 600 kr känns ganska tungt. Jag räknar inte joy-con som någon vettig lösning, ingen av oss som provade dem gillade dem, på tok för små för normala vuxenhänder. Då är Hori troligen ett mycket bättre alternativ eller till och med SNES kontrollen om det nu inte är massa input lag.

Jag håller med om ett det just nu inte finns något klockrent alternativ men man kan hoppas på att det kommer, Nintendo behöver inse att deras kontroll är överprissatt. En XBOX One kontroll kostar 450 kr och för mig slår den så gott som allt annat jag provat inkl Nintendo Swich pro men den fungerar självklart inte till Switch om man inte håller på med USB adaptrar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fawb:

Håller med om att priserna är löjligt höga för nintendos joy-con/pro enheter

Jag läste nyligen att de faktiskt går back på joycons då de innehåller en del dyra och avancerade komponenter. Pro controllern är troligtvis billigare att tillverka och det är möjligt att de till och med gör en liten vinst på dem för att täcka upp förlusten för varje såld joycon.

Ang. Hori så saknar de både rumble och gyro vilket används i flera spel. Det rör sig dock om ganska få tillfällen så det går alltid att byta till joycons just då men kan vara bra att känna till.

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Skrivet av Neon:

Har tittat runt lite på alternativ och GameDevil Trident har i de flesta fall fått väldigt dåligt omdöme faktiskt, det finns ett par st som tycker den är helt okay. Bästa är troligen köpa med öppet köp och prova för det verkar inte självklart. Hori Nintendo Switch controller verkar generellt omtyckt men för mig är det ett stort minus att ha kabel. Det är ju så enkelt annars att bara ha dem under bordet och plocka upp dem när man behöver dem, med kabel måste de ligga framme vid TV.

Sen finns det ett par andra alternativ men Hori verkar verkar vara bästa alternativet generellt.

Men så såg jag någon som tippsade om en 8Bitdo SN30 PRO Bluetooth :

https://i.ytimg.com/vi/bgUzbFIOSaY/maxresdefault.jpg

8Bitdo är kända för att ha de bästa retro kontroller för Nintendo. Nu har jag inte testat deras senaste serie, men jag är ganska övertygad om att de är bättre än de äldre som jag har och som dessutom är mer anpassade för just Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

https://i.ytimg.com/vi/bgUzbFIOSaY/maxresdefault.jpg

Har inte köpt den än (har bara sett den amerikanska versionen, och vill ha den europeiska/japanska), men kommer helt garanterat att skaffa en 1-2 stycken.

Visa signatur

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

Nya titlar på väg:

Danger Mouse e-shop:

SteamWorld Dig dyker upp nästa månad till Switch (1 Feb.):

Monster Hunter world som släpps denna vecka kommer inte i dagsläget att komma till switch:

Capcom Explains (Again) Why Monster Hunter World Isn't Coming To Switch

"We don’t have any plans for the Switch at the moment"

Aperion Cyberstorm kommer den 8 februari (e-shop).

Earth Wars aka Earth's Dawn är på väg till Switch:

Källa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Detta var faktiskt det första jag tittade på, dock så verkade USB adaptern relativt dyr(ca 250-300) och framtiden var inte helt säker, Nintendo kunde få för sig att blocka det.

Edit, man kan alltså använda Wii U Pro controllers med denna USB adapter vilket är anledningen till att man tror att Nintendo kan tänkas blocka det på något vis.

Fick tag på min för ca 200 pix, vilket jag tycker är helt OK. Kräver att jag synkar kontrollen vid start, men annars så är jag grymt nöjd med att kunna spela med riktigt bra kontrollers jag redan har till Xbox X och PC.

Tror inte att Nintendo är så anala att de spärrar en möjligt att använda deras egna kontrollers med deras egna konsoler (tror inte ens att varken Sony eller Microsoft skulle göra så).

Visst är det en chansning, men det är det även gällande att köpa 8bitdo-kontrollern på samma sätt. Inga garantier.

Kanske jag inte kommer att köpa 3-4 stycken direkt, men för 200 pix för en var klart värt det.

Visa signatur

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av martinot:

Tror inte att Nintendo är så anala att de spärrar en möjligt att använda deras egna kontrollers med deras egna konsoler (tror inte ens att varken Sony eller Microsoft skulle göra så).

Mayflash har andra saker som har fungerat utmärkt i flera år. Om de skulle blockera så blockerar de säkert sina egna kontroller med som t e x den nya 8btido som ska fungera för switch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Låter ju inte alls bra med 100ms (20-30 hade varit OK för mig personligen).

Kommer att avvakta tills att de fått ordning på firmwaren, men så fort de gjort det så kommer jag att köpa minst en.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Ang. Hori så saknar de både rumble och gyro vilket används i flera spel. Det rör sig dock om ganska få tillfällen så det går alltid att byta till joycons just då men kan vara bra att känna till.

Rumble kan man nog kanske klara sig hyfsat väl att spela utan (iaf. jag), men gyro är rätt hyfsat nödvändigt (tyvärr) för att vara effektiv med tex. mösskastningen/Cappy i Mario O.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Låter ju inte alls bra med 100ms (20-30 hade varit OK för mig personligen).

Kommer att avvakta tills att de fått ordning på firmwaren, men så fort de gjort det så kommer jag att köpa minst en.

XBOX 360 kontrollen har 44 enligt samma mätning i samma video.

Ang firmware så sägs det att det ska vara åtgärdat och lika så rumble funktionen, men det är vad jag läst lite här och där på forum så det är än så länge inget hållfast. d.v.s det är få som menar på att det är löst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Fick tag på min för ca 200 pix, vilket jag tycker är helt OK. Kräver att jag synkar kontrollen vid start, men annars så är jag grymt nöjd med att kunna spela med riktigt bra kontrollers jag redan har till Xbox X och PC.

Visst är det en chansning, men det är det även gällande att köpa 8bitdo-kontrollern på samma sätt. Inga garantier.

Kanske jag inte kommer att köpa 3-4 stycken direkt, men för 200 pix för en var klart värt det.

Det var klart billigare, men du måste synka varje gång man ska spela? Så har jag 3 kontroller så ska 3 kontroller synkas varje gång jag startar om switchen? Då känns nästan sladdar enklare

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Det var klart billigare, men du måste synka varje gång man ska spela?

Då känns nästan sladdar enklare

Ja (på frågan).

Har inte testat att uppdatera firmware än, men mellan Switchen och min XB1S-kontroller så måste jag trycka på synk-knappen på adaptern om jag haft de avstängda. Lite irriterande, men har inte orkat uppdatera firmware än.

Nej (på påståendet), för just mig personligen.

Det går kanonfint att koppla in alla kontrollers via sladd då det finns USB-uttag på ändan av adaptern för just det. Funkar riktigt bra. Har testat det med min Elite-kontroller (som kör WiFi för minimalt lagg istället för BT) och även XB360-kontroller.

Däremot så är jag bekväm och skippar helst sladd (husdjur och barn som kan springa mellan TV och soffbord), så jag synkar hellre en gång manuellt vid start (går på några sekunder och bara att trycka på en knapp).

Klar fördel för just Mayflash-adaptern att den både stödjer kontrollers via USB-sladd, och via BT.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

XBOX 360 kontrollen har 44 enligt samma mätning i samma video.

Ang firmware så sägs det att det ska vara åtgärdat och lika så rumble funktionen, men det är vad jag läst lite här och där på forum så det är än så länge inget hållfast. d.v.s det är få som menar på att det är löst.

Bara att avvakta och vänta lite då. Skulle bli förvånad om de inte löser det med en uppdatering (8bitdo är rätt bra på det).

Visa signatur